Bukefalos 30 år!

Sv: Hundfoder

Testar nu kanadensiska Acana på hundarna som innehåller 60 % kött (trots att det knappt skiljer något i kilopris) :.

Det skiljer ju visst massor?
Acanas vuxenfoder i 13,5 kgs säck kostar 499 (på tex foderbilen). Det blir 36.90 per kilo. Standardts normalfoder för vuxenhund kostar 449 för 15 kg. Det blir ett kilopris på 29.90.
Har man en hund som äter 500 gram om dagen skiljer det nästan en hundring i månadskostnad.

Precis :crazy:

Druvan: Det är väl egentligen inte så konstigt? Och nej, jag hade absolut inga skitfoder till mina hundar innan (Definitionsfråga visserligen.)

Acana innehåller ju allt möjligt tjafs som hundar inte behöver såsom örter och äpplen osv. Bukfylla helt enkelt. Dock inte sagt att det är ett dåligt foder, absolut inte, men en massa onödigt innehåll som sagt.

Jag har provat det och en av mina tikar höll på att äta upp sina egna ljumskar under den perioden trots att hon innan det aldrig hade reagerat på något hundfoder. Efter det har jag haft stora problem att få ordning på henne - t ex så gick hon inte upp i vikt på något foder. Nu äter hon Standardt och fungerar jättebra.

F ö gav jag knappast några skitfoder innan Standardt - om du nu inte räknar just Acana dit...

Finns nyare forskning som visar att vargen är 100 % köttätare. Bytesdjurens maginnehåll ratar dom pga den frätande magsyran.. Visst kan dom t ex äta gräs ibland men det kommer ut bakvägen osmält.

Och jag läste nyligen någonstans (minns tyvärr inte var) att vargar precis som forskningen ovan säger inte äter buken på bytesdjuret men däremot bevisat att blåbär och så var det en sak till (typ ett annat bär eller så) finns med i deras födointag. Så 100% köttätare var det inte. Det var också nyare forskning.

Tvärtom har jag aldrig hört så många unisont lovorda ett torrfoder som man gör med just Standardt.

Oj, hur många pratar du foder med då? Jag har hört massor med grupper som prisar RC, Ekanuba, Orijen o.s.v. Precis som att det finns en stor bunt som pratar om Standardt.

Annars skulle ju inte torrfodren sälja så stort som de gör

Tittar man på vilda hundar och vargar så sätter de ofta i sig antingen hela små bytesdjur eller så äter de ofta upp just buken på stora bytesdjur, så ett visst innehåll av "utfyllnad" tex grönsaker och ris är rätt naturligt. Hundar har tex svårt att ta upp näring ur råa morötter men kokas de så är det lättare.
Det är ju bara att titta på hur ofta hundar ÄLSKAR hästskit, det är färdigprocessat fiber!

Som andra skrivit så äter de inte maginnehållet på stora djur, däremot smådjur som harar o kaniner m fl.
Kaninmage, med innehåll, är super för hundar med magproblem.

Morötter o andra grönsaker kan de ta upp bra om dessa är finfördelade, behöver inte alls kokas, speciellt eftersom vid tillagning så försvinner mycket utav vitamininnehållet.

Oj, hur många pratar du foder med då? Jag har hört massor med grupper som prisar RC, Ekanuba, Orijen o.s.v. Precis som att det finns en stor bunt som pratar om Standardt.

Annars skulle ju inte torrfodren sälja så stort som de gör

Jadu, jag pratar foder med förvånansvärt många eftersom jag säljer foder i en av Stockholms tre största zooaffärer. Utöver det pratar jag foder utifrån egna erfarenheter med bruksfolk och vänner.
Jo, givetvis kan foder sälja på andra sätt än att duktigt hundfolk rekommenderar dem. Det kallas marknadsföring.
Att Royal Canin säljer bra och har snyggt exponerade, glassiga förpackningar förnekar jag inte. Men att lilla Standardt i vita pappsäckar ändå pratas upp högre av användarna tycker jag säger något.

Trots detta bojkottar normala hundmänniskor ex. Frolic. Och där var det ju också en fin glansig förpackning? Jag skulle ge folk lite mer förtroende än så..
Jag har träffat massor med hundmänniskor som haft hund i flera år, tävlar och tränar, som använder ex. Ekanuba och talar gott om dem. Precis som att jag träffat motsatsen. Att standardt skulle vara annorlunda har jag inte märkt. Definitivt inte när jag diskuterat foder med försäljare som har produkterna hemma. Då talas det hellre om pro plan faktiskt, imo.

Kanske har att göra med att du gillar standardt själv och därför pratar mycket med likasinnade?

Morötter o andra grönsaker kan de ta upp bra om dessa är finfördelade, behöver inte alls kokas, speciellt eftersom vid tillagning så försvinner mycket utav vitamininnehållet.

Jag brukar puréea råa morötter, äpplen, gurka etc med min mixerstav och ge till hunden. Han älskar det.

Det du missar är att många använder de "stora" fodrena för att de marknadsför sig mycket, sponsrar och ger bra rabatter.

Vår klubbs huvudsponsor t ex är RC - de syns på tälten, i katalogerna, alla vinner stora mängder foder eller rabattcheckar etc.

Eukanuba t ex har det förmånligaste uppfödarsponsorsystemet (oj vilket ord) jag känner till.

Man får 10% i butik + var fjärde säck gratis. Rabatten blir alltså hela 37,5% vilket gör mycket om man har flera hundar. Jag vet flera med många hundar som gått över på Eukanuba enbart av denna anledning. Sen så funkar deras hundar ok på fodret och då fortsätter de. Vet åtminstone en som är mindre nöjd över allt tjafs det fodret innehåller men hon fortsätter ändå just p.g.a att det är så förmånligt.

Även RC har väldigt förmånligt rabattsystem - 25%.

Standardt har inga som helst rabatter, de sponsrar inte, har ingen marknadsförng of what so ever, har en ganska otillgänglig kundservice (om jag förstått det hela rätt) och är stundtals svårt att få tag på - aspekter som skulle göra att många foder skulle försvinna fortare än de kom ut på marknaden om de gjorde likadant - och ändå lovordas just Standardt? Kan du tala om för mig varför det är så?

Standardt har inga som helst rabatter, de sponsrar inte, har ingen marknadsförng of what so ever, har en ganska otillgänglig kundservice (om jag förstått det hela rätt) och är stundtals svårt att få tag på - aspekter som skulle göra att många foder skulle försvinna fortare än de kom ut på marknaden om de gjorde likadant - och ändå lovordas just Standardt? Kan du tala om för mig varför det är så?

Jag har faktiskt aldrig träffat en enda människa som sagt något bra om standardt, utom på buke. Och jag kan lova att jag har pratat mycket foder med många, eftersom min tik har foderallergi och reagerat även på hypoallergent foder. Så foder har varit en viktig sak för min hund. Jag har konsulterat veterinärer, uppfödare, foderförsäljare, fodervetare, agronomer och även vanliga hundmänniskor etc. Standardt existerar i en liten krets i så fall för jag har, p.g.a. flytt och även nu valpköp rört mig o flera städer också.

Jag tycker det kan verka så att Gabbi som själv säljer fodret helt enkelt är den som introducerar fodret och därmed ser alla dessa frälsta runt sig. För foder är som sagt viktigt och något jag efterforskat, men jag anser inte att Standart fått mer plats än andra foder, snarare mindre.

Det skiljer ju visst massor?
Acanas vuxenfoder i 13,5 kgs säck kostar 499 (på tex foderbilen). Det blir 36.90 per kilo. Standardts normalfoder för vuxenhund kostar 449 för 15 kg. Det blir ett kilopris på 29.90.
Har man en hund som äter 500 gram om dagen skiljer det nästan en hundring i månadskostnad.

Ok, jag köper 18 kilossäckarna och då är kilopriset 33,80 kr per kilo. Men en hundring extra i månadskostnad är väl inte mycket om du får ett foder med dubbelt så mycket kött i? Jag (som dessutom har sex hundar) tycker då att det är värt det :p.

Till trådskaparen; det ser kanske käckt ut när det står FÄRSKT kött i innehållsförteckningen men tänk på att färskt kött berstår av 60-70 % vatten. Så fodret innehåller förmodligen inte så mycket kött i slutändan, bättre då med ett köttrikt foder bestånde av köttjöl :idea:.

Det intressanta är inte att se hur många procent köttmjöl eller färskt kött fodertillverkaren tillsatt, det intressanta är att se den slutgiltiga proteinprocenten vilket då avslöjar kvalitén på proteinkällan.

Själv undrar jag vad som egentligen händer med proteinkvalitén när man producerar köttmjöl i och med att hettar upp råvaran flera gånger. Använder man istället färskt kött så är råvaran "obehandlad" och därmed borde de naturliga egenskaperna vara bättre bevarad? Eller?

Jag själv använder Magnussons "Meat & Biscuit" där 44% tillsatt färskt kött ger en proteinprocent på 24%. 72% av proteinet är animaliskt (färskt kött och färska ägg), vad jag vet finns inget annat torrfoder med högre andel animaliskt protein.

Alla blir vi saliga på vår egen tro, är det inte så?

Det intressanta är inte att se hur många procent köttmjöl eller färskt kött fodertillverkaren tillsatt, det intressanta är att se den slutgiltiga proteinprocenten vilket då avslöjar kvalitén på proteinkällan.

Förklara mer :idea:. Proteinprocenten kan väl vara skyhög fast fodret bara innehåller massa skit? Eller hur menar du?

Jag undrar för som sagt kan ju protein procent ligga högt trots att det handlar om proteiner som hunden inte kan tillgodo se sig. Då tycker jag att man hellre tittar på vilket typ av protein som finns i fodret och sedan tittar på den omsättbara energin så får man ett hum om vad man ger sin hund.

Jag litar faktiskt mer tilll vad som kommer ut bakvägen än till vad som står på påsen...

Först tittar jag på ingridienser osv men i slutändan är det hur hunden mår på fodret och hur mycket kroppen kan ta upp som avgör för mig. OM jag betalar 400 kr för något som ger enorma avfallsprodukter eller ett för 600 kr som ger hälften så mycket avfall OCH hunden mår bra ja då är valet självklart för mig. Sedan har vi standardt som lyckats pressa priserna OCH ha ett bra foder. Mina erfarenheter är enbart av Hjort varianten. Min hund bajsade 3 ggr så stora och porösa högar på Meat & Biscuit jämfört med standardts små hårda. Men allra minst bajsar han på färskfoder. Färskfodret med tillskott som fiskolja och benmjöl kommer dessutom ändå inte upp i högre pris än ett bra torrfoder. Det enda som är negativt är att han slukar sin lilla portion färskfoder på 5 sekunder medans hans volym torrfoder tar en stund och står ofta ett tag i skålen som har en psykologiskt bra effekt mot hans stora matintresse!

Trots detta bojkottar normala hundmänniskor ex. Frolic. Och där var det ju också en fin glansig förpackning? Jag skulle ge folk lite mer förtroende än så..

Som godis säljer det på en hel del.

Jag har träffat massor med hundmänniskor som haft hund i flera år, tävlar och tränar, som använder ex. Ekanuba och talar gott om dem.

Ja, jag med.

Precis som att jag träffat motsatsen. Att standardt skulle vara annorlunda har jag inte märkt.

Nähä.

Definitivt inte när jag diskuterat foder med försäljare som har produkterna hemma. Då talas det hellre om pro plan faktiskt, imo.

Kanske har att göra med att du gillar standardt själv och därför pratar mycket med likasinnade?

Nej tvärtom. Jag valde Standardt för att jag träffade på så många som var nöjda med det.

Ok, jag köper 18 kilossäckarna och då är kilopriset 33,80 kr per kilo. Men en hundring extra i månadskostnad är väl inte mycket om du får ett foder med dubbelt så mycket kött i? Jag (som dessutom har sex hundar) tycker då att det är värt det :p.

Fast nu lägger du en värdering i det. Det har inte jag gjort. Jag har bara påpekat att de inte kostade lika mycket. Vad dubbelt så mycket kött är värt är en helt annan fråga.

Jag tycker det kan verka så att Gabbi som själv säljer fodret helt enkelt är den som introducerar fodret och därmed ser alla dessa frälsta runt sig. För foder är som sagt viktigt och något jag efterforskat, men jag anser inte att Standart fått mer plats än andra foder, snarare mindre.

I vissa fall kan jag introducera fodret. Likväl som jag ibland introducerar helt andra foder beroende på vad kunden vill ha. Men det gör jag ju inte när någon på brukshundklubben plötsligt berättar att hon alltid kört det fodret och är så nöjd. Eller när halva min hunds kulls köpare vill köra Standardt redan innan valparna är födda. Jag hör många som är nöjda med olika foder, och nästan ännu fler som är missnöjda med olika foder. Men generellt hör jag väldigt lite missnöje om Standardt och samma gäller frysfoder som Bravo och klass.

Liknande trådar

• Hundfoder av olika slag
  • Tips på hundfoder?
  • Jäkla foderfråga igen
  • Kronisk gastrit hund

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat