Hundar som jagar cyklar

Bukefalos 30 år!

vilde

Trådstartare
När jag cyklar möter jag ganska många hundar som blir väldigt triggade av cyklar, ibland t.om. så att ägaren har svårt att hålla dem. Hur blir det om hunden är van att ägaren själv cyklar med den springandes bredvid, gör det hunden mindre benägen att jaga andra som cyklar?

Intressant frågar, jag tror att det kan bero på varför hunder gör utfall.
Är det en vallhund som vill kontrollera rörelsen (och när den inte får göra det/ inte vet hur den ska hantera den känslan gör utfall)?
Är hunden rädd för att cykeln kommer från "ingenstans"?
Är det ett jaktbeteende som triggas?
Är det triggerstacking där cykeln är det utlösande faktorn?

Min hund ville gärna springa ikapp cyklar som valp/unghund och som tur är växte hon dels ifrån det och så såg jag till att det inte hända mer än de två gångerna (som valp/unghund).
För en annan hund hade två gånger varit för mycket och beteendet hade satt sig.

Däremot så hade hon inga problem med att springa framför cykeln från dag 1 och hade inga vallbeteenden.

För att underlätta så tänker jag att man kan signalera i tid att man kommer på cykel, även för sin egen skull.

När jag cyklar möter jag ganska många hundar som blir väldigt triggade av cyklar, ibland t.om. så att ägaren har svårt att hålla dem. Hur blir det om hunden är van att ägaren själv cyklar med den springandes bredvid, gör det hunden mindre benägen att jaga andra som cyklar?
Det beror ju på varför hunden gör utfall (om det är vad den gör). För min valp är det jaktlusten som triggas dvs den snabba rörelsen. För henne är det inte föremålet cykel så det hade inte spelat någon roll att cykla med henne. Vi tränar på annat sätt. Kom till mig när du ser cykel (eller bil, fågel etc).

Är det en vanlig cykel eller låter den på något vis?
Min förra sket i cyklar, men han gick igång på skateboards, inlines, rullskidor etc på grund av ljudet från dem.
Helt vanlig och väldigt tyst, plingar alltid innan för ofta hör inte ens hunden mig förrän jag är precis bakom.

För att underlätta så tänker jag att man kan signalera i tid att man kommer på cykel, även för sin egen skull.
Det här är väldigt viktigt och något jag propagerar för till andra cyklister, hundägaren behöver ha info att det kommer en cykel och kunna hålla i hunden om de vet att den inte klarar cyklister. De allra flesta hundar upplever jag som ganska ofarliga för min egen del men det skulle kunna ta väldigt illa på hunden.

Understimulerade är min gissning ofta ihop med unga impulsiva hundar.
Inget konstigt för en hund att förfölja något som rör sig…

Min gör ofta utfall men inte alltid mot cyklar. Låter den mycket eller kommer väldigt fort i kombination att hon inte upptäckt den "i tid" så blir det värre. En som "söndags cyklar" är inte lika otäck. Jag cyklar med henne ibland, och det går bra, hon har även varit lös och sprungit med när vi varit 3 cyklar utan problem. Så jag tror det är farten + överraskningen i hennes fall.
Sen reagerar hon på skateboard, sparkcyklar och släpvagnar också.

Min kan försöka springa efter cyklar men vet inte riktigt vad det är som triggar. Det är kanske var tjugonde cykel vi ser som han får för sig att hoppa mot, vilket håll den kommer från eller hur snabbt det går verkar inte spela nån roll. Inte heller om det är en högljudd en ”konstig” cykel, eller vem som cyklar. Kanske bara är kul att springa ibland :cautious:

Det går bra när folk plingar (vilket typ ingen gör här) så kan jag få hans fokus först, men han har inga problem med att gå/springa bredvid cyklar eller så.

En av mina vänner har en hund som är helt galen på att försöka jaga cyklar. Där är det tydligt att det är just jaga efter som är vad hunden vill göra. Stannar cyklisten så är hunden ointresserad, mest kollar för att se om cyklisten tänker börja röra sig igen. Hunden reagerar rent allmänt på allt som rör sig, även när folk tar sig fram på hjul på andra sätt.

Min yngsta, hon tycker det är jättekul(!) när sambon åker inlines. Som hon vill jaga efter! Men bara honom. Okända inlinesåkare är hon som tur är ointresserad av.

Som med alla "problembeteenden" gäller det att lista ut varför hunden beter sig som den gör, och utifrån det lägga upp en träningsplan. Är hunden rädd kanske det kan vara klokt att kombinera med allmänna övningar som stärker självförtroendet. Är hunden bara understimulerad kan mer stimulans i allmänhet hjälpa osv.

Min ena hunds jaktinstinkter triggas (triggades) enormt av cyklar, bilar och tåg. Det är en draghund så det är inte särskilt konstigt att han vill jaga efter då det är jaktinstinkten som driver draget. Jag cyklar mycket med honom och det påverkar inte alls hur han reagerar på cyklar/bilar/tåg. Det som har dämpat de tendenserna är träning. Att vänja honom vid fordon på håll, hålla honom avslappnad och successivt minska avståndet, Vi är inte hela vägen framme än, men bara efter ett träningspass med en instruktör blev det mycket bättre så nu har jag verktyg för att komma hela vägen fram. Hundmöten är mest triggande för honom och svårast att komma åt, men det beror på att han är så enormt social och vill umgås med alla.

Det här är väldigt viktigt och något jag propagerar för till andra cyklister, hundägaren behöver ha info att det kommer en cykel och kunna hålla i hunden om de vet att den inte klarar cyklister. De allra flesta hundar upplever jag som ganska ofarliga för min egen del men det skulle kunna ta väldigt illa på hunden.
Det tycker jag är väldigt snällt! Min äldsta hund blir rädd om cyklar swishar förbi bakifrån om hon inte sett dem, så har lärt in "titta det kommer en cykel". Nu skulle hon aldrig få för sig att jaga el göra utfall, mer att hon vill kasta sig bortåt från dem. Inte alltid lätt att själv höra om det kommer en cykel i hög fart för mig heller dock, så väldigt tacksamt med lite varning!

Sen tror jag sällan "egna" cykeln har samma effekt som en okänd. Oavsett om hunden vill dra efter eller fram pga kontrollbehov (jakt, vall) eller rädsla så tänker jag att den egna cykeln liksom "tillhör familjen", då har den ju kontroll på ett annat sätt. Lite som att många många hundar jagar okända katter men inte familjens egna. Man får ju försöka jobba för att hunden ska klara sådana störningar.

Som många säger så tror jag att det finns flera anledningar. Jag känner en hund som gör utfall mot cyklister (mopedister och en och annan bil) som cyklar för nära hans matte. Då ska han försvara henne mot dem.

För en annan hund kan det vara jaktinstinkten som triggas.

Jag cyklar med mina men om det cyklar förbi någon genom gården så triggas de och springer efter.

Där kickas jaktinstinkten igång.

Möter jag cyklister när de går i koppel bryr de sig nämnvärt.

Det tycker jag är väldigt snällt! Min äldsta hund blir rädd om cyklar swishar förbi bakifrån om hon inte sett dem, så har lärt in "titta det kommer en cykel". Nu skulle hon aldrig få för sig att jaga el göra utfall, mer att hon vill kasta sig bortåt från dem. Inte alltid lätt att själv höra om det kommer en cykel i hög fart för mig heller dock, så väldigt tacksamt med lite varning!
Ringklockan är väldigt bra för plinget gör att man vet att det är en cyklist som kommer bakifrån man behöver inte vända sig om utan vet vad det är och sen hörs den höga tonen längre väg. Även när man cyklar om hästar, försökte tidigare med "hej" men det resulterade ofta i att ryttaren undrade vad/vem det var som kom bakifrån och vände sig om i sadeln, ringklockan gör att koncentrationen kan läggas på att ha koll på hästen och sen hör hästar höga toner väldigt bra.

Senast ändrad:
Ringklockan är väldigt bra för plinget gör att man vet att det är en cyklist som kommer bakifrån man behöver inte vända sig om utan vet vad det är och sen hörs den höga tonen längre väg. Även när man cyklar om hästar, försökte tidigare med "hej" men det resulterade ofta i att ryttaren undrade vad/vem det var som kom bakifrån och vände sig ofta om i sadeln, ringklockan gör att koncentrationen kan läggas på att ha koll på hästen och sen hör hästar höga toner väldigt bra.
Ja jag uppskattar det som sagt. Vet att det finns olika åsikter om det, men jag tycker det blir mindre panik med en ringklocka på långt håll än en cykel i full fart som far förbi. Och ett "hej" brukar skrämma mig. :o
Med ett pling på avstånd hinner jag samla ihop både mig själv och hundarna! Jag brukar ändå inte gå med hörlurar osv, men tycker ändå det kan vara svårt att höra en cykel i hög hastighet. 😊

Det är också det att även om man som gående skulle bli överraskad och hoppa till av ringklockans pling händer inget mer än så för cykeln är fortfarande långt bakom, om cykeln kommer tyst är risken för en kollision så mycket större.

Aldrig haft problem med detta med mina hundar (setter, DSG, labrador) och de har varit vana vid promenad i stan där många passerar med cykel NÄRA desutom.

Har även cyklat med dem för motion men det är inte gjort någon skillnad.

Endel hundar som blir triggade av att en passerar med hund bredvid cykel dock.
Där är jag alltid tydlig, passerar sakta o ser till de ser mig innan annars ropar jag.
Har även gått av ett par gånger då jag ser de kommer gå åt skogen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka