Jag tolkar det som att det är en brukshund du är ute efter. Har du funderat på en malle, tik? Gör allt det du beskriver och är ruskigt snabba.
 
Jag skulle inte tro att det är nån större idé att "ersätta" med ankor. De orkar inte någon längre stund och hunden behöver vara utbildad innan den kan jobba med fåglar.
 
Där snackar vi väl rejält med skall? 🙈 Något som TS absolut inte önskade. Plus mesiga tycker jag, kanske en del individer fungerar för de lägre klasserna men verkligen inte alla. Skulle säga att det absolut är mer tryck i en DSG än en Sheltie.
Jovisst, skälla gillar de ju. Men menar du att "en del individer fungerar i de lägre klasserna" i agility, verkligen? De är ju oerhört vanliga där! De flesta shelties jag sett på agilitytävlingar har rejält tryck.

edit: Såg inte att skällighet var oönskat i ursprungsinlägget, men är det viktigt är nog sheltien ett vanskligt val :D
 
Hunden ska vara till agility + något mer. Är väldigt öppen för den andra grenen, har tränat rally, lydnad, bruks sök, freestyle, htm och nosework med Betty. Tävlat i tre av grenarna och anmält med strukit oss i bruks och lydnaden :angel: .

Jag vill inte ha en hund vars grundsyfte är vakt. Det är det största NO-NO. Utöver det önskar jag en hund av en ras som generellt är glad och positiv till människor. Och som vill arbeta, förig och rapp.

Vad har jag missat för raser?

Originalaussien har du missat :D Något snäpp under mellan i storlek, men annars stämmer den bra in på vad du vill göra. Fartig, samarbetsvillig, social, glad, lättsam, hyfsad motor och passar till de flesta fartiga aktiviteter, även lydnad och nosework.

12 veckor - 1 dm högt "hinder"
 
Jovisst, skälla gillar de ju. Men menar du att "en del individer fungerar i de lägre klasserna" i agility, verkligen? De är ju oerhört vanliga där! De flesta shelties jag sett på agilitytävlingar har rejält tryck.

edit: Såg inte att skällighet var oönskat i ursprungsinlägget, men är det viktigt är nog sheltien ett vanskligt val :D
Jag syftade på andra grenar än agility, eftersom TS sökte en hund som gör sig bra i agility och även andra grenar. Dessutom en hund mer likt brukshund än aktiv sällskapshund 😊 Då tycker jag inte att sheltie passar så bra.
 
Citerar er alla, hoppas det är okej :) BC finns i tanken i framtiden (hade BC i tjänst när jag jobbade med får) men vill kunna valla på regelbunden basis för att vara okej med det. Tycker vallning är otroligt kul men det ligger ett par år bort att skaffa får. Vet inte hur väl man kan kompensera med ankor istället? Det kräver inte mark på samma sätt :D (ping @Migo ) .

Kelpie är mitt första val men tänker om jag missar nån annan ras pga tunnelseende liksom. Har tid att vänta och gick tiken inte tom i våras var jag tvåa på tik. Hoppas hon tar sig på nästa löp.

Apropå aussie tränar jag en kompis aussie i agilityn, otroligt fin och skulle absolut kunna tänka mig en ur sportlinjer. Men visst är det väl generellt lite vakt och integritet i rasen? @Miao och @Fisherling vad säger ni om det?

Tollare går bort, apportering är i princip ingen som pysslar med i mitt område. Och visst, man behöver inte träna apportering men drivs ändå av tanken att använda hunden till det den är avlad för :) Kanske är en onödig tanke men känns liksom rätt.

Ja, aussies har ju bakgrund i vall&vakt, så det finns visst mått av vakt i stort sett i alla individer skulle jag nog påstå. Sen är det ju givetvis mer eller mindre svårt att träna den under kontroll, på vissa individer märks det aldrig och vissa tar sitt vaktande på största allvar. Men de flesta aussies jag läser om som ”okynnesvaktar” är de som inte får den stimulans de behöver och då tar ut det på andra sätt, genom arbetsuppgifter den hittar på själv.

Integritet och reservation finns i rasen ja. Dock ska man ju skilja på reservation och rädsla, vilket är två skilda saker :) . De ska vara socialt säkra, och allt från neutrala (tänk typ, inte lägga någon vikt vid andra människor) till rätt glada i folk. Men givetvis finns det ju allt från ”stereotypiskt golden-glada” i folk till riktigt rädda och osäkrindivider.

Man får helt enkelt -som skrevs om kelpies innan -vara noga med att köpa från uppfödare som tar mental sundhet på allvar för att ha största chansen att få en balanserad aussie. En bra aussie är för mig personligen den optimala hunden och rasen, som man verkligen kan göra allt med.

Och jag tycker du har helt rätt tanke när du skriver att använda hunden/hundrasen till det den är avlad för :up:!

Jag tror också att man ska ställa sig frågan när man funderar på ras till en viss sport; Hur långt vill jag kunna komma med min hund? Om man ex har som mål att kvala till agility-SM, då kan man tekniskt sett göra det med ”vilken ras som helst” med mer eller mindre svårighet beroende på ras och individ (både förare och hund).

Vill man däremot VINNA agility-SM (och då lägga ner all den tid, träning, pengar Etc som detta kräver) då finns det egentligen bara en enda ras att köpa ;). Och då får man ju tänka på om man kan ge den rasen det den kräver, vilket det kanske kan vara värt om man verkligen vill ha en chans att vinna/ta sig till landslag eller andra ”riktigt stora” drömmar.

för övrigt; när jag har läst mer av dina inlägg i tråden efter det första jag läste, så tycker jag att en bra kelpie inte alls låter som ett dumt förstahands val för dig :up:!
 
Vill du inte ha skall eller intigritet så var noga när du letar kelpie. En del kelpies låter en hel del, pip och ljud i träning är det flera som har. Nära till skall finns också. Intigritet, skärpa och/eller osäkerhet känner jag flera som har. Bland annat min egen kelpie har en del osäkerhet.

Kelpien är en ojämn ras så träffa många och ställ mycket frågor till uppfödarna så du får den typ av kelpie du vill ha.
 
Sheltie då? Definitivt konkurrenskraftiga i agility och fungerar bra i många andra sporter också.

Det var det där med vaktandet :D

Jag tolkar det som att det är en brukshund du är ute efter. Har du funderat på en malle, tik? Gör allt det du beskriver och är ruskigt snabba.
Jag tänker att malle blir för mycket? Tränade brukset med en drös med mallar (svinballa hundar) samt följer två tjejer som kör malle i agilityn (eller den ena är en terv men samma samma :angel: ), har nog valt bort mallegrenen för att förarna själva har beskrivit så mycket skärpa i dom. Inte de två som kör agility, terven tränar jag med ibland.

Originalaussien har du missat :D Något snäpp under mellan i storlek, men annars stämmer den bra in på vad du vill göra. Fartig, samarbetsvillig, social, glad, lättsam, hyfsad motor och passar till de flesta fartiga aktiviteter, även lydnad och nosework.

12 veckor - 1 dm högt "hinder"
Har faktiskt lite kontakt med en som har "original aussien", men hur mycket terrier är det i? :D

Ja, aussies har ju bakgrund i vall&vakt, så det finns visst mått av vakt i stort sett i alla individer skulle jag nog påstå. Sen är det ju givetvis mer eller mindre svårt att träna den under kontroll, på vissa individer märks det aldrig och vissa tar sitt vaktande på största allvar. Men de flesta aussies jag läser om som ”okynnesvaktar” är de som inte får den stimulans de behöver och då tar ut det på andra sätt, genom arbetsuppgifter den hittar på själv.

Integritet och reservation finns i rasen ja. Dock ska man ju skilja på reservation och rädsla, vilket är två skilda saker :) . De ska vara socialt säkra, och allt från neutrala (tänk typ, inte lägga någon vikt vid andra människor) till rätt glada i folk. Men givetvis finns det ju allt från ”stereotypiskt golden-glada” i folk till riktigt rädda och osäkrindivider.

Man får helt enkelt -som skrevs om kelpies innan -vara noga med att köpa från uppfödare som tar mental sundhet på allvar för att ha största chansen att få en balanserad aussie. En bra aussie är för mig personligen den optimala hunden och rasen, som man verkligen kan göra allt med.

Och jag tycker du har helt rätt tanke när du skriver att använda hunden/hundrasen till det den är avlad för :up:!

Jag tror också att man ska ställa sig frågan när man funderar på ras till en viss sport; Hur långt vill jag kunna komma med min hund? Om man ex har som mål att kvala till agility-SM, då kan man tekniskt sett göra det med ”vilken ras som helst” med mer eller mindre svårighet beroende på ras och individ (både förare och hund).

Vill man däremot VINNA agility-SM (och då lägga ner all den tid, träning, pengar Etc som detta kräver) då finns det egentligen bara en enda ras att köpa ;). Och då får man ju tänka på om man kan ge den rasen det den kräver, vilket det kanske kan vara värt om man verkligen vill ha en chans att vinna/ta sig till landslag eller andra ”riktigt stora” drömmar.

för övrigt; när jag har läst mer av dina inlägg i tråden efter det första jag läste, så tycker jag att en bra kelpie inte alls låter som ett dumt förstahands val för dig :up:!
Samma uppfattning som jag bildat mig med andra ord, hade lite kontakt med en uppfödare förra året men sen fegade jag lite och gick inte vidare med aussie just för att det räcker med en vaktande hund i huset (som tar sitt uppdrag på största allvar även fast det blir bättre med åren)

LLU (och vidare är målsättningen). Och givetvis SM.
Dit kan jag ta med mig kelpie, sen kanske inte vinna VM :angel: (ja alltså, folk vinner på lotto så vad tusan :D).

Vill du inte ha skall eller intigritet så var noga när du letar kelpie. En del kelpies låter en hel del, pip och ljud i träning är det flera som har. Nära till skall finns också. Intigritet, skärpa och/eller osäkerhet känner jag flera som har. Bland annat min egen kelpie har en del osäkerhet.

Kelpien är en ojämn ras så träffa många och ställ mycket frågor till uppfödarna så du får den typ av kelpie du vill ha.

Jodå, kelpien har jag nu under 2 år bildat mig en hyfsad bild om så det känner jag mig ganska lugn med. Även fast att ljud i arbete inte är uppskattat eller okej i annat än agilityn. Är noggrann i min research och hugger inte första bästa. Den kullen jag hoppas mest på där tränar jag med hanen (där ägaren även har pappan) och tiken har jag delat säng med. Så känner mig väldigt säker på kombon. Även om jag inte har samma möjlighet när jag hälsar på en annan kombination så vill jag se hanen och tiken i olika miljöer. Och gärna filmer från MH och MT (tack godegud för att många verkar vara flitiga med att filma).
 
Nu bubblar jag hejvilt, men vad sägs om en engelsk cocker? Jag tycker att de verkar vara totala galningar :laugh: men de klarar sig bra i agilityn vad jag har sett och har ju verkligen anlag för spåret och kanske annat jaktinriktat TS kan tänka sig pyssla med. De är inte skälliga (har jag upplevt, de är typ topp tre vanligaste hunden häromkring) och verkar hyfsat föriga, på och generellt glada i folk!
 
Har faktiskt lite kontakt med en som har "original aussien", men hur mycket terrier är det i? :D

Lagom :laugh:

De är långt ifrån en tjt i mentalitet och betraktas som en rätt mild terrier, men hundarna i sig är inte milda på så vis att de är väldigt lugna, timida och så. En fartig ras med mycket glädje, vakenhet, bra följsamhet och terriern i dem är en bonus enligt mig.

Det är alltså inte på något vis en svår eller besvärlig ras som behövs några specialkunskaper för att klara av, med normal uppfostran kommer man långt :up:
 
Du vill ha en brukshund som är bra på agility jag tänker och just kelpie.
Svår kombination tror jag eftersom det just är agility du verkar ha som huvudsyssla och det har få brukshundar.
Jag vet dock en tjej som tävlar agility med sin schäfer som för övrigt är tjänstehund. Sheltie pudel australisk terrier cocker spaniel osv tycker jag personligen inte är så mycket mer hund än dsg även om alla dessa hundar räcker till åt dom allra flesta människor :)
 
Jag tror att kelpie kan passa alldeles utmärkt!

Men annars, om du vill satsa på agility så titta i resultatlistorna från VM/SM så ser du vilka raser som faktiskt kan konkurrera på hög nivå. Inom XL/L så är BC dominerande av förklarliga skäl, men en del (nätta och smidiga tikar främst) av kelpie, aussie och malle kan också konkurrera på den nivån.

I M så är utbudet lite större, men upplever att de raserna som tävlar där, förutom sheltie, är mer spretiga överlag och det kan vara svårare att hitta en bra individ. Men pumi, mudi, berger och jaktcocker kan alla utmana sheltien på hög nivå.
 
Vad har jag missat för raser?
Har du tittat på Perro de agua espagnol, spansk vattenhund? Finns flera riktigt häftiga i mediumklassen! Vi har tre pumi, men hade fundering på perro om vi inte hittat en bra tredje pumi.

Jag kan PM:a en kennel som jag vet har iaf två kullar på gång nu när det inte är några tävlingar. Annars låter absolut kelpie som ett vettigt alternativ.
 
Heidi Penttilä kör pudlar i agility

Agilityn har jag bra koll på, pudel och sheltie dominerar i de lägre storlekarna tillsammans med JRT. Men jag vill ha en arbetsnarkoman (vilket även jag är, så otroligt trött på att träna hund som bah "mjä, rätt nöjd idag")
 
Har du tittat på Perro de agua espagnol, spansk vattenhund? Finns flera riktigt häftiga i mediumklassen! Vi har tre pumi, men hade fundering på perro om vi inte hittat en bra tredje pumi.

Jag kan PM:a en kennel som jag vet har iaf två kullar på gång nu när det inte är några tävlingar. Annars låter absolut kelpie som ett vettigt alternativ.

Ja de har jag inte tänkt på. Har en bekant som har två eller tre. Kanske ska fråga lite där då.
 
Jag sällar mig till skaran som tycker att kelpie låter som ett klockrent val men kunde inte låta bli att föreslå staffe? Vet i och för sig väldigt lite om hur de hävdar sig på agilitytävlingar men det finns ju några uppfödare som satsar på att föda upp den både fysiskt och mentalt sportiga modellen.
 
Agilityn har jag bra koll på, pudel och sheltie dominerar i de lägre storlekarna tillsammans med JRT. Men jag vill ha en arbetsnarkoman (vilket även jag är, så otroligt trött på att träna hund som bah "mjä, rätt nöjd idag")
På klubben har vi pudlar längst hela skalan: sällskapshund till får mallarna att se rätt hanterbara ut :D De flesta hundraser jag vill nämna är ganska ojämna.
 
Jag tror att kelpie kan passa alldeles utmärkt!

Men annars, om du vill satsa på agility så titta i resultatlistorna från VM/SM så ser du vilka raser som faktiskt kan konkurrera på hög nivå. Inom XL/L så är BC dominerande av förklarliga skäl, men en del (nätta och smidiga tikar främst) av kelpie, aussie och malle kan också konkurrera på den nivån.

I M så är utbudet lite större, men upplever att de raserna som tävlar där, förutom sheltie, är mer spretiga överlag och det kan vara svårare att hitta en bra individ. Men pumi, mudi, berger och jaktcocker kan alla utmana sheltien på hög nivå.

Visst är det så, men känns så otroligt egoistiskt att skaffa BC utan att ha tillgång till får på veckobasis. Dvs egna får, vilket är förhoppningen i framtiden men fram tills dess får det stå tillbaka :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 550
Senast: Roheryn
·
Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 621
Senast: Carolininen
·
Hundavel & Ras Det finns ju så otroligt många hundraser. Hur valde ni vilken ras ni skulle skaffa? Hur gick tankarna? Fördelar/nackdelar? Stämde...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 326
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 287
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp