Hundrasförbud i Sverige.

Med tanke på vad många skrvit nu i slutet på tråden, så kanske man kan börja med att införa något så enkelt som koppeltvång på ALLA hundar ALLTID som inte bevisligen är i arbete.
Med arbete menar jag då t.ex under jakt eller vallning. Just dom två jobben är ganska lätta att bevisa.
Att ha hunden lös får man bara ha på väl inhägnat område, privat eller offentligt, eller under vissa tävlingsmoment under tävling.
Nej tack.
Har stora problem med regler och lagar som mest straffar & inskränker på friheten för de med koll på sina hundar. Skulle bli ett betydligt sämre hundliv för otroligt många hundar med.
 
Med tanke på vad många skrvit nu i slutet på tråden, så kanske man kan börja med att införa något så enkelt som koppeltvång på ALLA hundar ALLTID som inte bevisligen är i arbete.
Med arbete menar jag då t.ex under jakt eller vallning. Just dom två jobben är ganska lätta att bevisa.
Att ha hunden lös får man bara ha på väl inhägnat område, privat eller offentligt, eller under vissa tävlingsmoment under tävling.
Fy farao vilket tråkigt liv det skulle vara.
 
Nej tack.
Har stora problem med regler och lagar som mest straffar & inskränker på friheten för de med koll på sina hundar. Skulle bli ett betydligt sämre hundliv för otroligt många hundar med.
Ja, jag vet och håller med.
Men om problematiken är ännu större med lösspringande hundar som skadar andra, ja hur löser vi det?
Många ropar licens, men hur ska det gå till praktiskt?

Det ÄR en svår fråga det här.
 
Med tanke på hur ofta de små sällskapshundarna är lösa utan inkallning och skäller/gör utfall så börjar det kännas oerhört rimligt att de får samma kunskapsnivå som någon som skaffar malle, ja.

Ingen har argumenterat mot att öka kunskapen innan för potentiella hundägare, däremot att alla ska behandlas lika oavsett storlek på hunden man äger. För det är lika illa om en liten hund beter sig illa som en stor, det är inget som någon vill ha.

Vem har sagt att små (eller stora?) Hundar ska härja runt lösa utan koll? Hade det varit bättre med en stor hund utom kontroll menar du? Samma beteende, men 30 kg och uppåt istället?

Jag skulle säga att rätt många aldrig kommer på nivån att de kan läsa av och hantera en malle, så isåfall blir det rätt få som får ha hund. Att det krävs olika kunskap (och fingertoppskänsla) för olika raser kan ju knappast vara en chock?

Personligen så tror jag inte att det är möjligt att genomföra den typen av kontroll. Men om man leker med tanken att man ska ha det så ska definitivt olika raser ha olika krav på kunskap hos ägaren.

Fast nu pratar du om något annat "bete sig illa". Det är inte samma sak som samhällsfarlig. Det finns gott om hundar som beter sig bra i koppel, men som är rejält farliga om de hamnar i fel händer/situationer. Och det finns gott om hundar som "lever rövare" i koppel men som skulle fly om de fick chansen eller krypa ihop. Eller bara är uppspelta för den delen.
 
Med tanke på vad många skrvit nu i slutet på tråden, så kanske man kan börja med att införa något så enkelt som koppeltvång på ALLA hundar ALLTID som inte bevisligen är i arbete.
Med arbete menar jag då t.ex under jakt eller vallning. Just dom två jobben är ganska lätta att bevisa.
Att ha hunden lös får man bara ha på väl inhägnat område, privat eller offentligt, eller under vissa tävlingsmoment under tävling.

Tävlings- och tjänstehundar ska vi helt sluta med?

Förutom alla som blir påverkade negativt som faktiskt sköter sig.
 
Ja, jag vet och håller med.
Men om problematiken är ännu större med lösspringande hundar som skadar andra, ja hur löser vi det?
Många ropar licens, men hur ska det gå till praktiskt?

Det ÄR en svår fråga det här.
Fast vi har redan koppeltvång större delen av året. Kan lova dig att det inte bara är under vintern folk har hundarna lösa utan kontroll, så det är ju folk som redan skiter i lagen på den fronten.
 
Fast vi har redan koppeltvång större delen av året. Kan lova dig att det inte bara är under vintern folk har hundarna lösa utan kontroll, så det är ju folk som redan skiter i lagen på den fronten.
Tänkte precis skriva något liknande. Tycker det är ganska vanligt att se folk med lösa hundar där det egentligen är koppeltvång. Och då inte bara hundägare som helt saknar kontroll på hunden utan faktiskt hundägare rent generellt, även de som verkar ha någorlunda kontroll. Det kan säkert ibland vara vissa som skiter i lagen, men tror också att många hundägare är lite okunniga om vad som gäller eller omedvetna om sina skyldigheter.
 
Tänkte precis skriva något liknande. Tycker det är ganska vanligt att se folk med lösa hundar där det egentligen är koppeltvång. Och då inte bara hundägare som helt saknar kontroll på hunden utan faktiskt hundägare rent generellt. Det kan säkert ibland vara vissa som skiter i lagen, men tror också att många hundägare är lite okunniga om vad som gäller eller omedvetna om sina skyldigheter.
Är väl iofs ett ganska vanligt förekommande problem att folk tror att det finns ett generellt koppeltvång i lagen, som i att hunden ska vara fysiskt kopplad 🤷‍♀️ Man får liksom ha hundar lösa om de lyder.
 
Är väl iofs ett ganska vanligt förekommande problem att folk tror att det finns ett generellt koppeltvång i lagen, som i att hunden ska vara fysiskt kopplad 🤷‍♀️ Man får liksom ha hundar lösa om de lyder.
Det har jag aldrig stött på faktiskt, kanske haft tur. Däremot i exempelvis alla nationalparker samt i flera naturreservat ska hunden alltid vara rent fysiskt kopplad, oavsett hur väl den lyder. Även i en del områden där det faller under rennäringslagen och där då alla hundar utom just de som används i renskötseln ska vara fysiskt kopplade. Men säger man detta till någon som har hunden lös i ett sådant område där det i själva verket är förbjudet pga nationalpark/annat kan man få höra just "Den lyder!". Att den lyder spelar ju i dessa fall ingen som helst roll, men det här är inte alla hundägare medvetna om tyvärr. Sedan utanför dessa typer av områden finns det förstås också de som verkar tro att koppeltvång är att hunden kan få springa 50 m bort från ägaren och råka skrämma vilda djur även under vår och sommar så länge den går att kalla in och inte förföljer viltet. Så ibland är det av allt att döma inte brist på kontroll över hunden som är problemet, utan att hundägaren trots att hen egentligen har kontroll bara inte tar sitt ansvar. Pga okunskap eller vad det nu kan vara.
 
I den bästa av världar ska vi såklart ställa lilla höga krav på små hundar som vi ställer på stora hundar. Dock lever vi i en verkligheter som är en annan. I verkligheten ställer inte små hundar till med lika stor skada som stora hundar. Ska jag killgissa orsakar antagligen katter större skada (på samhällsnivå) än småhundar bara pga deras elaka bakterieflora i munnen.

På samhällsnivå kommer det inte gå att få igenom ett regelverk som siktar på optimal mental hälsa utan det kommer handla om att minimera skador på människor. Då är verkligheten sådan att större hundar orsakar större skador och därmed större samhällskostnader än småhundar.

Jag tycker det är skitotrevligt med chihuahuaor som vill äta upp mig men det är ju ingen match för mig att hindra en sådan liten fjant att faktiskt skada mig. Risken att en sådan liten fjant ska orsaka allvarlig skada är oerhört liten. Därför är det rimligt att man, om ett licenssystem införs, inte ställer lika höga krav på att äga en liten hund som om man äger en större hund.

Sa du menar att en St. Bernard ska ha betydligt hardare regler an en Staffe, Malle, eller Dutch Shepherd? Staffen och pitbullen kommer ju undan som tamligen sma hundar om man gor som nagon foreslog och gick pa mankhojd. :cautious:

Apropa Cocker Spaniel. Har i USA finns en ny undersokning som visar att Cocker (i alla former, bland ras eller nagon av varianterna) ar nagon stans i top pa listan av hundar som bitit nagon.
 
Jag har sett manga sma hundar losa, och dar manga kom rusande mot en av mina ... hysteriskt och aggressivt skallande. Det har hant bade har i USA ... mest i South Carolina, men aven i andra stater och nar de varit med till Sverige.

Mycket sallan har en storre hund kommit springande och skallande fram till nagon av mina ... och ALDRIG har den hunden varit aggressive. Aven nar Miss Mandy blev pahoppad av ett pack av 8-12 hundar, dar det var ett par halv stora med, stod de bakom och titta forvanat pa vad som hande.
 
Det har jag aldrig stött på faktiskt, kanske haft tur. Däremot i exempelvis alla nationalparker samt i flera naturreservat ska hunden alltid vara rent fysiskt kopplad, oavsett hur väl den lyder. Även i en del områden där det faller under rennäringslagen och där då alla hundar utom just de som används i renskötseln ska vara fysiskt kopplade. Men säger man detta till någon som har hunden lös i ett sådant område där det i själva verket är förbjudet pga nationalpark/annat kan man få höra just "Den lyder!". Att den lyder spelar ju i dessa fall ingen som helst roll, men det här är inte alla hundägare medvetna om tyvärr. Sedan utanför dessa typer av områden finns det förstås också de som verkar tro att koppeltvång är att hunden kan få springa 50 m bort från ägaren och råka skrämma vilda djur även under vår och sommar så länge den går att kalla in och inte förföljer viltet. Så ibland är det av allt att döma inte brist på kontroll över hunden som är problemet, utan att hundägaren trots att hen egentligen har kontroll bara inte tar sitt ansvar. Pga okunskap eller vad det nu kan vara.
Händer mig ofta att folk ska börja gaffla om "koppeltvång" när jag är ute, utan att de har den minsta aning om hur lagar och regler ser ut. Får alltså till 95% beröm för min fina och lydiga hund, men eftersom han alltid går lös så kommer ju de dryga kommentarerna vid jämna mellanrum med.
(Märks även tydligt att folk gärna går på mig som ensam kvinna, men de säger inget till gubbar med lös hund - men det är en annan femma).

Jag tycker ju även att man ibland är överdriven med vad som man anser stör vilt med. Nej, hundarna ska inte jaga vilt - men med tanke på att folk (bla här på buke) skällt på mig för att jag har haft lös hund på Revingehed precis efter stor övning (Aurora annat år) pga "det stör viltet" så känner jag att det inte alltid har verklighetsförankring.
Jag bor liksom i utkanten av större stad, det kryllar av motionärer/skolklasser/förskolebarn/familjeutflykter/fulla studenter mm, min lösa hund gör varken till eller från när det gäller att störa djurlivet och jag lär ju inte vara ensam om att ha det så. Rent krasst är nog inte lös hund det största problemet i rennäringsområdena liksom och det är ju inte där majoriteten av hundägarna bor.
 
Med tanke på vad många skrvit nu i slutet på tråden, så kanske man kan börja med att införa något så enkelt som koppeltvång på ALLA hundar ALLTID som inte bevisligen är i arbete.
Med arbete menar jag då t.ex under jakt eller vallning. Just dom två jobben är ganska lätta att bevisa.
Att ha hunden lös får man bara ha på väl inhägnat område, privat eller offentligt, eller under vissa tävlingsmoment under tävling.

:confused: Fast alltså nej, verkligen inte.
 
Sa du menar att en St. Bernard ska ha betydligt hardare regler an en Staffe, Malle, eller Dutch Shepherd? Staffen och pitbullen kommer ju undan som tamligen sma hundar om man gor som nagon foreslog och gick pa mankhojd. :cautious:

Apropa Cocker Spaniel. Har i USA finns en ny undersokning som visar att Cocker (i alla former, bland ras eller nagon av varianterna) ar nagon stans i top pa listan av hundar som bitit nagon.
Det beror helt på hur licenssystemet byggs upp, men det kommer sannolikt bli ganska grovhugget eftersom alla slags hundar även blandraser behöver omfattas.
 
En liten kan jag ju lätt sparka iväg. Det har jag gjort. En större är svårare för mig att sparka iväg. Vill också påpeka att den lilla inte tog nån skada men insåg att attacken den startat inte var nån bra idé alls och sprang tillbaka till sin ägare. Dvärgpudel.
Många hundar skulle ta en spark som triggers att göra om det, om en inte fotar till så den blir allvarligt skadad eller tuppar av.
 
Liten pudel möjligen att det funkar på men många små hundar är ju avlade för jakt i gryt och jaga råttor och det är ju inga små mesar direkt utan hundar som går igång på kamp lekar.

Jag har inte mycket val om en attackerar min hund. Jag tänker INTE stoppa ner mina händer och riskera att biten i händerna. Då riskerar jag hellre att sparka råka skada den attackerande hunden.
 
Jag har inte mycket val om en attackerar min hund. Jag tänker INTE stoppa ner mina händer och riskera att biten i händerna. Då riskerar jag hellre att sparka råka skada den attackerande hunden.
Jag skulle inte våga med tanke på risken att trigga hunden. Jag tar hellre ner händerna och tar tag i hunden så anfallet slutar än en hund som triggas och kommer tillbaka ingen och igen och igen efter varje spark.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/h%C3%A4r-f%C3%A5r-chefer-inte-mejla-efter-arbetstid-diktatoriskt-och-problematiskt/13743169...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
5 713
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp