Vilken hundras...

Förstår helt hur du tänker! Finns absolut en risk att jag tycker att hunden är tråkig om det är en ras som är väldigt mycket sällskapshund. Borde försöka umgås med lite sällskapshundar. Mitt ex hade en Dalmatiner som jag upplevde som oerhört slö och tråkig.

En fartig, något mindre, lite mer lättsam hund än BC hade varit toppen. Men det känns som att utbudet är ganska begränsat med den typen av hund om man inte vill ha en hund som ska trimmas/klippas och som inte har korta ben/kort nos osv.
Ska du inte ha en lapphund då? 😉
 
Det kommer ju faktiskt ut en del omplaceringar då och då även om de inte alltid syns för allmänheten. Finns ju en del BC som inte fungerar med fåren tänker jag, men de kanske har andra problem då?
Din uppfödare har ju mycket kontakter i alla fall!
Kommer ju vilja köpa av Bogs uppfödare om jag ska ha en till BC så får överleva valp. :p

Många BC som kommer ut på omplacering känns som stressade agilityhundar tyvärr.
 
:laugh: Förutom att dom skäller så tror jag att dom skulle dö av värmeslag av att springa med mina på sommaren? Men dom kanske tål mer värme än vad det ser ut.
Mina är inte värmekänsliga. Får de bara vatten ibland så kör de på som vanligt. 😁 Mina skäller när någon kliver genom dörren och när de leker. Aldrig bara för att. Men det gäller ju att du hittar en med lite fart och inte soffhundarna som många avlar på. 😒
 
Förstår helt hur du tänker! Finns absolut en risk att jag tycker att hunden är tråkig om det är en ras som är väldigt mycket sällskapshund. Borde försöka umgås med lite sällskapshundar. Mitt ex hade en Dalmatiner som jag upplevde som oerhört slö och tråkig.

En fartig, något mindre, lite mer lättsam hund än BC hade varit toppen. Men det känns som att utbudet är ganska begränsat med den typen av hund om man inte vill ha en hund som ska trimmas/klippas och som inte har korta ben/kort nos osv.

Varken labbe eller springer spaniel är väl mindre än BC? Speciellt inte labben.

Om jag hade letat efter en liten men fartig hund hade jag åkt och tittat på agilitytävlingar. Kollat vilka raser som tilltalar mig i fart, energi och lyhördhet. Kanske pratat lite med hundägare där om det var nån ras som såg intressant ut. Så det kanske kan vara en idé att kolla upp?
 
Förstår helt hur du tänker! Finns absolut en risk att jag tycker att hunden är tråkig om det är en ras som är väldigt mycket sällskapshund. Borde försöka umgås med lite sällskapshundar. Mitt ex hade en Dalmatiner som jag upplevde som oerhört slö och tråkig.

En fartig, något mindre, lite mer lättsam hund än BC hade varit toppen. Men det känns som att utbudet är ganska begränsat med den typen av hund om man inte vill ha en hund som ska trimmas/klippas och som inte har korta ben/kort nos osv.

DSG passar in 🙂
 
Varken labbe eller springer spaniel är väl mindre än BC? Speciellt inte labben.

Om jag hade letat efter en liten men fartig hund hade jag åkt och tittat på agilitytävlingar. Kollat vilka raser som tilltalar mig i fart, energi och lyhördhet. Kanske pratat lite med hundägare där om det var nån ras som såg intressant ut. Så det kanske kan vara en idé att kolla upp?
Tror folk pratade om dom om jag skulle skaffa bruks/jakthund i framtiden ändå.

Fart som den farten agilityhundar har tilltalar mig tyvärr inte alls. Upplever att agilityhundar mest är uppe i stress och ångest snarare än föriga och trevliga att ha att göra med.
 
Tror folk pratade om dom om jag skulle skaffa bruks/jakthund i framtiden ändå.

Fart som den farten agilityhundar har tilltalar mig tyvärr inte alls. Upplever att agilityhundar mest är uppe i stress och ångest snarare än föriga och trevliga att ha att göra med.

Åk och kolla på en annan tävlingsform som tilltalar dig mer. Titta på hur hundarna jobbar och verkar vara. Det är ju så personligt vad man gillar hos hundar. Då kanske du hittar nån ras som du gillar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 256
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle bli jätteglad om ni ville komma med förslag på vilken hundras som kan passa mig! Tänker mig främst en äldre omplacering så...
2
Svar
20
· Visningar
2 344
Senast: Björk
·
Hundavel & Ras Om allt går som det ska kommer jag antagligen äntligen skaffa hund under nästa år, så har suttit i höst och kollat på olika raser. Det...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 915
Senast: Pilot
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 009
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp