Hundarnas nyårstråd.

Påminner mig om en f.d bekants hund. En gång när vi var ute så blev hunden plötsligt stirrig. Jag själv förstod inte varför och frågade matte vad som hände. "De skjuter där borta" sa hon. Först när jag stannade och verkligen lyssnade så kunde jag ana att någon sköt något låångt borta (det var några jägare som var i farten då tror jag). Det var en så jäkla absurd situation att jag inte kunde göra annat än skaka på huvuudet åt det hela.

Det är verkligen sjukt. Alltså, jag har större förståelse om en hund blir skrämd när man avfyrar ett skott nära och dom reagerar på det höga ljudet. Men när dom får panik bara av att man (knappt) kan höra att det skjuts.
 
Raketrester och glaskross överallt ute. Nästa runda får bli med plastpåse för att få väck en del supervassa glasskärvor innan snön kommer - det ska börja snöa lite inom det närmaste och det blir totalt livsfarligt :banghead:
 
Tyvärr är det ju inte så enkelt att en hund som inte reagerar på skott på tex ett MH inte reagerar på fyrverkerier. Men absolut, ju mer noga uppfödarna är med mentaliteten desto mindre risk att hundarna blir rädda. Sedan vill jag gärna tro att det är lättare att jobba bort fyrverkerirädsla på en hund som i övrigt är riktigt bra än vad det är med en hund som har en sämre grund.

Nej, MH är inte hela sanningen, men däremot om man jobbar aktivt med att förebygga ljudkänslighet i största allmänhet, och dessutom jobbar på att stärka andra bitar av mentaliteten som nervfasthet och sådana bitar, så kommer man väldigt långt. MH blir då ett instrument bland många.
 
Extrahunden klarade ändå tolvslaget helt okej. Men stackaren är fortfarande väldigt orolig, det tog en halvtimme av övertalning att få henne att gå ut ur huset i morse...

Min hund tillbringade tolvslaget med att glatt äta upp sitt eget och extrahundens ben. Hon börjar bli gammal och hör rätt dåligt, och även om hon inte är rädd ser jag ändå viss skillnad från förr, hon tittar upp ibland vid de värsta smällarna och ser ut som att hon inte riktigt kan placera var ljudet kommer ifrån.

Här tycker jag att det var värre än någonsin i år. Inte vid tolvslaget, men att folk verkligen smällde oavbrutet sedan tidig eftermiddag!
 
Sambon kommenterade igår att han tycker det har uppmärksammats mycket mer i år än tidigare att man bör låta bli. Vi har rätt olika bekantskapskretsar så det är ju alltid något.
Håller med, tror faktiskt det sålt mindre oxå! Var ett litet tält som sålde på andra sidan gatan från vårat ica men såg då aldrig någon vara där trots att icaparkeringen var full med folk.
 
Min fick ju lugnande så det gick hyfsat
Men det smällde från kl 22-01 så det var en bra stund i sängen och ligga och läsa och ha Sabaton på hög volym
Katten var lite konfunderad men distraherades med laserpekaren
Min hund är en jakthund och är inte alls skotträdd, men åska och raketer går inte
 
Otroligt lugnt hos oss (på landet utanför liten by i östra Skåne), det har iofs varit ganska lugnt även tidigare år men då har vi hört enstaka raketer/smällare under eftermiddagen/kvällen på själva nyårsafton; detta året kom första rakterna 23.58.

Den rädda hunden fick Stesolid till kvällsmaten vid 18 och sen en gång till vid 23.30 (mycket lägre dos än vad han får när det åskar), sen fick alla tre hundarna varsin rejäl bit oxnacke kl. 23.45 och när smällandet började så tuggade de ben och var helt oberörda, även han som i vanliga fall är rädd. Det small till kanske 00.15 eller 00.20 sen var det så gott som helt tyst igen. Underbart med en så lugn och skön nyårsafton, jag är så lättad över att vår rädda hund hanterar det bättre och bättre (visserligen med hjälp av medicin men ändå... ) och att de andra två är oberörda. I år hade vi bara tv:n på normal volym, tidigare år har vi haft lite högre volym och "stökig" musik eller nån stökig film på.
 
12-slaget passerade obemärkt här, då var jag mitt inne i dungeon bashing på hög volym på tvn. Däremot den rejäla salvan som grannen avfyrade vid 18-tiden, skrämde upp både hästar och får och satte igång lite vaktande här hemma.

Så jävla konstigt att folk inte fattar att när de åker ut till "sommarstugan" som är omgiven av inte mindre än 15(!) hundar, ett stort antal katter, en hästflock och en fårflock inom 20 meter från huset, så kommer de skrämma nån när de skjuter sådär.
 
Här gick tolvslaget obemärkt förbi, min ena hund öppnade inte ens ett öga. Det är så himla skönt. Däremot reagerar de ibland på raketer som kommer lite udda, tidigare idag var det småbarn som sköt såna där som tjuter och sen smäller. Ena hunden blir lite stressad av sånt och piper lite. Men å andra sidan blev jag också rädd för att jag inte var beredd...

Igår på kvällen var det någon stjärna som sköt raketer mitt i mellan två lägenhetshus. Så jäkla dumt att människan borde ha fått en utmärkelse för årets idiot!
 
Här gick tolvslaget obemärkt förbi, min ena hund öppnade inte ens ett öga. Det är så himla skönt. Däremot reagerar de ibland på raketer som kommer lite udda, tidigare idag var det småbarn som sköt såna där som tjuter och sen smäller. Ena hunden blir lite stressad av sånt och piper lite. Men å andra sidan blev jag också rädd för att jag inte var beredd...

Igår på kvällen var det någon stjärna som sköt raketer mitt i mellan två lägenhetshus. Så jäkla dumt att människan borde ha fått en utmärkelse för årets idiot!

Om alla som ser sånt här faktiskt dokumenterar och polisanmäler, så tror jag att ett fyrverkeriförbud är lätt ordnat. Tyvärr skiter ju folk blankt i hur skotträdda hundar mår.
 
Raketrester och glaskross överallt ute. Nästa runda får bli med plastpåse för att få väck en del supervassa glasskärvor innan snön kommer - det ska börja snöa lite inom det närmaste och det blir totalt livsfarligt :banghead:
Här har jag "bara" sett glaskross i en tunnel och raketrester lite på gångvägar. Hittade även två såna där "lampor" som vissa skickar upp när jag gick i skogen. En med någon tråd i som jag antar att ska vara bra, den andra med ståltråd. Planerar att ta framtida långpromenader med ryggsäck och påse, jag släpper ju hundarna regelbundet i tomma hagar så hittar jag ståltråd där vill jag kunna ta med den. Den jag hittade idag satte jag i ett litet träd vid gångvägen så att jag kan ta med den nästa gång (om ingen annan gjort det). Vet inte om älgar och rådjur i skogen kan råka få i sig sådant men det är ju dumt att det ligger kvar.
 
Om alla som ser sånt här faktiskt dokumenterar och polisanmäler, så tror jag att ett fyrverkeriförbud är lätt ordnat. Tyvärr skiter ju folk blankt i hur skotträdda hundar mår.
Roade mig med att kolla tidningars hemsidor och polisens hemsida idag. Barn som fått fyrverkerier i ansiktet, hus som brunnit ner mer eller mindre pga felskjutna fyrverkerier, folk som står på broar och kastar fyrverkerier mot människor på vägarna under, folk som kastat in fyrverkerier i affärer eller på andra ställen där det finns människor. Helt jävla galet. Ändå säger polisen att det "är bara lite jobbigare än en fredagskväll". Vafan.
 
Roade mig med att kolla tidningars hemsidor och polisens hemsida idag. Barn som fått fyrverkerier i ansiktet, hus som brunnit ner mer eller mindre pga felskjutna fyrverkerier, folk som står på broar och kastar fyrverkerier mot människor på vägarna under, folk som kastat in fyrverkerier i affärer eller på andra ställen där det finns människor. Helt jävla galet. Ändå säger polisen att det "är bara lite jobbigare än en fredagskväll". Vafan.

Eller hur!!
 
Är sjukt glad att lillebrors 1.5 års gamla pug inte reagerar nämnvärt alls. Vi firade nyår ihop på ett, för hunden, nytt ställe och med nya människor men hunden höll sig väldigt lugn. Han var med ut vid tolvslaget och det enda han gjorde var att titta upp på oss och kollade om vi reagerade och när vi inte gjorde en sak av det så var det lugnt för honom också! Så skönt :)

Enda gången han blev rädd var när sällskapet tände på en sån där "tårta" 20 meter ifrån där vi stod :mad: då hade vi ändå flyttat oss för att slippa stå precis där de sköt ifrån, hunden hoppade dock mest till av ljudnivån (inte konstigt, jag hoppade också högt!!) och sen var det inga konstigheter igen.

Men fyfan vad jag inte förstår hur lite vett folk har när det kommer till raketer. Min yngsta kusin är 13 och han och hans föräldrar var med på festen igår, när jag ifrågasatte varför han var ute och smällde så fick jag till svar att "jag vet inte, jag har faktiskt inte något vettigt svar på det". Nä, så köp inte till ungarna då!! Usch..
 
Här förlöpte nyårs natten lugnt, visserligen två sura hundar (daghunden med husse firade nyår hos oss) som inte fick följa med ut när alla utom jag gick ut för att titta på fyrverkerierna, men de var lugna. Här sköts det mellan 23:55 och 00:10 och på avstånd så jag tror inte ens att hundarna märkte något av det mer än att alla gick ut. ;)
Annars var hundarna glada över att få lite extra gott under kvällen och fullt med folk i huset som gärna kliade en stund. :D
 
Ändå säger polisen att det "är bara lite jobbigare än en fredagskväll". Vafan.
För det där uttalandet känner jag mig väldigt kluven och tänker typ "men sluta ursäkta skiten" samt "fy farao så störiga folk måste vara alla andra fredagskvällar om året :down:" sanningen lär väl ligga någonstans mellan antar jag.

Fö fick jag för att jag var så glad över att nyåret var lugnt, här smäller folk idag istället. :up: :grin: först vid 7 när Svansson var ute och kissade (det gick fort att sluta ovh komma in igen :( ) och en rejäl omgång nu. Folk måste på riktigt ha missat alla grundläggande lektioner i lågstadiet, typ när de skulle lära sig klockan, att läsa och även använda hjärnan rent generellt :grin:
 
För det där uttalandet känner jag mig väldigt kluven och tänker typ "men sluta ursäkta skiten" samt "fy farao så störiga folk måste vara alla andra fredagskvällar om året :down:" sanningen lär väl ligga någonstans mellan antar jag.

Verkligen. Inte hundrelaterat visserligen, men när det blir såhär så tänker jag att det verkligen inte kan vara som "en lite stökigare fredagkväll" http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22025301.ab

Själv fick jag för mig att gå till morsan nu på eftermiddagen. Blev en jäkligt krokig promenad dit istället för närmsta vägen, för två av de närmsta vägarna innebar att vi hade tvingats gå förbi galningar som höll på med fyrverkerier. Idag! När jag skulle gå hem hann jag inte mer än komma precis utanför porten innan det kom två skarpa smällar med tätt mellanrum, de var nog inne i centrum och roade sig då. Jag hann inte mer än gå 100 meter innan jag fick syn på ett litet gäng unga killar och saktade ner tempot lite för säkerhets skull (helt sjukt att det blivit en spontan reflex hos mig). Och mycket riktigt, de gick inte långt innan de började kasta smällare runt sig, tända eld på någon fyrverkerigrej som de kastade iväg (de höll alltså i den när de tände på, säkert och bra...), tände eld på en annan som de sparkade iväg osv... Precis bredvid ett litet hus dessutom. Behöver jag ens nämna att vi vände och gick en annan väg även när vi skulle hemåt?
 
Vi överlevde nyårsnatten men lillskiten verkar fortfarande lite medtagen tycker jag. Att vira en scarf runt huvudet på henne verkade vara lösningen (i brist på bomull). Imorse (eller snarare lunch för klockan hann bli halv elva) så fick jag lyfta ut henne i trädgården trots att hon inte gjort ifrån sig på över 12h :( Hon är fortfarande tveksam till att lämna huset och vill absolut inte gå åt det håll hon hörde smällare tidigare. Min egen kunde nästan inte bry sig mindre vilket förvånar mig väldigt även om jag vet att hon avreagerar hyffsat fort. Men kanske kanske att den lilla lilla skotträning vi gjort hjälpte ändå.
 
Är sjukt glad att lillebrors 1.5 års gamla pug inte reagerar nämnvärt alls. Vi firade nyår ihop på ett, för hunden, nytt ställe och med nya människor men hunden höll sig väldigt lugn. Han var med ut vid tolvslaget och det enda han gjorde var att titta upp på oss och kollade om vi reagerade och när vi inte gjorde en sak av det så var det lugnt för honom också! Så skönt :)

Enda gången han blev rädd var när sällskapet tände på en sån där "tårta" 20 meter ifrån där vi stod :mad: då hade vi ändå flyttat oss för att slippa stå precis där de sköt ifrån, hunden hoppade dock mest till av ljudnivån (inte konstigt, jag hoppade också högt!!) och sen var det inga konstigheter igen.

Men fyfan vad jag inte förstår hur lite vett folk har när det kommer till raketer. Min yngsta kusin är 13 och han och hans föräldrar var med på festen igår, när jag ifrågasatte varför han var ute och smällde så fick jag till svar att "jag vet inte, jag har faktiskt inte något vettigt svar på det". Nä, så köp inte till ungarna då!! Usch..
Varför tar man ut hunden på 12-slaget? Jag menar, den tryggaste hund kan ju bli rädd då..
Vet inte hur många bortsprugna hundar vi får in på missing dog pga folk tagit med hunden ut.
 
Filmade Ammo lite på 12slaget: (Videon är på fel håll för att den är från snapchat)
Sådär brydd var han ;) Anledningen till att han ser ledsen ut är för att han är trött och att han inte fick fler ostbågar.. Han lever ett tufft liv.
I övrigt såg det mest ut såhär:
UNcCUDKot4t30rxS_s1cD8GrYD6wyvdg6yfqnm-GqHuEDwwWqegNdAfgcYxbS0y65j_yexqYvfUA8JLtXxaNOWkx5kzv4MhBAo2Pt8_UCXPWlhkudYUbDlV5kPtR_MxHP7_w0hqbsfJX2lr3jtcqtScWK4nsAB8xCotgx2Xys9BxQDB6zQjZ3hwAwVJ3zWKgA8zVHIILeMDdFOC47wV5B1X6TrMbRfTRgklL6UD9S4LTBptwknufQUUQ6wRlsKrOWoTxCmHWBDFtwttntNhZPb8GxNEnppYzmR-IHoXeRaVGwPIBgk6hODge92Awp3iTMnmXPCe1i5UenEN8Btt3vtSiaTmviK2HryDJITHLHxSJaUhlXjEza48awdkDNA-9bxjVhQlfCe2C9dO0RWBC6Wj7ivNdbCyYDsbgnCxFOpBCG3QKYdjoPdpcGeCLg6islLQ3M8qH1I4NJdAf2w0NAcKgWbZQLMV6fbYgzvmf_IydhI0EQ5bPU-0k0ZQ3S8lbcbsbiL2_QLDU66IrWdhEnlJptABj7qS8GwmVhIyGqonbGeFFAZHi1nQeDvsk1XXV1YIw=w519-h921-no

5p1AxDvW9Dm0sdtvRyL3TkZEkSJA3HifpPgp7kGLgKIDFae5M_FgVPyfe-RhIg6p0BoAoDQO_Ywx7G39rjDvVhqYTEWIyZjK2478jZO4bn5kQqq9nnVnthLTCY-xpgZQnc_axdGuvg2sjDZmVDzWmZZVrmof7r040Nxe11qTpbRnDjgyNxUpSHguonvfeLccTeBPLshLFwVrckt21NZlRxfAvgYOHnWuzvr2Q6CbNSSsPGuCJTNIbL-6Xfn9mLijPicCZXEVE2IiCOAxs7tJtSpvW34T6lCPAeaafEifT0Avguc_guMbe0Hb6LQQ_4cw6TMSuPJpCxxd86spUUAm13is_V3gNGqB2mZ6t4SKt1pc6bTdJgduQV3b9tSObcbbvy4NQhSp_7EsahiH9R1Km9u1K7mMGF5RrVyvYEMOz64B8ibUD1bkhMiDLc2iTHriqpi3tKx9RA7Rbm0obEnS8WXCXhpYNag3D9bMX7dWtqKIhVrNSPSresYh9eAPFjRTiVKkUVY8X8nS3LaXvqhmDyRMes2v5vGS4qbkPzHvViO0-SdLcsvIBaQOKKwXO8GrLT9p=w519-h921-no
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 518
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 895
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 533
Senast: Mabuse
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp