Bukefalos 28 år!

Sv: Hundras??

Du kan ju se vad jag skrev till Lilljessicah och framtiden för hunden. Jag vill ha en riktig arbetar hund. Jag gillar ju cavalierer men jag tror inte att en spaniel är "min ras". Jag ska ju skaffa hunden nu så att den är ett år när gymnasiet börjar. XD

Nu säger du ju att du inte vill ha en spaniel, men kollat Engelsk Springer Spaniel? Ingen brukshund men funkar bra att spåra med, används även inom jakt, våran gillar att använda nosen och huvudet! Våran första fick testa på agility då hon var rätt gammal och hon älskade det! Hon hade iofs hoppat och sådär under livet! Våran nya en tik på 2 år jagar och är dessutom extremt lättlärd och ska troligast få börja träna agility vilket hon allra troligast kommer funka fint i! Hon har inga problem med att hoppa upp på saker, krypa genom tunnlar o.s.v.

Dessutom så är dom som clowner! Man kan inte sluta skratta åt allt dom kan komma på! :love:
 
Sv: Hundras??

Vet du om en malle, hollanse herdehund eller vit herdehund skulle klara det??
 
Sv: Hundras??

Om en det föds en schäfer med den här ryggen
Klicka här för att visa bilden i originalstorlek.


fast vit till färgen får den reggas som vit herdehund. Så nej, de är inte alltid mycket friskare än schäfrar och har inte alltid rak rygg.
Nix, om det föds en vit sådan efter schäferföräldrar så blir det en oregistrerad vit schäfer. Det är inte så att de vita schäfrarna per automatik blir registrerade som VH, utan de måste mönstras in, något jag inte ens är säker på är möjligt längre.
 
Sv: Hundras??

Jag skrev "får den reggas som VH", dvs möjligheten finns att sådana schäferhundar finns med i aveln hos VH, och därför är påståendet att VH skulle vara "friskare, vita schäfrar" inte så upplagt för.
 
Sv: Hundras??

stryk vit herde. jag har ännu inte sett ett enda exemplar som ens liknat något man kan jobba med. de allra flesta har dessutom uppfört sig väldigt illa.

jag tycker helt klart att du ska satsa på schäfer om du vill ha en hund med lite storlek. en väldigt bussig hund som du kan ha till precis allt. välj uppfödare med omsorg så får du en kamrat för livet. ett annat alternativ är kelpies men de brukar ligga lite högre i aktivitetsnivå och de är ju mindre.
 
Sv: Hundras??

stryk vit herde. jag har ännu inte sett ett enda exemplar som ens liknat något man kan jobba med. de allra flesta har dessutom uppfört sig väldigt illa.

Enligt mina personliga erfarenheter håller jag med där... Alla vita herdehundar jag träffat har varit "svårarbetade" och lite lynniga.
Dock är detta som sagt min personliga erfarenhet.

Australian Shepherd kanske?
En ganska skarp men oerhört lättlärd och arbetsvillig hund som jag sett en hel del på agilitybanan på "min" klubb. Dock har jag hört sägas att det kan vara svårt att hitta bra hundar av den rasen i Europa... åter igen i get jag har statistik eller så på men har hört hundfolk prata om.
 
Sv: Hundras??

Jo jag har funderat på en schäfer men de är la inte så smidiga på agility? Jag vet inte riktigt, kan man komma långt med en sådan i agility? Om det blir en schäfer så ska jag köpa en med rak rygg. Min uppfattning är att de är friskare och jag tycker de är finare. :D
 
Sv: Hundras??

en schäfer SKA ha en lätt böjd rygg, men givetvis ska den inte se ut som om den håller på att skita på sig. de schäfrarna kan inte heller jobba särskilt bra. de är i aningen största laget för agility ja, om du inte hittar en nätt och smidig liten tik.

men kelpie då? aussie verkar också vara mycket populär hos agilityfolk, men då ska man nog ha den lite nättare typen. en del ser mer ut som pansarvagnar. olika linjer?
 
Sv: Hundras??

Nja inte en Kelpie, de är lite små. Jag vill ha en stor hund. Men det blir nog inten vit herdehund eftersom de tydligen var lite puffiga. :p Men vet du något om hollanse herdehund?? Det står nog meller en sådan och en malle eller tervurens. Vill bara veta vilken som skulle passa bäst till agility...:p
 
Sv: Hundras??

Jag skulle nog vilja försöka nå sm det skulle vara roligt. Men går det med en belgare eller HH??
 
Sv: Hundras??

Jag säger som Bansan, en australian shepherd skulle vara något för dig. Dock, så får man vara väldigt noggrann med att hitta uppfödare och bra föräldradjur.
 
Sv: Hundras??

Jag har träffat tre hollandse herdershond, två hanar och en tik.
Och det var överlägset de jobbigaste och mest störigaste hundar jag någonsin träffat.
Hanen var bufflig, mycket dominant och i stort sett socialt inkompitent bland andra hundar. Omöjlig att träna med, gick inte att ha lös. Tror han blev 4 år gammal innan han avlivades.

Tikarna var två kullsyskon som älskade andra hundar, var mycket reserverade mot främmande men älskade sin familj, svåra att ha lösa, mycket buffliga och brutala i användandet av sin kropp. Min hund gillade inte att leka med dem eftersom de var så mycket för att brottas och så vidare. Omöjliga att trötta ut med hjälp av fysisk motion, krävde mycket psykisk träning och uppfostran. Båda hade ganska svårt att avreagera på MHt, men 1:a på skott och bra på lekarna. Ganska roliga att träna med, men inte så jättelättmotiverade.

Min erfarenhet säger mig att man behöver vara en mycket erfaren, duktig och tålmodig förare för att orka med och klara av en Hollandse Herdershond.

Om det står mellan de tre raserna skulle jag satsa på en Malinois.

Men jag röstar nog mer på Australian shepherd. (Som för övrigt inte är mycket mindre än en
Malle eller en Tevve) De är MYCKET mer framgångsrika inom agility än både malle och HHn, och ett mycket säkrare kort om du vill nå så långt som till SM. Uthålliga och mycket arbetsvilliga hundar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hundras??

Okej men en malle, kan man komma upp till sm med den?? I agility??
 
Sv: Hundras??

Åk på tävlingar, kolla resultatlistor. Köp senaste numret av Brukshunden. Till exempel.

Tillägg: Men det är en liten paradox, du vill ha en stor hund som är bra på agility. Ska du ha en malle som kan gå upp till SM i agility ska du ha en liten, smidig tik. Och ska du ha en liten smidig malle-tik kan du lika gärna ha en Kelpie, för de är ungefär lika stora.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 071
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 515
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 772
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 001
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp