Hundkalas?

superstar

Trådstartare
Sitter och tittar på förkväll och vet inte om jag ska skratta eller gråta? De har av någon anledning anordnat ett hundkalas, och det låter ju gulligt att fira vovven på födelsedagen, men vilken hund vill ha en partyhatt på huvudet? Och ett helt bord med diverse hundtårtor, kakor, kex osv.

Vad är det för fel på att om man vill skämma bort sin hund, åka till något härligt ställe och låta hunden springa lös, leka med hundkompisar eller vad som helst. Fika kan matte göra, eller ge hunden ett ben.

Detta var helt klart den värsta sortens förmänskligande av djur jag sett hittills och jag har väldigt svårt att tro att hunden såg något kul i det som hände.

Någon mer som såg?

Ville bara skriva av mig. Ryser fortfarande...

Sv: Hundkalas?

Tror ärligt talat inte de flesta hundar bryr sig så mycket. Jag vet i alla fall att min hund inte hade brytt sig om en partyhatt :p Dock kanske det är onödigt att dra in det hela i en tv-studio, men å andra sidan är det inte första gången en hund har varit i en sådan heller.

Tycker faktiskt det finns värre förmänskligande man kan syssla med.

Löjligt och barnsligt, ja :p(men vad kan man vänta sig av det programmet?) Men jag kan inte se varför hunden skulle lida av det. Snarare är det väl bara bra att utsätta sin hund för lite ovanliga situationer ibland? Hoppas bara hunden inte äter för mycket tårta, och att det är kalasmat lämplig för en hund, men sånt får vi väl utgå från att de har tänkt på.

Sedan får vi hoppas att hunden i fråga får springa och leka med sina polare ibland också :)

Senast ändrad:

Håller egentligen med dig om det du skriver... och absolut ska hundarna klara av att göra det mesta! Men det är mer det att man faktiskt tror att man gör det man gör för hundens skull, vilket jag absolut inte tycker att ett sådant kalas är. Det är ju för att människan tycker det är kul. Hysteriska människor som ropar "Ella, Ella, Ella" åt alla håll, "vill du ha en kaka Ella, titta nu kommer det kompisar Ella, och här fanns det paket också..."

Som sagt, att ordna ett kalas kan ju vem som helst få göra om man vill, men att framställa det som att det verkligen är för hundens bästa, nej... Hunden skiter ju faktiskt fullständigt i om den får kalas på sin födelsedag eller inte. Det blir lite hysteriskt.

Sen är jag redan lugnare än när jag skrev första inlägget ;) Men tycker fortfarande det känns... fel.

Jag ryser med..är ett påhitt från USA som kommer mer och mer här verkar det som ,, upplever det nästan som barnlösa människor som ska förmänskliga sin hund och leka att dem är barn..råga på allt e hundcochen med i detta jippo på tv...seriöst..näää:p

Såg ett program från Japan för ett tag sedan, minns inte när, men där hade de partyn med inbjudna gäster till hundvärden/värdinnan. Allt i hundens tecken alltså, det var deras kalas och fest och människorna var bara med som servitörer :rofl: eller vad man ska kalla det. De snyggades till lite extra först på ett hundtrim och fick sedan nya festkläder. Present skulle inhandlas att ha med förstås. De ordnade till och med bröllop med hela kittet och då menar jag hela kittet :D

jag kan ju säga att min hund skulle tycka att det vara bästa idén någonsin :D
Jag har inget problem med detta sålänge djuren mår bra.

Såg inte programmet men hunden far ju knappast illa av det i alla fall.
Dvs, de kanske inte ser tjusningen i det på samma sätt som oss, men jag tror inte att de har nåt emot det och några älskar säkert uppmärksamheten.

Jag såg inte, MEN om en vecka fyller min unghund år. Och vad ska jag göra då? Jo, fira födelsedag! :D

Jag kommer ha på henne partyhatt (om jag hittar någon) för att kunna fotografera fåniga foton. Hon har flera gånger haft på sig fåniga hattar och mössor som jag hittat och testat på henne och tja, hon böjer ner huvudet om det trillar ner något över ögonen på henne, men annars bryr hon sig inte.

Jag kommer åka till hundcafé (om hon inte börjat löpa...) och köpa någon liten hundbakelse åt henne och självklart ska det fotograferas när hon äter den. Hon kommer tycka att det är en utmärkt idé att få ätbart mitt på dagen utan att behöva jobba för det mer än att vänta på ett "varsågod". :p

Sedan kommer hon även få långpromenad och springa lös, men det gör vi varje dag så det är inte riktigt något "födelsedagsfirande" i det. Tyvärr är det is kring två öar som kallas "hundöarna" där man kan släppa dem (och jag släpper ytterst sällan på icke-inhägnade områden) annars hade vi nog åkt dit.

MEN, ja, det blir födelsedagsfirande, det blir partyhatt och knäppa godsaker och jag är övertygad om att min hund kommer gilla att få äta saker, få följa med och träffa nya människor och hundar och hon kommer vara trött och glad på kvällen. Dessutom kommer jag ha jäkligt kul av att få fjanta mig lite :angel:

Så tja, jag ser ingen som helst anledning till att vara emot att fira hundfödelsedagar. Om hunden mår lika bra som vilken vanlig dag som helst, vad spelar det då för roll vad man hittar på för "knasigheter"?

Problemet var väl att jag inte tyckte hundarna såg direkt lyckliga ut. Absolut inte lidande, men inte såg dom ut att uppskatta det på långa vägar.

Sen tycker jag det är skillnad på när du beskriver det, som att du faktiskt fjantar dig och gör något du tycker är kul, mot när människor beskriver det som att det faktiskt på fullaste allvar gör detta för hundens skull. Det var för ett tag sedan med någon från någon hund-klädesfirma på Nyhetsmorgon som inte kunde förstå hur människor kunde tycka det var fel att klä hundarna gulligt. Jag kände precis samma sak då. Det gör inget att man klär på hundarna - men det är fel när man tror att hundarna faktiskt uppskattar att klä sig fint. Att klä hunden för värme är en helt annan sak.

Man får larva sig hur mycket man vill, men jag mår dåligt när man glömmer att hundarna faktiskt är hundar.

Fast, är det dåligt för en hund att ha tråkigt då och då? Jag kan lova dig att min ena hund såg ut som om hon skulle dö av uttråkning för ett litet tag sedan. Synd om henne för att hon inte njöt av något, inte blev aktiverad just då eller annat? Icke.

Att klä hundarna "fint" förstår jag inte heller att folk är emot, egentligen. (Om det inte rör sig om kläder som är konstiga och kan skada hunden) För, så länge hunden inte mår dåligt (blir för varm, tycker det är skitobehagligt eller liknande) vad spelar det för roll? Fult? ja enligt många, onödigt? ja. Dumt? Nja.

Om någon tex behöver ett täcke för att det är kallt, varför inte låta täcket vara utsmyckat med glitter, roliga färger och mönster och gud vet vad? De flesta verkar inte vara emot det. Varför ska det då bli fel att ha på det "när som helst" - om hunden nu inte mår dåligt och fortfarande "får vara hund"?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 572
Senast: Urigurien
·
Relationer Jag är ingen ny användare, bara ett anonymt nick, då det finns saker jag inte vill prata öppet om, som sårar, som gör så ont i själen... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 673
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Idag har jag och den gula hunden genomfört mentalbeskrivningen. :laugh: Det började inte bra, när alla människor stod på plats och det... 2
Svar
37
· Visningar
3 514
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem... 2
Svar
26
· Visningar
17 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Lunginflammation
  • Sytråden del 4
  • Husvagnsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31