Hundarnas nyårstråd.

Billigt boende borde inte vara något problem i Haninge. Jobb, lite svårare :p Såvida du inte är djurvårdare! De behöver vi på mitt jobb ;)
Hur är det nu, det är djurvårdare som det behövs utbildning för? Det finns ju någon typ av jobb på djursjukhus där man ska kolla till patienter osv där det inte behövs utbildning (eller inte har behövts tidigare åtminstone, det är säkert ändrat nu...) Jag har tyvärr inte utbildning på högre nivå än gymnasium.
 
Hur är det nu, det är djurvårdare som det behövs utbildning för? Det finns ju någon typ av jobb på djursjukhus där man ska kolla till patienter osv där det inte behövs utbildning (eller inte har behövts tidigare åtminstone, det är säkert ändrat nu...) Jag har tyvärr inte utbildning på högre nivå än gymnasium.

Nja numera är det uppdelat djurvårdare och djursjukskötare. Sistnämnda är att likställa med sjuksköterska, då de har en egen legitimation.
Djurvårdare är mer som undersköterska typ. Då är det mer omvårdnad typ rastning, sköta om sår, städa, organisera, ta in djur och djurägare på rum, svara i telefon, förbereda operationssalar, sterilisera utrustning etc. Man behöver ingen utbildning utan kan läras upp på plats.
Har man gått kurs i läkemedelshantering får man hantera och ge en del läkemedel också (D9 kallas det)

Från Jordbruksverket:

Vad får jag göra som djurvårdare på grundnivå?
För att arbeta som djurvårdare på grundnivå behöver du inte ha någon utbildning utan du kan lära dig på plats.

Vanligast är att du arbetar med omvårdnadsuppgifter som inte bryter mot behandlingsförbudet. Du får dessutom utföra enklare sårvård och enklare skötselåtgärder på djur under lokal eller allmän bedövning. En förutsättning är att du gör det på ordinerande veterinärs ansvar.

Det finns inte någon lista på vad som räknas som enklare sårvård och enklare skötselåtgärder utan man måste titta på de allmänna bestämmelserna i varje enskilt fall. Tänk på att du även måste ha tillräcklig kunskap för att kunna genomföra behandlingarna.

Vad får jag göra som djurvårdare på utökad nivå?
För att arbeta som djurvårdare på utökad nivå ska du ha gått en godkänd grundkurs i läkemedelshantering. Sådana kurser hålls av olika aktörer i Sverige. Det enklaste sättet att hitta en kursanordnare är att söka på webben. Tänk på att du ska kunna visa upp intyg på att du har gått kurs i läkemedelshantering för arbetsgivare eller kontrollmyndighet som bevis för att du har rätt att arbeta som djurvårdare på utökad nivå.

Som djurvårdare på utökad nivå får du arbeta med omvårdnadsuppgifter som inte
bryter mot behandlingsförbudet. Du får även utföra enklare sårvård och enklare
skötselåtgärder på djur under lokal eller allmän bedövning. Det finns inte
någon lista på vad som räknas som enklare sårvård och enklare skötselåtgärder
utan man måste titta på de allmänna bestämmelserna i varje enskilt fall.

Dessutom får du, med vissa undantag, ge injektioner intramuskulärt och subkutant. På grund av bristen på legitimerade djursjukskötare finns en tidsbegränsad
bestämmelse som innebär att du fram till den 31 december 2019 även får ge
injektioner intravenöst. Därför får du efter 2019 endast ge subkutana och
intramuskulära injektioner. När möjligheten att ge intravenösa injektioner upphör får du inte heller längre till exempel sätta permanentkanyl eller koppla dropp då dessa arbetsuppgifter innebär intravenösa injektioner. Du får inte vaccinera, injicera med narkotikaklassade läkemedel eller med läkemedel för
lokal eller allmän bedövning.

En förutsättning för att du får utföra dessa arbetsuppgifter är att du gör det på
ordinerande veterinärs ansvar. Tänk på att du även måste ha tillräcklig kunskap
för att kunna genomföra de olika arbetsuppgifterna.
 
Nja numera är det uppdelat djurvårdare och djursjukskötare. Sistnämnda är att likställa med sjuksköterska, då de har en egen legitimation.
Djurvårdare är mer som undersköterska typ. Då är det mer omvårdnad typ rastning, sköta om sår, städa, organisera, ta in djur och djurägare på rum, svara i telefon, förbereda operationssalar, sterilisera utrustning etc. Man behöver ingen utbildning utan kan läras upp på plats.
Har man gått kurs i läkemedelshantering får man hantera och ge en del läkemedel också (D9 kallas det)

Från Jordbruksverket:

Vad får jag göra som djurvårdare på grundnivå?
För att arbeta som djurvårdare på grundnivå behöver du inte ha någon utbildning utan du kan lära dig på plats.

Vanligast är att du arbetar med omvårdnadsuppgifter som inte bryter mot behandlingsförbudet. Du får dessutom utföra enklare sårvård och enklare skötselåtgärder på djur under lokal eller allmän bedövning. En förutsättning är att du gör det på ordinerande veterinärs ansvar.

Det finns inte någon lista på vad som räknas som enklare sårvård och enklare skötselåtgärder utan man måste titta på de allmänna bestämmelserna i varje enskilt fall. Tänk på att du även måste ha tillräcklig kunskap för att kunna genomföra behandlingarna.

Vad får jag göra som djurvårdare på utökad nivå?
För att arbeta som djurvårdare på utökad nivå ska du ha gått en godkänd grundkurs i läkemedelshantering. Sådana kurser hålls av olika aktörer i Sverige. Det enklaste sättet att hitta en kursanordnare är att söka på webben. Tänk på att du ska kunna visa upp intyg på att du har gått kurs i läkemedelshantering för arbetsgivare eller kontrollmyndighet som bevis för att du har rätt att arbeta som djurvårdare på utökad nivå.

Som djurvårdare på utökad nivå får du arbeta med omvårdnadsuppgifter som inte
bryter mot behandlingsförbudet. Du får även utföra enklare sårvård och enklare
skötselåtgärder på djur under lokal eller allmän bedövning. Det finns inte
någon lista på vad som räknas som enklare sårvård och enklare skötselåtgärder
utan man måste titta på de allmänna bestämmelserna i varje enskilt fall.

Dessutom får du, med vissa undantag, ge injektioner intramuskulärt och subkutant. På grund av bristen på legitimerade djursjukskötare finns en tidsbegränsad
bestämmelse som innebär att du fram till den 31 december 2019 även får ge
injektioner intravenöst. Därför får du efter 2019 endast ge subkutana och
intramuskulära injektioner. När möjligheten att ge intravenösa injektioner upphör får du inte heller längre till exempel sätta permanentkanyl eller koppla dropp då dessa arbetsuppgifter innebär intravenösa injektioner. Du får inte vaccinera, injicera med narkotikaklassade läkemedel eller med läkemedel för
lokal eller allmän bedövning.

En förutsättning för att du får utföra dessa arbetsuppgifter är att du gör det på
ordinerande veterinärs ansvar. Tänk på att du även måste ha tillräcklig kunskap
för att kunna genomföra de olika arbetsuppgifterna.

Låter som ett jobb för mig om ett år eller så ;)
 
Vi firade nyår såhär :angel:

1540449_10154021707087150_2587961225739089037_o.jpg
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 518
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 893
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 533
Senast: Mabuse
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp