Hundgodis i förhållande till mat

makarontanten

Trådstartare
Hittade ingen vettig rubrik, men satt och läste tråden " Vad är det godaste din hund vet".

Både i den tråden, och i alla hundböcker jag nu läst inför mitt valpköp, så slår mig tanken: Hur mycket "godis" kan man igentligen stoppa i hunden för att det inte ska påverka fodermängden?

Lite luddigt skrivet, men det finns ju mängder av trådar om foder här. Vilka foder som är bäst ihopsatt, vilket som har mest kött, vilka som är "skräp" mm. Det finns också en hel del trådar om bästa träningsgodis, göra eget hundgodis och tips där det ska belönas med extragott godis när man tränar något speciellt problem.

Jag antar (?) att man minskar fodermängden lite om man ger sin hund mycket godis och ben varje dag. Förstör man då inte "grejen" med att ett fullfoder ska ge rätt näringsinnehåll med vitaminer och allt som nu ett foder innehåller? Många bannlyser ju tex att hunden ska få lite matrester pga att fullfodret då blir i "fel" mängd.

Det jag mest undrar över är mängden godis. När min lilla vovve väl kommer hem till mig är det ju en massa små saker hunden ska lära sig och tränas på. Även om man belönar med både lek och leksaker också, så lär det ju bli massa små godbitar också. Godissök och aktiveringsboll är bara två tillfällen som man enbart använder just godis (och inte bara en bit vid varje tillfälle heller).

Märgben, grisöron och många andra ben innehåller ju också en hel del fett som hunden får i sig av, bara genom att få lite tugg som sysselsättning och tandmotion.

Så min fråga: Hur gör ni?

Minskar ni fodermängden och ger massa godis vid exempelvis träning?
Ger så lite/små godisbitar som möjligt vid varje tillfälle ni belönar och använder istället andra belöningsmetoder?
Använder hundens vanliga torrfoder som godis (vilket jag kan tycka är lite tråkigt som belöning)?
Ger inte ben så ofta?
Ger ben, men minskar fodret?
 
Sv: Hundgodis i förhållande till mat

Jag använder nästan bara hundarnas vanliga torrfoder vid träning (utöver lekbelöning, och vissa aktiviteter där jag använder mjukost). Deras dagliga giva är på ett ungefär anpassad efter hur mycket "godis" det brukar bli på en dag.

Tråkigt är det väl inte så länge hundarna uppskattar det. Jag tror att många skämmer bort sina hundar genom att ge godare och godare godis på träning. Så gjorde jag också förr, men har ändrat sedan Ila kom till oss och nu jobbar till och med min svårmotiverade ridgeback för en kula torrfoder ;)

Våra hundar får märgben ibland (varierar i mängd beroende på hur mycket vi har hemma och hur ofta jag köper hem) men det är inget jag har tänkt så mycket på i förhållande till fodret.

Jag håller ju iallafall koll på hundarnas hull och justerar fodergivan efter behov.
 
Sv: Hundgodis i förhållande till mat

Min förra hund var ett riktigt godismonster, men så var hon ju tjock också:angel:..Skyller dock det hela på att hon gick på kortison och inte var helt frisk, vilket gjorde att jag både skämde bort henne lite extra och inte ville banta när jag inte visste om det var vätska eller inte hon var tjock av.

Det jag reagerat på är ju när man tex läser om belöningar. Det belönas med köttbullar, korv mm. Även i varenda hundbok jag läst så kan det tex stå: Gör si och så och belöna med riktigt gott godis som hunden verkligen älskar. Det låter som att man ska ha typ 10 olika belöningar för olika tillfällen och belöna varenda liten sak hunden utför.

Ska jag träna en liten valp med tex rumsrenhet, sitta, "inkallning" ensamhetsträning och allt möjligt som man nu ska göra i början, så lär det ju gå åt hur mycket godis som helst?

Jag har aldrig tänkt på detta innan, bara kört på och gett godis. Men nu är det första gången jag tar hem just en valp, och jag vill att allt ska bli så bra som möjligt från första början:laugh:
 
Sv: Hundgodis i förhållande till mat

Ja alltså, jag tror inte att man behöver bekymra sig så mycket på det sättet. Det känns lite överdrivet :)

Man kan ju tänka på att inte stoppa i hunden en massa rester och onyttigheter, men självklart kan man belöna med lite godis när man tränar hunden.
Och ja, det går åt massor med godis vid inlärning! Men man kan ju ge små bitar och man kan också välja vilken typ av godis man ger så att det inte är det allra onyttigaste man ger i enorma mängder.

Med en växande hund skulle jag inte dra ner på fodret pga att den får godis, om jag nu inte märker att den börjar bli tjock.
 
Sv: Hundgodis i förhållande till mat

Ska jag träna en liten valp med tex rumsrenhet, sitta, "inkallning" ensamhetsträning och allt möjligt som man nu ska göra i början, så lär det ju gå åt hur mycket godis som helst?

Det enda där som jag skulle använda någon speciell belöning till är sitt och inkallning ;) (Och vid inkallning skulle jag nog lägga fokus på att leka med mig snarare än att ge godis)


För att svara på ditt första inlägg:
Mååånga glömmer helt bort vad godiset innehåller trots att de är jättepetiga med vad fodret innehåller. Jag själv är en sådan som är petig med foder, men ger nästan "vilket skit som helst" i godisform. Detta beror på att mina hundar får extremt lite godis. Jag belönar tricks osv med vanliga torrfodret, inkallningen med leksak (oftast iaf) och har supergott godis nästan bara på tävling och när moment ska finslipas.

Märgben har jag framme hela tiden, men då tar jag bort en del märg ur dem för att det inte ska bli för fett. Blir benen sedan tråkiga så kan jag ta tex en del färskfoder och pressa in i benet, lägga i frysen och sedan ge hunden.

Grisöron får de aldrig, eftersom det knappast ger någon motion för tänderna. Det är mer godis än något annat, i alla fall för mina hundar och dessutom för stora för att vara smidiga att ge som belöning vid träning.

En stor fördel med att ge hundmaten som träningsgodis är dels att man lättare ser hur mycket som går åt och lätt kan anpassa mängden de får. Dels kan man lätt(!) hitta något som är godare och roligare om det behövs när man ska finslipa moment. Dels slipper man en hund som sprattlar runt i full fart utan att tänka när man ska börja lära in något nytt. (Min hund GÅR INTE att lära nya saker med supergott godis, hon slutar tänka)
 
Sv: Hundgodis i förhållande till mat

Den enda där jag har reglerat fodermängden efter träningsgodismängden är på tanten, speciellt när hon var lite rund.
Det tog ett tag innan jag hittade *godiset-hon-gick-genom-eld* för, och det var det klassiska mamma scans köttbullar.

Numera är hon inte så kräsen utan gör nästan frivolter när jag frågar om hon vill ha ett äpple eller morot. Står även på bakbenen under äppleträdet och letar efter frukt att palla :cool:

Tanten är numera 11 år.
 
Sv: Hundgodis i förhållande till mat

Jag kör efter principen, ju större utmaning för hunden, desto godare godis. Tränar vi hemma på tomten, där det inte finns några distraktioner, då räcker det med torrfoderkulor. Men i skogen eller på brukshundsklubben där det finns andra spännande hundar som man vill umgås med tar jag till något godare.

Vi satser på att hundarna ska ha nyttigt godis. De får ren torkad kyckling, anka, torsk eller tonfisk för det mesta. Ibland torkad lunga eller torkat hjärta. Någon enstaka gång blir det bästa sortens falukorv med 80 % kött och utan lök. Eftersom godiset är i princip lika nyttigt som deras vanliga foder (med den skillnaden att det inte innehåller några tillsatta mineraler och vitaminer) bekymrar jag mig inte för att det skulle rubba sammansättningen av näring. Så himla exakt tror jag inte att man behöver vara. Det är man ju inte med sin egen mat heller precis :D Det är bara någon eller ett par dagar i veckan som de får mycket godis, nämligen när vi är på klubben och tränar. De dagarna brukar jag minska fodergivan på kvällen.

De får märgben då och då och tuggben av råhud i princip dagligen, men jag har aldrig märkt att de går upp i vikt av det. Vi ger lika mycket mat oavsett, vilket är lite drygt den givan som tillverkaren (Nordic) rekommenderar. Jag brukar dock skrapa bort en del av den fettrika märgen eftersom hundarna har en tendens att bli lite taskiga i magen om de får för mycket.
 
Sv: Hundgodis i förhållande till mat

Många bannlyser ju tex att hunden ska få lite matrester pga att fullfodret då blir i "fel" mängd.

Nja, snarare så att man inte ger hunden en massa matrester för att det finns en massa skit i som hunden inte behöver, dvs kryddor, salt osv.

Vi barfar ju, så det är liksom inte så noga med hur många gram hon äter om dagen.

Som träningsgodis har vi kycklingbitar, men en kampleksak funkar också bra.
 
Sv: Hundgodis i förhållande till mat

Där satte du huvudet på spiken lite;) Precis så jag menar med att många är petiga med fodret, men sen stoppar i dem både det ena och det andra. Nu skrev ju du att du sällan ger godis, men om vi bortser från dig då;)..

Nu skiljer det ju förstås på raser och storleken på hunden vad som är stort och litet i godisväg. Kan tänka mig att ett grisöra är godis för stora hundar, men en minihund kan säkert få ganska mycket tugg av det. Vet ju att min tuggade i sig ett ganska stort ben på 5 minuter, som andra hundar kanske behövt någon vecka på sig att få i sig.

Jag är generellt väldigt mycket för att ge just ben, och det är väl nu i väntans tider man sitter och funderar på allt möjligt konstigt som dyker upp i huvudet:D.

Ganska kul att se hur man blivit. Förra hunden skaffade jag lite av en slump, gjorde det som känndes bra helt enkelt. Nu planerar och funderas det på allt. Det borde ju vara så att man lärt sig en hel del på att man redan haft hund, men desto mer jag läser och analyserar allt, desto mer frågor dyker upp:angel:
 
Sv: Hundgodis i förhållande till mat

Det borde ju vara så att man lärt sig en hel del på att man redan haft hund, men desto mer jag läser och analyserar allt, desto mer frågor dyker upp:angel:

Och där fick du med precis det som gör att jag älskar att ha hund :D Man blir ju verkligen aldrig "klar" eller har lärt sig "allt". (och den här tråden påminde mig förresten om vad jag skulle göra idag, nämligen gå till djuraffären och köpa på mig tre ton nya tuggben...)
 
Sv: Hundgodis i förhållande till mat

KL

Jag varierar träningsgodiset, så jag är inte det minsta orolig att hundarna skulle få för lite eller för mycket av någonting. Dom äter färskfoder i vanliga fall och får allt från torrfoder till hemmatorkat kött/inälvor som godis:)
 
Sv: Hundgodis i förhållande till mat

Jag reglerar alltid fodergivan för hur de ser ut i hullet.
Dvs. Är de i normalhull får de en för de en normalgiva, ser jag att de börjar bli aningen tunna, ökar jag lite.
Det är supersvårt att kunna ge exakt samma mängd en lång tid. Allt handlar ju om hur mkt dom gör åt med.
Som godis kör jag med korv/köttbullar/mjukost. Men jag kör alltid med små små bitar.
 
Sv: Hundgodis i förhållande till mat

kl

Men jag tycker inte att det går så mycket godis när man tränar, även under inlärning, nu har jag små hundar, men det spelar ju ingen roll egentligen. Har jag godis som belöning använder jag skinka,köttbullar, leverpastej eller liknande, för det är de dom blir mest motiverade av i godisväg, aldrig att dom skulle vara lika lättlärda med en foderkula. En skinkskiva eller köttbulle kan ju räcka hur länge som helst. Dom har alltid sitt torrfoder framme, så dom äter när dom vill och dom är i bra hull. Så jag har aldrig behövt tänka på att minska fodergivan efter hur mycket godis dom får:)
 
Sv: Hundgodis i förhållande till mat

KL

Här används både korv, köttbullar och kattmat (blötmat) som godis! Vid vissa teknikmoment såsom fjärren och krypet använder jag torrfodret för annars blir det för mycket aktivitet i hunden.
Om jag ska iväg och träna direkt på morgonen så får hon ingen frukost utan då blir det godiset som blir frukost. Kattmaten används mest i rapporten och ibland i spåret. Köttbullarna använder jag i söket och korven i lydnaden.
Jag reglerar fodermängden efter hur hunden ser ut och hur mycket godis som går åt. Visst innehåller godiset en hel del onyttigheter men så länge hunden mår bra så har jag inga problem med det. En kompis till mig gör egna köttbullar utan lök och kryddor för hon tröttnade på sin hunds köttbullefisar :)
 
Sv: Hundgodis i förhållande till mat

När jag ger märgben så reglerar jag ofta, men inte alltid, maten genom att hoppa över det närmaste målet mat (mina äter tre ggr/dag). Men det beror egentligen inte på att jag är rädd att hundarna skulle bli feta. Den lilla som fortfarande växer skulle egentligen behöva lägga på sig lite.

Träningsgodis tycker jag inte påverkar om jag inte tränar mycket lydnad. Det gjorde jag i vintras samtidigt som den äldsta hunden gick på lågfart och dessutom löpte. Då började hon faktiskt bli lite för hög i hull. Men då var det bara att minska lite på mat och godis.
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 168
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 712
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 455
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp