Hundarnas nyårstråd.

Varför tar man ut hunden på 12-slaget? Jag menar, den tryggaste hund kan ju bli rädd då..
Vet inte hur många bortsprugna hundar vi får in på missing dog pga folk tagit med hunden ut.

För att han ansågs vara tryggare med husse ute istället för ensam inne där han inte varit förut, helt enkelt. Hade det funnits en chans att han skulle kunna ta sig ur sele, tröja och koppel så hade han fått stanna inne.

Vi befann oss inte i stan så det smälldes inte nära runt omkring mer än den där onödiga "tårtan".
 
För att han ansågs vara tryggare med husse ute istället för ensam inne där han inte varit förut, helt enkelt. Hade det funnits en chans att han skulle kunna ta sig ur sele, tröja och koppel så hade han fått stanna inne.

Vi befann oss inte i stan så det smälldes inte nära runt omkring mer än den där onödiga "tårtan".

Och husse kunde inte stanna inne? Är ju som att be om en skotträdd hund att gå ut, det gick uppenbarligen bra i år men skulle aldrig chansa på det i framtiden.
Själv var jag inne själv när resten av sällskapet gick ut för att titta.
 
Och husse kunde inte stanna inne? Är ju som att be om en skotträdd hund att gå ut, det gick uppenbarligen bra i år men skulle aldrig chansa på det i framtiden.
Själv var jag inne själv när resten av sällskapet gick ut för att titta.

Det hade ju självklart varit det bästa alternativet, om hund och husse stannat inne, jag håller med dig. Vet inte hur tankebanan gick där eftersom det inte är min hund.

Nu gick det ju bra och det gjorde det hans första nyår också. Han är en jäkligt cool hund som inte bryr sig så länge ingen han är trygg med gör det tack och lov. Tror de var inomhus förra året dock eftersom de firade i stan!

För min del var det skönt att se att han inte reagerade på någon av smällarna förutom den som uppenbart var för nära oss allihop såklart, men han var lugn även efter den.
 
Fick hem Steven som valp förra året i slutet av november. Redan från början tränade vi inför nyåret med inspelningar från You Tube med fyrverkerier. Hans båda nyår han varit med om har han varit helt oberörd. Lycka. För övrigt anser jag att det finns en särskild plats i helvetet för de som köper fyrverkerier.
 
Nyåret är passerat och jag tog in hästarna redan vid 15-tiden eftersom det ofta ska skickas iväg smällare för de minsta i grannskapet och då rätt tidigt. Vi bor ändå rätt avsides... Hunden packade vi in i bilen och sen startade vi dagen med shopping, fortsatte i bil till de äldre i familjen. Kom hem lagom till 23-tiden och vi beredde oss på att kolla hästar och höns. Själva tolvslaget var ok men det visade sig att de flesta glömt tiden så det brakade loss 23 minuter över tolv...:mad:...men, hunden är 12 år och verkar höra sämre nu. Hon klarade sig rätt fint. De övriga djuren verkade rätt oberörda så i det stora hela blev det en lugn nyårsnatt.
 
Verkligen. Inte hundrelaterat visserligen, men när det blir såhär så tänker jag att det verkligen inte kan vara som "en lite stökigare fredagkväll" http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22025301.ab

Själv fick jag för mig att gå till morsan nu på eftermiddagen. Blev en jäkligt krokig promenad dit istället för närmsta vägen, för två av de närmsta vägarna innebar att vi hade tvingats gå förbi galningar som höll på med fyrverkerier. Idag! När jag skulle gå hem hann jag inte mer än komma precis utanför porten innan det kom två skarpa smällar med tätt mellanrum, de var nog inne i centrum och roade sig då. Jag hann inte mer än gå 100 meter innan jag fick syn på ett litet gäng unga killar och saktade ner tempot lite för säkerhets skull (helt sjukt att det blivit en spontan reflex hos mig). Och mycket riktigt, de gick inte långt innan de började kasta smällare runt sig, tända eld på någon fyrverkerigrej som de kastade iväg (de höll alltså i den när de tände på, säkert och bra...), tände eld på en annan som de sparkade iväg osv... Precis bredvid ett litet hus dessutom. Behöver jag ens nämna att vi vände och gick en annan väg även när vi skulle hemåt?
Inte heller hundrelaterat:
"Utanför hagen hittades spår av raketer som hade skjutits över hagen och ladugården."
http://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/kor-skrämdes-av-raketer-avlivades/ar-BBo7N9U
 
Det hade ju självklart varit det bästa alternativet, om hund och husse stannat inne, jag håller med dig. Vet inte hur tankebanan gick där eftersom det inte är min hund.

Nu gick det ju bra och det gjorde det hans första nyår också. Han är en jäkligt cool hund som inte bryr sig så länge ingen han är trygg med gör det tack och lov. Tror de var inomhus förra året dock eftersom de firade i stan!

För min del var det skönt att se att han inte reagerade på någon av smällarna förutom den som uppenbart var för nära oss allihop såklart, men han var lugn även efter den.
Ovanligt välinformerad för att inte veta hur dom tänkte.
För att han ansågs vara tryggare med husse ute istället för ensam inne där han inte varit förut, helt enkelt. Hade det funnits en chans att han skulle kunna ta sig ur sele, tröja och koppel så hade han fått stanna inne.

Vi befann oss inte i stan så det smälldes inte nära runt omkring mer än den där onödiga "tårtan".
Dags att skriva på "Smällarupproret" o bojkotta samtliga smällare, raketer o fyrverkerier?
Dom här dräktiga korna var inte så coola http://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/kor-skrämdes-av-raketer-avlivades/ar-BBo7N9U
Hyreshuset i Arvika som brann ner var väl inte heller så coolt.
 
Läste på fb förut om en försvunnen dvärgpinscher. Matte var på andra sidan jorden så uppenbarligen var det andra som hade hand om hunden.

Hunden hade försvunnit vid 17-tiden på nyårsafton, den drog på väg mellan bilen och huset. Matten poängterade att den är van att vara lös.

MEN hon skrev också att förra nyår var första gången hunden visat rädsla för fyrverkerier. Och då undrar jag om man dragit en hel jävla rakettårta genom skallen när man går med hunden lös PÅ NYÅRSAFTON! :banghead:
 
Ovanligt välinformerad för att inte veta hur dom tänkte.

Dags att skriva på "Smällarupproret" o bojkotta samtliga smällare, raketer o fyrverkerier?
Dom här dräktiga korna var inte så coola http://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/kor-skrämdes-av-raketer-avlivades/ar-BBo7N9U
Hyreshuset i Arvika som brann ner var väl inte heller så coolt.

Eftersom det är min bror och vi passar hunden en del så har jag rätt bra koll på just hunden och hur han är ja, det är väl ingenting konstigt?
 
Precis min tanke. Nån jävla hänsyn till sin hund får man ju ta.

Det var tydligen viktigt att få titta på lite raketer med alla andra.. :meh:

Jag tror helt ärligt att det bara handlar om okunskap från husses sida, han har helt enkelt inte ens reflekterat över att det kan gå illa och därför inte tänkt tanken på att något extra mer än att ha koll på hunden behöver "göras". Förhoppningsvis sjunker det in till nästa nyår. Det handlar trots allt inte om en människa som inte bryr sig om sin hund.
 
Eftersom det är min bror och vi passar hunden en del så har jag rätt bra koll på just hunden och hur han är ja, det är väl ingenting konstigt?
I ena meningen skriver du att du inte vet hur dom tänkte samtidigt som du i ett annat inlägg att den var cool, hur skall du ha det? Eller skrev du bara för att förmedla att du tyckte att hunden var cool, underförstått att alla hundar som reagerar på oljudet inte är coola?
Varför sa du ingenting, varför gick du själv ut för att titta på?

Var korna som bröt benen coola? Var hyreshuset i Arvika coolt som brann ner? Var hästen Helge som drunknade cool?
http://www.bukefalos.com/threads/fyrverkerier-forbud.1363908/page-5
 
I ena meningen skriver du att du inte vet hur dom tänkte samtidigt som du i ett annat inlägg att den var cool, hur skall du ha det? Eller skrev du bara för att förmedla att du tyckte att hunden var cool, underförstått att alla hundar som reagerar på oljudet inte är coola?
Varför sa du ingenting, varför gick du själv ut för att titta på?

Var korna som bröt benen coola? Var hyreshuset i Arvika coolt som brann ner? Var hästen Helge som drunknade cool?
http://www.bukefalos.com/threads/fyrverkerier-forbud.1363908/page-5

Men lugn och fin nu. Jag vet självklart inte hur dom tänkte eftersom jag inte befinner mig i huvudet på hundens ägare och är själv inte ägare till hunden. Jag känner däremot hunden och vet om att den är lugn och enkel i alla situationer där den har en trygg människa med sig.

Inte någonstans har jag ens andats att jag tycker hundar som reagerar på fyrverkerier inte är coola. Jag har över huvud taget inte ens pratat om någon annan hund, eller några kor. Inte heller har jag skrivit någonstans att jag inte sagt någonting. Det fanns ingen underliggande poäng med mitt första inlägg och om det funnits en så skulle det verkligen inte varit att hundar som reagerar inte är coola. Vad det nu ens skulle betyda.

Jag gick ut och tittade på fyrverkerierna för att jag ville skåla med de andra och min sambo samt att jag tycker fyrverkerier är fint. Därmed inte sagt att jag tycker att de är en bra grej, men det känner jag inte att jag behöver sitta här och förklara något djupare för dig ändå.
 
Fy katten vad ledsamt det är med alla bortsprungna hundar efter nyår :(

Läste om en pumi från Örebro som försvann i Sälen, där det ska bli -12 grader. Den var sedan innan paniskt rädd för fyrverkerier och reagerar med att slänga sig raklång på marken. Nu är den dessutom i främmande område där det är svinkallt. Stackars lilla hund.
 
Vi hade ett så lugnt nyår så det är otroligt.

Har varit jättelugnt i vårat bostadsområde (inget "fint" område så förväntade mig en hel del smällande), någon smäll här innan nyår och där men det mesta rätt långt bort.

På nyårsafton var vi hos svärföräldrarna i ett villaområde. Spårade långa/svåra spår på förmiddagen. Rastade sen hundarna rejält innan det blev mörkt, smällde lite redan då men rätt långt bort och hundarna brydde sig inte. Sen var vi inne förutom en kort kiss i trädgården då det smällde en del i närheten men vi slapp tjut och sprak som min äldre hund inte gillar. Den yngre hunden ville gå och kolla vad det var som lät när det smällde rätt nära. Resten av kvällen var väldigt lugn med mestadels sovande hundar och köttben vid tolvslaget, den yngre tittade inte ens upp trots att det smällde rätt friskt, den äldre lyssnade en liten stund men kom sen fram till att köttbenet var mer intressant. Promenad vid 1-tiden och det smällde det bara lite ganska långt bort och det brydde sig hundarna inte om.

Så himla skönt att det varit lugnt ute på kvällarna där vi varit. Inte kul att "råka" på några som precis tänt på ett gäng raketer. Inte ovanligt där vi bodde innan vi flyttade hit. Även om hundarna inte är rädda så vill jag inte utsätta dem för den situationen i onödan. Den äldre är redan stressad av fräset och tjutet men inte smällarna än så länge tack och lov.
 
Här smälls det fortfarande fyrverkerier, men som tur är har det varit lugnt när jag varit ute med hundarna. Enligt morsans sambo var det tydligen en rejäl jäkla smäll vid dem igår (1km från mig), betydligt kraftigare än de vanliga, men det hörde inte jag något av som tur är. Nu ikväll hörde vi dock polishelikopter som visade sig vara ute pga misstänkt skottlossning... Jag är liite less på det här området för tillfället.
 
Här smälls det fortfarande fyrverkerier, men som tur är har det varit lugnt när jag varit ute med hundarna. Enligt morsans sambo var det tydligen en rejäl jäkla smäll vid dem igår (1km från mig), betydligt kraftigare än de vanliga, men det hörde inte jag något av som tur är. Nu ikväll hörde vi dock polishelikopter som visade sig vara ute pga misstänkt skottlossning... Jag är liite less på det här området för tillfället.
Smäller här med forfarande, enligt roomien lekte ett gäng ungdomar med smällare igår. Kastade dem mot varandra och så vid centrum.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 518
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 890
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 532
Senast: Mabuse
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp