Bukefalos 28 år!

Hunden äter grus, lera och sand

Turali

Trådstartare
Min tik har fått en ny idé i vintertid - hon går och slickar i sig grus under promenaderna.
Det känns inte ett dugg hälsosamt och jag blir inte klok på beteendet.

Jag köpte henne i vuxen ålder och hon har alltid hållit på att tugga i sig diverse ting under promenaderna. Är det inte pinnar, är det gräs, harskit, snö eller tuggummi (Hon kan "spotta ut").
När jag köpte henne var hon pinnbesatt och jag misstänker att de kan ha motionerat henne genom att kasta saker till henne som gjort henne plockig. Numera nöjer hon sig med att flisa sönder småpinnar. Nysnö och gräs äter hon för att hon tycker det är gott.
Jag upplever inte hunden som stressad under promenader, hon brukar tvärtom få beröm för att hon är så cool.

Hon fick en knäpp och slickade i sig sand på stranden en gång i höstas i samband med att hon ätit upp en manet. Det är enda gången hon varit riktigt dålig i magen, då rann det ur båda ändarna.

Innan det frös till började hon äta lera - jag tyckte inte det var okej, och vi gick inte på de lerigaste stigarna för att undvika konflikter.
Härom veckan när det frös till och de började grusa fick hon upp ögonen för småsten...
Går hon på långt koppel går hon och slickar i sig gruset, säger jag till henne skärper hon till sig i 20-30 meter sedan försöker hon en gång till. Resultatet blir att hunden får gå i kort koppel och jag blir irriterad över att hon inte lyssnar.
Vi går inte där de saltat, så jag tror inte det är saltet hon är ute efter.

Hunden får minst 1,5 timmes promenad och ett träningspass om dagen. Hon följer med på jobbet och är lugn och stillsam (utom när klickern åker fram).
Jag jobbar med en veterinär som kikade på henne i slutet av förra veckan och han kunde inte heller säga vad det kan bero på. Hon fick en vitaminspruta ifall hon skulle ha brist på någonting.
I övrigt är hon precis som vanligt, ingen förändring varken psykiskt eller fysiskt så vitt jag kan se. Ingen feber och kissar och bajsar som hon ska.

Googlade på lerätande hundar, men det enda jag fick fram var "mag- tarminflammation" (och då borde hon vara påverkad tycker jag) eller "de tycker det är gott".
Kan tyvärr inte distrahera genom att låta henne bära någonting, hon spottar ut föremål oavsett vad det är.
Den enda möjliga orsaken jag kan komma på är jag bytte foder på hunden i höstas.
Kan det vara så att det är brist på någonting i nuvarande foder som gör att hon går på grus, lera och sand?

Någon som har något tips eller förslag att ge?
Jag blir så uppgiven när jag inte kan komma på vad det är som felar.
 
Sv: Hunden äter grus, lera och sand

Magkatarr eller tonsillit? Jag hade testat att ge hunden vitkål i maten ett tag för att se om ätandet av lera minskar.

Tonsillit är lite lurigt då hundens tonsiller kan se hemska ut på baksidan så att säga.
 
Sv: Hunden äter grus, lera och sand

Tonsillerna var också min första tanke, men vad vi kunde se såg de friska ut. Hon luktar inte illa ur munnen, men hon kanske har bekymmer med dem i alla fall?

Hur fungerar vitkålen?
 
Sv: Hunden äter grus, lera och sand

Numera är det fri prissättning på Losec, tidigare var Omeprazol billigare, innehåller samma sak.
 
Sv: Hunden äter grus, lera och sand

Jag puttar upp den här tråden - jag håller på att bli vansinnig på hunden!
Får säga till henne gång på gång under promenaderna, och hon börjar slicka i sig grus så fort jag vänder ryggen till...
Jag känner mig som världens tjurigaste hundägare och det är inget kul.

Hon har ätit vitkål tillsammans med hundfodret hela veckan, men grusintaget har inte minskat.
Veterinären har gått och klämt och känt på henne både lite nu och då, men tonsillerna verkar det inte vara några bekymmer med. Hans förslag är avmaskning, kosttillskott och foderbyte för att se om det blir någon skillnad.

Hörde en skräckhistoria med en bekants hund som också fått smak för just väggrus och blivit jättedålig. Henne hade de fått öppna buken på för att plocka ut stenarna och sedan hade det blivit en veckas vistelse på djursjukhus.

Några fler tips på vad det kan vara?
 
Sv: Hunden äter grus, lera och sand

Det måste vara något med mag- tarmkanal? Jag hade slängt på henne en munkorg nu när det är så här illa. Just för att jag vet flertal hundar som ätit sand, grus och sten som behövt buköppnas.

Munkorg på och sedan en ordentlig undersökning, man kanske behöver söva henne och titta på insidan?

För det där låter inte normalt någonstans.
 
Hej!

Gammal tråd, men vill svara eftersom man hamnar i denna tråd vid googlesökning av symptomen!

Min hund har slickat stövlar frenetiskt från lera, ätit lera och jord ute, rivit upp rötter och ätit, slickat på grus och hållit på ca 6 mån. Jag trodde hon upptäckt att det var gott bara. Eller att hon hade lite näringsbrist som hon ville komma i balans med. Pigg och frisk i övrigt var hon! Sedan blev hon slöare och ville inte äta all sin mat. Åkte till vet och hon hade kraftig blodbrist och fick blodtransfusion och dropp och låg inlagd i flera dygn. De hade svårt att hitta varför hon hade det. Till slut hittade de en kapsyl i hennes mage! Som de opererade ut via munnen. När hon kom hem slickade hon lera och höll på i några dagar. Sedan slutade hon helt med det!

Veterinären tror att hon hade magkatarr, sedan fick hon i sig kapsylen när hon typ ätit grus. (Hundar m magkatarr kan tydligen vilja äta konstigheter) Vilket förvärrade katarren och kapsylen gjorde allt värre. Kanske hon har blött i magen eller att metaller i kapsylen bidragit till blodbrist.

Med andra ord; grusätandet slutade i min hunds fall när hon fick ut den förbaskade kapsylen och magen fick läkas lite.

Magkatarr och/eller konstigt föremål i magsäcken kanske det kan vara orsaken om hunden äter grus, sand, lera etc.

Nu har det gått två veckor efter operationen och hon är extremt pigg och glad. Men har fortfarande kraftig blodbrist och är lite mager. Veterinären tror dock hon kommer bli bra då hon fått upp vikt, fått spruta med järn och magen fått läka ordentligt.


Hur gick det för TS hund?
 
TS hund fick tyvärr vandra vidare inte jättelångt efter att denna tråd skrivits (om jag minns rätt). Detta plus att hundens inkontinens förvärrades gjorde att det helt enkelt var varken roligt för ts eller sjysst mot hunden att fortsätta. :( (om ts tycker jag tog mig för mkt frihet att skriva detta så är det bara att säga till)
 
@Kibani , helt okej att svara på tråden, du kände min älskade Tant Brun väl :heart

@Ellinors , precis som Kibani redan nämnt valde jag till slut att låta min hund få somna in ungefär ett år efter att den här tråden skrevs, i mars 2013. Fortsättningen på den här tråden finns att läsa här: http://www.bukefalos.com/threads/hur-mar-min-hund-pica.1180126/#post-15717599
Kortfattat blev hon mycket värre under året som följde trots att jag försökte få bukt på problemet på alla möjliga vis, men utan resultat. Jag kom till slut till ett vägskäl där jag kände "nu eller aldrig" och hur tungt det än var då och fortfarande är fattade jag rätt beslut både för mig och hunden. Hon var inte sig själv sista tiden och en enormt tung sten lättade från mitt hjärta när jag bara hade min friska hund kvar.
Kände mig som en bov senast för ett par dagar sedan när jag ifrågasatte mig själv om jag verkligen gjort rätt och om jag kunde ha gjort någonting annat. På så vis var det bra att du tog upp den här tråden igen och jag fick läsa hur jag kände just då.
Vad skönt att de hittade kapsylen i magen på henne! Önskar dig lycka till med hennes tillfrisknande och att hon slutar äta lera och annat från och med nu :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 050
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 694
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 261
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
4 887
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • IRAP vid hornhinnesår?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp