Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det beror ju på varför hunden gör utfall (om det är vad den gör). För min valp är det jaktlusten som triggas dvs den snabba rörelsen. För henne är det inte föremålet cykel så det hade inte spelat någon roll att cykla med henne. Vi tränar på annat sätt. Kom till mig när du ser cykel (eller bil, fågel etc).När jag cyklar möter jag ganska många hundar som blir väldigt triggade av cyklar, ibland t.om. så att ägaren har svårt att hålla dem. Hur blir det om hunden är van att ägaren själv cyklar med den springandes bredvid, gör det hunden mindre benägen att jaga andra som cyklar?
Helt vanlig och väldigt tyst, plingar alltid innan för ofta hör inte ens hunden mig förrän jag är precis bakom.Är det en vanlig cykel eller låter den på något vis?
Min förra sket i cyklar, men han gick igång på skateboards, inlines, rullskidor etc på grund av ljudet från dem.
Det här är väldigt viktigt och något jag propagerar för till andra cyklister, hundägaren behöver ha info att det kommer en cykel och kunna hålla i hunden om de vet att den inte klarar cyklister. De allra flesta hundar upplever jag som ganska ofarliga för min egen del men det skulle kunna ta väldigt illa på hunden.För att underlätta så tänker jag att man kan signalera i tid att man kommer på cykel, även för sin egen skull.
Min ena hunds jaktinstinkter triggas (triggades) enormt av cyklar, bilar och tåg. Det är en draghund så det är inte särskilt konstigt att han vill jaga efter då det är jaktinstinkten som driver draget. Jag cyklar mycket med honom och det påverkar inte alls hur han reagerar på cyklar/bilar/tåg. Det som har dämpat de tendenserna är träning. Att vänja honom vid fordon på håll, hålla honom avslappnad och successivt minska avståndet, Vi är inte hela vägen framme än, men bara efter ett träningspass med en instruktör blev det mycket bättre så nu har jag verktyg för att komma hela vägen fram. Hundmöten är mest triggande för honom och svårast att komma åt, men det beror på att han är så enormt social och vill umgås med alla.När jag cyklar möter jag ganska många hundar som blir väldigt triggade av cyklar, ibland t.om. så att ägaren har svårt att hålla dem. Hur blir det om hunden är van att ägaren själv cyklar med den springandes bredvid, gör det hunden mindre benägen att jaga andra som cyklar?
Det tycker jag är väldigt snällt! Min äldsta hund blir rädd om cyklar swishar förbi bakifrån om hon inte sett dem, så har lärt in "titta det kommer en cykel". Nu skulle hon aldrig få för sig att jaga el göra utfall, mer att hon vill kasta sig bortåt från dem. Inte alltid lätt att själv höra om det kommer en cykel i hög fart för mig heller dock, så väldigt tacksamt med lite varning!Det här är väldigt viktigt och något jag propagerar för till andra cyklister, hundägaren behöver ha info att det kommer en cykel och kunna hålla i hunden om de vet att den inte klarar cyklister. De allra flesta hundar upplever jag som ganska ofarliga för min egen del men det skulle kunna ta väldigt illa på hunden.
Ringklockan är väldigt bra för plinget gör att man vet att det är en cyklist som kommer bakifrån man behöver inte vända sig om utan vet vad det är och sen hörs den höga tonen längre väg. Även när man cyklar om hästar, försökte tidigare med "hej" men det resulterade ofta i att ryttaren undrade vad/vem det var som kom bakifrån och vände sig om i sadeln, ringklockan gör att koncentrationen kan läggas på att ha koll på hästen och sen hör hästar höga toner väldigt bra.Det tycker jag är väldigt snällt! Min äldsta hund blir rädd om cyklar swishar förbi bakifrån om hon inte sett dem, så har lärt in "titta det kommer en cykel". Nu skulle hon aldrig få för sig att jaga el göra utfall, mer att hon vill kasta sig bortåt från dem. Inte alltid lätt att själv höra om det kommer en cykel i hög fart för mig heller dock, så väldigt tacksamt med lite varning!
Ja jag uppskattar det som sagt. Vet att det finns olika åsikter om det, men jag tycker det blir mindre panik med en ringklocka på långt håll än en cykel i full fart som far förbi. Och ett "hej" brukar skrämma mig.Ringklockan är väldigt bra för plinget gör att man vet att det är en cyklist som kommer bakifrån man behöver inte vända sig om utan vet vad det är och sen hörs den höga tonen längre väg. Även när man cyklar om hästar, försökte tidigare med "hej" men det resulterade ofta i att ryttaren undrade vad/vem det var som kom bakifrån och vände sig ofta om i sadeln, ringklockan gör att koncentrationen kan läggas på att ha koll på hästen och sen hör hästar höga toner väldigt bra.