Ajda

Trådstartare
Min mamma har nyligen köpt en omplaceringshund. Jacko är en 3 årig Petit basset griffon vendéen. Han är en jakthund som inte jagar, därav skulle han omplaceras.
I rasbeskrivningen står det att det är en ras som kräver en fast hand. Något min mamma inte har. Hon tycker själv det. Men det går att diskutera. Jag har sagt vad jag tycker om att hon är så lam i sin hunduppfostran, men utan respons.

Jacko börjde med att jucka på oss alla när hon flyttade hem till min mamma. Gjorde det 2-3 ggr och gör det inte numera.

Han är en väldigt sprallig, rastlös, men glad herre. Han älskar människor och andra hundar.

Idag när mamma och Jacko var här och fikade så tog han min dotters napp och började gnaga på. Mamma går fram och ska ta den ifrån honom och det säger SMACK! Han hugger henne hårt i handen. Det blir ett rejält jack.

Jag tror eg inte att det här har något att göra med att min mamma är dålig med att sätta regler, men ville ändå poängtera det.

Hur går man vidare nu?

Senast ändrad:
Sv: Hundbiten

Nästa gång är det din dotters hand han hugger....

I den situationen du beskriver ska ingen frisk och sund hugga, någonsin!!!

Man kan ju fundera om jacko bara omplaceras pga av att han ej ville jaga eller om de var något de förra ägarna "glömt" att berätta..
Var hunden veterinärbesiktad innan den kom till din mamma? och hur länge har hon haft hunden?
En hund som biter utan förvarning är inte frisk. nästa gång kan de faktiskt vara ditt barn hunden hugger:( tycker att din mamma ska göra en utredning för att konstatera att beteeendet ej bero på något fysiskt fel sen om hon bestämmer sig för att behålla hunden bör en kunnig hundtränare hjälpa till.

Nej men snälla ni!! Vaddå "ingen frisk hund hugger i den situationen"??

Hunden har något som den vill ha/ser som sitt - någon kommer och vill ta saken ifrån hunden - hunden "förklarar" att den vill behålla "sin" sak!

Det finns väl inget "sjukt" över det?!

Hunden kanske har ett visst resursförsvar eller så har hunden och matte i detta fallet inte en relation där matte kan ta av hunden saker som den "hittat?

Hur som helst så är ju beteendet FULLSTÄNDIGT normalt om än ej önskvärt!

Bäst vore så klart att matte och hunden träffar en duktig dressör/instruktör som kan se vari problemet ligger!

/Swat

Sånt är alltid svårt att veta om man att inte varit där och sett. Att en hund som fått ta över hemma och fått göra som den vill gällande regler så höjer inte jag på ögonbrynen av att en hund kan markera genom att hugga för att behålla en sak. Skulle jag haft en hund som tror sig vara herre på täppan och det är där problemet ligger så skulle jag plocka ner honom i rang och visa vilka regler som gäller här hemma, att det är jag som bestämmer punkt. Skulle jag haft en liten herre hemma som morrat över att inte vilja släppa tex sitt ben som är så himla gott och huggt mig i handen så skulle den tydligt fått reda på att det accepterar inte jag.

En hund behöver inte vara sjuk i huvudet bara för att den hugger en människa, ses man inte som värdig och stark att lyssna på så tror tusan att den är beredd att bita om man inte respekterar den då den anser sig vara den som får göra som den vill. Nej tydliga gränser, mycket beröm när det går bra och att hålla på reglerna kör jag.

Jag vet ett flertal hundar som ägarna inte går fram till då dom fått märgben då dom morrar och inte släpper benet utan att försöka allt, detta för att ägarna har gett hunden tillåtelse att agera så och inte fått lära sig att loss är loss hur gott benet än må vara.

Vad gjorde din mamma när han bet henne och hur reagerade hunden?

Senast ändrad av en moderator:

Hunden har något som den vill ha/ser som sitt - någon kommer och vill ta saken ifrån hunden - hunden "förklarar" att den vill behålla "sin" sak!

Hunden kanske har ett visst resursförsvar eller så har hunden och matte i detta fallet inte en relation där matte kan ta av hunden saker som den "hittat?

Bäst vore så klart att matte och hunden träffar en duktig dressör/instruktör som kan se vari problemet ligger!

/Swat
Instämmer!

Om du försöker ta något som hunden hunden har i munnen och tuggar på så kan den absolut markera utan att göra några stora "åthävor".
Som rel. nybliven hundägare - som TS mamma verkar vara - är det lätt att missa de subtila signaler som hunden sänder ut. Tex korta mungipor, stelare hållning, fixerad blick osv osv.

En hund behöver inte vissa alla de STORA signalerna för att ha påtalat att den ogillar något! (Ex. ragg, morrning, blottade tänder mm)

/Swat

/Swat

Instämmer helt :bow:

Helt omöjligt att säga något annat när man inte varit där.

*kl*

Han var inte besiktigad när hon köpte honom.

Min mamma har tidigare haft 2 hundar. Dock har hon även varit rätt lam där.
De har varit av rasen P.O.N och är också ganska "starka individer" som man måste vara tydlig ledare åt. Nu för tiden är det ett känsligt ämne att jag drar upp att jag tycker hon är för snäll mot sin hund. Hon blir arg på mig för jag ska vara en sånn besservisser och hade det inte varit för min dotter skiter jag fullständigt i numera om hennes hundar skäller osv.

Men nog för att min mor är lam, men det här tog hon såklart inte lätt på. Det är skillnad om en hund skäller när en bil kommer eller det knackar på dörren, eller inte går fot. Men att bitas är verkligen inte ok.

Tyvärr blev mamma så paff och rädd när hon blev biten att hon inte sa åt på skarpen. Hon gormade lite, men som sagt, inte mer. Något hon såklart ångrar nu i efterhand. Men nu går ju givetvis inte härja på honom, 2 timmar efteråt.

Hon har nu ringt tidigare ägaren som aldrig varit med om detta beteendet. Hon tyckte hon skulle försöka provocera fram detta igen och då säga åt på skarpen. Men det vågar inte mamma. Vilket jag förstår. Han bet hårt direkt. Morrade i samma veva han högg så ingen förvarning fick hon alls.
Jag tror inte dom hade bättre pli heller eftersom han juckade endel där också och han var inte så uppfostrad när han kom.
Tidigare ägaren sa inget om att ta tillbaka honom.
Men dom skulle höras av igen. Så får dom väl diskutera hurvida dom skall gå tillväga då. Om dom tar tillbaka honom eller om han ska få somna in eller hur dom vill lösa det hela.

Senast ändrad:

Att provoccera fram ett felbeteende för att sedan korrigera? Dummaste jag hört på länge!
Låter som någon sett för mycket på CM.

/Swat

En till instämmer till fullo.

/Swat

Amen to that :bow:
Jag gillar din syn på hundar... :bow:

Jag ser dig som min hundguru :D

Ja vi tyckte också det lät helt fel att provocera fram att han ska hugga henne igen. Vad tidigare ägaren menade var säkert att mamma skulle se till så han tog saker som hon sedan skulle ta ifrån honom.

Ang. vad Swat skrivit så är jag beredd att hålla med. Visst kan en hund om inte mår bra hugga. Men samtidigt så är jag införstådd i att en frisk hund också kan försvara sin sak.
Grejjen med att mamma skulle träffa en instruktör är att hon själv inte tycker hon är en svag ledare. Hon kan säga åt. Men felet är att hon inte drar tydliga gränser. Ibland får hunden skälla, men inte alltid. Jagar hunden en bil efter staketet så nöjjer hon sig med att ryta åt hunden. Hunden springer vidare och skäller 2 ggr till , sen är bilen borta och då tystnar hunden. Då är saken ur världen. Där jag tycker att hunden vann eftersom den fortsatte springa och skälla 3 sekunder till.
Om hunden drar efter en annan hund eller tex cyklist i kopplet kortar hon in hunden och får då istället hunden hängandes i kopplet tills motivet är borta några meter. Där jag kan tycka att en hund ska gå i slakt koppel hela tiden.
Tror att det mesta bottnar i att hennes första hund var väldigt speciell. Han var helt oreglerig. På allvar. Från att han var 8 veckor var han helt vild. Som att han hade lite ADHD och befann sig i sin egnalilla hyperaktiva värld.
Han drog i kopplet och slutade aldrig dra trots uppmaningar. Han var efter alla andra hundar och människor som en hök.
Svårt att förklara utan att det ska låta som hon var en lam ledare även där, för där var hon verkligen tapper.
Efter valpkursen på brukshundsklubben fick hon ett diplom för hon stod ut. Det enda han lärde sig där var "fri lek".
Han hade ett hjärta av guld mot familjen. Men det var nog där mamma fick för sig att hundar kan själva bestämma hur dom vill agera. Tex, hunden vill skälla när det kommer folk osv. Medans en mer bestämd hundförare inte accepterar att en hund skäller såfort dte plingar på dörren.

Men, nu var Jacko hos oss på besök. Han har tidigare bara varit här 1 gång. Och nu var han här totalt 45 minuter ca och jag har svårt att förstå att han försvarade dotterns napp såpass när han borde veta om att ingenting här är hans.
Jag vet inte riktigt hur en hund tänker i en sånn situation. Kanske är allt han hittar oavsett om det är hemma, skogen eller hos främlingar hans till 100%. Fast han bara haft det i munnen 5-10 sek.

Jag kan tycka att man ska lämna djur ifred när dom äter osv.
Men när det inte handlar om mat... tänk om det tex varit en nåldyna. Man måste hinna agera snabbt då för hans bästa men man vill inte riskera att få ett bett.

Senast ändrad:

Man är inte en "stark ledare" bara för att man kan säga åt hunden. Finns massvis med människor som ryter åt sina hundar men ändå är kassa förare.
En bra ledare är man när man har tydliga regler som är lätta och fördelaktiga för hunden att följa.

Även om den inte jagar, så är det fortfarande en jakthund och många av dessa är väldigt bytesmedvetna och vaktar gärna sitt byte.

Uppenbart är att detta inte har tränats bort hos hunden under uppväxten tyvärr och det är svårt att få bort ur en vuxen hund som direkt klipper vid minsta misstanke om att någon ska ta dess byte.

Jag vet hur jag personligen skulle ha tacklat detta beteende, men av hur du beskrivit din mamma, så är det inte ett sätt som passar för henne, så jag behöver klura lite på det hela innan jag kan komma med något vettigt förslag som kan tänkas passa henne bättre men ändå få hunden att vakta mindre på ev. framtida byten.

Men när det inte handlar om mat... tänk om det tex varit en nåldyna. Man måste hinna agera snabbt då för hans bästa men man vill inte riskera att få ett bett.
För att kunna ta saker från en hund så måste man ha en relation där hunden känner förtroende o respekt, det bygger man inte upp i en handvändning, din mor har ju nyss skaffat hunden som jag förstår det.

Fö tycker jag att din syn på hundar är aningens fyrkantig o ditt sätt att beskriva din mor är något nedlåtande.

Lästips till både dig o din mor:

http://www.dogma.nu/artiklar/flockbildning-och-ledarskap
http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen

På vilket sätt är min syn på hundar fyrkantig? :confused:

Och att jag skriver om min mamma på ett nedlåtande sätt tycker jag inte.
Hur ska jag beskriva att hon inte sätter regler för sin hund och sen blir biten på ett positivt glatt sätt?

Man är inte en "stark ledare" bara för att man kan säga åt hunden. Finns massvis med människor som ryter åt sina hundar men ändå är kassa förare.
En bra ledare är man när man har tydliga regler som är lätta och fördelaktiga för hunden att följa.

Det är jag väl medveten om. Jag ville bara förtydliga där jag tycker min mamma brister i sitt ledarskap.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Hjälp

Hund, Katt, Andra Djur

• Förslag på passande matskål?
  • Akvarietråden V
  • Torrfoderdjungeln..

Hästrelaterat

Tillbaka