Jag sällar mig till skaran som tycker att kelpie låter som ett klockrent val men kunde inte låta bli att föreslå staffe? Vet i och för sig väldigt lite om hur de hävdar sig på agilitytävlingar men det finns ju några uppfödare som satsar på att föda upp den både fysiskt och mentalt sportiga modellen.

Har fått uppfattningen om att staffarna dras med en del åkommor? Har inte sett så många staffar i arbete faktiskt, en del i agilityn men har ingen större uppfattning om dom. Kanske får kolla lite för att se om det kan passa.
 
Apropå aussie tränar jag en kompis aussie i agilityn, otroligt fin och skulle absolut kunna tänka mig en ur sportlinjer. Men visst är det väl generellt lite vakt och integritet i rasen? @Miao och @Fisherling vad säger ni om det?

Jag var i lite samma läge som du när jag letade ny ras. Ville absolut ha en hund som vill träna lika mycket som jag, som tycker livet är roligt för det mesta, att människor och andra djur är helt ok även om man inte behöver retriever-hångla med dem, inte för stor, inte massa pälsvård, mentalt utvärderade föräldrar och släktingar och säkert mycket mer som jag nu glömt bort. Tittade på allt känns det som... DSG, portugisisk vattenhund, kelpie, pudel (mellan), golden av jaktlinje, labbe likaså, kromforhländer, schäfer med flera men landade hela tiden att det var en aussie jag ville ha.

Om jag bara kunde hitta en med bra föräldrar där reserverad inte betyder aggressiv, inte åt utställningshållet med för mycket päls, där det fanns sportmeriter hos släktingar och där jag kunde träffa åtminstone föräldrarna men gärna fler ur linjerna. Det är absolut inte enkelt att hitta en bra aussie men det går :love: Nu är min dryga året och hon är inte så bra som jag önskade och hoppades, hon är bättre :heart
 
Har fått uppfattningen om att staffarna dras med en del åkommor? Har inte sett så många staffar i arbete faktiskt, en del i agilityn men har ingen större uppfattning om dom. Kanske får kolla lite för att se om det kan passa.

Tipsar om kennel Blondietales hemsida för kloka tankar och fyndiga beskrivningar av rasen. :) Om jag skulle köpa staffe någon gång i mitt liv skulle jag vilja ha en därifrån.
 
Har fått uppfattningen om att staffarna dras med en del åkommor? Har inte sett så många staffar i arbete faktiskt, en del i agilityn men har ingen större uppfattning om dom. Kanske får kolla lite för att se om det kan passa.

Jag tror att om man vill ha Kelpie är nog staffe inte den rasen som är mest lik. Staffar och kelpies är nog väldigt olika typer av hundar.

Sen tror jag att många staffar är för grova och tunga för att på riktigt kunna konkurrera med BC och Kelpie i agility. Säkert trevliga hundar, det är de flesta, men vill man egentligen ha Kelpie är nog inte staffe rätt väg att gå.

Vill du ha en hund som alltid tackar ja till träning är Kelpie ett bra val. Man ska nog hålla sig till det man helst vill ha. Risken för besvikelse vid kompromiss är stor.
 
Jag tror att om man vill ha Kelpie är nog staffe inte den rasen som är mest lik. Staffar och kelpies är nog väldigt olika typer av hundar.

Sen tror jag att många staffar är för grova och tunga för att på riktigt kunna konkurrera med BC och Kelpie i agility. Säkert trevliga hundar, det är de flesta, men vill man egentligen ha Kelpie är nog inte staffe rätt väg att gå.

Vill du ha en hund som alltid tackar ja till träning är Kelpie ett bra val. Man ska nog hålla sig till det man helst vill ha. Risken för besvikelse vid kompromiss är stor.

Jag som har en kelpie och har haft två kan faktiskt tycka att staffar kan vara rätt fräna hundar. De har ofta bra kamplek och grepp vilket tyvärr brister hos många kelpies. De flesta tränade staffar jag träffar på är föriga och lättmotiverade hundar med bra tryck som i princip bara har ögon för sin förare. Kanske inte förstahandsvalet vid agility pga. kroppsbyggnaden men helt klart kan de vara snabba! Tyvärr verkar det finnas en hel del rädslor och hälsoproblem i rasen utöver att könsbunden aggressivitet är rätt vanligt så för mig blir det nog aldrig en staffe även om ja kan se tjusningen med dem.

Jag tycker spridningen i kelpieaveln är stor så det är bra att TS är noga men det är svårt och något måste man alltid kompromissa med. I år verkar det dock planeras otroligt många kullar så mer än en som är värd att titta på bör det ju finnas.
 
Jag som har en kelpie och har haft två kan faktiskt tycka att staffar kan vara rätt fräna hundar. De har ofta bra kamplek och grepp vilket tyvärr brister hos många kelpies. De flesta tränade staffar jag träffar på är föriga och lättmotiverade hundar med bra tryck som i princip bara har ögon för sin förare. Kanske inte förstahandsvalet vid agility pga. kroppsbyggnaden men helt klart kan de vara snabba! Tyvärr verkar det finnas en hel del rädslor och hälsoproblem i rasen utöver att könsbunden aggressivitet är rätt vanligt så för mig blir det nog aldrig en staffe även om ja kan se tjusningen med dem.

Jag tycker spridningen i kelpieaveln är stor så det är bra att TS är noga men det är svårt och något måste man alltid kompromissa med. I år verkar det dock planeras otroligt många kullar så mer än en som är värd att titta på bör det ju finnas.

Jag säger inte att staffar är dåliga/tråkiga hundar. Inte alls. Bara att de är rätt olika Kelpies. Om inte annat för att de är terriers och kelpies är vallhundar.
 
Nu kanske TS vill ha en större hund, men nog upplever jag att Borderterrier har mer tryck än DSG. Vill man ha mer will to please är det nog lättare med vallhund men i alla fall mina har varit väldigt föriga.
 
Jag säger inte att staffar är dåliga/tråkiga hundar. Inte alls. Bara att de är rätt olika Kelpies. Om inte annat för att de är terriers och kelpies är vallhundar.

Ja de är och ska vara olika men när skillnaderna inom en ras är stora så kan det finnas mer likheter mellan den typ hund i rasen som man vill ha och en helt annan ras än med den typ av hund man inte vill ha inom den ras man vill ha.

Mina två kelpies hade väldigt få likheter arbetsmässigt. Hade de inte sett ganska lika ut hade man inte kunnat tro att de var samma ras. Den första var försiktig, förarvek och ofta svårmotiverad. Den andra brötig, förig men inte vek och extremt lättmotiverad. I vardagen var de nog mer lika än i träningen. Jag har nog lättare att hitta en staffe som är mer som min andra kelpie träningsmässigt en en till kelpie med samma arbetsmentalitet. Men i vardagen skulle det nog skilja mer mellan staffen och mina kelpies.
 
Men jag vill ha en arbetsnarkoman (vilket även jag är, så otroligt trött på att träna hund som bah "mjä, rätt nöjd idag")
Som dsg-ägare förstår jag precis vad du menar. Det kan gå grymt bra när man kör igång ett pass - speciellt min yngre tik kan ha ett härligt tempo och driv i början.
Men efter några rundor (eller om banan är lite för svår) så är det inte lika kul längre och då försvinner det där härliga drivet. Och då står man där och tittar avundsjukt på träningskompisarna som kör kelpie eller BC, och som bara vill fortsätta jobba, jobba, jobba...
Hade jag haft mer spring i mina ben så hade jag nog också satsat på en annan ras. Jag tycker kelpien verkar vara en riktigt rolig ras att jobba med - men den kräver sin förare! Fast det fixar du :)
 
En jaktcocker är verkligen superhäftiga små hundar, med en aldrig sinande energi. De verkar gå bra på agilityplan, men jag tror att det är otroligt svårt att kombinera en framgångsrik agilitykarriär med t ex jaktprov om man även vill pyssla med det hundarna är avlade för.
 
En jaktcocker är verkligen superhäftiga små hundar, med en aldrig sinande energi. De verkar gå bra på agilityplan, men jag tror att det är otroligt svårt att kombinera en framgångsrik agilitykarriär med t ex jaktprov om man även vill pyssla med det hundarna är avlade för.

Jakt är det jag har absolut minst erfarenhet av så jag tror dig. Och baserat av vad du lägger ut på Instagram ser det ut att vara något man gör med hela sin själ (och min själ är nog inte riktigt övertygad om att jakt är nya grejen:D )

Superbra input, jaktraserna har jag medvetet valt att inte spana på delvis av den orsaken.
 
Jakt är det jag har absolut minst erfarenhet av så jag tror dig. Och baserat av vad du lägger ut på Instagram ser det ut att vara något man gör med hela sin själ (och min själ är nog inte riktigt övertygad om att jakt är nya grejen:D )

Superbra input, jaktraserna har jag medvetet valt att inte spana på delvis av den orsaken.

Det blir gärna något man gör av hela sin själ :D men tror att det är generellt så när man fastnar för en ras, att man även fastnar för deras användningsområde, oavsett om det är jakt, LC eller att valla får. Det blir liksom så himla kul att göra det tillsammans.

Anledningen till att jag inte tror att det skulle fungera att kombinera agility och jakt (framgångsrikt) är nog mest för att sinnesstämningen en agilityhund är i, är i princip motsatsen till vad man vill ha sin jakthund i :p
I jakten vill man ju ha så lite förväntan, ljud och stress som möjligt. I agilityn blir det ju gärna tvärt om.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 454
Senast: Roheryn
·
Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 544
Senast: Carolininen
·
Hundavel & Ras Det finns ju så otroligt många hundraser. Hur valde ni vilken ras ni skulle skaffa? Hur gick tankarna? Fördelar/nackdelar? Stämde...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 264
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 236
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp