Det har jag aldrig stött på faktiskt, kanske haft tur. Däremot i exempelvis alla nationalparker samt i flera naturreservat ska hunden alltid vara rent fysiskt kopplad, oavsett hur väl den lyder. Även i en del områden där det faller under rennäringslagen och där då alla hundar utom just de som används i renskötseln ska vara fysiskt kopplade. Men säger man detta till någon som har hunden lös i ett sådant område där det i själva verket är förbjudet pga nationalpark/annat kan man få höra just "Den lyder!". Att den lyder spelar ju i dessa fall ingen som helst roll, men det här är inte alla hundägare medvetna om tyvärr. Sedan utanför dessa typer av områden finns det förstås också de som verkar tro att koppeltvång är att hunden kan få springa 50 m bort från ägaren och råka skrämma vilda djur även under vår och sommar så länge den går att kalla in och inte förföljer viltet. Så ibland är det av allt att döma inte brist på kontroll över hunden som är problemet, utan att hundägaren trots att hen egentligen har kontroll bara inte tar sitt ansvar. Pga okunskap eller vad det nu kan vara.
Händer mig ofta att folk ska börja gaffla om "koppeltvång" när jag är ute, utan att de har den minsta aning om hur lagar och regler ser ut. Får alltså till 95% beröm för min fina och lydiga hund, men eftersom han alltid går lös så kommer ju de dryga kommentarerna vid jämna mellanrum med.
(Märks även tydligt att folk gärna går på mig som ensam kvinna, men de säger inget till gubbar med lös hund - men det är en annan femma).
Jag tycker ju även att man ibland är överdriven med vad som man anser stör vilt med. Nej, hundarna ska inte jaga vilt - men med tanke på att folk (bla här på buke) skällt på mig för att jag har haft lös hund på Revingehed precis efter stor övning (Aurora annat år) pga "det stör viltet" så känner jag att det inte alltid har verklighetsförankring.
Jag bor liksom i utkanten av större stad, det kryllar av motionärer/skolklasser/förskolebarn/familjeutflykter/fulla studenter mm, min lösa hund gör varken till eller från när det gäller att störa djurlivet och jag lär ju inte vara ensam om att ha det så. Rent krasst är nog inte lös hund det största problemet i rennäringsområdena liksom och det är ju inte där majoriteten av hundägarna bor.