Hunden skriker när vi är borta!

C

Curly

Har ett problem med vår hund som är en korsning: Jack Russel/Silky Terrier.

Han är lite mer än 2½ år och jag och min sambo har just flyttat ihop (hemifrån). Innan bodde hunden med sin far hemma hos min pojkväns familj. Där var allt bra men han kunde riva ("gräva") på ytterdörren ibland.

Nu har han börjat göra så när han är ensam i lägenheten (radhus) vi bor i. Jag tror det är när han hör något/någon utanför och vill/försöker komma ut. Vi har satt en bit kartong där så att inte dörren ska bli ful. Han river precis där man öppnar. Jag har kommit på honom en gång när vi var ute och jag hörde att han rev. Då slet jag upp dörren och skällde på honom så att han förstod att det var fel. Nu måste vi sätta en kartong och en pall för att han inte ska komma åt dörren. Vet inte om han fortfarande river men jag undrar hur man kan motverka det och om han fattar att han inte ska göra det efter att jag sa till ordentligt en gång! Där han bodde innan sa jag till varje gång och det verkade som att han slutade.

Sedan till det enda stora problemet med denna lilla, söta, 8 kilos, "valp" :love: ;) (för mig är han fortfarande det :angel:). När vi är borta så gnäller, ylar och skriker han. Jag tror mest att det är när han hör någon/något och det hörs ända in till våra grannar för man hör ganska väl i hallen även om någon är inne i den andra lägenheten och inte utanför. Det är ju väldigt svårt att säga till honom eftersom han gör det när vi inte är hemma och sedan när vi kommer hem så blir han helt galen och skriker och hoppar (på oss, inte på väggarna eller har sönder möbler) och springer runt. Det räcker att man är borta 10-20 min. Det spelar ingen roll om det är så länge eller flera timmar! De har ju inte samma tidsbegrepp. Från början när han fick vara ensam så tog vi lite i taget och det längsta han har varit ensam är ca 4 timmar och det klarar han förutom att han stör grannarna. :crazy:

Man blir själv stressad att man måste hem till hunden när han är ensam och stör!

Han har knappt varit ensam hemma innan i hela sitt liv eftersom sambons föräldrar är sjukpensionärer och hundens gamla pappa bor där också.

Kan man få slut på detta beteendet? Jag vill ju inte låta honom vara ensam för länge men några timmar ibland på dagarna t ex annars kan vi inte ha honom annat än på helgerna men om man åker bort då så kanske man heller inte kan ha honom.

Det hade varit en annan sak om de närmaste grannarna jobbade på dagarna (när vi oftast är borta några timmar), men det är de inte.

Vad ska jag göra?


Han är väldigt lydig, lugn, tyst och snäll annars. Han är ganska feg av sig och rädd för mkt.. samt skäller i början eller morrar på okända människor och hundar!
 
tror knappast att det hjälper att skrika på honom. han har nog separationsångest, och ni får börja därifrån. införskaffa också gärna en bur, eller stäng in honom i ett rum, så att han slipper ansvaret det innebär att behöva vakta hela huset. det finns massor av bra litteratur, så sätt igång och läs!
 
Håller med ovanstående. Hunden lider av seperationsångest. Det är bara att börja om med ensamhetsträningen.
 
Vi hade problem med att Fritz ylade och tom var så stressad att han kissade inne. Men det var bara hos min pojkvän vilket vi tyckte var konstigt eftersom han inte gjort det tidigare. Grannarna klagade och det var ytterst pinsamt och konstigt att han helt plötsligt började. Men så en dag provade vi att "lura" honom, istället för att gå ut så gick vi upp en trappa. Han började gnälla lite vid dörren, skällde ett par gånger. Men efter ett par minuter slutar han och när vi går in igen har han gått och lagt sig. Vi gjorde likadant en vecka senare och det är samma sak, han börjar gnälla och skälla lite. Då hör vi hur någon bankar i väggen, varvid han givetvis blir arg och skäller ännu mer, varvid grannen som klagat går ut och bankar på dörren vilket givetvis får honom att bli tokig. Han vaktar ju sitt hem. Ytterligare någon ve senare provar vi igen och det är samma som första gången. Han gnäller och skäller några minuter och sen går han och lägger sig. Vilket gör att vi drar slutsatsen att anledningen till att han blir stressad och arg är att grannarna hetsar upp honom. Vi gick in och förklarade för dom och gissa om de blev snopna över att vi visste vad de gjort!! :devil:

Det är kanske inte så här i ditt fall men jag ville bara dela med mig! :)

/Timsetim
 
har haft samma problem med min hund...han led av separations ångest....fick jätte mycket skäll av grannarna då¨jag bor i lägenhet :crazy:
men jag skaffade ett citronhalsband :idea: åt honom å det funkar jätte bra.... :love:
 
har haft samma problem med min hund...han led av separations ångest....fick jätte mycket skäll av grannarna då¨jag bor i lägenhet
men jag skaffade ett citronhalsband åt honom å det funkar jätte bra....

Usch.. :crazy: :crazy:

Så du vet att din hund lider av seprationsångest och din lösning är att ta bort den enda möjligheten han har att tala om att han inte mår bra genom att skapa ett obehag. :( :mad:
 
Ja gud så smart va :idea: :smirk: Och nu mår han bra eller bara för att han slutat skälla? tror du att det går bättre för honom att vara hemma ensam? tror du att probelmen försvunnit? bara undrar.. Kan inte sluta förundras över människor som hellre ser till grannarna än till sin egen hund..
 
Du måste börja om från början helt och hållet skulle jag tippa på, låt honom vara ensam i eget rum i början osv osv..
 
Jag har inte sagt att jag skriker på honom för att han skriker när vi är borta!

Det är ingen idé att skrika på en hund i efterhand eftersom den då inte vet vad den gjort fel. Det är ju därför det är så svårt att göra något åt eftersom vi inte kan säga till honom när vi inte är hemma och det är då problemen uppstår.. :smirk:

Du får gärna läsa ordentligt. Jag skrev att jag sa till honom när han "rev" på dörren för då var jag utanför och hörde!

Ibland gnäller/ylar han lite när vi är precis utanför och då har jag också sagt till honom.

Vi har ju som sagt börjat med korta stunder i taget men det hjälper inte. Vi har en 2:a (inget HUS) och vi brukar stänga till vardagsrummet så att han har sovrummet, hallen, toan (är sällan där) och köket (där maten är) att vara i. Jag ser det som grymmare att ge honom mindre yta som en bur (vi har en bur till transportresor) att sitta i i flera timmar!!!

Jag tror det är värst när han är i hallen för då hör man lätt grannarna och jag tror det är därför han beter sig så. Det dumma är att om man stänger dörren till hallen så kan han bara vara i ett rum eftersom alla rummen gränsar till hallen!
 
Vad är ett citronhalsband?

Jag är också emot plågsamma metoder!:crazy:

Man måste se till grundproblemet! :idea:
 
Faktum är att det är skonsammare att ge en otrygg hund ett mindre uttrymme när den är ensam hemma än att låta den rusa runt i hela lägenheten. Ett rum räcker bra, den får en känsla av kontroll när den kan överblicka hela det utrymmet den har tillgång till.

Citronhalsband sprutar ut en doft av citron automatiskt när hunden skäller... Inte så trevligt. :crazy:
 
Jo.. fast det är nog inte bara att den vill vakta lägenheten utan att den hör grannarna utanför och vill "vara med" och se vad som händer.

Vår hund skäller inte så mkt utan gnäller eller ylar lite.. den kan skrika ibland också när man kommer hem och då är det omöjligt att få tyst på honom. Man vill ju att den ska vara glad när man kommer hem och inte skälla för att den är så högljudd.. Håller på ett tag med det.
 
Faktum är att det är skonsammare att ge en otrygg hund ett mindre uttrymme när den är ensam hemma än att låta den rusa runt i hela lägenheten. Ett rum räcker bra, den får en känsla av kontroll när den kan överblicka hela det utrymmet den har tillgång till.

Exakt!

Mine hane hade GRAV separationsångest i början. Han 'sjöng' oavbrutet när jag var borta. Även om mamma (min alltså, inte hans) höll honom sällskap. och när han hade tillgång till hela huset pissade han överallt och rev sönder alla påsar han hittade och spred det över huset. det räckte att jag var borta 20 minuter för man skulle komma hem till totalt kaos. Dessutom pissade han i princip ÖVERALLT..

Jag hade möjligheten att 'i smyg' iakkta honom när han var ensam och han var fullständigt sönderstressad, var inte stilla en minut utom när han ylade.

Så vi började om. han lämnades i ett rum och jag var i ett annat. Jag iggade honom komplett när han förde oväsen, men såfort han blev tyst kom jag in i rummet igen. Precis som man gör med den valp alltså.

Sen förlängde jag tiden och det blev stor skillnad. Så när jag var borta var han instängd i mitt rum. Jag 'smygtittade' på honom flera gånger och han låg och sov djupt i sin korg, helt lugn.

Sen bytte jag rum, och då fungerade det inte igen. Han började pissa här och där och han hade sönder alla påsar han hittade (varför han inte har sönder annat vet jag inte) och spred det över rummet. jag tänkte att det ger sig med tiden och såg till att inte lämna honom länge. INGEN skillnad.

Då gick jag faktiskt ett steg längre. Hans korg är vid ett element. Och jag knöt helt sonika en lina i elementet och satte fast honom. Linan var 3 meter lång. Inom linans räckvidd fanns ett bord som var ett av de ställen där han *alltid* pissade annars. Inom linans räckvidd fanns också en papperskasse full med tidningar.

Sen lämnade jag honom och iakktog intresserat vad som skulle hända. Kan ju meddela att jag satt i en timme och spionerade på en hund som sov djupt. Ingen kissning och ingen förstörelse. Så närhelst jag lämnade honom, oavsett om det var 20 minuter eller 4 timmar så satte jag fast honom. Och allt lugnt.

Så det ÄR tryggare och lugnare för dem att bara ha ett litet utrymme!

Min hane hade hela tiden sällskap av min lilla, superlugna tik, det gjorde ingen skillnad. Nu har jag ju en stor tik av samma ras som hanen, och har man sett - nu kan jag ha honom lös i mitt rum igen utan 'olyckor'. Lös i hela huset - pissande och förstörelse och stressad hund.

han fixar helt enkelt inte att ha all den stora ytan när han är ensam. Nu ska tilläggas att mitt nuvarande sovrum är STOOORT, man får in en normal etta här. Men även det var alltså för mycket/för stort ett tag.

Så till den som skrev ursprungstråden skulle jag faktiskt stänga bort hunden från hallen så den är instängd i ETT rum. En normal hund utan separationsångest SOVER större delen/hela tiden när matte/husse är borta. De behöver inte ett helt hus att vara i. Och de ÄR mycket, mycket tryggare i smått utrymme.

Jag är på ett amerikanskt diskussionsforum för 'adopted greyhounds', dvs greyhounds som kommer direkt från tävlingsbanan. Dessa sätts i bur när de lämnas ensamma i början, just för de ska känna sig TRYGGARE. Sen får man försiktigt utöka utrymmet.
 
jo, jag menade just det att du "sa till honom". hunden har ångest och så skäller du. inget vidare eller hur?
 
Ha inte mat framme hela tiden utan bara när det är matdags, äter han inte upp på en kvart så ta bort skålen. Detta eftersom det bland hundar/vargar i det vilda endast är alfa-paret som ha tillgång till mat "hela tiden". Attt ha maten framme kan vara en bidragande orsak till att hunden tror att han är ledare och blir förtvivlad när hans "flock" försvinner där han inte kan ha uppsikt över dem.

Om han skäller/ är upphetsad när ni kommer hem så ignorera honom helt tills han lugnat sig, varken titta på honom eller prata med honom. Det ska inte löna sig att "bete sig illa". Blir han uppstressad när ni sen hälsar så gör om proceduren igen - ingen uppmärksamhet förrän han är lugn.
Det är ni som är ledare och som bestämmer när det passar att hälsa. Den bästa kontrollen är självkontrollen. Han har ett val, studsa och skälla och inte få vad han vill ha eller behärska sig och få er uppmärksamhet.

När ni går ut så var noga med att NI går ut först genom dörren. Det är ledaren som leder jakten. Försöker han ta täten på promenaden så tvärvänd på klacken och gå åt rakt motsatt håll. Man kanske kommer tio meter hemifrån de första dagarna. När han börjar fundera på vad sjutton ni håller på med och självmant slår följe med er så beröm mycket.

I övrigt instämmer jag med de andra. Litet utrymme att vara på, ex bara hallen. Lämna nån minut i början och utöka.
Vi har gjort som så med vår valp att båda går ut genom dörren men en stannar kvar precis utanför och är alldeles tyst. den andre försvinner bortåt (ut genom porten i vårt fall) när kasper började voffar till så bankar den som är utanför hårt i dörren en gång så att han kommer av sig, är han sen tyst ca en halv - en minut så går vi tillbaka in. Gå ALDRIG in när han skäller! Han ska ha varit tyst åtminstone 30 sek innan ni går in så inte fel beteende belönas.
Det är bra om ni kan ignorera hunden när ni kommer hem. Ni är ledare, ni kommer och går som ni vill och det är inget speciellt med det.

har ni nåt extragott som hunden älskar så ge bara det när han ska vara själv. Det är också bra om hunden är mentalt trött när ni ska ensamhetsträna. Kör lite sökövningar etc innan.

Träna också att han får vara i ett annat rum. Börja korta stunder om han har svårt även för det och förläng. Låt honom vara i köket medan ni ligger i sovrummet och läser tex.


Träning träning träning, en minut, två minuter, fem minuter etc.

Lycka till!
 
oki..det e vad du tycker...vad skulle du gjort...hitta en lösning på problemet eller ta bort e hunden som e helt frisk...
jag vet varför min hund lider av separations ångest....och det jobber jag på att få bort men det e inte gjort på en piss blink.....
 
jag vet att min hund mår bättre...jag vet varför han lider av det å det jobbar jag på och han blir bättre å bättre för varje dag....
 
ett citron halsband det e ett halsband dårå med en liten "dosa" på som känner av när hunden skäller och då sprutar "vatten" på den....

jag vet vad grundproblemet sitter hos min hund å det jobbar jag på och han har blivit mycket bättre...men det tar tid....
å då jag e själv och måste jobba och inte har kompisar som kan ställa upp varje dag jag jopbbar så måste jag ta till det annars hade jag måsta tagit bort en alldelens underbar och frisk hund och det gör jag inte....
 
Jag skulle i alla fall inte sätta på ett antiskäll halsband när hunden är så stressad över att vara ensam hemma att den skäller hela tiden. Är det grannarna eller hunden du månar om?

Skulle aldrig ta bort en hund för att den har seprationsångest, när det är ett problem man kan jobba bort. Dock gör man inte det genom att ta bort symptomen på problemet.

Att man inte löser detta på en dag är jag mycket väl införstådd i, men mellan ensamhetsträningarna lämnar man helt enkelt inte hunden ensam. Gör du det så kommer ni aldrig framåt i er träning.
 
Det har tom visat sig att vissa citronhalsband löser ut när hundarna ska dricka. Detta är väldigt individuellt och helt beroende på hur hunden dricker. Och det är bara vissa halsband.

Något att tänka på om man nu ska använda dessa.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 102
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 272
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 662
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 928
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp