Lag om att chefen inte får maila efter arbetstid

Lagstiftning kanske inte behövs men förtydligande av (icke-) förväntningar på arbetstagaren vore nog bra.

Jag kan bara läsa mailen på stationär dator på jobbet och har en knapptelefon som lämnas på jobbet. Superskönt, hade inte velat ha det på något annat sätt.
 
Jag tror verkligen att det finns en del såna chefer (och kollegor) som tycker att man alltid ska ställa upp. Det är pga de jag kan tycka att det behövs nån form av lagstiftning. T.ex. att man inte är skyldig att läsa och svara på kommunikation från jobbet på ens lediga tid.
Det är svårt bara. Arbetsgivare har ofta rätt att beordra in personal i speciella situationer och då måste det finnas sätt att komma i kontakt. Men det går säkert att definiera, utan att man ska känna att man ska kolla mejl eller för den delen svara annat än de få tillfällen det skulle komma ifråga.
 
Det är svårt bara. Arbetsgivare har ofta rätt att beordra in personal i speciella situationer och då måste det finnas sätt att komma i kontakt. Men det går säkert att definiera, utan att man ska känna att man ska kolla mejl eller för den delen svara annat än de få tillfällen det skulle komma ifråga.
De exceptionella tillfällen en arbetsgivare kan beordra en anställd att t.ex avbryta sin semester för att komma in och jobba är kanske situationer som avhandlas bäst på telefon?

Jag tänker att en vettig arbetsgivare/chef respekterar sitt team och inte ringer under semestern annat än i extrema nödfall. Alternativt skickar ett sms och ber personen ringa upp så fort som möjligt.

En god relation och dialog på arbetsplatsen gör även denna fråga lättare än om det är en chef som lever för jobbet och som tror/förväntar sig att även de anställda ska göra det.
 
De exceptionella tillfällen en arbetsgivare kan beordra en anställd att t.ex avbryta sin semester för att komma in och jobba är kanske situationer som avhandlas bäst på telefon?

Jag tänker att en vettig arbetsgivare/chef respekterar sitt team och inte ringer under semestern annat än i extrema nödfall. Alternativt skickar ett sms och ber personen ringa upp så fort som möjligt.

En god relation och dialog på arbetsplatsen gör även denna fråga lättare än om det är en chef som lever för jobbet och som tror/förväntar sig att även de anställda ska göra det.
Håller helt med om att andra kontaktvägar än mejl är extremt mycket bättre, det var mer att jag uppfattade @Lingon som att lagstiftning om att man inte hade skyldighet att svara arbetsgivaren under icke arbetstid var lite för ”total”
 
Eftersom vi jobbar skift, även cheferna, blir det svårt att endast maila sina medarbetare under deras arbetstid. Jobbar min chef dag och jag natt är det lite magstarkt att chefen ska vara tvungen att sitta uppe på natten bara för att skicka mail.

Däremot kollar jag bara min mail på arbetstid.
 
Jag ser jättestora problem med en sådan lag om det är så att det finns en verksamhet som rullar dygnet runt. Är det dessutom en typ av producerande verksamhet som måste utföras på plats för de allra flesta så det dessutom redan nu ett enormt mycket större problem att de med chefstjänster arbetar utanför sin arbetstid än att de som inte har det läser mail på fritiden. Visst att det är jättebra att schemalägga mail så att folk får den först när de börjat jobba men det finns inte en möjlighet att hålla koll på exakt när alla man kan vilja nå via mail jobbar om det är en tillräckligt stor grupp där man kanske skickar ut massmail till personal med olika arbetstider.

Jag kan inte se att det skulle få annat resultat än att folk helt enkelt väljer att inte informera och de som då redan har svårt att få information pga udda arbetstider blir då ännu mer exkluderade vilket medför stress på grund av informationsbrist och minskad möjlighet att påverka istället.
 
Jag ser jättestora problem med en sådan lag om det är så att det finns en verksamhet som rullar dygnet runt. Är det dessutom en typ av producerande verksamhet som måste utföras på plats för de allra flesta så det dessutom redan nu ett enormt mycket större problem att de med chefstjänster arbetar utanför sin arbetstid än att de som inte har det läser mail på fritiden. Visst att det är jättebra att schemalägga mail så att folk får den först när de börjat jobba men det finns inte en möjlighet att hålla koll på exakt när alla man kan vilja nå via mail jobbar om det är en tillräckligt stor grupp där man kanske skickar ut massmail till personal med olika arbetstider.

Och så lägger du till att samma komplexa situation dessutom innehåller fabriker och personal i 10 tidszoner. Det måste vara så att mottagaren tar ansvar, men organisationen tar ansvar för att förväntan hanteras rätt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp