Bukefalos 28 år!

Hundarnas nyårstråd.

Nu är båda hundarna kvällsrastade helt utan problem. Bentley fick en promenad med mig medan Rover fick kvällskissa i trädgården med husse. Det smäller konstant nu, jag kan inte minnas från min barndom att det var så att man sköt upp fyrverkerier innan tolvslaget.

Det var inte så här tidigare heller. Någon enstaka innan 12 men det var inte många.
 
Ringde runt lite och fick tag på lite folk så jag vågade chansa och gav honom 2 mg 5 minuter efter jag skrev inlägget. Nu är han mycket lugnare. Ligger tom och snusar på soffan lite då och då.

Får se lite hur jag gör nu. Svårt det här. Tror egentligen han skulle behöva lite mer i alla fall en gång till.

Håller tummarna för att det går bra! :)
 
Här går det som vanligt, dvs Filimon gnager på sina tuggisar i bädden, får se hur det blir när 12-slaget kommer.
 
Är det "vanligt" att hundar utan någon egentlig anledning blir fyrverkerierädda på gamla dar?

Ja, det har ofta att göra med att muskeln i örat som "styr den selektiva hörseln" inte är samma goda form som tidigare. Fungerar det att spänna muskeln kan de alltså till hög grad stänga ute vissa ljud.
 
Såhär ser det ut i min säng just nu:
1909784_588826871265697_4530242436957128181_n.jpg


Jag börjar bli galet trött.. Sov knappt något under natten till idag och har varit igång konstant sedan kl 7 i morse meeen det är ju ingen idé att lägga sig nu med tanke på hur det kommer smälla om en timme. Funderar på att dricka lite saft eller något. Jag är törstig tror jag.
 
Är det "vanligt" att hundar utan någon egentlig anledning blir fyrverkerierädda på gamla dar?
Nedsatt hörsel kan påverka hundens reaktion på olika ljud eftersom den inte uppfattar dem på samma sätt som när den hade normal hörsel t.ex. Så om hunden fått nedsatt hörsel på gamla dar är det inte konstigt om det reagerar på sånt den inte reagerade på tidigare.
 
Här hemma är det otroligt lugnt till skillnad från förra året! Sileo fungerar över förväntan på mina hundar! :bow:

Började skjutas inne i stan vid 16 idag, men hundarna brydde sig inte speciellt mycket. Vid 18 började det skjutas i närheten och vid 19 visade hundarna första tecknen på oro, så de fick en dos Sileo var. Det hann bli lite panik och stress innan det började verka, men när det väl slog till så däckade båda hundarna! Den lugnande effekten höll i sig i ca en och en halv timme, sista halvtimmen blev de stressade och oroliga så då fick vi distrahera med godis tills vi kunde ge en ny dos. Vid 21 fick de ny dos, nu ligger båda fortfarande och snarkar trots att det smäller konstant här utanför :love: Förra nyårsafton var årets värsta dag, idag har varit ett snäpp bättre iaf! (peppar peppar, smällarna lär väl hålla i sig till 4-5 på morgonen som vanligt gissar jag...)

Men, jag undrar verkligen hur vissa människor tänker. En familj i området som har en unghund, typ chihuahua el liknande blandis. Skulle gissa att det är hundens första nyår. De är för närvarande ute och leker med hunden lös, sisådär 50 m från fyrverkerierna. :confused: Hunden verkar oberörd, men ändå?? Dumt att riskera att göra hunden rädd för fyrverkerier om inte annat...
Får väl se om hunden dyker upp i ett "bortsprungen"-inlägg på fb under natten... :banghead:
 
Ringde runt lite och fick tag på lite folk så jag vågade chansa och gav honom 2 mg 5 minuter efter jag skrev inlägget. Nu är han mycket lugnare. Ligger tom och snusar på soffan lite då och då.

Får se lite hur jag gör nu. Svårt det här. Tror egentligen han skulle behöva lite mer i alla fall en gång till.

Han väger 30kg hunden (vägd för två veckor sedan).

Jag tänker tyvärr inte skriva ut någon dos här, då det är ett narkotikaklassat preparat. Skönt om han lugnat sig.
 
Här hemma är det otroligt lugnt till skillnad från förra året! Sileo fungerar över förväntan på mina hundar! :bow:

Började skjutas inne i stan vid 16 idag, men hundarna brydde sig inte speciellt mycket. Vid 18 började det skjutas i närheten och vid 19 visade hundarna första tecknen på oro, så de fick en dos Sileo var. Det hann bli lite panik och stress innan det började verka, men när det väl slog till så däckade båda hundarna! Den lugnande effekten höll i sig i ca en och en halv timme, sista halvtimmen blev de stressade och oroliga så då fick vi distrahera med godis tills vi kunde ge en ny dos. Vid 21 fick de ny dos, nu ligger båda fortfarande och snarkar trots att det smäller konstant här utanför :love: Förra nyårsafton var årets värsta dag, idag har varit ett snäpp bättre iaf!

Men, jag undrar verkligen hur vissa människor tänker. En familj i området som har en unghund, typ chihuahua el liknande blandis. Skulle gissa att det är hundens första nyår. De är för närvarande ute och leker med hunden lös, sisådär 50 m från fyrverkerierna. :confused: Hunden verkar oberörd, men ändå?? Dumt att riskera att göra hunden rädd för fyrverkerier om inte annat...
Får väl se om hunden dyker upp i ett "bortsprungen"-inlägg på fb under natten... :banghead:

Vad skönt att det verkar fungera för er med Sileo! Håller tummarna för att det fortsätter vara lugnt med dina hundar.

Men vad är det för jäkla dumhuvuden?
Valpar är ju sällan berörda, skott/fyrverkerirädsla brukar ju inte visa sig tydligt förrän de är äldre. Den valpen lär ju bli rädd förr eller senare...
 
Här är det också fortsatt lugnt. Varit ute och gått ca 45 min och sen åkt massa, massa bil (för att hålla min brukare vaken så länge som möjligt så hen inte vaknar vid tolvslaget och sen vägrar gå och lägga sig igen..). Gick i en anlagd skog utanför ett villaområde. Smällde rätt bra med på håll. Alice kunde inte bry sig mindre! Hon tyckte det var helfestligt däremot att få godis för att hon nosade i backen när det smällde :D

Fick dock mer reaktion när vi gick från bilen till lägenheten. Inte på smällarna men på smattrandet som vissa raketer avger. Då ville hon inte riktigt ta godis, men 50m senare var vi inne. När jag och brukaren gjorde kvällsrutiner gjorde Alice en raid i min väska! Först kom ett kaninöra in i badrummet, sen ett till kaninöra och sen ett hudben. Mycket lycklig hund!! Alice ba KOLLA MAMMA VA JAG HITTA!! :banana:
Jag lät henne hållas, hon kan få alla ben som finns ikväll om hon vill! :love:

Nu kollar vi Håkan-konsert (jag gillar inte Håkan men det dränker mycket av smällarna) och Alice sover i soffan. Lyfter på huvudet vid större smällar, men det är ju helt okej! :love:

Jag har dock varit vaken sen 06.15 och varit igång med Alice sen dess.. Börjar bli väldigt trött i ögonen..
 
Hundarna har toksovit fram till nu. Väckte de för att ge dom varsitt viltben vi köpte i djuraffären tidigare idag, då det nu börjat smälla lite mer frekvent och det väl snart drar igång rejält.
Persienner nerdragna och TVn på.

Hundarna tuggar glatt och koncentrerat. Tänker på alla er med rädda hundar! Min första gund var väldigt skotträdd så jag vet hur det är.
 
Här är hund och katt fortfarande i sovande tillstånd! Han var uppe vid den tiden jag brukar åka till jobbet och skulle ligga i mitt knä och kramas men nu har han lagt sig på golvet och sover. Hoppas det går bra vid tolvslaget också.

Jag såg precis första efterlysningen om bortsprungen hund, men en stund senare hade de hittat den!
 
Här är det galet, det smäller redan och när det närmar sig tolvslaget ska vi inte ens tala om hur det låter. Jag är uppvuxen i by på landet där det smäller lite 20 minuter vid tolvslaget så att spendera nyår här var en chock.Nu har jag turligt nog en hund som inte har reagerat på fyrverkerier tidigare så jag hoppas att det håller i sig (ta i trä). Men vi kör ändå kortare promenader på kvällen, stannar inne runt tolvslaget, persiennerna för, rullgardinen nerdragen, gardinerna fördragna och så TV/musik på hyfsat hög volym och ett gott ben (till hunden, inte mig).

Jag är dock uppvuxen med en fyrverkerirädd hund (dock helt skottfast) som var helt borta och bara låg och skakade under och efter de 20 minuterna det pågick hemma i Norrland så jag kan bara föreställa sig alla som bor mer centralt och har rädda hundar. Fruktansvärt. En vän hade en hund hon tränade med CD med fyrverkeriljud, vilket gjorde hunden obrydd när det kom till CD-skivan men inte riktiga fyrverkerier, dock fungerade det hyfsat att spela CD:n på hög volym på nyårsafton och då verkade den till viss del överskugga de riktigt smällarna.
Var ute sista promenaden kl. 16 vilket inser jag i efterhand var i senaste laget. Smällde en hel del men främst på avstånd så ingen fara men just som vi är på väg hem, kl 17.00 bryter det ut. Det dundrar mellan husen och ljuset lyser upp som det är dag. Lyckas peppa hunden en bit men sista 50 meterna vill han bara bort, in. Väl inne praktiskt taget skakar huset av smällarna, det låter som att folk kastar bomber alldeles utanför fönstret. Sätter på TV:n på 60-70 i ljud men det stänger i princip inte ute någonting. Tänker faktiskt inte ta ut honom mer idag.4
 
De smäller ordentligt på vår innergård nu. Ryker och luktar som fan. Om de måste skjuta, kan de inte göra det på en plats som inte är 50 meter från höghus?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 068
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 136
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 196
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 187
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp