Bukefalos 28 år!

Hundarnas nyårstråd.

Någon som vet vad mer jag kan göra för en skräckslagen hund? Har redan stängt in oss så vi inte ser ut och har tvljudet på högt. Är hundvakt åt mina föräldrar och de sa inget om detta. Min egen vet jag är skottberörd men hon är väldigt mkt lugnare, ligger lugnt i närheten av mig. Den skakande lilla hunden har legat inklämd mellan mig och soffans armstöd de senaste timmarna :(
 
Här sover alla lugnt. Mina är oberörda av raketer, vi bor på landet med förståndiga grannar som inte skjuter några raketer eller smällare alls. Vi kan säkert se raketer om vi anstränger oss - men vi hör inget mer än dova knallar på långt avstånd just vid midnatt. SÅ SKÖNT!

Vi har däremot en tradition i form av en nyårspromenad som vi bjuder in till, i och med att det är såpass lugnt här så kan vi "erbjuda" ordentlig rastning för hundar som har rädslor. I år var vi 20 personer som gick, med typ 25 hundar. Först promenerar vi i nästan två timmar (inklusive fika), sen får de som vill släppa hundarna i ridhuset. Efter det sover de ganska gott :)
 
Så tråkigt! Jag vet att du inte har facebook men jag känner en person som är på G att starta ett seriöst arbete för att reglera användandet av fyrverkerier. Om du vill kan jag skicka dig kontaktuppgifter till henne.
Mig med!

Nyss ratade han en ny grisfot, men vankandet har blivit lugnare.
 
Shit pommesfrittes, Leon fick Nozinan 15 mg ca 14:30 när det startade här, blev lugnare men inte zonkad. Sen går det igång igen så han fick 10 mg till vid 19 tiden tillsammans med två grisfötter, efter det kom han o somnade med huvudet på mina fötter, det varade i tio minuter tills nån :rage: drog iväg ett batteri av oljud!
Nu vankar han, men inte maniskt/paniskt. O jag bor ju nästan ute i skogen, hade jag bott i stad hade han nog behövt typ Plegisil, Midazolam eller Stesolid för att överleva. Det låter ju inte jättehögt o det smäller ju inte hela tiden.:nailbiting::yuck:
Har haft en raketrädd hund tidigare och på henne märktes inte ens att hon fick stesolid - trots hög dos var hon precis lika "vaken" som vanligt och lika rädd för raketer:( så dom gjorde ingen nytta alls
 
Var precis ut och rastade hundarna... Helt galet hur det smäller. Hela. Jäkla. Tiden! När vi var ute så började de också så nära att de verkade vara på andra sidan huset, max 100m ifrån blir det då. Någon sån där sak som skickar iväg en miljard fyrverkerier på en gång, "pangpangpangpangpang" :banghead: :banghead: :banghead: Hundarna var upptagna med att nosa på någon spännande kissfläck då, men jag själv fick verkligen anstränga mig för att vara lugn och inte slita bort dem för att springa in (det var vad jag helst hade gjort..).
 
Jag grinar. Mina katter och speciellt Tassa reagerar :cry: inte riktigt illa men illa nog. Här smäller det så vansinnigt högt också @Migo, jag har aldrig hört det så här högt förut heller.

Jag kommer att börja bearbeta politiker på både nationell och regional nivå för att få stopp på skiten. Det räcker nu.
Jag bor två mil från stan. Det är ett ihärdigt dmattrande ute nu när jag kvällsfodrade. Låter som krig.
 
Nu sitter min dv-pinscher på fönsterbrädan i vardagsrummet och tittar på raketer :D
Tror grannen tvärs över åkern vill lägga barnen så dom skjuter nu.
 
Skrev förut att min nioåriga hane har reagerat lite på fyrverkerier de senaste två åren. Det har inte varit mycket direkt utan han har legat och skakat lite och tryckt mot mig. Lite flämtande.

Han har aldrig reagerat på andra oljud som tex ballonger som ungarna pangar. Gjort MH utan någon anmärkning.

Så jag har helt enkelt inte behövt fundera på att han skulle kunna bli jätterädd. Även om han förra året var lite mer skakig än året innan så är det fortfarande väldigt lite.

Men så nu är den stackars hunden jätterädd. Sitter och skakar. Flämtar och blir alldeles till sig när det smälls (och då är det någon enstaka smäll än så länge).

Jag har satt på tvn så högt jag vågar och stoppat vadd i öronen på honom.

Han äter fortfarande om han får något gott.

Men annars är den stackars hunden helt knäckt.

Jag vet att vår gamla granne fick stesolid utskrivet till sin hund för att hunden var jätterädd.

Jag har stesolid hemma (styrka 2mg) vågar jag ge hunden det och i så fall hur mycket och hur ofta?

För två veckor sedan var vi hos veterinären för att det var dags att beställa nytt allergivaccin. Hon gjorde då en hälsokoll (inget avancerat, lyssnade på hjärtat och sånt) så han borde vara frisk. Eller har det gått för lång tid från kontrollen?

Till nästa nyår kommer jag givetvis ta detta med veterinären men hunden behöver hjälp nu. Aldrig att jag trott att han skulle bli så fruktansvärt rädd.

Kan det ha med åldern att göra? Han har ju verkat helt oberörd för bara två år sedan och då var han sju år. Han verkar inte bryr sig om några andra smällande saker utan bara raketer och smällare.

Tiken ligger helt oberörd och snusar i soffan.

Jag är själv hemma med barnen så jag kan inte heller åka iväg med hunden.
 
Skrev förut att min nioåriga hane har reagerat lite på fyrverkerier de senaste två åren. Det har inte varit mycket direkt utan han har legat och skakat lite och tryckt mot mig. Lite flämtande.

Han har aldrig reagerat på andra oljud som tex ballonger som ungarna pangar. Gjort MH utan någon anmärkning.

Så jag har helt enkelt inte behövt fundera på att han skulle kunna bli jätterädd. Även om han förra året var lite mer skakig än året innan så är det fortfarande väldigt lite.

Men så nu är den stackars hunden jätterädd. Sitter och skakar. Flämtar och blir alldeles till sig när det smälls (och då är det någon enstaka smäll än så länge).

Jag har satt på tvn så högt jag vågar och stoppat vadd i öronen på honom.

Han äter fortfarande om han får något gott.

Men annars är den stackars hunden helt knäckt.

Jag vet att vår gamla granne fick stesolid utskrivet till sin hund för att hunden var jätterädd.

Jag har stesolid hemma (styrka 2mg) vågar jag ge hunden det och i så fall hur mycket och hur ofta?

För två veckor sedan var vi hos veterinären för att det var dags att beställa nytt allergivaccin. Hon gjorde då en hälsokoll (inget avancerat, lyssnade på hjärtat och sånt) så han borde vara frisk. Eller har det gått för lång tid från kontrollen?

Till nästa nyår kommer jag givetvis ta detta med veterinären men hunden behöver hjälp nu. Aldrig att jag trott att han skulle bli så fruktansvärt rädd.

Kan det ha med åldern att göra? Han har ju verkat helt oberörd för bara två år sedan och då var han sju år. Han verkar inte bryr sig om några andra smällande saker utan bara raketer och smällare.

Tiken ligger helt oberörd och snusar i soffan.

Jag är själv hemma med barnen så jag kan inte heller åka iväg med hunden.

Du måste ge Stesoliden innan hunden blivit sådär rädd så kommer inte att hjälpa, tyvärr. Ni får förbereda er väl till nästa år istället!
 
Nu är båda hundarna kvällsrastade helt utan problem. Bentley fick en promenad med mig medan Rover fick kvällskissa i trädgården med husse. Det smäller konstant nu, jag kan inte minnas från min barndom att det var så att man sköt upp fyrverkerier innan tolvslaget.
 
Du måste ge Stesoliden innan hunden blivit sådär rädd så kommer inte att hjälpa, tyvärr. Ni får förbereda er väl till nästa år istället!
Ringde runt lite och fick tag på lite folk så jag vågade chansa och gav honom 2 mg 5 minuter efter jag skrev inlägget. Nu är han mycket lugnare. Ligger tom och snusar på soffan lite då och då.

Får se lite hur jag gör nu. Svårt det här. Tror egentligen han skulle behöva lite mer i alla fall en gång till.

Han väger 30kg hunden (vägd för två veckor sedan).
 
Alltså jag är så tacksam just nu att jag nästan gråter. Att flytta från stan kan ha varit det bästa jag gjort för mig och Svansson.

Idag har vi varit ute och gått i fyra timmar på en vandringsled där det var riktigt lugnt. Hemma igen var någon lite trött så han fick mat och blev wrapad (i snygg äppelgrön fleecelinda). Efter det har vi haft på musik eller film och allt har varit så lugnt.

Var ute för en halvtimme sedan och kvällskissade, lite smällande i fjärran men det fungerade iaf.

Så nu tittar vi på film och slappat i soffan i väntan på tolvslaget. Förhoppningsvis blir det inte så mycket skjutande här uppe ändå. Jag tror nämligen att idioterna som smällde precis utanför huset (jag var rätt orolig för att rutorna skulle gå och huset explodera :grin: ) förra året innan tolvslaget råkar vara våra "kära" grannar som nyss har flyttat. Om det är så, så blir jag mycket lycklig och tror att det här kan bli ett av våra bästa nyår :up:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 048
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 070
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 181
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 162
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp