Hundhusbygge - Bästa hundluckan?

Elegant machinery

Trådstartare
Vårt hundhusbygge pågår för fullt och just nu dividerar vi om vad vi ska ha för hundluckor.

Vad har ni för erfarenheter? Man har ju hört mardrömshistorier om hundar som kvävt sig själva i vanliga luckor som fästs upptill, samtidigt känns det som att gummiremsor a la köldridå på ladugårdar inte håller tillräckligt tätt?
 
Lyaluckan alla gånger! Ingen lucka på marknaden är så tålig och stabil och att den öppnas åt sidan som en dörr isf som en klassisk "kattlucka" gör den mycket säkrare.
 
Haft Lyaluckan i en himmlas massa år til många olika hundar o adlig haft problem, både BCs o husses stövare har lärt sig direkt o de är faktiskt ganska dragfria.
 
Jag har lyaluckan och måste säga att den är över förväntan. Det enda tråkiga är att den låter ganska mycket, men jag har peppar peppar inga skador alls trots 9 hundar som blåser igenom den i hög fart rätt ofta...
 
Tack alla för svar, det verkar vara lyaluckan som gäller :up:

Hur ska man tänka med storlek? Vi har en alpländare idag, i samma storlek som en basset ungefär, men det kanske blir en större hund i framtiden.
 
Vi har köldridå och jag skulle säga att det beror på dels hur vinden ligger i förhållande till luckan, hur luckan är placerad i förhållande till liggutrymmet i hundhuset, samt vilken sorts hund man har. Vi är väldigt nöjda med denna lösningen. Helt hundra vindtätt är det inte, men även när det blåser som värst så är det varmt och torrt i kojan.
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 585
Senast: KesoNeso
·
Hästmänniskan (hoppas att tråden ligger rätt, annars får moderator gärna flytta den) Hej alla kloka Bukefalister! Jag skriver inte ofta här men...
Svar
14
· Visningar
2 859
Senast: ihnfsa
·
Övr. Hund Igår for jag och husse med hund iväg till Bagarmossens djursjukhus för att röntga lungorna på Harley efter att ha hört en del knaster...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 148
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 716
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp