Hundkurs - en klassfråga?

För mig som är en fattig jäkel så är det hugget som stucket, det ena är såklart mycket dyrare än det andra men båda hör till kategorin "saker jag är intresserad av men inte välbärgad nog för att hålla på med". Glömde att man måste vara extremt övertydlig på Buke med precis allt.

Det är klart att det kostar lite att ha hund (som med alla djur), men beroende på vilken typ av hund och vad man vill hålla på med behöver det inte bli särskilt dyrt.
Kan man tänka sig en vuxen omplacering kan man oftast få en jättetrevlig hund som kanske har en c-höft, för mindre än ett valppris t ex.
Jag ser det nog som ett större problem att svensk veterinärvård är dyr, och därmed också försäkringarna, än att instruktörer tar skäligt betalt för sina kurser.
Veterinärvård kan ju tyvärr bli väldigt dyrt och det är viktigt att ha en buffert.
 
Fast alltså... att säga så är att göra det lite väl lätt för sig. Uppfödare brukar ju ha vissa krav på fodervärdar, t ex att man ska ha utställningsintresse eller vilja meritera på annat vis, och det är främst tikar som brukar vara aktuella som foderhund. Jag föredrar hanar och har inget intresse av utställning eller tävling, så jag skulle med största sannolikhet bli ratad som potentiell fodervärd.


Givetvis är det inte helt enkelt! Men har man ont om pengar så får man ju vara lite mer påhittig än om man är fri att köpa saker och tjänster som man vill.
Jag har haft noll krav på mig vad gäller att meritera hundarna. Det har uppfödaren redan sett till att göra. Ingen av de jag känner som haft hundar på foder har haft krav på sig mer än att man måste ha en dräktig hund en period och sen vara utan en period då den valpar hos uppfödaren. Jag vet inte ens någon som behövt lämna bort den för meritering. Skittrist att vara ifrån dem - absolut! Men för mig innebar ju att de var där den tiden att jag sen fick en hund som jag sen kunde ha resten av dess liv.
Min uppfödare var noga med att hunden skulle äta så rent som möjligt under dräktighet. Så hon kom och lämnade älgfärs etc som jag fyllde frysen med till hunden.

Det finns som du säger få hanar. Men man kan ju alltid ställa sig i kö, höra av sig etc och se om det blir någon ledig ändå om man nu måste ha hane.
En del kennlar gör sig ju av med friska avelsdjur i vuxen ålder till kraftigt rabatterade priser också.

Jag säger inte att det är rätt för dig eller för någon annan. Men jag vill att folk som eventuellt kan vara intresserade ska veta att möjligheter finns.
Sen måste man ju ha råd med ev veterinärvård och annat nödvändigt. Men har man det och har begränsat med pengar på bank och inkomst så finns det en del saker man kan göra för att spara ganska stora pengar.
 
Fast alltså... att säga så är att göra det lite väl lätt för sig. Uppfödare brukar ju ha vissa krav på fodervärdar, t ex att man ska ha utställningsintresse eller vilja meritera på annat vis, och det är främst tikar som brukar vara aktuella som foderhund. Jag föredrar hanar och har inget intresse av utställning eller tävling, så jag skulle med största sannolikhet bli ratad som potentiell fodervärd.

Och andra uppfödare vill hellre meritera hunden själva. Många uppfödare jag känner lämnar hellre ut hanar på foder än tikar, för det är bökigt att ha båda könen hemma.
Inköpspriset är oavsett i regel den minsta summan, men kan man få ner det har man ju betydligt närmre till en hyfsad buffert :)
 
Okej.... så bara för att man inte håller på med ideell verksamhet inom ridklubbarna, så ska man inte göra det inom hundklubbarna...?

Det har väl ingen sagt? Men att bli sur, kräva och förvänta sig att andra ska jobba gratis för att man själv ska få utöva sin hobby är väl något helt annat. Det är ju rätt tråkigt med utbildade tränare som antingen inte kan jobba heltid med hund iom att det betalas så dåligt eller måste jobba med annat för att ha råd att jobba gratis åt andra och då dubbeljobba.

Om folk VILL jobba gratis, mår bra av det är ju det toppen och bra för alla. Om det så är på ridklubbar eller hundklubbar.
Men att gnälla över att folk inte vill det samtidigt som man nog själv inte jobbar gratis är i mina ögon rätt själviskt.
 
Detta är ju en urgammal tråd men tänkte uppdatera med hur mycket kurspriserna har stigit.
Idag kostar en valpkurs ca 2500 kr i Stockholm. Många tävlingskurser kostar 3500 kr. Jag var intresserad av en skydds helgkurs men det saftiga priset på 4000 kr avskräcker. Idag är dessutom mycket av träningarna privatiserade eller så måste man hyra en figurant så ja jag skulle påstå att det är en klassfråga, tyvärr.
Skydd ligger generellt mkt högre i pris än de andra sporterna- vilket inte är så konstigt iom att ytterst få figgar vill jobba gratis. Det är liksom jävligt slitigt för deras kroppar och tar mkt tid.
IGP skulle dessutom kunna klassas som en materialsport ;)

Men har man träningskontakter så brukar man kunna träna regelbundet för längre priset.
 
Jag jämför nu igen med studieförbundskurser. Jag har drygt sex års utbildning i mitt ämne, självklart ska jag ha betalt trots att det är folkbildning och kvällskurs. Får ut 300kr/tim. Så kul är det inte att lära folk att dreja att jag gör det gratis.
Tänker att drurinstruktörer tänker samma sak. Fast skillnaden där är väl att de inte har en massa studielån att betala tillbaka iaf.
 
Här kostar en kurs 1350 kr. Privat då.

Den dyraste kurs jag någonsin har gått är hos brukshundklubben. Den sämsta kursen dessutom. 😂
 
Jag tänker att man inte måste gå kurs med hunden. Har man inte råd att gå kurs går det att ha kul med sin hund ändå. Ja det går till och med att både tävla och träna framgångsrikt utan att gå kurs.
Sen när behöver man gå en hundkurs bara för att man har en hund?
Jag lärde mig och min hund rallylydnad helt själv, utan några förkunskaper vad gäller rally och utan att lägga ett öre på kurser eller liknande. Jag läste helt enkelt på nätet och kollade på youtube. Vi tävlade och tog diplom i nybörjarkursen helt utan att ens ha varit och tittat på en tävling innan det.
Med det sagt så finns det böcker, tidningar, tusentals artiklar, bloggar, poddar och filmer om man vill lära sig och sin hund något nytt. Och att träna utomhus med vänner är gratis.
Medlemskap i en BK kostar inte mycket per år.
Självklart kostar det att hålla kurs. Självklart är priset högre i Stockholm än andra delar av landet, och självklart tar några få ut överpris. Det är dock inte självklart att man måste gå kurs med sin hund. Och för mig är det inte självklart en klassfråga just pga det.
 
Skydd ligger generellt mkt högre i pris än de andra sporterna- vilket inte är så konstigt iom att ytterst få figgar vill jobba gratis. Det är liksom jävligt slitigt för deras kroppar och tar mkt tid.
IGP skulle dessutom kunna klassas som en materialsport ;)

Men har man träningskontakter så brukar man kunna träna regelbundet för längre priset.
Så var det inte förr då jag körde skydd. Jag tränade då gratis i en träningsgrupp med många figuranter. Det enda vi betalade var hyra av lokal under vintern. Två av våra figgar figgade på SM och flera medlemmar tävlade på SM. Så att inga figgar vill figga gratis stämmer inte. Skulle tro att väldigt många figgar inte tar betalt inom den egna träningsgrupper iaf.
Tycker det är en mycket tråkig utveckling av sporten om det är så att alla tar betalt.
 
Så var det inte förr då jag körde skydd. Jag tränade då gratis i en träningsgrupp med många figuranter. Det enda vi betalade var hyra av lokal under vintern. Två av våra figgar figgade på SM och flera medlemmar tävlade på SM. Så att inga figgar vill figga gratis stämmer inte. Skulle tro att väldigt många figgar inte tar betalt inom den egna träningsgrupper iaf.
Tycker det är en mycket tråkig utveckling av sporten om det är så att alla tar betalt.
Det finns ju gratis träningsgrupper, men dessa brukar vara svåra att komma med i. Eller ja, alla skyddsgrupper brukar vara svåra att komma med i utan kontakter är min upplevelse.

Jag har haft flyt och fått testa lite gratis för figge som min hunds uppfödare kör för men jag tror eg alla betalar en mindre summa för det.
Som sagt, att figga är jäkligt slitigt för kroppen så jag förstår varför man vill ha en slant för det.
 
Så var det inte förr då jag körde skydd. Jag tränade då gratis i en träningsgrupp med många figuranter. Det enda vi betalade var hyra av lokal under vintern. Två av våra figgar figgade på SM och flera medlemmar tävlade på SM. Så att inga figgar vill figga gratis stämmer inte. Skulle tro att väldigt många figgar inte tar betalt inom den egna träningsgrupper iaf.
Tycker det är en mycket tråkig utveckling av sporten om det är så att alla tar betalt.

De figgar jag känner och tränar med gör så, tar inget betalt när man tränar tillsammans som kompisar gör, eller när de har en regelbunden träningsgrupp, men däremot om de hyrs in att hålla kurs på andra BHK eller liknande så får ju klubben/deltagarna betala.
 
Det finns ju gratis träningsgrupper, men dessa brukar vara svåra att komma med i. Eller ja, alla skyddsgrupper brukar vara svåra att komma med i utan kontakter är min upplevelse.

Jag har haft flyt och fått testa lite gratis för figge som min hunds uppfödare kör för men jag tror eg alla betalar en mindre summa för det.
Som sagt, att figga är jäkligt slitigt för kroppen så jag förstår varför man vill ha en slant för det.
Sen kan man ju undra varför det är så få som figgar. Om alla som körde skydds också figgade i den mån de kunde så skulle detta problem inte finnas. Vet att i andra länder där detta tillämpas så råder det inte någon brist på figuranter.
 
Sen kan man ju undra varför det är så få som figgar. Om alla som körde skydds också figgade i den mån de kunde så skulle detta problem inte finnas. Vet att i andra länder där detta tillämpas så råder det inte någon brist på figuranter.
Lite figgar nog de flesta som kör skydd men för många saker behövs ju en bra figge - särskilt till oerfarna ekipage.
En dålig figge kan ju både skada hunden eller sabba en massa träning.
 
Jag jämför nu igen med studieförbundskurser. Jag har drygt sex års utbildning i mitt ämne, självklart ska jag ha betalt trots att det är folkbildning och kvällskurs. Får ut 300kr/tim. Så kul är det inte att lära folk att dreja att jag gör det gratis.
Tänker att drurinstruktörer tänker samma sak. Fast skillnaden där är väl att de inte har en massa studielån att betala tillbaka iaf.

Många instruktörer inom hund och häst får ju bekosta utbildning helt utan subventioner och förmånliga lånmöjligheter. Så man får jobba ihop pengarna.

Det kan jag också tycka gör att man bör få betalt. Precis som såna som du som har utbildning, även om det är olika utbildningar sas.

Men som du säger är ju ett jobb ett jobb. Och bara för att det är vad andra har som hobby så gör det ju inte att man som professionell kan leva på luft.
 
SBK-instruktör här. 👋

Vi får rekvisitioner med en summa baserad på antal kurstillfällen vi har haft som vi kan lösa in på två ställen, XXL och Stadium. Endast kläder och skor. Ingen jättesumma precis, men en liten uppskattning för det jobb vi gör helt enkelt.

Personligen anser jag våra kurser vara väldigt billiga. Valp- och allmänlydnadskurserna ligger på 150 kr/tillfälle, övriga kurser något högre. De privata är långt över oss, prismässigt, förutom ett par enstaka som har andra jobb bredvid och kör på kommunal eller egen mark.
 
Möjligen kan det handla om min bakgrund inom häst och kostnaderna därifrån, men jag tycker inte det är nåt att gnälla över nån tusenlapp för en kurs på säg 5-10 träffar. I grund och botten handlar det om att jag inte förväntar mig att nån annan ska finansiera min hobby. Har jag inte råd att roa mig utan att det sker på andras bekostnad så då har jag faktiskt inte råd att roa mig med just det. Det är inte en klassfråga, utan för mig en fråga om inställning.

Ja jag har varit sjukskriven några år och då hade jag inte häst. Och jag har jobbat med relativt god lön och ja då har jag haft råd med både hund och häst. Har provat bägge. Min samhällsklass är dock oförändrad.
 
Enlig mig är problemet mest att många kurser förväntar sig att du har bil. Känner inte många i min generation som har bil (har inte råd eller aldrig pallat med körkort), vilket gör det lite svårt att åka ut till kurstillfällen. Där man har kommit åt med buss, så är det ibland "okej, nu kan vi sätta hundarna i bilburen under tiden!" och jag påpekar att jag inte har någon bil. :crazy: En gång var det panik för utan att ha blivit förvarnad inför kursen att vi skulle ha ett kurstillfälle ute i tjottahejti, nås endast med bil (fick tigga skjuts tur nog). Det känns rätt så uråldrat med en sådan förvänting från kursdeltagare. Pratat med vänner som är nyfiken på kurser och dom kände sig exkluderade p.ga detta.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Fast alltså... att säga så är att göra det lite väl lätt för sig. Uppfödare brukar ju ha vissa krav på fodervärdar, t ex att man ska ha utställningsintresse eller vilja meritera på annat vis, och det är främst tikar som brukar vara aktuella som foderhund. Jag föredrar hanar och har inget intresse av utställning eller tävling, så jag skulle med största sannolikhet bli ratad som potentiell fodervärd.

Är det mest tikar? Min hane var fodervärdshund och ser ibland efterfrågningar på fodervärd för avelshane, kanske beror på ras dock. När det kom till utställning var dom villiga att åka och hämta, sen lämna (fast valde att följa med då jag hade intresse).
 
Enlig mig är problemet mest att många kurser förväntar sig att du har bil. Känner inte många i min generation som har bil (har inte råd eller aldrig pallat med körkort), vilket gör det lite svårt att åka ut till kurstillfällen. Där man har kommit åt med buss, så är det ibland "okej, nu kan vi sätta hundarna i bilburen under tiden!" och jag påpekar att jag inte har någon bil. :crazy: En gång var det panik för utan att ha blivit förvarnad inför kursen att vi skulle ha ett kurstillfälle ute i tjottahejti, nås endast med bil (fick tigga skjuts tur nog). Det känns rätt så uråldrat med en sådan förvänting från kursdeltagare. Pratat med vänner som är nyfiken på kurser och dom kände sig exkluderade p.ga detta.
Jag har inte heller bil och förstår vad du menar.
Samtidigt behöver man ju bil (eller släpa med sig bur) om man vill hålla på med hundsport eftersom du inte kan ha hunden med dig hela tiden.
Till allmänlydnad eller valpkurser etc är det ju en annan grej däremot.
 
Jag har inte heller bil och förstår vad du menar.
Samtidigt behöver man ju bil (eller släpa med sig bur) om man vill hålla på med hundsport eftersom du inte kan ha hunden med dig hela tiden.
Till allmänlydnad eller valpkurser etc är det ju en annan grej däremot.

Bur kan man behöva släpa med sig såklart (vilket jag kan utan bil) och kanske beror på vilken sport man kör med, men att behöva helt plötsligt åka ut mitt ute i ingenstans och det förväntas sig att man har en bil för att göra det är en annan sak. Sånt borde förvarnas för så att man kan fixa skjuts eller bestämma samåk i förväg. Om min och yngre generationer förväntas vilja köra med kurser och hundsport så borde man tänka mer på att vi oftast inte har bil mer än vad äldre generationer gör. Just nu känns det som att "min sort" ibland inte hålls i åtanke, dock verkar t.ex brukshundsklubbarna här vara lätta nog att nå via buss.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp