Bukefalos 28 år!

Hunden åt upp ett paket tuggummi!

Amor vincit omnia

Trådstartare
Min blandistik (rottis/am. bulldog) på 5 månader tuggade precis i sig ett paket tuggummi! Vi var iväg och handlade mat och när vi kom hem så kände jag direkt att det luktade mint i hela lägenheten... Så låg hon där helnöjd med en trasig tuggummipåse :crazy:
Borde jag känna mig orolig eller kommer det gå igenom av sig själv?
 
Sv: Hunden åt upp ett paket tuggummi!

Vad sägs om att kontakta en veterinär och höra efter själv? :cool: Det lär väl gå snabbare och du lär få betydligt säkrare svar.
 
Sv: Hunden åt upp ett paket tuggummi!

Hundar är oerhört känsliga för xylitol så var det det i tuggummina så ring veterinär!
 
Sv: Hunden åt upp ett paket tuggummi!

Jag hade varit väldigt orolig i och med att det är xylitol i tuggummi vilket är giftigt för hundar. Ring veterinären omedelbart.
 
Sv: Hunden åt upp ett paket tuggummi!

min hund käkade upp 45 st nikotintuggumin när han var ung. jag antar att de förutom nikotin även innehåller sötningsmedel. han var helt opåverkad. eftersom hunden inte tuggar tuggummina utan sväljer dem hela så passerar de ganska hela genom tarmsystemet. men givetvis ska veterinär kontaktas! inte minst för att få reda på vilka symptom ni ska ha koll på.
 
Sv: Hunden åt upp ett paket tuggummi!

Har de fått i sig Xylitol så skall man ge vanligt socker som första hjälpen (insulinet bryter då ner det i stället för Xylitolet som det inte kan bryta ner) och sedan bums iväg till veterinären! Som de andra redan har påpekat så är det livsfarligt för hundar.
 
Sv: Hunden åt upp ett paket tuggummi!

Mitt råd skulle bli: Ge socker i små portioner ofta. Ta kontakt med ett djursjukhus eller större klinik med intensivvårdsmöjligheter så att du kan få komma in om hunden visar några symtom.
PL
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 616
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 712
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 501
Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp