Hundrasförbud i Sverige.

Ja det är klart att man kan tycka att tre skall är lika jobbigt som 3 timmars ihållande skrik. Men jag tror inte att det är det vanligaste.

Jag menar såklart samma tidsperiod. Jag vill att de som har skälliga hundar och/eller skrikande barn tar dessa individer och går iväg någonstans där de inte stör andra om de inte kan få tyst på dem inom rimlig tid. Hundägare som låter sina hundar skälla i tid och otid och länge är lika illa som föräldrar vars barn börjar skrika på restaurangen/caféet och som inte går ut om barnet inte blir tyst snabbt.
 
För mig är skällande hundar och skrikande barn i samma kategori. Jag vill inte ha nån av dem nära mig en längre tid...
Absolut, men problemet ligger hos dig. Att en hund skäller eller att ett barn skriker betyder inte att den som är ansvarig för individen ifråga har gjort ett dåligt jobb.

Jag å andra sidan bryr mig inte nämnvärt om barn skriker eller om gråhundar skäller. Alla har sin historia.

Om ungen eller hunden försöker bita mig hamnar vi dock i en helt annan situation.
 
Jag begriper inte varför det är så provocerande att hundar ibland låter offentligt?
Det är bara ljud. Så länge de inte är aggressiva eller kommer fram är det väl skit samma?
Jag kan inte bry mig mindre om jag möter hundar som ylar, skäller, hoppar eller annat av glädje, nyfikenhet eller frustration. Det är inte MITT problem och det stör mig lika lite som alla andra ljud och rörelser utomhus.
Däremot om de står ute och skäller på ALLT över tid eller inomhus så kommer det i en annan dager. Men ett möte som är över på mindre än en minut....
Eller om det handlar om aggressivitet och provikation. Men där är kroppsspråket av samma anledning lika viktigt. Jag möter heller en skällande, glad hund än en som tyst spänner upp sig och muckar.
Jag bryr mig inte heller, OM ägaren bryr sig.
Det stör mig om det är en hund som står längst ut i kopplet, lever rövare och låter förskräckligt utan att ägaren ens försöker göra något åt situationen. Egentligen mest för att mina hundar kan tycka att det är jobbigt (beroende på hund) och hela hundmötet blir bökigare än nödvändigt. Om det däremot är en hund som lever rövare och hundägaren tydligt försöker jobba med sin hund, då är jag helt obrydd (så länge det inte handlar om hund som ser ut att kunna ta sig ur halsband/sele vilken sekund som helst...).

Då kan tilläggas att jag är extremt(!) ljudkänslig egentligen, samt tyvärr har utmärkt hörsel. Men just ute och med hundar... Man får väl gå därifrån eller fokusera på annat.
 
Jag bryr mig inte heller, OM ägaren bryr sig.
Det stör mig om det är en hund som står längst ut i kopplet, lever rövare och låter förskräckligt utan att ägaren ens försöker göra något åt situationen. Egentligen mest för att mina hundar kan tycka att det är jobbigt (beroende på hund) och hela hundmötet blir bökigare än nödvändigt. Om det däremot är en hund som lever rövare och hundägaren tydligt försöker jobba med sin hund, då är jag helt obrydd (så länge det inte handlar om hund som ser ut att kunna ta sig ur halsband/sele vilken sekund som helst...).

Då kan tilläggas att jag är extremt(!) ljudkänslig egentligen, samt tyvärr har utmärkt hörsel. Men just ute och med hundar... Man får väl gå därifrån eller fokusera på annat.
Jag ska erkänna att jag inte gör något mer än tar oss där ifrån om Ila låter vid hundmöten oavsettom hon säger håll anställd eller ska vi leka. Dom flesta håller inte ens koll på att hundar som går tyst vid sidan av sin ägare sänder ut massa med singlar som mötande hundar snappar upp och reagerar på.
 
Jag tänker att alla har olika fokus, olika trösklar och väljer att lägga sin energi på olika saker. En del tycker det är ohyfsat att hunden drar i kopplet, andra tycker att det kvittar och slänger på hunden en sele. En del tycker det är asjobbigt att hundar skäller, andra lägger inte krut på att åtgärda det eftersom det inte stör dem. 🤷‍♂️
Jag tycker också att det är betydligt besvärligare att möta en BC som "eyar" min hund eller som tidigare nämnt någon som går tyst men spänd och allmänt kaxar sig än en hund som gapar - men oavsett vilken variant det är så är ju mötet över på någon minut eller några sekunder. Det är inte jag som ska leva med den andra hunden.

Shiban har ett riktigt "hårt" öga som hon kan ge andra hundar när andan faller på. Det får jag alltid se upp med, och bryta för att det helt enkelt inte är artigt.

Hundar som står och tomskäller dagarna i ända ute i trädgården, i huset eller någon annanstans där det stör är ju en helt annan fråga. Det är inte okej.
 
Jag tänker att alla har olika fokus, olika trösklar och väljer att lägga sin energi på olika saker. En del tycker det är ohyfsat att hunden drar i kopplet, andra tycker att det kvittar och slänger på hunden en sele. En del tycker det är asjobbigt att hundar skäller, andra lägger inte krut på att åtgärda det eftersom det inte stör dem. 🤷‍♂️
Jag tycker också att det är betydligt besvärligare att möta en BC som "eyar" min hund eller som tidigare nämnt någon som går tyst men spänd och allmänt kaxar sig än en hund som gapar - men oavsett vilken variant det är så är ju mötet över på någon minut eller några sekunder. Det är inte jag som ska leva med den andra hunden.

Shiban har ett riktigt "hårt" öga som hon kan ge andra hundar när andan faller på. Det får jag alltid se upp med, och bryta för att det helt enkelt inte är artigt.

Hundar som står och tomskäller dagarna i ända ute i trädgården, i huset eller någon annanstans där det stör är ju en helt annan fråga. Det är inte okej.

Min BC är en sån som eyar andra hundar och det måste verkligen vara skitstörigt att möta honom. Han stirrar ju på dom som att han vill mörda dom. Har lärt honom gå bort eller stannar och sätter honom och vänder bort honom så att han inte kan stirra. Han är en liten rövhatt.
 
Min BC är en sån som eyar andra hundar och det måste verkligen vara skitstörigt att möta honom. Han stirrar ju på dom som att han vill mörda dom. Har lärt honom gå bort eller stannar och sätter honom och vänder bort honom så att han inte kan stirra. Han är en liten rövhatt.
Sånthär är ändå viktigt att lyfta, man kan ju uppfostra sin hund, men man kan inte ändra personligheten på hunden. Är hunden en rövhatt så är den liksom. Sen kan man givetvis försöka symptomhantera det. Min ena är socialt osäker. Och då har hon bott i flock i hela sitt liv, och egentligen så är hon klockren i sitt kroppsspråk. Med massor integritet och noll pondus att upprätthålla den integriteten. Det ger lite problem.

Mitt problem löser jag med att hon går bakom mig vid hundmöten, och när vi går förbi får hon snabbt springa förbi mig så att hon slipper vara närmast den mötande hunden. Det fungerar riktigt bra och oftast är hon tyst under mötet då. Även om hon skäller 1-3 ggr när hon först ser hunden, eller människan för den delen.
 
Min BC är en sån som eyar andra hundar och det måste verkligen vara skitstörigt att möta honom. Han stirrar ju på dom som att han vill mörda dom. Har lärt honom gå bort eller stannar och sätter honom och vänder bort honom så att han inte kan stirra. Han är en liten rövhatt.
Shiban hade en (lång) period när hon ville lägga sig och stirra på ankommande hundar. Inte heller jättekul, man såg hur nervösa de blev. "Ska hon hoppa på mig, ska hon inte?" Det gick tack och lov att jobba bort, men stirra kan hon fortfarande försöka komma undan med om man inte ser upp.
En del hundar är helt enkelt lite skitstövliga , tack för att ni vänder er bort! :D
 
Sånthär är ändå viktigt att lyfta, man kan ju uppfostra sin hund, men man kan inte ändra personligheten på hunden. Är hunden en rövhatt så är den liksom. Sen kan man givetvis försöka symptomhantera det. Min ena är socialt osäker. Och då har hon bott i flock i hela sitt liv, och egentligen så är hon klockren i sitt kroppsspråk. Med massor integritet och noll pondus att upprätthålla den integriteten. Det ger lite problem.

Mitt problem löser jag med att hon går bakom mig vid hundmöten, och när vi går förbi får hon snabbt springa förbi mig så att hon slipper vara närmast den mötande hunden. Det fungerar riktigt bra och oftast är hon tyst under mötet då. Även om hon skäller 1-3 ggr när hon först ser hunden, eller människan för den delen.

Ja precis. Min hund är egentligen jättesnäll och går ihop med alla hundar, stora som små och är respektfull och försiktig. Har bott i stor flock och kan slängas ihop med okända hundar utan problem. Men han blir sjukt triggad och rövig i hundmöten.
 
Shiban hade en (lång) period när hon ville lägga sig och stirra på ankommande hundar. Inte heller jättekul, man såg hur nervösa de blev. "Ska hon hoppa på mig, ska hon inte?" Det gick tack och lov att jobba bort, men stirra kan hon fortfarande försöka komma undan med om man inte ser upp.
En del hundar är helt enkelt lite skitstövliga , tack för att ni vänder er bort! :D

Det gjorde min med! Jag tröttnade tillslut och började lyfta honom som en handväska och gick in i skogen när han gjorde det. Då slutade han också att lägga sig. 😅
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Stort problem är bias i vad som kommer ut i media. Pitbull attacker är intressantare än de av schäfer. Tysk Schäfer är ju en vanlig ras som går att få aggressiv, men är samtidigt en super bruksras vilket alla vet.det var en rejäl olycka i södra sthlm som slutade i avlivning och rättegång.

Helt värdelöst att förbjuda aggressiva raser, förbjud fralla och mops istllet
 
Stort problem är bias i vad som kommer ut i media. Pitbull attacker är intressantare än de av schäfer. Tysk Schäfer är ju en vanlig ras som går att få aggressiv, men är samtidigt en super bruksras vilket alla vet.det var en rejäl olycka i södra sthlm som slutade i avlivning och rättegång.

Helt värdelöst att förbjuda aggressiva raser, förbjud fralla och mops istllet
Såg du inlägget jag gjorde på förra sidan? Där framkommer det att pitbull står för 65,5% av alla attacker med dödlig utgång i USA.
Säger inte emot din sista mening dock...
 
Ja självklart kan man tycka att en hundägare ska ha fokus på sin hund men alla har inte det och mycket hellre att dom då har en bjäbbande minihund än en stor hund som faktiskt kan göra skada när dom tappar den.
Och jag tycker att alla ska arbeta med sina hundar, oavsett storlek och sluta skylla på att de är små och inte gör någon skada och att de är larmande raser.
 
Att inte kunna se individen och dea alla över samma kant är löjligt. Det är inga robotar. De är varelser med känslor och språk.

Jag har ALDRIG sagt att det INTE går att arbeta med larmande raser. Jag skrev att det KAN vara SVÅRT.

Nu verkar din mors hund inte ha några trauman i säcken vilket är en stor hjälp.
Kan vara svårt ja, men varför är det så tydligt att småhundsägare inget gör när hundarna skäller? Och så tydligt att större hundars ägare tar tag i skällande omedelbart? Det är faktiskt skillnad. jag ser det nästan dagligen på mina promenader.
 
Menar du att för att din mamma har en hund som inte skäller så går det att få alla hundar av larmande raser dit?

Jag har två hundar. Helsyskon, från samma kull. Papillon, pudel och jackrussel, recept på skällande hund typ. Den ena skäller inte. Hon har god självkontroll och är väl medveten om hur hon beter sig, socialt säker, lugn och cool. Den andra hunden är osäker, reaktiv, noll impulskontroll, skäller ofta innan hon själv vet om att hon skäller ser det ut som. Socialt osäker. Skäller ofta i förebyggande syfte. Däremot, om vi möter en hund som skäller, då säger hon inte ett ljud. Utan beter sig som att hon vore den mest välanpassade hunden någonsin.


Att kullsyskonen är på ett visst sätt säger inte så mycket, tyvärr. Min lilla osäkra hund kan jag få att inte skälla, men bara om jag fokuserar till 100% på henne på varenda promenad samtidigt som jag ska hålla 100% fokus på omgivningen eftersom jag måste förekomma henne. Och tyvärr, detta är helt enkelt inte möjligt för mig att göra. Jag vet inte hur ni andra är men jag klarar helt enkelt inte av det. Jag kan då varken stänga eller låsa ytterdörren, kan inte plocka upp efter henne och jag kan absolut inte gå med båda hundarna samtidigt, för någon form av fokus behöver jag ha på hennes syster. Och jag vet av erfarenhet att det räcker med en enda promenad där jag inte hinner med att reagera för att skällandet ska bli VÄRRE.

Så nej. Jag tränar inte detta. Det är liksom ingen idé eftersom jag aldrig kommer klara av att hålla den typen av fokus som krävs för att få en så pass impulsiv hund att sluta skälla när hon ser någon. Det betyder givetvis inte att hon skäller under hela hundmötet.

För övrigt så tycker jag att det är lite kul att du först skriver att din hund inte skäller och sedan börjar dra upp en massa situationer där din hund skäller. Och jag fattar att det är jobbigt att bli utskälld. Men bara för att din mamma har fått en individ där det har fungerat bra med så betyder inte det att alla andra småhundar är lika lätta.


KL

För övrigt, det där med att vissa hundraser inte är farligare än andra...

Visa bifogad fil 120188

https://www.dogsbite.org/reports/13-years-us-dog-bite-fatalities-2005-2017-dogsbite.pdf
Nej, min hund skäller faktiskt inte speciellt ofta. Men självklart slår det över i frustration när han en promenad blir utskälld flera gånger. Att han då ger ifrån sig några skall anser jag inte som skälla, som småhundarna gör. Självklart reagerar han till slut och inte kan behärska sig.

Något jag också arbetar med är att han ska lugna sig när vi är två med honom på promenad tex, då är han stirrig och högljudd. Men INGEN kan säga att jag inte arbetar med min hund för att han inte ska vara ett störande objekt eller någon som skrämmer någon som är hundovan eller hundrädd. Det är ens skyldighet som hundägare, oavsett storlek, för små hundar kan också skrämmas.

Min mamma har lagt ner ARBETE på att få sin hund mindre skällig, trist att du ser det som lätt.
 
Nej, min hund skäller faktiskt inte speciellt ofta. Men självklart slår det över i frustration när han en promenad blir utskälld flera gånger. Att han då ger ifrån sig några skall anser jag inte som skälla, som småhundarna gör. Självklart reagerar han till slut och inte kan behärska sig.

Något jag också arbetar med är att han ska lugna sig när vi är två med honom på promenad tex, då är han stirrig och högljudd. Men INGEN kan säga att jag inte arbetar med min hund för att han inte ska vara ett störande objekt eller någon som skrämmer någon som är hundovan eller hundrädd. Det är ens skyldighet som hundägare, oavsett storlek, för små hundar kan också skrämmas.

Min mamma har lagt ner ARBETE på att få sin hund mindre skällig, trist att du ser det som lätt.
Jag har också lagt ner arbete på att försöka få min hund tyst. Men jag vet att om jag ska få henne tvärtyst, alltså att aldrig skälla, så måste jag vara 100% på henne konstant. Och det fungerar inte i verkliga livet. Så nu larmar hon när hon får syn på hunden/människan/vad som, sedan placerar jag henne bakom mig, och hon är icke skällande. Jag är nöjd med det.
 
Jag tänker att alla har olika fokus, olika trösklar och väljer att lägga sin energi på olika saker. En del tycker det är ohyfsat att hunden drar i kopplet, andra tycker att det kvittar och slänger på hunden en sele. En del tycker det är asjobbigt att hundar skäller, andra lägger inte krut på att åtgärda det eftersom det inte stör dem. 🤷‍♂️
Jag tycker också att det är betydligt besvärligare att möta en BC som "eyar" min hund eller som tidigare nämnt någon som går tyst men spänd och allmänt kaxar sig än en hund som gapar - men oavsett vilken variant det är så är ju mötet över på någon minut eller några sekunder. Det är inte jag som ska leva med den andra hunden.

Shiban har ett riktigt "hårt" öga som hon kan ge andra hundar när andan faller på. Det får jag alltid se upp med, och bryta för att det helt enkelt inte är artigt.

Hundar som står och tomskäller dagarna i ända ute i trädgården, i huset eller någon annanstans där det stör är ju en helt annan fråga. Det är inte okej.
"Artigt" :rofl: Låter himla roligt! :D
"Skärp dig, var artig nu!" :D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/h%C3%A4r-f%C3%A5r-chefer-inte-mejla-efter-arbetstid-diktatoriskt-och-problematiskt/13743169...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
5 836
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp