Hundrasvaltråd nummer femtioelva

Sv: Hundrasvaltråd nummer femtioelva

Jag har tittat på flatten som hastigast också! Men jag tror att en labbe eller golden passar mig bättre än flatten. Varför kan jag inte riktigt sätta fingret på.

Det beror väl på vad man vill ha. Aktiveringsmässigt ligger nog flat, golden och labbe på ungefär samma nivå.
Nu har jag haft en helt underbar flatte förut och därför var det ett väldigt lätt val när jag skulle skaffa egen hund.
Jag tilltalas personligen mer av flattens utseende än golden och labbe, men visst finns det väldigt fina golden också. Flatten är väldigt flamsig och valpig, något jag gillar och tycker är charmen med rasen, men många tycker det är jobbigt. Kanske nåt sånt för dig, att det blir för mycket av flamsigheten.

Ja herregud, här i münchen kryllar det av viszlor, de är långt mer populära än både labbe och schäfer. Varenda en far runt som en tok, verkar superstressade och många är dessutom "veka". Jag ser dagligen exempel på vad som händer när okunniga människor köper renodlade jakthundar endast för utseendet.
En kompis till mig har själv en och jag skulle aldrig någonsin rekommendera någon att köpa den hundrasen om man inte har möjligheten att aktivera den på rätt sätt. Jag tycker verkligen synd om hans hund.

Nu blev det kanske lite OT, ursäkta TS

Njä welshen är isf mkt mer självständig än ESS. Näst efter vall och brukshundarna så har du mest förighet i Spaniel och retriverraserna, jag tycker generellt att det är rätt liten skillnad på en bra spaniel och en bra retriver när det kommer till arbetsegenskaperna. Båda rasgrupperna är dock väldigt divergerade och det gäller att hitta rätt linjer och rätt uppfödare.

Retriverraserna jobbar ju bara efter skott och har således något mindre jaktlust än spanielraserna som även jobbar med att söka, en bra spaniel jobbar dock aldrig mer än 15-20 meter ifrån sin förare och det är ngt man har varit noga med i avelsarbetet, just att få fram hundar som håller sig nära, har god förarkontakt och ej är benägna att förfölja vilt.

Brasklapp där för de rena jaktlabbarna och jaktspringarana där det börjat bli populärt att avla på skalldrivande individer, ngt som INTE är en rastypisk egenskap! (och enligt mig icke önskvärt)

Satsa inte på utställningslinjer utan försök hitta det som man kallar dp (dual porpose) dvs en uppfödare som inte bara springer vänstervarv utan faktiskt även har lite arbetsmeriter på avelsdjuren.
Inom utställningslinjerna finns det en hel del springrar med tråkigt temperament, både bitbenägna och griniga, samt de som helt saknar arbetslust. Det är dessutom där du hittar de värsta pälsmonstren...

nästan alla dina kriterier motsvarar våran schapendoes, men han faller väl på att han är långhårig då... (är dock strävhårig och fäller inte). men om jag vore dig skulle jag kolla lite närmare på dem :)

Jag hugger sista knappen.

Har ju helt glömt bort att svara i tråden, och tackar igen för all information ni delar med er av :D

Jag har suttit och läst in mig lite mer på ffa labben. Har gallrat uppfödarna som finns i skåne och har nu ett par jag ska kika in på närmare. Men... Hur letar man egentligen?
Har kikat på avelsdata och överlag är det få hundar som är MH-testade, alltså inte jättemycket att gå på där. Om man ska börja kika på föräldradjur, vad letar man då? Jag som gärna vill träna lydnad hittar mycket få labbar med lydnadsmeriter, de flesta används bara inom spår/jakt och utställning. "Måste" föräldradjuren ha meriter i det man tänkt ha hunden till? Jag siktar som sagt inte på SM och jag vill gärna ha en prova-på-allt-hund, och med tanke på det kanske det inte spelar någon jättestor roll?
En annan sak jag oroar mig lite för är att få "för mycket" hund. Jag har sållat bort de renodlade jaktkennlarna, men... Hur vet man egentligen att man klarar av en tilltänkt valp? Jag menar, hur pass arbetande "får" föräldradjuren vara innan valpen blir understimulerad av vad jag har att erbjuda, så att säga?
Och en sista fundering, vad är det egentligen som skiljer labbe och golden åt? För mig känns raserna oerhört lika, frånsett utseendet. Någon som vill berätta? :)

Angående golden kontra labbe sade en uppfödare (föder upp jaktvarianterna av båda raserna) så här till mig nyligen:
Golden är lite flamsigare och har lättare att gå upp i stress, labben mer fokuserad. Golden mognar ofta senare än labben.
Till jakt är (jakt)labben outstanding, till lydnad kan det vara en fördel med golden då de är lite showigare och, enligt uppfödaren, lite mindre intelligenta än labben vilket gör att golden är lättare att motivera till lydnadsbiten vilket en labbe lätt kan tråkas ut av.

Min spontana åsikt om man tittar på showvarianterna är att jag tycker att man ser en hel del "lobotomerade" goldens som inte gör fem knop i timmen men att det är lite mer fart i showlabbarna. Jag VET att det finns show/dp-goldens som det är fart i och som passar utmärkt till lydnad etc men jag har faktiskt aldrig träffat någon.

Och om du fortfarande är öppen för förslag så tycker jag det låter som att vit herdehund passar bra in på din beskrivning:D
Får du tag på en bra vh så får du en riktigt trevlig hund!
Finns som både kort och långhår.

Mina vitingar har fått utstå det mesta, har provat på spår, lydnad, agility, viltspår, uppletande mm, de är med på ALLT!
Just nu tränar och tävlar jag lydnad med en av dem.
En ras som älskar att arbeta men ändå inte klättrar på väggarna om de får vila ett tag.

Herden har jag glömt nämna, men det är faktiskt en hund som jag kikat lite på också. :) Är det en hund som håller motivationen uppe lätt och som vill vara till lags? Jag har inte träffat någon vit herde direkt, så jag har ingen egentlig uppfattning om dem, men av vad jag läst så verkar de trevliga. Är det en "jämn" ras, eller ska man passa sig när man väljer kennel?

Senast ändrad:

Herden har jag glömt nämna, men det är faktiskt en hund som jag kikat lite på också. :) Är det en hund som håller motivationen uppe lätt och som vill vara till lags? Jag har inte träffat någon vit herde direkt, så jag har ingen egentlig uppfattning om dem, men av vad jag läst så verkar de trevliga. Är det en "jämn" ras, eller ska man passa sig när man väljer kennel?

Jag har två tikar som är som natt och dag. Den äldsta jobbar i två minuter sen tröttnar hon, om det inte gäller spår, då tror jag hon skulle kunna gå hur länge som helst:)
Den yngre däremot ÄLSKAR att arbeta. Spelar mindre roll VAD vi gör, bara hon får vara med. Mycket lättmotiverad men har en tydlig av-knapp och kan slappna av i ALLA situationer. Hon är en vh som de SKA vara.
Rasen är ju fortfarande relativt ny, så visst finns det ojämnheter, men jag har börjat se en skillnad från tidigare att de börjar bli jämnare.

Om du är intresserad av rasen så skicka gärna pm med funderingar så ska jag göra mitt bästa för att svar på dem, och kan även rekommendera kennlar som jag VET har bra hundar och som avlar både på utseende och framförallt mentaliteten!

Delvis KL

Jag väcker den här tråden till liv igen. Jag fastnade lite för labben men kom loss igen, det kändes inte riktigt rätt. Ska definitivt titta vidare på herden dock! Jag hör av mig till dig om jag kommer på funderingar :D
Sprang över den portugisiska vattenhunden ganska nyss. Jag gillade beskrivningen av "en kraftig pudel" som jag läste någonstans. Överallt står det att den är intelligent och lojal, men kräver mycket motivation för att utföra en uppgift. Jag tittade lite på lydnadsresultat men hittade mycket få sådana, men jag tänkte att det kanske har lite med typen av ägare som dras till dessa hundar också. Vad jag förstått är det en relativt ny ras i Sverige och många hundar hamnar säkert som rena familjehundar liksom. Jag har aldrig träffat någon irl vad jag kan minnas så jag har ingen uppfattning om rasen alls. Någon som kan berätta?

Jag har gått kurs samtidigt som två stycken. Spralliga och glada hundar, dessa har inte verkat så extremt svårmotiverade.. Gjort det mesta för en boll ;)
Men jag känner dem inte tillräckligt väl för att kunna uttala mig mer än så..

Det låter ju lovande! :D

Har fortsatt läsa lite och gillar rasen mer och mer! Närmsta uppfödarna finns dock i Halland alt. i Danmark. Skulle vilja träffa en i verkligheten...

Ja det är bara att du hojtar om du undrar något eller om du vill komma i kontakt med någon, har ganska mycket kontakter med vh-folk i hela sverige:laugh:
Litet tips är att vi har rasspecial i augusti, dock ganska långt från dig, i Askersund.
Och i början av september har vi KM i lydnad, agility och tror det även var rallylydnad, det är på Öland!
Lycka till vad du än bestämmer dig för :)

Eftersom både welsh och ESS har nämnts så måste jag flagga för cockern, trots att den ligger i underkant storleksmässigt för din del. Därtill kommer behov av pälsvård alt. att man håller hunden kortklippt.

Jag har en uppfödning som jag glatt skryter med:D. Han är verkligen en fin allroundhund som till vardags gärna hänger med barnen ut i skogen. Dessutom tävlar han i lydnad med matte (tog LP1 på tre starter nyligen), är viltspårchampion, tränar spanieljaktlydnad och bruks och ställs ut med framgång på inoff där dottern (12 år tror jag) gärna tävlar i barn med hund. Hon tränar också agility på BK med honom. Jag tycker det är speciellt roligt att både mor och dotter kan gå kurser och tävla med samma hund.

Nu ska jag säga att även om hunden är bra i grunden skulle inget av detta varit möjligt om han inte haft en duktig och konsekvent ägare. Men han är ett mycket bra exempel på vad en bra, men inte på något sätt fantastisk eller ovanlig, cocker kan göra om den får rätt träning. Det är synd att cockern p.g.a. lång päls och flashigt yttre ofta tas för en ren sällskapshund som ska ligga på en kudde, för där finns så mycket mer. (Men sedan är de också förträffligt sällskap:D)

Tog visst lite lång tid att svara, men skriver nu iaf :)

Vi jagar med vår hund, fågel då såklart. Han är aldrig lyckligare än när vi sätter på västen och släpper honom på fältet. Men det finns mycket mer man kan göra med en vizsla. Just nu måste vi ju hitta andra sysselsättningar under våren och sommaren, men vi kör just nu apportträning, viltspår(nyss börjat med, men såklart mycket uppskattat av Alan) och konditionsträning inför hösten jakter uppe på fjället.

Det är en aktiv hund helt klart, han måste få sin beskärda del varje dag för att inte klättra på väggarna. Jag skulle rekommendera att man jagar, eller åtminstone har möjlighet att träna på fågel, men ser det inte som ett absolut krav.
Just apportbiten är en aktivitet som iaf vår Vizsla både uppskattar och är duktig på.

Han är aningen vek, men inte feg. Några hårda åthutningar skulle inte fungera på honom, han skulle snabbt bli rädd.

Sammanfattningsvis; En mjuk, glad, sprallig hund som kräver fysisk såväl som psykisk aktivitet dagligen :)

... så måste jag flagga för cockern, trots att den ligger i underkant storleksmässigt för din del. D
Ja, cockern har jag tittat lite på, det verkar vara en jättetrevlig hund! Men som du säger, den är lite liten. Vilken av de större spanielraserna är mest lik en cocker i tempramentet då, om du har någon uppfattning om det? :)

Sammanfattningsvis; En mjuk, glad, sprallig hund som kräver fysisk såväl som psykisk aktivitet dagligen :)
Det låter helt klart som fel hund för mig. Hade fått tapetsera om en gång i månaden. Men väldigt vacker, verkligen! :d

Allmänt: Hörreni, jag sprang över den lapska vallhunden. Vad säger ni om den? :laugh:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar efter ny hund då jag tyvärr är hundlös och efter många år med vinthundar (greyhound och saluki) börjar jag nu kolla utanför... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 312
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 254
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 788
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 442
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka