Bukefalos 28 år!

Hundarnas nyårstråd.

Har fått förklaringen till varför det känns som om huset skakar på nyårsafton trots att jag bor på bottenvåningen i tegelhus (lägenhetshus med 4 våningar). De verkar stå på den lilla parkeringen utanför och skjuta, möjligtvis på vägen utanför. Oavsett så skjuter de i så fall nästan precis utanför väggen här, men den vägg där jag inte har något fönster, så det går inte att se precis var de står :grin:

Nåja. Huset skakar alltså. Det dundrar och smäller och dånar. Hundarna lyfter inte ens på huvudet. De sover. Jag passade på att fotografera fyrverkerierna också, bara för att ha något att göra när jag är uttråkad och inte kan sova.

Hoppas att det är tyst snart...
 
Jag lider med er alla med skotträdda hundar :( Det här är första året på länge som jag är utan hund på nyår, tidigare år har jag varit hundvakt till en extremt skotträdd hund. Visst är det lite trevligt att kunna gå ut och titta på alla fyrverkerier, men mest känner jag klump i magen över alla stackars djur och människor som mår dåligt och skadas. Här skjuta det vilt från alla håll och kanter :(
 
Blev inte så illa här den här gången faktiskt, har helt klart varit mycket värre tolvslag tidigare år! :up:
Visst fick jag höja volymen lite för att höra något av vad som sas på föreläsningen jag kollade på, men inte en enda raketrest har träffat huset i år!

Och när jag skriver det här så börjar en hund skrika ute igen, och Monster blir knäpp... Vem fan tar ut sin rädda hund nu?! :rage:
 
Här är det värsta kriget över nu. Det gick väldigt bra. Filimon tog det hela med ro även om det var liiiite läskigt när de sköt som värst. Dock gav han inte ifrån sig ett ljud. Normalt sett är han snabb med att gnälla och pipa när det är något som inte passar, men detta verkade mest vara något han sucka över. Nu väntar vi på att det ska dö ned ännu mer sen ska vi gå och kvällsrasta på närmaste gräsfläck.
 
Tolvslaget och det hela går över förväntan. Det har poffat lite sedan niotiden och nu brakade det loss rejält, men med tv och musik ser det ut såhär:

Den skotträdda
20160101_001159_zpscp6w4dcw.jpg


De två som försöker sova och är irriterade över musiken :p:D
20160101_001303_zps0yajovyf.jpg


Corgin blir tack och lov bättre år för år. Jag tackar Schäfrarna för det.
 
Såhär såg det ut utanför mitt fönster. (har fotograferat med systemkameran och sedan tagit bild på skärmen med mobilen :p )
12393677_169031480119760_1893890394_n.jpg

Såna där fyrverkerier som kommer en miljard på rad. Förstår inte hur hundarna lyckas sova. Nu är klockan snart halv 1. Jag vill sova. Det smäller fortfarande.
 
Här var väldigt lugnt i år igen. Lite smällar på långt håll, låter värre när det åskar. Lider med er som bor i stan!
 
Är det "vanligt" att hundar utan någon egentlig anledning blir fyrverkerierädda på gamla dar?

Ja, det är relativt vanligt. Det hör ihop med att hörseln förändras och uppfattar vissa frekvenser sämre och sämre. De med fullgod hörsel påverkas inte. Kompisens halvdöva gamla tik har på gamla dar blivit fyrverkerirädd. Döv för allt annat. Hon hör inte låga frekvenser längre utan bara tjuten.
 
Tolvslaget och det hela går över förväntan. Det har poffat lite sedan niotiden och nu brakade det loss rejält, men med tv och musik ser det ut såhär:

Den skotträdda
20160101_001159_zpscp6w4dcw.jpg


De två som försöker sova och är irriterade över musiken :p:D
20160101_001303_zps0yajovyf.jpg


Corgin blir tack och lov bättre år för år. Jag tackar Schäfrarna för det.
Min gammelhund var livrädd för raketer som ung men blev mindre rädd för varje år fram tills att han för något år sedan inte bryr sig ett skvatt. Det finns hopp! :D
 
Neej fy! Aldrig mer! Detta ska jag aldrig utsätta Alice för igen! :(
Vi gick in i badrummet och satte oss under det värsta. Tryckte i Alice godis hela, hela tiden. Hon varken skakade eller flämtade men det syntes mycket väl hur jobbigt hon tyckte det var! :( Jag har nog varit förskonad innan, för detta var det värsta jag hört! USCH!

Rädslan verkar dock inte långvarig hos Alice. Nu sover hon nedanför soffan.
 
Vovve låg och sov under tolvslaget trots att de sköt så fönstrena skallrade. Nu tror jag att det äntligen blivit tyst så jag kan gå och sova..om jag nu lyckas. Upp och jobba imorrn!
 
Kissade hundarna vid 20 och sen vid 22 då njurhunden inte skulle behöva hålla sig till efter midnatt. Kom en smäll andra gången men gick ok.
Vid 23.40 började ena grannen skjuta. Lagotton blev ordentligt stressad, började skaka, hässja och vanka så fick ta upp henne i soffan och hålla i henne. Labben funderade lite vad det var men glömde det genast när han fick ett tuggben.
Vid tolvslaget höll jag fortfarande en skakande hässjande lagotto intill mig medan labben obekymrat knaprade morötter.

De fick kissa vid 00.30. Labben gick en liten sväng med husse, kissade, bajsade och luktade trots smällar.
Lagotton blev avbruten mitt i sin kissning av en rejäl knall. Fortsatte hässja och skaka så fick hålla i henne för att hon inte skulle springa runt.
Hon fick kissa igen en halvtimme senare och nu, efter rätt mycket vatten, sover hon lika hårt som labben.
 
Våra var lite oroliga tidigare ikväll men vid 12 slaget var dom så trötta på att höra smällar hela tiden att dom tuggade tuggben/sov när det smällde som värst. De var skitglada för att få gå ut och kissa nyss och ville helst stanna ute. :)
 
Nu har vi nattkissat utan några större problem. Det har börjat ösregna så folk har dragit sig in. Det small lite när vi var ute, men Filimon lyssnade upp ett par sekunder innan han fortsatte som vanligt.

På det hela taget en väldigt lyckad kväll.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 763
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 545
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 902
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 949
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp