Hunden har börjat skita inne uäkk

T

taskmört

Helt plötsligt har vår Labbe börjat skita inne på köksgolvet, nätter när vi sover under dagen när han är ensam. Väldigt löst och uschligt. Vad kan orsaken vara? Är lite inne på att det är en "protest". Sista veckorna har vi inte haft så mycket tid att ägna åt honom, så han kanske vill visa att han finns-långsökt?? Han är 8 år och har aldrig varit dålig i magen eller gjort så här förut. Eller så är han helt enkelt magsjuk (av all hönsskit han plötsligt börjat äta-vilket äckel va!) Övrigt så framlever han sitt liv som gårdshund och kommer och går mest som han vill...Teorier? Han ahr aldrig vaarit sjuk tidigare, och hanverkar även nu vara vid god vigör och pigg som vanligt förutom detta då.
 
Jag har aldrig haft hund men en kompis till mig blev svårt sjuk och hade ingen ork och hennes hund gjorde precis samma sak. Den ville ha uppmärksamhet sa hon.
 
Om han har varit så här en längre period och avföringen är lös så tycker jag att ni skall uppsöka en vetrinär och kolla att allt är okej med honom.
Min vovve har ett par gånger fått attacker av rännaskita som ibland har varit besvärlig att bli av med. Då har det rört sig om ett virus som gått bland vovvarna här.

Hönsskit låter ju som en smaskens diet annars. Det är ju inte omöjligt att det är detta som sätter sprätt på magen.

Jag vet inte direkt om jag köper teorin att han protesterar mot för lite uppmärksamhet. Jag tror inte att hundar tänker på det sättet.
 
eftersom en hund inte kan få diarré av ren tankekraft är det nog något fel på honom. den kan vara virus eller bakterier, eller kanske äter han något giftigt? titta efter blod i avföringen och ta gärna med ett träckprov till veterinären som ni givetvis ska åka till ganska snart.
 
Min hund kan åtminstone tänka på det viset.

Har jag varit borta längre än vanligt så kissar hon i soffan och hundsängarna. Har jag inte ägnat lika mycket av tiden hemma åt just henne så kissar hon precis där jag står/sitter/är så att jag ska se henne.
 
Men att få diarre av tankekraft är väl att ta i?

Jag tycker inte att man skall ta för givet att en hund med diarre, som skiter inne, gör det på ren jäkelskap.
 
Mig veterligt så har hundar heller inget tidsbegrepp. Den vet inte om du har varit borta fyra eller fem timmar.
Rätta mig gärna om jag har fel...
 
Nej, det tror jag inte heller på. Däremot om hunden skulle vara bra i magen och är rumsren och bajsar inne när matte är borta extra länge eller något liknande, DET tror jag är ren protest ofta.
 
eftersom en hund inte kan få diarré av ren tankekraft är det nog något fel på honom. den kan vara virus eller bakterier, eller kanske äter han något giftigt? titta efter blod i avföringen och ta gärna med ett träckprov till veterinären som ni givetvis ska åka till ganska snart.

Bra skrivet :bow: *heja*
 
Har hört att hönsskit inte är bra att äta för hundar mot för hästskit. Ska vara "starkare" på nå vis. Å jag tycker hönsskiten riktigt sticks i näsan så det kanske ligger nåt i det.
Min hund åt det när mina föräldrar hade höns. Kommer dock inte ihåg hur han blev i magen.
Skulle ju kunna vara bajset han blivit lös av då han inte ätit de förr (om jag fattat dej rätt).

Om hundens bajs varit normalt så hade det nog kunna varit någon protest.
Min hund bajsade inne ett par gånger under en period då jag jobbade extra mycket. En lortkula i varje trappsteg!
Vet många som även har katter som protesterar på detta vis.

Men som någon skrev så tro jag inte heller en hund kan bajsa löst bara för att det ska vara extra mysigt att ta reda på. :D
Men i vilket fall, ta hunden till vet för säkerhets skull!
 
tack för alla svar. Rådgjorde med vet. igårkväll och har nu gett två omgångar med Canikur, som skall stoppa diarren, och balansera upp mag/tarm floran. Inga olyckor inatt, så det verkar ha fungerat. Dock är han så hungrig stackarn, så han lyckades öppna köksskåpet där sopor och hönsmat står och slafsa i sig där medan jag var ute och släppte hästarna imorse. Sicket frö va?
Hoppas att det går bra resten av dagen oxå så man kan börja ge lite återgå till normala matvanor igen, och kanske detta bleknar till en incident i hundens liv.
 
haha, ni har väl inte kylskåp och labbe i samma rum? har ni en labbe med känslig mage får ni nog hålla lite mer koll på vad han eventuellt kan stoppa i sig. annars lär det bli fler turer till veterinären.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det känns som att hon aldrig blir rumsren för hon råkar ibland bajsa inne även om vi har gått ut med henne. Vi gillar inte det här och...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 089
Senast: Nota
·
Hundhälsa Börjar med att skriva att hunden ska till veterinär vid lunch idag för detta. Vår kastrerade hanhund på dryga 2,5 år har helt...
Svar
7
· Visningar
1 305
Senast: Bexzor
·
Övr. Hund Hej alla, ny här på hundforumet på buke. Jag har ett problem. Min sambo köpte för lite mer än ett år sedan en vorstehvalp, en hane...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 243
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 219
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp