Bukefalos 28 år!

Men...hur gör jag nu?...hjälp.. :(

MrsScabtree

Trådstartare
Igår for jag och husse med hund iväg till Bagarmossens djursjukhus för att röntga lungorna på Harley efter att ha hört en del knaster och rossel när han hässjar. Han har även hostat till då och då på dagarna, men varit väldigt pigg...ja, som vanligt alltså. Efter två timmars undersökning med tolkning av röntgenplåt med mera kommer veterinären in till oss med ett väldigt ledsamt uttryck i ansiktet. "Det är tyvärr så att vi har hittat något som inte ska vara där.."..Japp, ni läste rätt.

Harley har cancer. En tumör brevid ena lungan.

Alltså, hela min värld har liksom upplösts i atomer...Jag visste mycket väl att det skulle vara något allvarligare fel på honom, och jag var ändå övertygad om att det säkert gick att medicinera...men..cancer?
Vi fick dock anvisningar av veterinären att leva med honom precis som vanligt och inte dra ner på varken motion eller annat sålänge han är pigg och verkar må bra. "Ni vet bäst själva när det är dags". Det kändes förvisso bra, han är inte "sjuk" NU. Utan mår bra och man märker inte av något förutom att han får en liten hostattack 3-4 ggr per dag som högst...men..ändå.

Det känns som att jag har blivit hundra år gammal på några timmar, jag uppträder väl ganska normalt men går omkring konstant med en stor klump i magen, i en enda stor dimslöja. Jag har gråtit givetvis..men mest av allt är jag ganska iskall. Jag känner mig som överkörd av ett tåg.

Hunden, som har funnits där hela mitt liv, sen jag var tio år gammal är dömd att dö-och det har jag accepterat för längesedan. Han är gammal. Men cancer? Jag orkar inte :( . Jag är livrädd för att han ska lida och dölja det för mig. Jag vet ju att den kommer att sprida sig, kommer han ha ont då?
Hur mår han nu? Jag har märkt att han på sista tiden sökt sig mer och mer till mig. Hunden som man aldrig fick göra annat än klia om man tvunget skulle ta i honom kan plötsligt ligga i famnen i timmar, på natten ska vi sova rygg mot rygg, och igår kväll kom han och la sig på min mage.

Jag vet bara inte hur jag ska hantera det här, det känns orättvist mot Harley att gå omkring och vara ledsen när HAN inte är ledsen. Men samtidigt går jag med det här i bakhuvudet hela tiden. Jag vet inte hur jag ska hantera det, jag älskar den här hunden så mycket att jag liksom inte kunnat föreställa mig ett liv utan honom. Han är min högra hand, mitt liv och min absolut bäste vän.
Vi har gjort allt ihop, han är alltid med mig och finns han snart inte mer vet inte jag hur jag ska kunna fylla igen tomrummet efter honom. Jag vill inte att han ska ätas upp av sin cancer, förtvina och blir något annat än den glada lilla hunden han alltid har varit. Jag vill INTE se honom mattas av..dag för dag.

Hjälp, jag vet inte hur jag ska hantera det här. :(:cry:
 
Sv: Men...hur gör jag nu?...hjälp.. :(

*tröstkramar*

Du får helt enkelt vara uppmärksam på honom.. Börjar han få ont, så måste du som hans ägare ta steget som gör så fruktansvärt ont..:(
 
Sv: Men...hur gör jag nu?...hjälp.. :(

Du är inte ensam :(. Min fina tik, min följeslagare och ledstjärna i livet, har fått förkalkningar i en muskel. Hon går på kortison, men hennes humör går upp och ner och ibland kan man se att hon har ont. Det känns så jävla orättvist, hon är bara 8 år och har flera år kvar att leva. Du beskrev väldigt bra precis så som även jag känner mig nu. Orolig, ledsen, överkörd.

Jag önskar att jag kunde hjälpa dig eftersom vi sitter i samma sits så att säga, men inte heller jag vet hur jag ska hantera detta. Det känns som om det kommer sluta i terapisamtal och anti-depp :cry:.

Tröstkramar.
 
Sv: Men...hur gör jag nu?...hjälp.. :(

Usch, stackars er! :(

Jag har ingen stor erfarenhet av cancer hos hund, men när vår gamla tik fick juvertumörer så var hon pigg och glad ända till precis i slutet. Tror det gick drygt ett år från det att det konstaterades att hon var sjuk till att vi fick avliva henne.
Så som jag upplevde det blev hon inte "uppäten" dag för dag, utan hon mådde som vanligt till en viss gräns då sjukdomen blev alltför stark. Att veta hur lång tid han har kvar är svårt, men jag tror som veterinären sa, att ni kommer märka när det är dags. Och innan dess borde ni försöka att leva som vanligt.

Kan hända att han känner att något är på gång, att det är därför han tyr sig mer till dig. Jag tror att djur ofta förändras lite när de blir äldre, även fast de nödvändigtvis inte har ont.
 
Sv: Men...hur gör jag nu?...hjälp.. :(

usch jag lider verkligen med dig och har aldrig upplevt samma sak så jag vet inte riktigt vad jag ska säga förutom att jag tror du kommer märka när han börjar få ont.

Eftersom att ni levt ihop hela livet så tror jag du kan han utantill, lev livet som ni gör och ha så skoj ihop ni bara kan.
Du kommer märka när han inte kommer vilja längre, eller när han börjar få ont.

Jag tror inte han kommer att gömma det för dig, jag tror det kommer börja synas.
Kanske smått, men det kommer synas tror jag.

Ta på honom, lek med honom, gör saker som ni brukar.
Annars kommer du att ångra dig
 
Sv: Men...hur gör jag nu?...hjälp.. :(

Kl

Tack alla för era svar, det tröstar litegrann.

Apocalypze: Ja, det är inte lätt, och åtta år är ingen ålder. Harley är ändå 13.
Vi fick ju ta bort vår Douglas när han var 8, vilket kändes alldeles för tidigt. Men där var det akut.

Det här är baksidan med att ha djur, men att det kan göra så fysiskt ont att vara ledsen över sitt djur. Marken försvann under fötterna bara sådär.

Jag ska göra som ni säger, försöka vara tapper och "glömma" att han är sjuk och bara vara cool med det här. Vara glad tillsammans med honom, för HAN vet inte att han är sjuk och samma gamla Harley. GUD vad jag älskar den hunden!!!
 
Sv: Men...hur gör jag nu?...hjälp.. :(

Beklagar verkligen.
Det är inget roligt att få ett sådant besked.
Du kommer att se på honom när han inte orkar mer.
Jag hade en liten hund som fick cancer i levern, det syndes tydligt när det var dags.
Låt honom leva som vanligt och hänga på som alltid, tills han inte orkar/vill vara med.

Han märker att du är ledsen och det är därför han vill vara nära dig :love:
 
Sv: Men...hur gör jag nu?...hjälp.. :(

Men gud vad ledsen jag blir för din skull! :cry: Fina, fina Harley.

Jag håller med KlaraJ i det hon skriver
Så som jag upplevde det blev hon inte "uppäten" dag för dag, utan hon mådde som vanligt till en viss gräns då sjukdomen blev alltför stark. Att veta hur lång tid han har kvar är svårt, men jag tror som veterinären sa, att ni kommer märka när det är dags. Och innan dess borde ni försöka att leva som vanligt.

Lev här och nu med Harley! Du är så tight med honom att du ser när det är dags. Du kommer märka det på konditionen innan han börjar känna någon smärta.

Tusen kramar till dig och Harley!
 
Sv: Men...hur gör jag nu?...hjälp.. :(

skickar en STOR kram! stick ut och träna lite och ge honom ett par extra köttbullar så kommer det nog kännas bättre. så länge han är pigg och glad är det inte slut. vad säger vet om tumören? går det att förutse hur snabbt den växer? eller kan han ha haft den ett tag utan att den har märkts?
 
Sv: Men...hur gör jag nu?...hjälp.. :(

Men gumman, och älskade lilla Harley!

Som du själv redan resonerar tycker jag att han ska få hänga med tills du märker att han inte är ordentligt kry längre, och att du ska försöka göra det bästa av er tid, även om det självklart inte är lätt!

*kramar*
 
Sv: Men...hur gör jag nu?...hjälp.. :(

Nej vad tråkigt Lina! :cry:

Men Zarina hade tumörer sista delen av sitt liv. Hon märkte inte av dem utan var som vanligt fast tröttare emot slutet. Hon fick somna in här hemma i lugn och ro utan smärta. Både Mymlan och Zarina blev tröttare på äldre dar men utan att lida för det. Vi fick anpassa livet lite efter dem den sista tiden. Mer rännande på gården och mindre långpromenader. Mer gos och mindre träning. Men det gick det med och de var glada hundar hela vägen till slutet.

Hundar åldras liksom vi och cancer eller inte så är det okej att de ändrar beteende med åldern.

Grannhunden -Lady- är full med tumörer. Där handlar det onm stora synliga knölar. Hon är gammal och naturligtvis tröttare. Idag lever hon på lånad tid men oj så gott hon lever! Hon är alltid glad i att hälsa när man kommer förbi. Ränner med husse på ankjakt och bär stolt hem bytet. Vet att hennes husse är beredd att få ta bort henne men tills den dagen kommer så lever som så som de alltid har gjort och hon märker ingen skillnad annat än att hon kanske sover lite längre efter en lyckad jaktdag.

Du får vara ledsen såklart men försök se prositivt på det. Än sålänge har du en pigg hund du kan köra på med som vanligt och den dagen du märker att han försämras har du möjligheten att låta honom gå bort helt utan lidande. Han kan få ha ett bra liv fram tills han inte finns längre.

Jag har aldrig upplevt att våra gamlingar har lidit av att bli gamla. Det är vi sentimentala mattar som lider av tanken på att inte ha våra älskingar kvar hos oss.
 
Sv: Men...hur gör jag nu?...hjälp.. :(

Men gumman, och älskade lilla Harley!

Som du själv redan resonerar tycker jag att han ska få hänga med tills du märker att han inte är ordentligt kry längre, och att du ska försöka göra det bästa av er tid, även om det självklart inte är lätt!

*kramar*

Tack Gabbi, ja jag ska verkligen försöka.
 
Sv: Men...hur gör jag nu?...hjälp.. :(

skickar en STOR kram! stick ut och träna lite och ge honom ett par extra köttbullar så kommer det nog kännas bättre. så länge han är pigg och glad är det inte slut. vad säger vet om tumören? går det att förutse hur snabbt den växer? eller kan han ha haft den ett tag utan att den har märkts?


Vet trodde vad jag förstod att han haft den ett tag, vi upptäckte ju att andningen var lite konstig för 3-4 månader sen. Jag vet inte hur pass fort den växer. Frågan är om det finns fler tumörer i kroppen, ev ska vi kolla upp det också. Men samtidigt vet jag inte om jag vill utsätta honom för fler vet besök nu, det känns som att det får gå som det går för det går ju ändå inte att göra något åt det här. Köttbullar ska han få mitt lilla troll, och vi ska pyssla med massor med skoj framöver. Spåra när det går och träna lydnad och massa annat som han tycker är så kul. Min lilla gubbskrutt :(
 
Sv: Men...hur gör jag nu?...hjälp.. :(

Du har så rätt, jag tror jag behöver lite tid på mig att smälta allt först bara.
Det är inte för än idag chocken har släppt tror jag.
 
Sv: Men...hur gör jag nu?...hjälp.. :(

*trösta*

Det är inte lätt när ens djur blir äldre. Att de blir sjuka därtill...det är hemskt!

Vår förra fick inoperabel ändtarmscancer. Vi beslöt att så länge han var vår Chutney, kunde göra vad han ville och inte såg ut att lida så skulle vi inte vara dem som drog ner humöret på honom. Jag bodde inte hemma den sista tiden, men mamma och pappa berättade att de såg på honom en dag att "nä, nu vill jag inte mer". Och då fick det vara så.

Ett träningspass eller långpromenad med några extra köttbullar - det tycker jag lät som en bra idé! Harley är ju Harley fortfarande, och den dagen det är dags så kommer du att veta att han fick leva SITT liv ända till slutet, som Härliga Hunden Harley, inte som Ledsna Hunden Harley Som Undrade Vad Matte Tänkte På. Det är inte lätt, men jag tror det är på det sättet man får försöka tänka.

/Syrsa
 
Sv: Men...hur gör jag nu?...hjälp.. :(

Nej men... Ååhh så ledsamt!!! Den lilla söthunden som ser ut som om han vore två år gammal, högst! Jag har tårar i ögonen!
Jag fick låta min Gordon Setter somna in när han var 14 år, han hade också cancer, som förmodligen spridit sig till halsen och gav honom andningssvårigheter när han ansträngde sig det allra minsta. Jag väntade lite för länge med att ta hem veterinären, men det är ju så fruktansvärt svårt... Jag tror du vet när det är Dags.
Åh, vad ska man säga... Finns inga ord. Kram till er båda!
 
Sv: Men...hur gör jag nu?...hjälp.. :(

Så otroligt tråkigt för er men jag säger som de andra: Lev som ni alltid har gjort! Du kommer se den dag det är dags att att ta det tuffa beslutet.
Många kramar till er!
 
Sv: Men...hur gör jag nu?...hjälp.. :(

jag tänkte mest att det inte är ovanligt att gamla hundar har tumörer lite här och var, och det är inte alls säkert att tumören som sådan kommer ta kål på honom. vid den ålder kan de vara ganska skruttiga i resten av kroppen också. en del hundar blir mycket påverkade, andra knappt alls. det viktigaste är livsgnistan och din lille skrutt verkar ju ha en mycket stor sådan!
 
Sv: Men...hur gör jag nu?...hjälp.. :(

Kl

Tack alla för era svar, det tröstar litegrann.

Apocalypze: Ja, det är inte lätt, och åtta år är ingen ålder. Harley är ändå 13.
Vi fick ju ta bort vår Douglas när han var 8, vilket kändes alldeles för tidigt. Men där var det akut.

Det här är baksidan med att ha djur, men att det kan göra så fysiskt ont att vara ledsen över sitt djur. Marken försvann under fötterna bara sådär.

Jag ska göra som ni säger, försöka vara tapper och "glömma" att han är sjuk och bara vara cool med det här. Vara glad tillsammans med honom, för HAN vet inte att han är sjuk och samma gamla Harley. GUD vad jag älskar den hunden!!!

Nej, 8 är verkligen ingen ålder. Det hade känts mer "ok" och mer accepterbart om hon hade varit 12-14 år. Men hallå, 8 år?! När hon började halta efter att ha landat fel när hon hoppat ner från soffan (liten ras, shih-tzu) så tänkte man ju att det antagligen bara var en sträckning, stukning eller liknande. Men det här? Det var ett hårt slag i magen, och jag har mått illa varje dag i säkert en månad. Nu bor hon visserligen inte hos mig, hon fick stanna hos mamma/pappa med sin bästis när jag flyttade hemifrån i augusti. Det känns som om jag skjuter henne ifrån mig för att jag inte klarar smärtan, jag klarar inte av att se henne. Jag drar mig ifrån att hälsa på både mamma och pappa om nån av dom har hundarna (bor isär) och jag lider verkligen av det. Tänk om hon saknar mig? Tänk om hon tror att jag övergett henne? Tror hon att jag glömt henne? Jag vet ju att hon har det bra, men ändå. 1000 tankar flyger genom huvudet. Jag gör helt fel men mår så jävla dåligt. Jag kan inte acceptera att hon ska tas ifrån mig, om en månad? Om ett år? Vem vet.

Usch, fy fan vad ledsen jag blir. Tårarna bara sprutar när jag skriver. Jag förstår precis hur du har det. Du har din hund hos dig, njut av det. Jag vet inte om jag skulle klarar att ha henne hos mig. Jag kommer ångra ihjäl mig men jag vet inte hur jag ska klara detta :cry:. Det känns som en mindre hjärtattack bara jag tänker på henne.

Långt inlägg, förlåt. Vill bara att du ska veta att du inte är ensam just nu och det var skönt att få skriva av sig lite och själv veta att det finns andra i samma situation även om det givetvis inte är kul :(
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
538
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 106
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 041
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 277
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp