Hunddagis vs hemma med rastgård?

Mli

Trådstartare
I dagsläget är det inte aktuellt att min Ådi ska vara ensam hemma mer än max 4 timmar i sträck, men jag funderar lite inför framtiden. Nästa höst så behövs det kanske 6-7 timmar vissa dagar. Min tanke har ju alltid varit att han då skulle gå på hunddagis. Men sen efter att ha sett runt lite så vet jag inte om det är det bästa.

Jag menar, på dessa hunddagis är det ju vanligt att de sitter i egna boxar och får promenader av personalen. Är det verkligen bättre än att ha en (eller fler?) hund hemma inomhus med tillgång till rastgård via hundlucka?. Har man två hundar så har de ju dessutom sällskap och blir ju aldrig helt ensamma (ja, jag vet att det råder delade meningar om det..).

Kan någon motivera mig till varför man hellre ska ha dem på dagis?

Kanske ska förtydliga att det i mitt fall handlar om små sällskapsraser som inte kräver lika mkt motion som tex en bruksras.
 
Senast ändrad:
Sv: Hunddagis vs hemma med rastgård?

Min hund skulle börja leta rymningsvägar om han bara fick vara hemma och i en rastgård som också är hemma. (Afghanhund.) Nu har jag inte ens den möjligheten eftersom jag bor i lägenhet, men han behöver stimulansen av att få komma hemifrån, vara ute, träffa andra hundar osv och han älskar sitt dagis. Är det förresten så vanligt att dom sitter i egna boxar? Alla de dagis jag har varit på har haft rum med mindre hundgrupper om kanske 3-6 hundar i varje.

Hur som helst så.. Min andra hund klarar inte av att gå på dagis. Hon är en omplacering som lätt går upp i stress. Hon mår bättre hemma under sitt täcke, bara hon får komma ut på promenader. Hon kräver dock betydligt mer stimulans på kvällen sedan, han som varit på dagis sover gott om man inte hittar på nåt särskilt.

Fördelen med dagis tycker jag är just att hunden får stimulans, får umgås med andra hundar, kommer ut på promenader, alltid har människor där (som dessutom är utbildade) om något skulle hända osv.

Jag tror dock att det är helt olika vad som passar olika hundar bäst så det är ju svårt att propagera för det ena eller andra. :)
 
Sv: Hunddagis vs hemma med rastgård?

Av många, många skäl väljer jag hellre att ha hunden hemma i rastgård än på dagis!

* På dagis skall hundarna hanteras av flera olika personer - som i många fall inte är vare sej särskilt utbildade eller kunniga.
* Många dagis använder sej dessutom av olika typer av "praktikanter" som även de skall "pilla" och "pyssla" med ens hundar.
* Hundarna får i många fall vara i grupper med flera andra hundar så risken för både smittor, skador och att de anammar varandras olater är STOR!
* Många hundar blir så stressade/"stimulerade" på dagis att de är trötta på kvällen vilket reducerar/omöjliggör träning på någon vettig nivå.
* Många dagis tar bra betalt, men ger väldigt lite säkerhet - ex de kan stänga en vecka pga "smitta" med kort varsel och utan ekonomisk kompensation för hundägarna.

Har man sina hundar hemma däremot så vet man själv att deras miljö är säker, trygg och stimulerande på det sätt som man själv anser mest lämpligt.
Hundarna får vara i sin hem-miljö och slipper riskera att utsättas för andra människors dåliga omdömme.
Genom att hundarna är hemma och slappnar av och trivs är de laddade och pigga på kvällen och kan tränas och aktiveras utan minsta problem!

Så för mej är valet enkelt! :D

/Swat
 
Sv: Hunddagis vs hemma med rastgård?

Tycker det beror på hunden, vissa hundar (tydligen Afghaner :D) behöver den stimuli som dagis innebär. Och vissa som min egen, sitter och stirrar sint framför sig och flåsar om han sätt på dagis.
 
Sv: Hunddagis vs hemma med rastgård?

Vi har valt att ha våra hemma i hundgård. Nu har vi två tikar som håller varandra sällskap och katterna går in och ut ur hundgården under dagen också. När jag tränade aktivt med hundarna så skulle det inte fungerat att ha dem på dagis för de hade varit för trötta mentalt för att orka träna på kvällen.

Dessutom skulle rottisen inte trivas i en så stökig miljö som hunddagis innebär medan iofs RhodesianRidgebacken skulle älska det.

Mina två förra rottishannar har inte trivts på dagis utan föredragit att vara hemma själva i hundgård.

Vi har aldrig haft problem med att någon av hundarna försökt ta sig ur hundgården men det beror naturligtvis på individerna.

Lycka till!
 
Sv: Hunddagis vs hemma med rastgård?

svarar alla

Jo, det är ju klart att det är upp till hundens personlighet om den skulle fixa det ena bättre än det andra. Jag vet inte hur min skulle klara det dagis, men jag antar att det skulle kunna gå bra. Han har en förmåga att lägga sig mitt i allt stök och rörelse och bara somna..

Hur länge går det egentligen att ha dem själva hemma om de har sällskap av en annan hund + att de har en hundlucka? Även det är ju självklart individuellt, men hur har ni löst det? Hur stor behöver inhägnaden vara för två små hundar? Jag håller på att planera om hela trädgården så tänkte passa på att ändå göra en fin hundgård han kan använda redan nu trots att vi inte är borta så mkt.
 
Sv: Hunddagis vs hemma med rastgård?

1) Man skall skaffa en till hund för att man vill ha en till hund, inte som sällskap till den man har.
2) På dagis får många en ovärdelig stimulans, medans andra blir stressade.
3) Om hunden skäller när den är i hundgården o ni är borta så kan ni få problem med grannarna.

mvh
 
Sv: Hunddagis vs hemma med rastgård?

Nej, det är klart att man inte köper en hund till bara för att ha den som sällskap till den första. Svårt att veta det där med hunddagis, hur det skulle funka. Man får ju nästan testa först.
Vi har inga nära grannar, så det är ingen som skulle bry sig om hundarna gick ut och skällde.
 
Sv: Hunddagis vs hemma med rastgård?

KL

Min hund har varit på dagis som ligger några 100meter hemifrån (nära och bra) men jag jobbar så varierat så känns så onödigt att betala 2000kr/månad när det bara behövs max ett par dagar i veckan.

Där har de egna boxar och går på ganska korta promenader, det är bra folk som äger och sköter stället men känns ändå lite onödigt.

Vi har bestämt oss för att bygga hundgård eftersom det handlar om såpass sällan och vi kommer skaffa en till hund (inte bara som sällskap utan för att vi vill!) och då har de även varandra sen. Däremot har min hund tidigare vart i hundgård (dock ej hemma) och gnagde sig då ut samt grävde sig ut 2 ggr, så vi får hitta något bra sätt att lösa det på nu.
 
Sv: Hunddagis vs hemma med rastgård?

Skaffade en hundkompis till min lilla pappis då jag kände mig otillräklig att ge den stimulans som en hunkompis kan ge. Skaffade då en vuxen (dock yngre)hund av samma uppfödare för att lite lättare kunna hitta någon som går bra ihop med första hundens personlighet, för tanken var ju att de ska ha glädje av varandra o inte tvärt om.

Jag hade dem på hunddagis ett tag, tills jag märkte att de trivdes bättre med att vara hemma. Varje gång jag hämtade dem var det alltid ett jäkla liv på alla hundar medan mina hunda bara satt tysta o väntade på att bli hämtade.

Kanske om man har en hund som är väldigt social och behöver mycket yttre stimulans men det var inget för mina hundar iaf. Med en ordentlig morgonpromenad och mental stimulans på kvällen fungerar det finfint för mig att ha dem hemma :)
 
Sv: Hunddagis vs hemma med rastgård?

Hellre hemma än på dagis, av alla de anledningar som Swat räknade upp. Handlar det om sju timmar någon eller några dagar i veckan skulle jag inte ens fundera över dagis. Min skulle lätt få ligga hemma i lägenheten under den tiden.
 
Sv: Hunddagis vs hemma med rastgård?

svarar alla

Jag ringde det närmsta dagiset och insåg att det kostar 2000/månaden. :o
Han på dagiset tyckte inte att jag skulle behöva ha en hund på dagis om jag kunde ha två hemma med tillgång till rastgård.
Det lutar nog åt att det blir en rastgård som är tillgänglig via en typ kattlucka.
Bra idé att kontakta uppfödaren! Jag vill ju inte heller ha en valp eftersom jag inte har tiden för den. Ådi är ju själv bara ett år, så en unghund till hade varit fint.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 872
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag läst en artikel ang att fler tar med sig hundarna till jobbet nu när färre folk jobba hemifrån och kommer tillbaka till...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 041
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
3 975
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Läste det här igår och funderade lite på vad man egentligen kan förvänta sig av ett hunddagis...
Svar
19
· Visningar
2 445
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp