Hundras och valp

H

HORSEBABE

Kollar på hundannonser för jag ska skaffa en hund och såg nyss en korsning med teverens i, vad är det för hund?? Har sökt på nätet men hittar inte nån sån ras, vad kan dom mena för någon om dom har skrivit fel?? Ska vara en korsning mellan schäfer, bc och teverens...
Ska nog svara på en annons i veckan, vet bara inte vad man bör fråga om valpen?... Är 1:a hunden jag ska skaffa själv, de andra har varit mammas... Nåt förslag??
 
Dom menar nog Tervueren (Belgisk vallhund)

Ser ut såhär:

r_tervueren.jpg
 
Har du någon vana av vallhundar? Om inte - tänk dig för ett antal gånger extra!!!!! Man ska ha massor med tid och ork för att aktivera en hund med vallinslag, det räcker inte med vanlig "hundpromenad" för att de ska må bra.
Det är mer eller mindre ett heltidsjobb att hålla en vallhund som inte får arbeta "på riktigt" nöjd och glad.
Men OM du har all den tid och ork som behövs så finns det förstås inga mera underbara hundar än bc :love:

Lycka till!
önskar en glad (men trött!! :D) bc + bc blandis ägare...
 
Schäfer+BC(Border Collie antar jag?)+Tervueren blir ju som sagt en vallhund då alla dessa raser är vallare. De kräver en hel del fysisk och inte minst psykisk stimulans för att bli trevliga hundar.
 
Det är en blandning av hundar som verkligen måste få jobba för att må bra. Skulle inte köpa en sån om det är en första hund. Tänk dig för innan vad du ska ha hunden till.
 
Så dom hade bara stavat fel, trodde det för jag kände igen namnet...
Är inte första hunden, vi har alltid haft/har hund så jag vet vad jag ger mej in på! Är bara första "egna" hunden... Ska antagligen flytta hemifrån i år eller nästa vår så därför vill jag ha lite sällskap :smirk: Jo, är medveten om att det kommer att bli en hund som behöver aktiveras mkt, men det gör inget eftersom meningen är att den ska följa med när jag rider, vara i stallet, med på träningar/tävlingar + att jag nog ska börja jobba i ett stall och att det där är ok att ta med sej hunden så nog kommer den att få motion alltid! Sen så älskar jag att träna med hundarna så kommer nog att bli lite agillitty och lydnads kurser/träning med :)

Tack! Men vad ska man fråga dom när man ringer?? Tänkte göra det imorrn...
 
Hör efter om föräldradjuren är HD-röntgade. Schäfern har ju en hel del problem med det, hur det är med BC vet jag inte och belgarna är i stort sett HD-fria, men alla seriösa uppfödare av belgare kollar sina hundar för både AD och HD.

Kolla upp de olika rasrelaterade problem som kan finnas. Du kan ju ringa till SKK och be om tips, men du ska nog undvika att berätta att du tänker köpa en blandning. ;) Fråga helt enkelt vad du som valpköpare bör se upp med hos respektive ras. :)
 
Ska du ha en sådan blandras ska du nog älska att aktivera mycket, köra mycket lydnad/vallning m.m inte lite som du skrev. Som bonus får hunden följa med när du rider, åker på tävlingar m.

Denna blandning behöver mkt hjärnaktivering för att må bra, det får den inte utav att springa efter hästen eller följa med på tävlingar.

Tänk efter väldigt noga innan ett sådant köp!

Och ska du nu bo i egen lägenhet så är ni inte längre en hel familj som kan dela på ansvaret att träna och aktivera hunden. Det är du som kommer få ta hela biten. Precis som du kommer stå ensam med dagens alla promenader.
 
Se till att du får träffa åtminstone tiken och helst hanen oxå. Folk som avlar på blandisar är inte alltid så seriösa... (nu får jag väl hatmail ;)).
I allmänhet har man kanske inte kollat HD, ögon osv när man avlar på blandrashundar, och vill det sig illa kan man få en hund som definitivt inte kan följa med när man rider! Det kan ju naturligtvis hända med en renrasig hund men med kontrollerade föräldrar är risken trots allt mindre.
Kolla även upp så att den blivit avmaskad/vaccinerad/chippad. Fråga också vad valparna fått för foder. Min blandis (omplacering) är uppfödd på torrt bröd :crazy:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 530
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 893
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 328
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp