Vilken hundras...

Schipperke kan absolut fungera men kanske har för nära till skall för din smak. Mina har skällt när de vaktat, de har inte stått och bara dumskällt för att höra sin egen röst.
Men lite skall vid vakt är okej. Jag klarar inte hundar som skäller för att dom tycker att det är kul. (Som min Aussie som låter hela jävla tiden. :laugh: ) Helst har jag helt tysta hundar, men kan kompromissa.
 
Men lite skall vid vakt är okej. Jag klarar inte hundar som skäller för att dom tycker att det är kul. (Som min Aussie som låter hela jävla tiden. :laugh: ) Helst har jag helt tysta hundar, men kan kompromissa.
Min nuvarande kan skälla när andra leker, vare sig det är hundar eller människa/hund som leker. Har jobbat med det i snart 5 år men får inte ordning på det. Men annars så är det mest vid vakt han skäller.
 
Kan man ha en sådan utan att jaga? :)
Ja det kan man absolut. Jag har en bekant som visserligen tränar spanieljakt då och då men som framförallt har sina som draghundar på sommar/vinter samt tränar och tävlar lite lydnad. De är absolut arbetsmaskiner men inte narkomaner som jag upplever att BC är. Jävligt bra av- och på knapp och inga problem att vara kontorshundar. Har tränat mycket tillsammans med henne när hon bara hade den äldsta och otroligt trevlig hund och ras. Har varit inne på den själv när jag känt att BC nog är lite väl mycket för mig.
Aldrig hört en jaktspringer skälla dessutom.
 
Jag har funderat på Schipperke, men dom kanske inte hinner med om dom skulle springa bredvid cykeln när jag kör drag? (Och att dom kanske är lite skälliga?)
De jag har träffat skäller inte mindre än våra mittlar.

Jämfört med våra mittlar och enligt min erfarenhet (bekräftad av schipperke-ägare)
Schipperke är mer ettriga, skäller lika mycket, har svårare att komma överens med andra hundar, har högre jaktlust och svårare att ha lösa.

Så om du står ut med viss skällighet kan mittelspitz kanske också vara ett alternativ.
 
Jag brukar inte tipsa om min egen ras så ofta, men möjligen att en (släthårig) kromfohrländer kan passa. Funktionell kropp med långa ben, generellt sett lyhörda och lätta att ha lösa. Många har dock nära till skall.
 
En vän har en shipperke och den är liten, tuff, inte så skällig, väldigt aktiv och gullig som få! Liten men inte så liten som min pyttehund.
 
skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa promenader/löpturer/vandringar/dra alternativt springa bredvid en draghund?

Nu dröjer det nog ett tag innan vi skulle köpa en hund till igen, beroende på hur det går med min vuxna hund och så ska unghunden bli vuxen, men vi har funderat på vilken ras man skulle skaffa om man ville ha en lite mindre hund. Det lär med största sannolikhet bli en draghund/BC/malle, men om vi inte känner att vi skulle orka med det och stå med enbart en hund så har vi fnulat lite på om en mindre sällskapshund hade varit rolig att ha.

Pudel, trimraser, korta ben och kort näsa går bort.
Ska gå att ha lös (med träning i alla fall) och inte vara envis. :laugh:
Den bör inte vara skör. Helst inte superlätt till skall.
En liten bc? Det finns ju trots allt dem som ligger på 12 kg (eller ännu mindre?).
 
Jag brukar inte tipsa om min egen ras så ofta, men möjligen att en (släthårig) kromfohrländer kan passa. Funktionell kropp med långa ben, generellt sett lyhörda och lätta att ha lösa. Många har dock nära till skall.
Jag tänkte samma, om DSG inte faller i smaken. Har dock bara träffat strävhåriga, men vet inte hur ofts de trimmas? Är det stor skillnad i mentaliteten mellan hårlagen? De jag har träffat har inte varit särskilt skalliga alls.
 
Om du kan tänka dig att apporteringsträna (vilket jag tror du skulle tycka vore sjukt kul utifrån bilden jag fått av dig här) så en jaktlabbe?
Är väl ingen mindre sällskapshund :D men en ras som verkligen följer med på allt, med glädje, och är enkla, okomplicerade hundar.
 
Om du kan tänka dig att apporteringsträna (vilket jag tror du skulle tycka vore sjukt kul utifrån bilden jag fått av dig här) så en jaktlabbe?
Är väl ingen mindre sällskapshund :D men en ras som verkligen följer med på allt, med glädje, och är enkla, okomplicerade hundar.
Förut tänkte jag alltid att det vore skittråkigt. Men har börjat tänka om och tycker det ser himla kul ut när jaktfolk är ute och tränar. Men frågan är väl om jag skulle lyckas hitta folk att träna med och tillgång till mark att träna på i Stockholm. Har inga kontakter och ingen koll alls på det.

Jag lutar ju åt brukshund/jakthund/BC om jag ska ha en till sen, men om vi inte skulle orka med det så är det kul att veta vad det finns för sällskapshundar som skulle hänga med en BC. :laugh:
 
Ja det kan man absolut. Jag har en bekant som visserligen tränar spanieljakt då och då men som framförallt har sina som draghundar på sommar/vinter samt tränar och tävlar lite lydnad. De är absolut arbetsmaskiner men inte narkomaner som jag upplever att BC är. Jävligt bra av- och på knapp och inga problem att vara kontorshundar. Har tränat mycket tillsammans med henne när hon bara hade den äldsta och otroligt trevlig hund och ras. Har varit inne på den själv när jag känt att BC nog är lite väl mycket för mig.
Aldrig hört en jaktspringer skälla dessutom.

Det sista instämmer jag i. Jag har iofs bara känt en enda. Men den kunde på sin höjd stå vid dörren och morra om nåt var skumt utanför. Skällde gjorde den EXTREMT sällan. Jag hörde det aldrig. Den var superglad när man kom dit men knäpptyst! Mycket trevlig hund för övrigt!
 
Förut tänkte jag alltid att det vore skittråkigt. Men har börjat tänka om och tycker det ser himla kul ut när jaktfolk är ute och tränar. Men frågan är väl om jag skulle lyckas hitta folk att träna med och tillgång till mark att träna på i Stockholm. Har inga kontakter och ingen koll alls på det.

Jag lutar ju åt brukshund/jakthund/BC om jag ska ha en till sen, men om vi inte skulle orka med det så är det kul att veta vad det finns för sällskapshundar som skulle hänga med en BC. :laugh:

Det är det roligaste man kan göra med sin retriever :D

Det finns gott om jakthundsfolk och uppfödare i Stockholmstrakten 😃
Alla tre retrieverklubbar är t ex aktiva i regionen, och brukar arrangerar träningar, träffar och prov. Tycker absolut du ska åka iväg på något sådant om du har möjlighet 🙌🏽

Förstår dig helt där. Jag har ingen erfarenhet av bruksraserna eller vallhundar, men jaktlabradorer känns väldigt mycket enklare än någon av de båda :p
En ren sällskapshund är de ju så klart inte dock, de vill och bör få arbeta. Men det vet du ju redan.
 
Det är det roligaste man kan göra med sin retriever :D

Det finns gott om jakthundsfolk och uppfödare i Stockholmstrakten 😃
Alla tre retrieverklubbar är t ex aktiva i regionen, och brukar arrangerar träningar, träffar och prov. Tycker absolut du ska åka iväg på något sådant om du har möjlighet 🙌🏽

Förstår dig helt där. Jag har ingen erfarenhet av bruksraserna eller vallhundar, men jaktlabradorer känns väldigt mycket enklare än någon av de båda :p
En ren sällskapshund är de ju så klart inte dock, de vill och bör få arbeta. Men det vet du ju redan.
Men kul att det finns det! Har sett en massa jaktlabbar på sista tiden faktiskt, så tänker mig att någonstans borde dom träna. Min största oro med labbe är väl att den skulle äta allt skräp som slängs överallt i stan. Bog gör det gärna om man inte håller koll. Annars verkar det ju vara riktigt trevliga hundar.

Hur stora brukar hanarna bli? Blir det brukshund/jakt/vallhund så är det ju okej med normal storlek på hunden, men har fått för mig att hanarna är rätt stora? Men det kanske är för att jag är van vid mina BC.
 
Men kul att det finns det! Har sett en massa jaktlabbar på sista tiden faktiskt, så tänker mig att någonstans borde dom träna. Min största oro med labbe är väl att den skulle äta allt skräp som slängs överallt i stan. Bog gör det gärna om man inte håller koll. Annars verkar det ju vara riktigt trevliga hundar.

Hur stora brukar hanarna bli? Blir det brukshund/jakt/vallhund så är det ju okej med normal storlek på hunden, men har fått för mig att hanarna är rätt stora? Men det kanske är för att jag är van vid mina BC.
Jaktlabbarna är inte alls lika matfixerade som showlabbarna, och genetiskt sett är det två olika raser som inte är särskilt lika mer än till färgerna. De jag har träffat har legat i klassen 20-30 kg, mankhöjd från knappt 50 cm till 60 cm för de allra största. Min labbe på 65 cm var rejält mycket större än de andra vi träffade (men det var 20 år sedan så det kanske har ändrats...).
 
Jag tänkte samma, om DSG inte faller i smaken. Har dock bara träffat strävhåriga, men vet inte hur ofts de trimmas? Är det stor skillnad i mentaliteten mellan hårlagen? De jag har träffat har inte varit särskilt skalliga alls.
Officiellt är kromfohrländer (strävhåriga) ingen trimras men många trimmas. Skiljer väldigt mycket hur ofta skulle jag säga. Min egen är sträv, men behöver inte trimmas. Så vill man vara helt 100 på att slippa någonsin trimma får man ta släthårig.

Kromfohrländer är ju en liten ras, och släthåriga är rätt mycket mer ovanliga än strävhåriga så underlaget är lite för dåligt för att säga så mycket om de skiljer sig mentalt, men jag tror inte det. Själv vill jag bara ha sträva, men det är för det visuella.

Även skälligheten varierar en hel del, jag som egentligen ville ha en icke-skällig ras men valde att kompromissa med det har fått en som är väldigt glad i sin egen röst, så tänker att man ska vara medveten om risken :) Men som sagt, många nöjer sig med att berätta att det knackar på dörren.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 263
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle bli jätteglad om ni ville komma med förslag på vilken hundras som kan passa mig! Tänker mig främst en äldre omplacering så...
2
Svar
20
· Visningar
2 344
Senast: Björk
·
Hundavel & Ras Om allt går som det ska kommer jag antagligen äntligen skaffa hund under nästa år, så har suttit i höst och kollat på olika raser. Det...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 915
Senast: Pilot
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 009
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp