Hundmat jajamänsan

Ishtar

Trådstartare
Det här kan man prata länge om :D

Jodå sagt och gjort nu har mixern dammats av minsann.
Jag har mixat morötter och fryst in i lagoma mängder i fryspåsar. Jag har köpt en hel fryst kyckling. Jag har köpt några grishjärtan och jag har köpt strömming fiskad i bottenviken som jag slängt in i frysen. Inte har då jag tänkt äta detta det kan jag säga. Därinne finns även köttfärs och köttiga fläskben.

Nu har jag planerat att även trycka in 10 kg Klassfoder i min lilla frys, ska bli spännande tycker jag! :bump:

Jag har alltså tänkt ge doggarna torrfoder när jag är trött och stressad på morgonen. Men till kvällsmål tänkte jag att de ska få antingen Klass eller en blandning av det andra gojsiga i frysen. Någon här som ger lite olika mat eller är det antingen eller som gäller? Alltså antingen torrfoder, färskfoder eller BARF? Jag hade tänk mixa alla tre lite nämligen. Allt för att jag ska orka med, har jag inte mixat morötterna eller glömt tina klassen ska jag kunna ge torrfoder på kvällen också.

Jag har fått många bra tips av min kompis som har saluki, vad man ska ge och inte ge mm mm mm.

Fler bra tips?
 
Jag BARFar min labbetik på sju månader. De flesta av mina kompisar ger också sina hundar BARF. Funderade länge på hur jag skulle göra och läste massor med böcker och artiklar om BARF. Kom så småningom fram till att trots attd et innebär lite merjobb än att bara hälla upp torra kulor i en skål så känns det mycket bättre och mer naturligt för mig att ge BARF.

Det en vuxen hund ska äta per dag är ungefär 2-3 % av dess kroppsvikt. Dessa 2-3 % ska vara fördelade på ett visst sätt. Ca 70 % RKB (Råå Köttiga Ben) det vills säga fläskben, nötben, viltben, kycklinghalsar, kycklingvingar m.m.
Ca 15 % Skall vara rent kött, inälvor och fisk och 15% ska vara grönsaker. Ungefär hälften av grönsakerna ska vara gröna blad, det vill säga, bladsallad, mangold, maskrosor, kirskål och spenat. Spenaten ska man dock vara försiktig med eftersom den innehåller oxalsyra.

FÖr att hunden ska få i sig alla de mineraler och vitaminer den behöver ska man se till att variera kosten. Så att bara ge morötter som grönsak räcker nog inte. Personligen så tror jag dock att det räcker om du varierar litegrann. Tänk på vad du själv behöver i vitaminväg och ge grönskaer efter det. Frukt, morötter, tomat, gurka, vitkål, broccoli med mera. Däremot är det nog bra att börja med att introducera en grönsak i taget om din hund inte ätit grönsaker särskilt mycket förut.

När man ger hel kyckling bör man tänka på att ta bort filéerna och klubborna. Annars blir sammansättningen av kött och ben fel. Har man en hund som lätt lägger på sig kan man även ta bort skinnet från kycklingen. Vad gäller ben i övrigt så gäller bara regeln att inte ge ben som djuret stått på. Dessa är mycket hårda och kan splittras lätt.

Jag tycker det känns jättebra att ge vår hund BARF. Hon är pigg och glad och mår hur bra som helst. Kostnaden för oss har inte ökat särskilt mycket heller, vi köper storpack med halsar och vingar från en BARFåterförsäljare. Fläskben och nötben (soppben) köper vi för 14 kr kilot hos vår lokala matbutik. Grönsaker kan man ofta få billigt om man känner den lokala handlaren, andrasortering funkar hur bra som helst att mixa till hunden. Vovvens matkostnader har ökat med cirka 50 kr i månaden vilket är helt överkomligt tycker jag.



/Fluffboll
 
jag trodde inte att man fick ge sin hund några F-ben, dvs fågel, fläsk och fisk. deras ben flisar sig och kan orsaka hemskheter i tarmsystemet. :(
 
Så länge benen inte är tilllagade så är det faktiskt ingen större fara. Det är när benen blir upphettade som de lätt splittrar sig.
De kyckling och hönsdelar som finns att tillgå kommer för övrigt från mycket unga djur och är således väldigt mjuka. Så länge man håller sig ifran att ge ben som djuren själv gått och stått på så är det ingen fara.


/Fluffboll
 
Nu vet jag inte om ni kokar kycklingen
eller ger den rå. Om den inte tillagas
så ska ni veta att det finns risk för
Salmonella och Campylobacter.
 
Salmonella är oerhört ovanligt i svensk kyckling. Så risken är i princip obefintlig.
Vad gäller Campylobacter så förekommer dessa förutom hos fjäderfän även hos gris, nötkreatur, får, hund, katt och gnagare. Hunden kan alltså själv bära på detta och blir således inte sjuk av den. Den är helt normal i hundens tarmflora precis som hos vargen, räven och många andra djur.

/Fluffboll
 
Men man kan väl själv bli smittad av hunden? Det är ju inte heller så kul...
 
Alltså, förlåt jag var nog lite otydlig!
Jag menade om hunden är bärare av tex salmonella och campylobacter.
 
Jag är helt säker. Jag var oerhört skeptisk i början eftersom jag själv alltid blivit itutad att inte ge F-ben. Så jag jämförde, grillad kyckling med rå kyckling. Kände, klämde och slog med köttyxa. Kyckling halsar är supermjuka och vingarna också. Klubbor får inte min hund fast jag vet att det är många som ger dessa också. Fläskben är det likadant med, om de är uppvärmda, stekta, kokade eller nåt annat så splittras de lätt, däremot inte om de är råa.

Vad gäller fisk så kan jag inte tänka mig att det skulle vara något som helst problem där. Många av mina vänners hundar äter hel fisk men min dam tycker att det är lite slemmigt så jag maler fisken åt henne. Med ben, skinn och allt. Fiskfärs allltså. :)

För övrigt så är antalet äldre djur som slaktas i Sverige minimalt, kycklingarna får väl leva högst ett par månader, annars är de ju inga kycklingar längre? De grisar som föds upp i Sverige föds ju upp med anledningen att bli mat och eftersom ungt kött är bättre och mörare så måste dessa också slaktas relativt unga. Så jag är ganksa övertygad om att jag bara ger ben fårn unga djur.

/Fluffboll

/Fluffboll
 
Eftersom hunden är bärare av cambylobacter oavsett vad den själv äter så tror jag risken är i det närmaste obefintligt. Jag har då aldrig hört talas om att något sådant skett. Inte heller att någon skulle ha blivit smittad av salmonella från sin hund.

/Fluffboll
 
funderar... hur är det egentligen med rökta ben? du vet såna där grisfötter man kan köpa till hundar? splittras dom benen? har aldrig vågat köpa...
 
Rökt mat ska tydligen inte vara bra för hundar över huvud taget. Någon enstaka gång har jag köpt ett grisöra till min hund eftersom hon tycker de är så fantastiskt goda. Men hon blir lite dålig i magen av dem så nu är det slut med det. Rökta grisfötter skulle jag inte våga ge, risken borde vara överhängande att de splittras, i alla fall om de är varmrökta. Finns ju en möjlighet att de är kallrökta men jag har faktiskt ingen aning.

/Fluffboll
 
Jag ger jätteofta grisöron till min hund. Ofta bränner han av så grymma fisar att man storknar... Kan det vara grisöronen tro? Synd att det inte är bra, för han tycker att det är så himla gott.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
16 322
Senast: Shenzi
·
Hundhälsa Mina hundar har tidigare fått VoH, sen har leveranserna strulat enormt på sistone så jag var tvungen att köpa annan mat och köpte då...
Svar
13
· Visningar
3 649
Senast: AraSlei
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 167
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 453
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp