Lag om att chefen inte får maila efter arbetstid

Otroligt dumt med en sådan lag som verkar utgå från att alla jobbar samma tider. Få eftersträvar väl mindre flexibilitet i arbetet och det här lär bli en riktig stoppkloss i informationsflöde och nog göra chefsrollen betydligt mindre attraktiv. Ha istället en lag som säger att arbetsgivaren ska tillhandahålla en skärm där mailen kan läsas, sen är det upp till arbetstagaren/avtalet att avgöra när mailen ska läsas.

Själv har jag absolut inget emot att läsa mail på fritid och semester. Jag vill gärna ha möjligheten att hänga med i vad som händer och tycker inte att det är ett dugg stressande. Jag kan ju själv välja exakt hur mycket jag vill engagera mig (så länge det inte är något som rör mitt ansvarsområde).
 
Nej, fast det verkar tramsigt att lagstifta att det inte får göras; däremot kan man inkludera det i arbetsmiljölagstiftningen att varje arbetsgivare måste ha en tydlig policy om förväntan i förhållande till tjänsten det gäller.
Nu har jag inte direkt koll på området, men kan tänka mig att det i många andra länder inte finns bra former för att göra sådana regleringar på ett smidigt sätt som i våra arbetstidsavtal etc. (om vi tänker lite större grupper av personal som inte sitter i en position där de kan driva individuella krav)
 
Förstår inte riktigt denna lag.
Säkert bra i hirarkiska organisationer.
De flesta mail 97% får jag inte från chefen/ VD.
Får jag något så är det att informera om något
Övriga mail kommer från Norden, EU, indien, usa, kina mm.
Jobbar i platt organistion där man har eget ansvar.
Och vad säger att chefen sitter i Sverige.
Generellt så kollar jag inte mail på fritiden, men nu så ser det lite annorlunda ut när det frakt brist, tillgång på råvaror , sjukfrånvaro mm.
 
Jag kollar mailen på fritiden och svarar även på mail ibland. Ibland kanske bara svaret blir något i stil med; jag har sett din fråga (=sitt ner i båten), jag kommer kontakta dig så fort jag är på plats. Onödigt kanske, men jag tycker på nåt sätt att det är skönt ibland att både ha koll på vad som väntar, och kanske till och med fundera på det en stund så jag har en plan inför... och att få iväg något svar i en lite mer bråttom fråga. Känner mig inte stressad av det utan "förberedd" (ologiskt jag vet, för det är ju egentligen stressande att jobba på fritiden).
I en liten del av mina arbetsuppgifter så är det bara jag som både gör dem och har koll på just detta område hos oss i dagsläget vilket gör att jag vill ha koll. Detta lyftes på senaste medarbetarsamtalet och ska åtgärdas. För som det är nu, har någon frågor/problem i ett ärende så finns det ett nummer att vända sig till och det är mitt. Är jag sjuk/borta så finns det ingen som ersätter i detta område och det blir ohållbart.

Jag håller med om detta. Jag känner så att säga att det främst är för min egen skull som jag ibland kollar jobbmailen vid ledighet, just för att mentalt kunna förbereda mig på vad som ligger där och väntar på mig. Jag brukar dock inte svara på mail, såvida det inte är något väldigt akut. Svarar (jobbar) gör jag på arbetstid. Dock även om det ibland känns skönt att veta vad som kommer in i min frånvaro, så är det ibland en hårfin gräns till onödig stress. Ibland får jag aktivt bestämma mig för helt enkelt att släppa allt som har med jobbet att göra utanför arbetstid - punkt.

Vid längre ledigheter börjar jag också bli ganska bra på att helt stänga av jobbtelefon-/dator och undvika att tänka på jobbet. Men det där projektet som nämnts i tråden om att också få komma tillbaka till en tom inkorg lät som DRÖMMEN.

Det känns som om det alltid tar typ veckor att komma ikapp efter semestern och reda ut vad som är direkt riktat till mig att agera på, bråttom, redan gjort och forfarande aktuellt. Hatar det.
 
Jag håller med om detta. Jag känner så att säga att det främst är för min egen skull som jag ibland kollar jobbmailen vid ledighet, just för att mentalt kunna förbereda mig på vad som ligger där och väntar på mig. Jag brukar dock inte svara på mail, såvida det inte är något väldigt akut. Svarar (jobbar) gör jag på arbetstid. Dock även om det ibland känns skönt att veta vad som kommer in i min frånvaro, så är det ibland en hårfin gräns till onödig stress. Ibland får jag aktivt bestämma mig för helt enkelt att släppa allt som har med jobbet att göra utanför arbetstid - punkt.

Vid längre ledigheter börjar jag också bli ganska bra på att helt stänga av jobbtelefon-/dator och undvika att tänka på jobbet. Men det där projektet som nämnts i tråden om att också få komma tillbaka till en tom inkorg lät som DRÖMMEN.

Det känns som om det alltid tar typ veckor att komma ikapp efter semestern och reda ut vad som är direkt riktat till mig att agera på, bråttom, redan gjort och forfarande aktuellt. Hatar det.

För mig är det helt klart bättre att inte veta och ta itu med problemet när jag är tillbaka och utvilad. Att ha exakt noll kontakt med arbetet under ledig tid och ändå veta att om något är på väg att skita sig grande så kommer jag att bli kontaktad, är det bästa för min uthålligt hållbara insats på jobbet.

Att mentalt förbereda sig på vad som ligger där är kass för mig, för när man väl vet ATT det finns något släpper hjärnan inte det. Då är det bättre för mig att sätta mig ned och jobba undan det i ett par timmar och sedan på nytt koppla bort helt.
 
För mig är det helt klart bättre att inte veta och ta itu med problemet när jag är tillbaka och utvilad. Att ha exakt noll kontakt med arbetet under ledig tid och ändå veta att om något är på väg att skita sig grande så kommer jag att bli kontaktad, är det bästa för min uthålligt hållbara insats på jobbet.

Att mentalt förbereda sig på vad som ligger där är kass för mig, för när man väl vet ATT det finns något släpper hjärnan inte det. Då är det bättre för mig att sätta mig ned och jobba undan det i ett par timmar och sedan på nytt koppla bort helt.

Ja, det är ju som sagt en hårfin gräns mellan mental förberedelse och negativ stress. Jag vet dock också att ingen förväntar sig någon action från min sida utanför arbetstid, så är det inget som jag själv upplever som urakut (och det är det extremt sällan) så är det ingenting som jag behöver agera på omedelbart. Det är det jag ser som en fördel. Jag kan klura över något ärende i lugn och ro utan att behöva agera snabbt samtidigt som tusen andra bollar viner omkring mig, så som läget är under arbetstid.
 
Min chef mailar mig allt mellan kl.06-23. Jag har noll problem med det. Jag läser dem när jag känner att jag har tid för det, oavsett det är på fritid eller arbetstid.
 
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/här-får-chefer-inte-mejla-efter-arbetstid-diktatoriskt-och-problematiskt/13743169

I det här inslaget från TV4 Nyhetsmorgon pratar de om att i alltfler europeiska länder (inte Sverige) pratas det om lagförslag som reglerar när chefen får maila de anställda och när hen inte får göra det. detta för att motverka stress och ha en tydlig skillnad på arbetstid och fritid. Det härtyckte jag skulle vara intressant att diskutera! Forskaren i inslaget tycker att det är viktigt med skillnad mellan arbetstid och fritid men tycker att en sån lag skulle vara för stelbent och diktatorisk.

Jag som stänger av min jobbmobil så fort jag slutar jobba tycker att chefen får väl maila mig när han vill. Men jag kommer inte kolla på mailen förrän nästa gång jag jobbar. Detta gäller även semestrar och helger. Jag tycker att det vore bättre att man i normalfallet inte har skyldighet att kolla jobbmailen på sin fritid. Chefer och den typen av tjänster är väl undantagna men ska då ha lämplig ersättning för att jobbet inkräktar på fritiden. Jag tycker att vårt system funkar bra för då kan min chef maila mig om saker han vill att jag ska tittapå när jag är tillbaka från min semester men jag behöver inte se det förrän jag börjar jobba igen.

Hur har ni det på era jobb? Mailar era chefer er på fritiden och kollar ni? Skulle ni kunna bara stänga av och inte kolla jobbmail/jobbtelefon osv på fritiden? Behövs en sån här lag?

Chefen mejlar ”när som helst”, men det handlar till 99,9% om enbart information. Då jag jobbar på ett äldreboende så är det mycket om bl.a. restriktioner för covid som ändras hela tiden, och det är bra att vara uppdaterad då jag är ledig många dagar i rad i perioder.
 
Nej, fast det verkar tramsigt att lagstifta att det inte får göras; däremot kan man inkludera det i arbetsmiljölagstiftningen att varje arbetsgivare måste ha en tydlig policy om förväntan i förhållande till tjänsten det gäller.

Särskilt om det lagstiftas just för mejl, eftersom det finns hundratals liknande tekniska tjänster och kommer nya under varje år.
Håller med om att en lag för att förhindra det känns lite overkill.
 
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/här-får-chefer-inte-mejla-efter-arbetstid-diktatoriskt-och-problematiskt/13743169

I det här inslaget från TV4 Nyhetsmorgon pratar de om att i alltfler europeiska länder (inte Sverige) pratas det om lagförslag som reglerar när chefen får maila de anställda och när hen inte får göra det. detta för att motverka stress och ha en tydlig skillnad på arbetstid och fritid. Det härtyckte jag skulle vara intressant att diskutera! Forskaren i inslaget tycker att det är viktigt med skillnad mellan arbetstid och fritid men tycker att en sån lag skulle vara för stelbent och diktatorisk.

Jag som stänger av min jobbmobil så fort jag slutar jobba tycker att chefen får väl maila mig när han vill. Men jag kommer inte kolla på mailen förrän nästa gång jag jobbar. Detta gäller även semestrar och helger. Jag tycker att det vore bättre att man i normalfallet inte har skyldighet att kolla jobbmailen på sin fritid. Chefer och den typen av tjänster är väl undantagna men ska då ha lämplig ersättning för att jobbet inkräktar på fritiden. Jag tycker att vårt system funkar bra för då kan min chef maila mig om saker han vill att jag ska tittapå när jag är tillbaka från min semester men jag behöver inte se det förrän jag börjar jobba igen.

Hur har ni det på era jobb? Mailar era chefer er på fritiden och kollar ni? Skulle ni kunna bara stänga av och inte kolla jobbmail/jobbtelefon osv på fritiden? Behövs en sån här lag?
Under förutsättning att jag har möjlighet att inte nås av mejl eller jobbtelefon så får de väll mejla eller skicka meddelanden när de vill. Jag kommer ändå inte se dem förrän arbetstiden börjar. Men att förväntas läsa och svara under min fritid hade inte varit ok. Jag har också valt att ha en ren jobbtelefon av just denna anledning så jag slipper se notiser och annat från jobbet när jag är ledig.
 
Jag har en jobb mejl, och den kollar jag på arbetstid, när jag går hem för dan går jag hem för dan, alla mejl får vänta tills nästa dag, är det något som inte kan vänta till nästa dag så har min chef alltid sms:at eller ringt mig.
 
Det är omöjligt att veta när någon har fritid i en global organisation med flextid. Jag har inte jobbmailen aktiv på telefonen på kvällar och helger, jag kan inte förvänta mig att alla som skickar ett mail till en maillista jag är med på ska veta vad klockan är för alla som är med på listan. På slack har jag satt upp ett schema för när jag får notifieringar. Jag tycker det är mitt ansvar att styra när jag jobbar och tar emot mail och meddelanden och det ligger inte på den som skickar dem.
 
Jag tycker det låter bra det är ju framförallt de som har en större beroendeställning än tjänstemänn med fast jobb. Snarare unga och orutinerade.
Det måste ju gå för chefen att lägga mejlen i "kö" som automatiskt skickas ut på måndagar kvart i åtta tex.
Jag har haft en chef som ansett att man bör läsa mejlen innan jobb, tex söndagar för att vara förberedd när man kommer in måndagmorgon. Jag tror inte att det är särskilt ovanligt!
 
När jag jobbade på ett stort internationellt företag hade jag arbetsgrupp som jobbade i flera olika tidszoner. Vi hade aldrig kunnat driva arbetet framåt om vi inte hade haft möten på obekväma tider och även svarade på mail utanför kontorstid. För mig personligen tycker jag att det viktigaste är att ha balans mellan jobb och fritid och vill inte vara låst till kontorstider.
 
Yes, det finns inställningar att se över! (Både generella och per team eller chatt).
Inget som Microsoft lär ut i sina utbildningar ;-). ska försöka lista ut vad som finns. Problemet är väl att jag inte kan stänga av ett team eller en mötesserie eftersom det faktiskt kan hända att det kommer meddelanden som jag behöver ta del av.
har försökt att helt enkelt stänga av teams när jag inte använder det. Men det resulterade i att kollegor i ett annat land som tydligen helt gått över till teams hörde av sig till min chef eftersom jag inte varit inloggad på länge (och missat ett meddelande)
 
Jag har jobbtelefon (med jobbmailen i) som jag startar resp stänger av mina skifttider. Jobbar 5-skift. Tar ibland med telefonen hem ifall jag väntar något svar på mail jag skickat sista nattpasset (tex nu om självtestsrutinen inför nästa skiftvecka).

Chefen kontaktar mig via sms om det är kris och behov av övertid precis som jag kontaktar hen där om jag är sjuk. Inget annat.

Fungerar mycket bra! Tycker inskränkningar på det viset är tramsiga faktiskt. Vi jobbar också över hela världen dessutom.

Chefen däremot svarar ofta på mail kvällar/helger, ibland glöms svaren bort och ofta är det ju ingen panik (bara att jag ju mailar under min arbetstid) så om något hade jag tyckt chefen skulle ta sig lite mer fritid för egen del.
 
Jag har haft en chef som mejlade i tid och otid (även under min semester och under sjukdagar) och förväntade sig svar inom högst 2 timmar. Så efter det förstår jag absolut att det behövs en motvikt från arbetsrättsligt håll. För vissa chefer är inte kloka i sina krav.
En kollega (inom annan avdelning) hade en chef som kunde smsa 22:30 om småsaker.

Min nuvarande chef, annan organisation mejlar sällan efter 18:30, extremt sällan under ens semester och förväntar sig absolut inte någon reaktion förutom inom arbetstid.

Det är extremt stressande att hela tiden förväntas vara tillgänglig och rycka in, även när man är ledig. Och försöker man säga att man behöver vila försöker chefen ge en dåligt samvete genom att säga hur mycket ens ledighet belastar dem som är kvar på jobbet.

Jag brukar försöka undvika att mejla folk jag vet är lediga, och om jag gör det så skriver jag "ingen brådska, svara när du är tillbaka".
 
Jag har haft en chef som mejlade i tid och otid (även under min semester och under sjukdagar) och förväntade sig svar inom högst 2 timmar. Så efter det förstår jag absolut att det behövs en motvikt från arbetsrättsligt håll. För vissa chefer är inte kloka i sina krav.
En kollega (inom annan avdelning) hade en chef som kunde smsa 22:30 om småsaker.

Min nuvarande chef, annan organisation mejlar sällan efter 18:30, extremt sällan under ens semester och förväntar sig absolut inte någon reaktion förutom inom arbetstid.

Det är extremt stressande att hela tiden förväntas vara tillgänglig och rycka in, även när man är ledig. Och försöker man säga att man behöver vila försöker chefen ge en dåligt samvete genom att säga hur mycket ens ledighet belastar dem som är kvar på jobbet.

Jag brukar försöka undvika att mejla folk jag vet är lediga, och om jag gör det så skriver jag "ingen brådska, svara när du är tillbaka".

Jag tror verkligen att det finns en del såna chefer (och kollegor) som tycker att man alltid ska ställa upp. Det är pga de jag kan tycka att det behövs nån form av lagstiftning. T.ex. att man inte är skyldig att läsa och svara på kommunikation från jobbet på ens lediga tid.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp