Bukefalos 28 år!

Hundarnas lek - en lösning för träningen

katie

Trådstartare
Jag sitter ofta och njuter av att se mina hundar. Speciellt då min två BC. Där är det fullt ös medvetslös.:D
Hanen blir nu 11 år och tiken är nyss fyllda 3 år. Att det är sån åldersskillnad kan man inte tro när man ser hur de röjer.;)

Men men... till sak...

Jag har haft problem med att få min tik att gå vänster (vallning). Visst gick hon vänster men inte när jag bad om det. Endast när hon jobbade 'fritt'.
När jag bad henne gå vänster blev hon väldigt låg i sin kroppshållning och nästan slutade jobba.

Kunde inte bli riktigt klok på vad det var för problem. Hon är alltid framåt annars men just här blev det problem.

En dag satt jag vid bäcken som vi har en liten bit från gården. Den gamle hanen älskar vatten så vi brukar gå dit titt som tätt. (han var nog en fisk i sitt förra liv;))

Hundarna röjde som vanligt men medans jag satt och tittade på dem började jag se ett rörelsemönster som jag inte tänkt på innan.
Den gamle stod mitt i bäcken och tiken cirkulerade honom. Vad jag inte tänkt på innan var hur hans hållning var när hon pendlade runt honom.
Oftast kunde hon inte gå ett helt varv runt honom för han blockerad med en väldigt liten rörelse och genast ändrade hon riktning.

BC är väldigt duktiga på att läsa kroppsspråk och hare ett tydligt kroppsspråk själva.
Jag upptäckte helt plötsligt HUR känslig hon var för kroppsspråket på just vänster sida.

Väl hemma igen var jag självklart tvungen att kolla om min tanke stämde.
Ut med fåren på ängen och så började balanseringen.

Jag utökade cirkeln runt fåren och så provade jag igen på det gamla vanliga sättet. Hon bröt direkt.
Kallade på henne och skickade henne höger. Efter ett halvt varv gjordes en halvhalt och så testade jag vänster igen.
Inte en tvekan från hennes sida.:D

Det visade sig att jag lyckades blockera henne med min kropp. Med bara några centimeters vridning på kroppen och ett steg för långt fram mot henne.

Nu flyter det på som om det aldrig varit nåt besvär.:p


Har ni fått nån hjälp av att titta på era hundar när de är lösa och bara är sig själva?
 
Sv: Hundarnas lek - en lösning för träningen

När man själv arbetar med hundarna kan det ibland vara svårt att se nyanserna som skiljer ett bra utfört moment mot ett som är kanon.

Idag var jag iväg på träning med hundarna. Min systerdotter på 7½ var också med. Hon håller nog på att snöa in på vallning hon med.;)

Efter att jag tränat färdigt med båda hundarna frågade hon om hon kunde få träna lite med tiken. Självklart fick hon det. Vet ju att hon kan och att tiken lyssnar väl på henne. Hade det däremot varit hanen så hade det gått åt pipsvängen.

I alla fall....

Nu stod vi, jag och tränaren, vid sidan av och tittade på när de var ute på fältet och vallade fåren.
Eftersom jag vet hur pass känslig min hund är för kroppsvridningar osv så var det intressant att stå vid sidan av och se hur ungen kommenderar hunden lugnt och stilla runt djuren. Hon visade med kroppen tydligt och förstärkte ibland med ett verbalt kommando.

Varför i hela hisingen går det inte lika smidigt när jag jobbar med henne???:confused:

Önskar verkligen att jag hade en filmkamera så jag kunde sitta hemma och studera i detalj vad ungen gör.

Vi stod där vid sidan av och så ut som starholkar, både jag & tränaren. Vi gav henne ett par små uppgifter att lösa med hunden.
En enda miss gjorde hon men på andra försöket lyckades hon med det också.

Visst är ungen uppvuxen med vallningen runt sig men vad fasen.... här kommer hon och gör ett bättre race med min hund än jag själv!!

Måste gå igenom hjärnkontoret och komma på vilka små signaler hon gav.
Lyckas jag inte får jag väl skicka ut henne med hunden igen.:p
 
Sv: Hundarnas lek - en lösning för träningen

Eller varför inte be ungen ge dig ett par lektioner.. :D
Lycka till i vilket fall..!!
 
Sv: Hundarnas lek - en lösning för träningen

Tro inte att inte den tanken har passerat genom skallen.;):D
 
Sv: Hundarnas lek - en lösning för träningen

Kanske bara så enkelt att ungar är mer "primitiva" fortfarande, och därför läser hundens signaler bättre? :idea:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
824
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 094
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 380
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 320
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp