Lag om att chefen inte får maila efter arbetstid

Jo, det blir helt klart krångligare för den som skickar men kanske att det går att fixa med inställningar på mailen. Ett av skälen med projektet var att sortera bort onödiga arbetsuppgifter, tex det där mailet som skickades i början på semestern och som när jag kommer tillbaka redan har löst sig och jag inte behöver lägga energi på.
I outlook är det lätt att senarelägga leverans av mail. Det enda kruxet är att man själv måste vara inloggad den tiden. Det funkar alltså inte att skicka en massa mail sent på kvällen och sätta leveranstid kl 8 om man sedan själv tar sovmorgon. Det kan ju vara mottagarna som behöver ha något direkt på morgonen.
 
Får chefen skicka ett snigelbrev med frimärke utanför kollegans arbetstid? Det kan ju vara så att det går på lådan efter att kollegan slutat.

Såååå himla tramsigt. En kan väl förutsätta att ingen kollar mailen mer än under arbetstid, som på den gamla goda tiden när en bara hade mailen i sin jobbdator, stationär, på jobbet.
 
För mig är teams mycket mer stressande än mail. Beror förmodligen på någon inställning som jag inte lyckats få bort. Det kommer massor av notiser från chattar i möten och projekt som man inte alls är intresserad av att ta del av. Problemet är att kanske ett av tio är riktat till en själv, så kan inte ignorera helt heller. Fasar för när skype är helt utfasat och allt ska gå genom teams.
 
För mig är teams mycket mer stressande än mail. Beror förmodligen på någon inställning som jag inte lyckats få bort. Det kommer massor av notiser från chattar i möten och projekt som man inte alls är intresserad av att ta del av. Problemet är att kanske ett av tio är riktat till en själv, så kan inte ignorera helt heller. Fasar för när skype är helt utfasat och allt ska gå genom teams.

Jag håller med om att det kan bli lite mycket pling, men det är åtminstone ändå under arbetstid och inte på fritiden.
 
Jag håller med om att det kan bli lite mycket pling, men det är åtminstone ändå under arbetstid och inte på fritiden.
tyvärr dyker de upp i mobilen med. men det känns som ett mindre problem är lätt att radera en hel bunt. (har försökt få bort det, men då försvann annat också)
 
För mig är teams mycket mer stressande än mail. Beror förmodligen på någon inställning som jag inte lyckats få bort. Det kommer massor av notiser från chattar i möten och projekt som man inte alls är intresserad av att ta del av. Problemet är att kanske ett av tio är riktat till en själv, så kan inte ignorera helt heller. Fasar för när skype är helt utfasat och allt ska gå genom teams.

Så har inte jag det i teams. Jag får bara notiser om någon kollega skrivit något till mig. Eller om jag är med i en grupp men då är jag ju intresserad av den gruppen. Du borde kanske be om att få bli urplockad från de grupper du inte är intresserad av?
 
tyvärr dyker de upp i mobilen med. men det känns som ett mindre problem är lätt att radera en hel bunt. (har försökt få bort det, men då försvann annat också)

Jag har Teams i mobilen (iOS) och har som för nästan alla andra appar stängt av alla former av notiser. Det fungerar underbart. De där pushnotiserna är ett jäkla gissel och passar verkligen inte min hjärna och inte heller mina arbetsuppgifter.

På datorn stänger jag ned Teams emellanåt när det krävs extra koncentration. Trygg i att meddelandena finns där och väntar när man startar igen och har tid att spendera på det.
 
Jag förstår vad det är man vill uppnå, men tycker att det är konstigt att "lägga det hos chefen" så att säga. Jag håller helt och hållet med om att man som anställd absolut inte ska förväntas kolla mailen, och än mindre svara, utanför arbetstid men längre än så vet jag inte om jag tycker att man behöver gå?

Jag har jobbmailen på telefonen och använder även jobbdatorn privat. Min chef, och tillika ägaren av företaget, är en sann arbetsnarkoman som ibland skickar mail både klockan 3 och 4 på natten. Dock tar jag eget ansvar för min mentala hälsa genom att helt enkelt ha mail-notiserna på telefonen påslagna enligt ett schema (08-17 vardagar, på semestern stänger jag av notiser helt) samt att stänga ner jobbmailen vid arbetsdagens slut. På så vis har jag ingen aning om vilken tid chefen mailar på, jag ser det först när nästa arbetsdag börjar.
 
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/här-får-chefer-inte-mejla-efter-arbetstid-diktatoriskt-och-problematiskt/13743169

I det här inslaget från TV4 Nyhetsmorgon pratar de om att i alltfler europeiska länder (inte Sverige) pratas det om lagförslag som reglerar när chefen får maila de anställda och när hen inte får göra det. detta för att motverka stress och ha en tydlig skillnad på arbetstid och fritid. Det härtyckte jag skulle vara intressant att diskutera! Forskaren i inslaget tycker att det är viktigt med skillnad mellan arbetstid och fritid men tycker att en sån lag skulle vara för stelbent och diktatorisk.

Jag som stänger av min jobbmobil så fort jag slutar jobba tycker att chefen får väl maila mig när han vill. Men jag kommer inte kolla på mailen förrän nästa gång jag jobbar. Detta gäller även semestrar och helger. Jag tycker att det vore bättre att man i normalfallet inte har skyldighet att kolla jobbmailen på sin fritid. Chefer och den typen av tjänster är väl undantagna men ska då ha lämplig ersättning för att jobbet inkräktar på fritiden. Jag tycker att vårt system funkar bra för då kan min chef maila mig om saker han vill att jag ska tittapå när jag är tillbaka från min semester men jag behöver inte se det förrän jag börjar jobba igen.

Hur har ni det på era jobb? Mailar era chefer er på fritiden och kollar ni? Skulle ni kunna bara stänga av och inte kolla jobbmail/jobbtelefon osv på fritiden? Behövs en sån här lag?
Den behövs säkert absolut för vissa. Men jag känner inte att jag kollar mail även om chefen skickar efter arbetstid. Det dryper ju in mail hela tiden från alla möjliga och om det är chefen eller VD är det säkert ändå bara ngt om att klicka ja eller nej till ett möte på tisdag eller ngt väldigt oakut. Läser dem inte efter arbetstid, känner att det skulle räcka för mig, att folk inte är skyldiga att läsa mail efter arbetstid.
 
Den behövs säkert absolut för vissa. Men jag känner inte att jag kollar mail även om chefen skickar efter arbetstid. Det dryper ju in mail hela tiden från alla möjliga och om det är chefen eller VD är det säkert ändå bara ngt om att klicka ja eller nej till ett möte på tisdag eller ngt väldigt oakut. Läser dem inte efter arbetstid, känner att det skulle räcka för mig, att folk inte är skyldiga att läsa mail efter arbetstid.

Jag håller med. Jag tror att det som behövs är förändring av en del arbetsplatsers kultur. På en dle arbetsplatser så respekteras inte fritiden och arbetet anses vara nummer 1 i alla lägen och något man ska ge sin uppmärksamhet närhelst det behövs. Det sker en förändring till det bättre men jag kan tänka mig att en dle andra länder inte kommit lika långt som vi i Norden där balansen mellan jobb och fritid värderas rätt högt.
 
tyvärr dyker de upp i mobilen med. men det känns som ett mindre problem är lätt att radera en hel bunt. (har försökt få bort det, men då försvann annat också)
Loggar ur Teams på telefonen om den blir besvärlig, har ingen skyldighet att ha den där. (den fick spel en gång när jag hade semester och routade jobbsamtal till mig trots att jag var urloggad ur grupper och ställd som semester.) Privattelefon. Hade det varit jobbtelefon hade jag ju bara kunnat stänga av den och lägga den i en låda.
 
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/här-får-chefer-inte-mejla-efter-arbetstid-diktatoriskt-och-problematiskt/13743169

I det här inslaget från TV4 Nyhetsmorgon pratar de om att i alltfler europeiska länder (inte Sverige) pratas det om lagförslag som reglerar när chefen får maila de anställda och när hen inte får göra det. detta för att motverka stress och ha en tydlig skillnad på arbetstid och fritid. Det härtyckte jag skulle vara intressant att diskutera! Forskaren i inslaget tycker att det är viktigt med skillnad mellan arbetstid och fritid men tycker att en sån lag skulle vara för stelbent och diktatorisk.

Jag som stänger av min jobbmobil så fort jag slutar jobba tycker att chefen får väl maila mig när han vill. Men jag kommer inte kolla på mailen förrän nästa gång jag jobbar. Detta gäller även semestrar och helger. Jag tycker att det vore bättre att man i normalfallet inte har skyldighet att kolla jobbmailen på sin fritid. Chefer och den typen av tjänster är väl undantagna men ska då ha lämplig ersättning för att jobbet inkräktar på fritiden. Jag tycker att vårt system funkar bra för då kan min chef maila mig om saker han vill att jag ska tittapå när jag är tillbaka från min semester men jag behöver inte se det förrän jag börjar jobba igen.

Hur har ni det på era jobb? Mailar era chefer er på fritiden och kollar ni? Skulle ni kunna bara stänga av och inte kolla jobbmail/jobbtelefon osv på fritiden? Behövs en sån här lag?
Jag kollar ibland efter arbetstid/på helg. Däremot om det ringer typ 07 och jag inte tänkt börja jobba förens 08 så antingen svarar jag inte eller så skriver jag arbetstid från 07. Tänker inte svara på obetald tid.
 
Jag får ofta sms om vakanta arbetspass. Även telefonsamtal på lediga dagar om att de vill att jag ska komma in och jobba.
Jag har oregelbundna arbetstider så jag är ibte på plats 7-16 mån-fre. Förstår att det är svårt att låta bli att höra av sig till medarbetare när de enbart är på plats, men det kan ibland vara stressande.
Det är inte min chef som brukar höra av sig. Någon enstaka gång bara.
 
I outlook är det lätt att senarelägga leverans av mail. Det enda kruxet är att man själv måste vara inloggad den tiden. Det funkar alltså inte att skicka en massa mail sent på kvällen och sätta leveranstid kl 8 om man sedan själv tar sovmorgon. Det kan ju vara mottagarna som behöver ha något direkt på morgonen.
Nej då funkar det ju inte.
 
Jag tycker inte heller att det behövs någon lag för min del i alla fall. Jag tror dock att förväntan från cheferna att man svarar på mejl när man är ledig är helt annorlunda i många andra länder, där man har mer "låsta" hierarkier mellan chef och medarbetare.
 
https://www.tv4play.se/program/nyhe...tstid-diktatoriskt-och-problematiskt/13743169

I det här inslaget från TV4 Nyhetsmorgon pratar de om att i alltfler europeiska länder (inte Sverige) pratas det om lagförslag som reglerar när chefen får maila de anställda och när hen inte får göra det. detta för att motverka stress och ha en tydlig skillnad på arbetstid och fritid. Det härtyckte jag skulle vara intressant att diskutera! Forskaren i inslaget tycker att det är viktigt med skillnad mellan arbetstid och fritid men tycker att en sån lag skulle vara för stelbent och diktatorisk.

Jag som stänger av min jobbmobil så fort jag slutar jobba tycker att chefen får väl maila mig när han vill. Men jag kommer inte kolla på mailen förrän nästa gång jag jobbar. Detta gäller även semestrar och helger. Jag tycker att det vore bättre att man i normalfallet inte har skyldighet att kolla jobbmailen på sin fritid. Chefer och den typen av tjänster är väl undantagna men ska då ha lämplig ersättning för att jobbet inkräktar på fritiden. Jag tycker att vårt system funkar bra för då kan min chef maila mig om saker han vill att jag ska tittapå när jag är tillbaka från min semester men jag behöver inte se det förrän jag börjar jobba igen.

Hur har ni det på era jobb? Mailar era chefer er på fritiden och kollar ni? Skulle ni kunna bara stänga av och inte kolla jobbmail/jobbtelefon osv på fritiden? Behövs en sån här lag?
Att inte ringa på fritiden (som jag tror också infattades?) låter bra. Mail utanför arbetstid struntar jag i så länge jag inte har skyldighet att kolla. Har inga aviseringar på (även om jag har mailen i mobilen). Sen är det klart att det från chefhåll är bra att tydliggöra emellanåt att förväntningar om att vara tillgänglig ledig inte finns oavsett när mail kommer.

Undantaget blir väl timanställda eller övriga förfrågningar om extrapass.
 
På mitt jobb har vi praxis att man får arbeta när man vill men ska hålla sig till att skicka mail mån-fre, 8-18 ca och jag tycker det fungerar även om man får påminna en del ibland.

Jag hörde talas om ett projekt där syftet var att alla som återvände från sommarsemestern skulle ha en tom inkorg. Ett autosvar svarade typ; xx är på semester och är åter xx du är välkommen att skicka ditt e-post efter detta datum. Skickades Mail ändå så returnerades de med samma hälsning.
Det lät mest jobbigt tycker jag.
 
För mig är teams mycket mer stressande än mail. Beror förmodligen på någon inställning som jag inte lyckats få bort. Det kommer massor av notiser från chattar i möten och projekt som man inte alls är intresserad av att ta del av. Problemet är att kanske ett av tio är riktat till en själv, så kan inte ignorera helt heller. Fasar för när skype är helt utfasat och allt ska gå genom teams.
Yes, det finns inställningar att se över! (Både generella och per team eller chatt).
 
Får chefen skicka ett snigelbrev med frimärke utanför kollegans arbetstid? Det kan ju vara så att det går på lådan efter att kollegan slutat.

Såååå himla tramsigt. En kan väl förutsätta att ingen kollar mailen mer än under arbetstid, som på den gamla goda tiden när en bara hade mailen i sin jobbdator, stationär, på jobbet.
Det är ju uppenbart att man inte kan förutsätta det mera.
 
Det är ju uppenbart att man inte kan förutsätta det mera.

Nej, fast det verkar tramsigt att lagstifta att det inte får göras; däremot kan man inkludera det i arbetsmiljölagstiftningen att varje arbetsgivare måste ha en tydlig policy om förväntan i förhållande till tjänsten det gäller.

Särskilt om det lagstiftas just för mejl, eftersom det finns hundratals liknande tekniska tjänster och kommer nya under varje år.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp