Hundkurs - en klassfråga?

På min aktiva SBK-tid (80-90-tal) så fick man som instruktör ett arvode lika stort som en kursavgift/kurs. Man gjorde alltså inte detta för pengar utan av intresse i ett mer ideellt tänk. Ob-tid och pension var iaf inget jag tänkte på då. Den tanken verkar ha dött ut, och jag personligen tycker det är hutlöst att kurser idag är så dyra. Har skaffat hund igen nu men kurser avstår jag ifrån då jag tycker det är på tok för dyrt. Tråkigt, hade gärna träffat andra med hundar i samma ålder för att träna tillsammans med, men det får man lösa på annat håll.
 
På min aktiva SBK-tid (80-90-tal) så fick man som instruktör ett arvode lika stort som en kursavgift/kurs. Man gjorde alltså inte detta för pengar utan av intresse i ett mer ideellt tänk. Ob-tid och pension var iaf inget jag tänkte på då. Den tanken verkar ha dött ut, och jag personligen tycker det är hutlöst att kurser idag är så dyra. Har skaffat hund igen nu men kurser avstår jag ifrån då jag tycker det är på tok för dyrt. Tråkigt, hade gärna träffat andra med hundar i samma ålder för att träna tillsammans med, men det får man lösa på annat håll.

Instruktörerna på min brukshundsklubb jobbar helt utan arvode. Dock så kostar kurserna i form av material, lokal och förnyelse av utrustningen. Jag tycker inte att 200kr per kurstillfälle är så dyrt då det är 2-2,5 timme per tillfälle och material och fika ingår..
 
På min aktiva SBK-tid (80-90-tal) så fick man som instruktör ett arvode lika stort som en kursavgift/kurs. Man gjorde alltså inte detta för pengar utan av intresse i ett mer ideellt tänk. Ob-tid och pension var iaf inget jag tänkte på då. Den tanken verkar ha dött ut, och jag personligen tycker det är hutlöst att kurser idag är så dyra. Har skaffat hund igen nu men kurser avstår jag ifrån då jag tycker det är på tok för dyrt. Tråkigt, hade gärna träffat andra med hundar i samma ålder för att träna tillsammans med, men det får man lösa på annat håll.
Fick instruktörerna på SBK under 80-90 talet alltså ett litet arvode? Såvitt jag vet får instruktörerna på brukshundsklubben inget arvode alls idag, dvs det är helt ideellt. Undantag såklart om klubben bjuder in en privat instruktör, då måste ju såklart klubben betala den instruktören.
 
På min aktiva SBK-tid (80-90-tal) så fick man som instruktör ett arvode lika stort som en kursavgift/kurs. Man gjorde alltså inte detta för pengar utan av intresse i ett mer ideellt tänk. Ob-tid och pension var iaf inget jag tänkte på då. Den tanken verkar ha dött ut, och jag personligen tycker det är hutlöst att kurser idag är så dyra. Har skaffat hund igen nu men kurser avstår jag ifrån då jag tycker det är på tok för dyrt. Tråkigt, hade gärna träffat andra med hundar i samma ålder för att träna tillsammans med, men det får man lösa på annat håll.
Kolla om det finns någon fb grupp nära dej som träffas och tränar ihop.
 
Oj vilken gammal tråd, och så synd att jag inte hade hund och tränade hund år 2004! Jäklar vad billigt det var då.
Haha eller hur! Vad billigt det var!

Allmänt - tycker SBK håller bra priser och har väl generellt bra utbud där jag bor. Bor dock i sthlm så kanske har klubbarna här bättre utbud än på andra platser. Jag har dock bara gått en enda kurs på SBK då kurserna hålls på tider då jag inte kan (ofta börjar kursen kl. 17 eller dagkurs på vardagar).

Ser man sen till privata aktörer så är ju hållandet av kurs deras yrke och de har, som nämnts, omkostnader samt ska ha lön. Så även om jag ibland kan känna att en kurs är dyr så tycker jag samtidigt att priset är rimligt. Går ganska mkt på kurs och de kostar allt mellan 1500-4000 kr. Har varit nöjd med samtliga kurser och inte känt efter kursen att jag inte har fått värde för pengarna.
 
Fick instruktörerna på SBK under 80-90 talet alltså ett litet arvode? Såvitt jag vet får instruktörerna på brukshundsklubben inget arvode alls idag, dvs det är helt ideellt. Undantag såklart om klubben bjuder in en privat instruktör, då måste ju såklart klubben betala den instruktören.

Jo, vi fick ett litet arvode motsvarande en kursavgift, det täckte iaf lite för utlägg i form av resor med egen bil och för nedlagd planeringstid. Helt fair tyckte jag.
 
Instruktörerna på min brukshundsklubb jobbar helt utan arvode. Dock så kostar kurserna i form av material, lokal och förnyelse av utrustningen. Jag tycker inte att 200kr per kurstillfälle är så dyrt då det är 2-2,5 timme per tillfälle och material och fika ingår..
Ok, har ingen koll på arvoden för instruktörer idag. Ser bara att den klubb som ligger närmast där jag bor (min gamla hemmaklubb) har väldigt få kurser att välja på (läs typ noll) så där har jag givit upp om att ens försöka komma med på kurs. Privata kurser lockar intet, alldeles för dyra! En valpkurs tex, tror 6 tillfällen varav 5 med hund, där varje kurstillfälle låg på 1 timme tror jag möjligen 1,5 kostade närmare 2500 kr. Och då fick man inte ens ta med sig en familjemedlem, det hade kostat en halv avgift till! Det tyckte jag var hutlöst! Bor i Stockholm, kanske hänger ihop..?
 
Jo, vi fick ett litet arvode motsvarande en kursavgift, det täckte iaf lite för utlägg i form av resor med egen bil och för nedlagd planeringstid. Helt fair tyckte jag.
Ja, absolut det tycker jag också var skäligt! Tycker instruktörerna på SBK borde få det idag också, eller ngt annan motsvarande, men tror inte att de får de. Men förhoppningsvis har jag fel 🙂.
 
Ok, har ingen koll på arvoden för instruktörer idag. Ser bara att den klubb som ligger närmast där jag bor (min gamla hemmaklubb) har väldigt få kurser att välja på (läs typ noll) så där har jag givit upp om att ens försöka komma med på kurs. Privata kurser lockar intet, alldeles för dyra! En valpkurs tex, tror 6 tillfällen varav 5 med hund, där varje kurstillfälle låg på 1 timme tror jag möjligen 1,5 kostade närmare 2500 kr. Och då fick man inte ens ta med sig en familjemedlem, det hade kostat en halv avgift till! Det tyckte jag var hutlöst! Bor i Stockholm, kanske hänger ihop..?

Bor i utkanten av sthlm, våra kurser är generellt lite billigare. Kan tänka mig att man har större omkostnader för lokal ju mer centralt. Nu är det inga kurser alls pga coronan men vi har okej kursutbud, beror ju helt på om det finns instruktörer som har tid och ork att hålla kurs. I normala fall är familjemedlemmar varmt välkomna och till och med uppmanas att vara med på valp och allmänlydnad. Blir det kurser senare kan jag tänka mig att man kör endast en person per hund så som läget är nu.
Tycker du kan kolla runt mer, finns ju ändå mer än en bhklubb i Stockholms trakten och för det priset får du även privata alternativ. Jag gick en privat valpkurs efter årsskiftet med inriktning agility och det var helt klart värt pengarna att vara i inomhushall än att huttra ute den årstiden.
 
Jag antar att folk idag inte vill jobba ideellt längre (förr var det ju så hela klubbverksamheten fungerade) och om instruktörerna ska ha betalt för att hålla kurser, så måste det ju läggas på kursavgifterna...
 
På min BK får instruktörerna betalt när vi håller kurs. Verkar se lite olika ut på olika klubbar.
 
Ok, har ingen koll på arvoden för instruktörer idag. Ser bara att den klubb som ligger närmast där jag bor (min gamla hemmaklubb) har väldigt få kurser att välja på (läs typ noll) så där har jag givit upp om att ens försöka komma med på kurs. Privata kurser lockar intet, alldeles för dyra! En valpkurs tex, tror 6 tillfällen varav 5 med hund, där varje kurstillfälle låg på 1 timme tror jag möjligen 1,5 kostade närmare 2500 kr. Och då fick man inte ens ta med sig en familjemedlem, det hade kostat en halv avgift till! Det tyckte jag var hutlöst! Bor i Stockholm, kanske hänger ihop..?
Om du har bil så finns det ju fler SBK klubbar här i sthlm så då blir ju utbudet större förhoppningsvis.

Bland privata instruktörer varierar priset också en del. Den instruktör jag går tex nose work är tex ofta billigare än den instruktör jag går lydnad, Rallylydnad och dragkurser för. Den förstnämnda instruktören har även att man får "återkommande kundrabatt" om man gått 4 kurser.
 
Jag är utbildad agilityinstruktör sen i höstas. För varje kurs jag håller får jag gå en valfri kurs gratis på klubben. Sen betalade klubben min utbildning (A1) också.

En kurs på min klubb (i mitten av Skåne) kostar runt 700-1000 kr, beroende på vad det är för sorts kurs och antal lektionstimmar. Och vi är en aktiv liten klubb så det hålls kurser i många olika sporter :)

Jag har aldrig gått en privatkurs, förutom onlinekurser där jag endast varit observatör. Jag förstår att privata instruktörer behöver ta mer betalt för sina kurser när de driver företag och så, men jag har tyvärr inte de pengarna.
 
Senast ändrad:
Fast det är ju enorm skillnad i pengar på att ha en hund jämfört med att ha en häst?
Sedan går det ju att lägga hur mycket pengar som helst så klart, men att ha en tävlingshund är ju fortfarande billigt jämfört med att ha en tävlingshäst.

För mig som är en fattig jäkel så är det hugget som stucket, det ena är såklart mycket dyrare än det andra men båda hör till kategorin "saker jag är intresserad av men inte välbärgad nog för att hålla på med". Glömde att man måste vara extremt övertydlig på Buke med precis allt.
 
För mig som är en fattig jäkel så är det hugget som stucket, det ena är såklart mycket dyrare än det andra men båda hör till kategorin "saker jag är intresserad av men inte välbärgad nog för att hålla på med". Glömde att man måste vara extremt övertydlig på Buke med precis allt.

Jag fattar att det suger att inte ha råd. Har varit långtidssjukskriven och levt på minimum. Så jag hajar.

Men samtidigt så får man ju fatta att folk måste ta skäligt betalt för att överleva. Som flera sagt så är det ju inte 2000 i fickan om det kostar 2000 per kurs. Det är ju rätt mkt som försvinner i diverse avgifter innan man väl har pengarna i handen.

Om man är fattig i hästbranchen kan man ju ibland hjälpa till i stall etc mot träning eller assistera vid kurser för att få vara med och se och lära. Kan man kanske hjälpa till så med hundar/hundsport också på ngt vis? Jag har noll koll på det. Men någon annan kanske vet.

Om man har en hund som min så kostar ju själva hunden inte mkt i underhåll. Min äter väl max 1 dl per dag. Vi köper en 2-kilos säck Acana torrfoder som räcker ca 3 månader. Sen tandvård, vacc och försäkring 1 gång per år. Och lite godisar, leksak, koppel, overall, reflex så är hon kittad typ.
Det går ju också att skaffa foderhund för att slippa inköpspris. Jag valde det alternativet när jag var långtidssjukskriven. Jag hade buffert och hade kunnat köpa direkt. Men så här sparade jag de pengarna och kunde om jag velat lägga det på träningar tex.
 
Det går ju också att skaffa foderhund för att slippa inköpspris.

Fast alltså... att säga så är att göra det lite väl lätt för sig. Uppfödare brukar ju ha vissa krav på fodervärdar, t ex att man ska ha utställningsintresse eller vilja meritera på annat vis, och det är främst tikar som brukar vara aktuella som foderhund. Jag föredrar hanar och har inget intresse av utställning eller tävling, så jag skulle med största sannolikhet bli ratad som potentiell fodervärd.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp