Bukefalos 28 år!

Men...hur gör jag nu?...hjälp.. :(

Sv: Men...hur gör jag nu?...hjälp.. :(

Verkligen jättetrist, men jag har förstått det lite som så; att det är med hundar som med människor, att får de bara leva tillräckligt länge så kommer de också så småningom få cancer.
Sedan kan det vara så att cancern ändå inte är det som gör att kroppen får ge upp.

Så länge han mår bra, ...så mår han bra och då får ni glädjas med att ha honom hos er. När dagen kommer, när han inte vill längre, så kommer du märka det.

Det här är den tuffa sidan av att ha djur, sorgen över att vi överlever dem och smärtan att det är vi som ska ska välja när deras liv ska ta slut.
Jag (och många med mig) avskyr beslutet, men vi får trösta oss med att vi faktiskt kan ge dem ett smärtfritt och lugnt avslut.

Själv fick jag åka in till Bagis med min mamma och styvfars hund förra veckan.
De åkte till Sydafrika på fredagen, på söndagen fick deras ena hund ( 14 år gammal) inte med sig bakbenen och hade svårt att resa sig, men pigg och glad för övrigt.
Jag var övertygad om att nu var det färdigt och adjö och hade väldig ågren över att behöva ta bort deras hund när de inte var hemma.

Till min förvåning tyckte dock veterinären att, med tanke på att han ändå var pigg och glad ( trots konstaternade av åldersrelaterad artros) kunde det vara värt att prova med lite aniinflammatoriskt och smärtstillande.
Det verkar funka skapligt men vi har ju bar köpt oss lite tid, beslutet kommer ju inom en inte alltför snar framtid.

Själv har jag min egna 13 år gamla hund som är döv sen tidigare och nu har förlorat så gott som hela synen, men förövrigt är pigg och glad.
Han verkar dock inte vara särskild störd över synförlusten men det ställer ju höga krav på oss.
Han går inte att lämna själv alls utan måste vara med hela tiden och passas så han inte går in i saker, ner för trappor, blir påkörd etc. Det är fruktansvärt jobbigt men så glad och pigg som han är kan vi inte ta bort honom bara för att det är jobbigt för oss.
Jag har dock sagt att den dagen synen är helt borta så får det vara slut, men jag fasar för den dagen och beslutet något fruktansvärt.

Jag vet hur svår gränsdragningen är.
Att avgöra när det är dags, särskilt när försämringen är gradvis. Då kan det faktiskt vara bra med utomstående som inte träffar djuret varje dag som ser skillnaden mellan besöken.

Ibland är det dock tydligt när dagen är inne.
När jag skallröntgade min 5 åriga vita boxerkille och fick mina farhågor bekräftade att han hade en stor inoperabel hjärntumör var beslutet som sådant enkelt även om smärtan var så stor att det bokstavligt kändes som om hjärtat gick sönder.
Vissa djur berör oss mer.
3 år senare kan jag fortfarande inte prata om honom utan att tårarna rinner och flera månader efter hans död är bara i en dimma.

Harley mår bra idag, ni har fått 13 långa, glada år tillsammans. Glädjs åt det och ta dagen som en kommer, dt kan ju vara så att tumören funnits där länge och växer långsamt, ni kan mycket väl ha lång tid kvar tillsammans.
 
Sv: Men...hur gör jag nu?...hjälp.. :(

:cry::cry: Fina fina Harley. Nä fy, jag vet inte vad jag ska skriva.
Skickar många tröstkramar och jag hoppas att ni kommer få det bra in i det sista!
 
Sv: Men...hur gör jag nu?...hjälp.. :(

Vännen, du vet vart jag finns..

Vill du prata är det bara att höra av sig.

Kramar i mängder till din lilla vackra familj..
 
Sv: Men...hur gör jag nu?...hjälp.. :(

KL

Åh ni är så snälla allihopa, jag bli helt rörd :cry:
Tack för all pepp och alla fina ord, det känns mycket bättre just nu.

Jag har pratat mycket med familjen, ffa mamma och syster och så min pojkvän såklart. Vi är alla ledsna och vänner till familjen har också gråtit och beklagat för dom vet alla hur mycket den här hunden betyder för oss och mig.
Nu mår vi bättre, är lite starkare men det går såklart upp och ner hela tiden.
Ibland önskar jag att jag vore ovetandes om detta, men samtidigt är det viktigt att veta vad som finns i kroppen. Ja...mycket tankar som snurrar runt.
Nu ska jag dricka något varmt och försöka tänka på annat, nu har det töat i stockholm så det blir nog en riktig spårhelg. Nu tar vi nya tag.
 
Sv: Men...hur gör jag nu?...hjälp.. :(

Hittade den här tråden först nu. Jag har också tidigare fått "gå och vänta på slutet" med Billie (och Remus och Rö) och känner igen frågan: hur fan tar jag mig igenom det här...?

Lösningen för mig var enkelt och klichéartad: jag tog en dag i taget och såg till att varje dag var en bra dag.

Men visst är det jobbigt att gå och hela tiden leta efter tecken på försämring, fifan. Däremot hade jag redan tagit beslutet att så fort jag såg tecknen skulle jag boka tid, vilket gjorde att jag aldrig behövde vela över om hon var "dålig nog" för att man skulle ge upp. (Bra skulle hon ju ändå aldrig kunna bli.) Istället lät jag henne leva järnet och ha skitkul helt enkelt, jag skaffade Loka bara för att hon skulle ha en buskompis och gud så kul de hade... Fokus låg inte på att ha kvar henne så länge som möjligt utan att ge henne den bästa sista tid hon kunde få. Det fick henne att må bra, och det fick mig att må bättre. Jag vet nu efteråt att hon aldrig mådde riktigt dåligt, she went out with a bang. Det känns skönt för mig att veta.

Och du behöver inte gå och leta tecken så som jag gjorde, för när de kom var de så tydliga att jag inte kunnat missa dem. Vi känner ju våra hundar så bra... Så fokusera på att fylla tiden med roliga saker!

Jag önskar dig en riktigt lycklig period med Harley. *kram*
 
Sv: Men...hur gör jag nu?...hjälp.. :(

Åh, vad tråkigt att höra det här, känner verkligen med er:( Jag tror att du kommer att se och känna när det är dax att ta farväl av honom, var uppmärksam och försök glädjas år den tid ni har kvar tillsammans.

Tröstkramar från Jeeves
 
Sv: Men...hur gör jag nu?...hjälp.. :(

Hade totalt missat den här tråden när jag kommenterade på dina underbara bilder av Harley i en annan tråd.
Vilken söt kille du har, ta hand om honom och skäm bort honom allt vad du kan nu. Jag håller alla tummar för att han får vara med ett bra tag till, trots tumören.

Mångra uppmuntrande kramar kommer här!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Men...hur gör jag nu?...hjälp.. :(

Vet du, jag blir så lycklig på något vis ( i all sorg som jag sjävklart känner i tråden ) när jag läser ditt inlägg..

Och jag tror och vet att mrsscabtree känner och vill samma sak med lilla underbara Harley..
 
Sv: Men...hur gör jag nu?...hjälp.. :(

Jag har varit i liknande situation med min nuvarande tik,dock inte cancer,men höfter..

Hon fick stora problem i somras,och veterinären trodde att hon skulle nog behövas ta bort efter sommaren,så låt henne ha kul..

KUL?? Hur ska jag kunna ha kul med min hund,och samtidigt veta att hon ska dö efter sommaren..
Varenda promenad bestog av tankarna "efter sommaren ska du dö.."
Bara jag tittade på vovven,så kom tankarna..

Men sen vartefter försvann dom där tankarna,och man blev normal i huvet..

Just nu är hon väldigt pigg,tar en smärtstillande nån gång,och just nu är jag pudelvakt,och det är mycket spring..
Så när pudeln åker hem om en månad,då kanske det är dags!
För jag vet ju innerst inne,att hon kommer inte att hålla,men när jag ser att livskvaliten är över,då är det ingen tvekan! Och det ska inte få gå för långt!
 
Sv: Men...hur gör jag nu?...hjälp.. :(

Men fy... Nu sitter jag här och grinar lite för mig själv...
Det känns så självklart när man läser "MrsScabtree" i något forum att samtidigt tänka på den lilla fina hunden du har...

Jag tycker det är helt underbart att du trots detta tänker ge dig ut och spåra och göra annat som han gillar. Guldstjärna och tusen tröstkramar till dig.
 
Sv: Men...hur gör jag nu?...hjälp.. :(

Jag sitter med tårar i ögonen och en klump i halsen... har aldrig träffat er, men har ju sett bilder på honom, och skrattat åt dem och dina historier.

Tänker tillbaka på våra egna hundar, de hade alla olika problem (schäfrar med led och höftproblem, cancer och "ålder" ); men de sa till när det var dags. Varje gång de snubblade till i trappan, eller stönade när de reste sig gick en kall kår längs ryggraden och man mindes och trodde att det var dags... Men så kom en vift på svansen, de var glada och ville till varje pris få vara med, vara tillsammans och få jobba. Vissa dagar var bättre, andra var sämre. Men dagen kom då de talade om att det räckte nu, att de hade gjort sitt jobb och ville vila.

En dag är det är dags, men tills dess får ni njuta av varje dag tillsammans, och göra allt som är roligt och busigt.
 
Sv: Men...hur gör jag nu?...hjälp.. :(

:cry:
det bästa är nog att bara försöka vara stark...ha kan som sagt ha ett jätte bra fortsatt liv trotts detta..se till att fortsätta som vanligt och njut av den tiden ni har. ta inte ut något i förskott, dt är inte värt att gå och grubbla och vara ledsen. gör harley den tjänsten o försök vara som vanligt!
ni kommer klara det och han är ju en cool herre som säkert kommer vara frisk ett bra tag till!

kramar
 
Senast ändrad:
Sv: Men...hur gör jag nu?...hjälp.. :(

Tack skogis, du har så rätt och jag vill att det ska vara precis som du beskriver det. Jag har också redan bestämt att den dagen hans blick har mattats av så ringer jag distriktaren.

KL


idag mår jag lite bättre, jag får gråtattacker om vartannat men mellan dom är jag helt okej. Jag vill vara det. Igår hade mamma passat hundarna och jag funderade på varför dom såg så tjocka ut när dom kom hem..Jo, då hade hon matat dom med fläskpannkaka och lingonsylt :rofl: . Jösses vilka bortskäma kräk jag har. På kvällen fick Harley köra godislet vilket är bland det bästa han vet, att använda nosen och hans spårnäsa har knappast försämrats. Det kändes skönt att se honom vara sig själv. Jävla skithund :love:
 
Sv: Men...hur gör jag nu?...hjälp.. :(

:cry:
det bästa är nog att bara försöka vara stark...ha kan som sagt ha ett jätte bra fortsatt liv trotts detta..se till att fortsätta som vanligt och njut av den tiden ni har. ta inte ut något i förskott, dt är inte värt att gå och grubbla och vara ledsen. gör harley den tjänsten o försök vara som vanligt!
ni kommer klara det och han är ju en cool herre som säkert kommer vara frisk ett bra tag till!

kramar

Ja jag ska verkligen försöka. Jag ringer nog och pratar av mig en dag.
Jag får inte gå och tänka som att han redan är sjuk och på väg att dö, för det är han INTE! Jag måste filma dom snart känner jag så att folk får se vilket liv det är i herrn..han är ju så underbar :)
 
Sv: Men...hur gör jag nu?...hjälp.. :(

idag mår jag lite bättre, jag får gråtattacker om vartannat men mellan dom är jag helt okej. Jag vill vara det.

Ja det är klart att du är lite chockad efter beskedet, det är helt naturligt. Det kommer att lägga sig lite när du fått chans att smälta det och då blir det lättare att fokusera på det andra.
Och just ordet cancer är så laddat i sig. Men om man tänker... en gammal hund måste gå bort av någonting, i det här fallet råkade det bli just cancer.

Och även om det är skitjobbigt att veta och fått det förklarat att nu börjar sista tiden, så är det ändå positivt att få chansen att lyxa till det rejält på slutet! Du hinner förbereda dig mentalt och har fått tiden att ge Harley den pästa pension någon liten westie någonsin haft. (Fläskpannkaka lät ju som en höjdare för liten vovve...!)

Lite OT, men när jag idag tänker på Billie så tänker jag ordagrant: "jävla skithund! :love:"
;)
 
Sv: Men...hur gör jag nu?...hjälp.. :(

Tack! Det var lite det jag ville förmedla. :)
Jag tror, att även om det är otroligt sorgligt att förlora en kär vän, så är vetskapen om att man haft hundens bästa i sinnet något som gör att man faktiskt kan känna en sorgsen lycka mitt i eländet ändå. När man vet att tiden är begränsad så börjar man uppskatta varje stund/dag/natt man får med vovven. Det gör man inte alltid annars utan tar för givet att de ska finnas där nästa dag också när man vaknar.

Det sista halvåret jag hade med min skithund var det bästa. Jag släppte på (de flesta) kraven, fokuserade på att ha kul och att njuta av henne. Loka var ju en bonus dessutom.
Att hon skulle kunna gå perfekt i koppel på t-centralen var liksom inte lika viktigt längre.
 
Sv: Men...hur gör jag nu?...hjälp.. :(

Beklagar beskedet! Aldrig kul och det känns i varenda cell i kroppen...

Du har fått så bra pepp och jag kan inte annat göra än att hålla med, gör det bästa av det som är kvar. Det kan ju vara år eller månader, det vet man aldrig.

Vår gamla labbe (riktig jävla skithund btw :D) hade tumörer sedan hon vara 7-8 år och hon blev 16 utan att känna av dem.
Hon började bara bli för gammal och togs bort en riktigt fin marsdag ute på gårdsplanen av en fantastisk distriktare som frågade hur hon hade levt sitt liv. Fruktansvärt, men när jag tänker tillbaka på det så var det dags och hon tackade nog oss.

Men jag ska tänka mycket på er! Har ju själv en liten 11-åring som jag fick när jag var 11 och jag hade tänkt att hon ska leva för alltid....
 
Sv: Men...hur gör jag nu?...hjälp.. :(

Men jag ska tänka mycket på er! Har ju själv en liten 11-åring som jag fick när jag var 11 och jag hade tänkt att hon ska leva för alltid....

Det här är kanske en del av pudelns kärna och det som bidrar till chocken. Eftersom hunden "alltid" har funnits så kommer den också att finnas för alltid. Man blir därför själv den som blir mest chockad när ens gamla hund börjar får åldersrelaterade sjukdomar (vilket jag tror att man kan betrakta Harleys tumör som).

Jag har haft min älskade hund i 14 år nu - hela mitt vuxna liv. En tillvaro utan henne känns inte bara främmande, utan helt otänkbar. Vem är jag utan min hund?

Rationellt vet jag om att en hund inte lever för alltid men känslomässigt så trillade nog den första poletten ner när en veterinär yttrade frasen "gammal hund" i samma andetag som hon pratade om min hund. Va? Min hund? Gammal?

Hur otröstliga vi än blir den dagen då det är dags så kan vi som har gamla hundar trösta oss idag med att vi har fått förmånen att leva länge med våra älskade hundar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
538
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 277
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 818
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 334
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp