Det är jag helt medveten om.
Men många är i den situationen att det i praktiken är omöjligt att ta sig till de stora kedjorna.
Att åka 2-4 timmar med ett akut sjukt djur ser åtminstone inte jag som ett alternativ. Då avlivar jag hellre.
Planerad vård är en annan situation. Då har man ett alternativ att i förväg avgöra om man är villig att utsätta djuret för behandling, eller om man väljer avlivning.
Det här blir jag lite chockad av. 2-4 timmar? Det är väl inget för att ge ett lidande djur vård och behandling?
Jag har hittills lyckats undvika Evidensia och Anicura, vilket jag är glad för. Deras priser ligger högst och ökar snabbast, och enligt SLU kan skillnaden gentemot mindre kliniker bara till en mindre del förklaras av öppettider, avancerad utrustning m m.
Men två gånger har jag stått med så sjuk hund att de mindre klinikerna i området inte kunde ta emot oss. Första gången var en fredagkväll, de hade stängt, jag körde 20 mil, hunden blev inlagd i tre dygn. Andra gången syntes ett främmande föremål i magen på lokala kliniken, de skickade oss vidare, 20 mil, hunden behövde inte läggas in, 20 mil hem igen.
Bosätter man sig långt från service får man ju räkna med det. Jag har 50 minuter till Clas Ohlson och Biltema. Djursjukhus 2 timmar bort tycker jag inte är något konstigt alls. 4 timmar är mindre än vad jag kör till hundkurser hos mina favorittränare.
Min hunds problem båda gångerna var magen. Skulle du avliva en hund som hade diarréer och, i ena fallet, tydliga magsmärtor, i stället för att åka till veterinär för att det var långt att köra?
Första gången då hon blev inlagd kostade det 29 000. Oklar orsak, inga kirurgiska ingrepp. Jag betalade 8 700. Alltså nästan 100 000 kvar på försäkringen om det hände något mer under samma år. Om jag inte haft försäkring, utan betalat 29 000, då hade det känts lite svettigt om något mer hände som ledde till inläggning.
Att avstå från veterinärvård för att man tycker att priser och tillgänglighet är orimliga, det är oetiskt mot djuret. Hunden ska inte behöva lida för mina protester mot systemet. Likaså om man flyttar långt från möjlig vård och sen inte behandlar hunden för annat än småsaker. Det är ju en sits man satt sig i.