HundSM och skott utbruten urUppdateringstråd 33

Bukefalos 30 år!

Nej, jag är fullt medveten om detta och tycker som sagt det är bra av arrangören att lösa detta ur det perspektivet - men är hundarna skottfasta så märks det ju knappast för dem om det smäller på en annan plan med. Det är ju 6mm i bruks och IGP. 9mm är det bara i skyddet tror jag, dvs ljudet färdas inte långt. Ligger ju en hel del bruksklubbar vid skytteklubbar tex och då får man ju acceptera ljudet där med.

Det är väl bara 6 mm i IGP? Platsen i brukset använder 9 mm.
Skulle brukset vara avelsutvärdering för bruksraserna är det ju dessutom dags att hålla upp en spegel. De enda bruksgrenarna som domineras av brukshundar är de där andra raser inte får vara med. Annars är det rätt mycket BC, labbar och golden. Så antingen mäter utvärderingen inte rätt sak, eller så levererar inte hundarna och det är dags att lägga om aveln.

Eller så har bedömningen blivit snedvriden. Hundarna SKA bedömas utifrån sina fysiska förutsättningar, men det är ändå så att en BC som kan stoppa på en nanosekund i inkallningen med ställande får högre poäng än en rottweiler eller boxer som rent fysiskt har än längre stoppsträcka.

Brukslydnaden har influerats för mycket av lydnadslydnaden i bedömningen, vilket har gynnat raser som är mer föriga än flera av bruksraserna, där du alltid behöver balansera förighet med lite mer jävlaranamma. En brukshund behöver inte vara världsbäst på att lyda, det är specialdelarna som är brukset kärna. Och där brukar de leverera.

Det här, förstår jag dig rätt om att du på riktigt tycker att bruks är bättre än andra sporter och allt annat bara ihopsatta saker för oss med sämre hundar? Det känsliga är att det inte behöver vara antingen eller, kan inte alla bara vara likvärdiga? Har det slagit dig att man aktivt väljer en annan hundras för att man inte är intresserad? Att vi inte gör bruks för att vi inte kan bättre? Kan du föreställa dig att vi kanske valt det vi tycker är roligt? Valt vår ras aktivt. Jag skulle till exempel aldrig vilja träna bruks, fast jag troligtvis skulle kunna lära mig. Men det intresset finns inte.
Du tolkar mig helt fel.

Allt är inte likvärdigt ur ett avelsperspektiv, det betyder inte att det är sämre i övrigt.
Jag hoppas alla valt sport efter vad man tycker är kul och att man valt ras efter vad som passar en, men eftersom både sporter och hundraser har olika syften så är de inte alltid likvärdiga.
Om alla raser och sporter vore exakt lika dana och hade samma syfte vore det ju extremt tråkigt samt att vi inte skulle ha behov av olika utvärderingar eller raser.

Självklart är mycket genetik och viktigt för mig med. Båda Trassels föräldrar har gjort bph med skott. Men ibland har det ju faktiskt inte något med avel att göra.

Det jag tänkte mest på är att det ibland känns som att vissa hundsporter är viktigare och bättre än andra när det egentligen är att man gör det som passar ens hund. Mina hundar mår bra av sin träning och jag är fullt medveten om att det inte passar eller räcker för andra raser men det innebär ju inte att hundar som inte passar till bruks/lydnad inte är sämre utan att dom passar bättre med någon annan form av aktivering/träning.

Jag tränade lydnad med min puff och lägger fortfarande in moment från den tiden jag gick kurser med mina nu med. Min puff klarade lätt av samma som brukshundarna när han var 1 år.

Jag tror det beror helt på vad man har för ras. Gällande border collie så är vallningen och temperament prio för mig. Sportmeriter är "lull lull" som varken gör från eller till. Jag skulle såklart inte bli ledsen att se mh eller bph för att se avreaktion och skottfasthet men det görs sällan och det är som sagt ändå vallning som är prio.

Skulle jag däremot skaffa en corgi så vill jag gärna se bph/mh och meriter inom nån gren som kräver fokus och samarbete. Där spelar det inte så stor roll vilken gren utan positivt om nån merit finns öht.

Har rasen en särskild funktion så är ju den grenen det som är "viktigare" att kolla på för den rasen. Är det främst en sällskapshund så spelar det ju ingen roll vilken gren man riktar in sig på om någon utan mer att hund är nöjd med aktiveringen man väljer.

Jag tror det beror helt på vad man har för ras. Gällande border collie så är vallningen och temperament prio för mig. Sportmeriter är "lull lull" som varken gör från eller till. Jag skulle såklart inte bli ledsen att se mh eller bph för att se avreaktion och skottfasthet men det görs sällan och det är som sagt ändå vallning som är prio.

Skulle jag däremot skaffa en corgi så vill jag gärna se bph/mh och meriter inom nån gren som kräver fokus och samarbete. Där spelar det inte så stor roll vilken gren utan positivt om nån merit finns öht.

Har rasen en särskild funktion så är ju den grenen det som är "viktigare" att kolla på för den rasen. Är det främst en sällskapshund så spelar det ju ingen roll vilken gren man riktar in sig på om någon utan mer att hund är nöjd med aktiveringen man väljer.
Ja ungefär så var det jag menade att det är olika behov men det kanske inte gick fram.

Men det jag menar är att det är tråkigt att den träning jag älskar liksom ses ner på, att olika grenar ses som olika mycket värda.

Att om man kanske fokuserat på rally och det är en favorit är det ju inte lull lull för den personen. Det krävs mycket jobb med sin sällskapshund att tävla i rally SM, stort tycker jag och något att vara stolt över.

Och jag VET att freestyle inte alls är vanligt och ingen träning enligt många men mina hundar får också jobba och bearbeta problem eftersom jag hittar på nya saker hela tiden. Definitivt inte vad en brukshund behöver men det är inte mindre värt.

Jag tror det är ett hopplöst projekt att få ihop bruks-SM med lydnad och rally. De har verkligen slagit knut på sig själva för att få till det så jag hoppas att arrangören får cred för detta. Men är jag pessimistisk tror jag att skotten kommer få skulden för dåliga resultat i de grenarna.

Men potentiellt hade det kunnat bli ett samlat SM. Mindre "vi och dom". Jag vill absolut inte att man bryter ut olika tävlingsgrenar från SBK, men i fråga om skott önskar jag att skotträning och skottfasthet är normen, och att skottfria dagar är färre än antalet med skott på klubbarna. Jag tror att det sållar agnarna från vetet bättre, och att det i slutändan leder till färre hundar med ärvd skotträdsla. På sikt gynnar det alla även om det såklart är begränsande för den som har en rädd hund.

Men potentiellt hade det kunnat bli ett samlat SM. Mindre "vi och dom". Jag vill absolut inte att man bryter ut olika tävlingsgrenar från SBK, men i fråga om skott önskar jag att skotträning och skottfasthet är normen, och att skottfria dagar är färre än antalet med skott på klubbarna. Jag tror att det sållar agnarna från vetet bättre, och att det i slutändan leder till färre hundar med ärvd skotträdsla. På sikt gynnar det alla även om det såklart är begränsande för den som har en rädd hund.

Ja, jag tycker det är helt galet att skott är så begränsat på brukshundsklubbarna. Plus att det dessutom inbegriper att man måste förvarna om det förkommer piskljud vid skyddsträning.

Att om man kanske fokuserat på rally och det är en favorit är det ju inte lull lull för den personen. Det krävs mycket jobb med sin sällskapshund att tävla i rally SM, stort tycker jag och något att vara stolt över.

Fast nu pratade jag om är rent rasspecifikt utifrån vad som ses som meriterande. Att allt annat än vallning rent rasspecifikt (ur avelssynpunkt och meriterande) ses som lull lull betyder inte att det inte är en enorm prestation att ta sig till SM i en annan gren. Jag har inte heller skrivit att just rally är lull lull utan allt annat än vallning är lull lull när det gäller värdet av individen i rasen. Det spelar ingen roll om det en världsmästare i lydnad eller en hjältehund inom räddning för egenskapen som värdesätts är vallningen i rasen border collie och ur avelssynpunkt. Sen förtar det inte från det individuella ekipaget att de presterat otroligt bra.

Där tänker jag också att vallning, jakt, brukset, IGP osv är meriterande på ett annat sätt för de raser som avlas utefter de meriterna. Att rally, freestyle, agility inte specifikt är avelsmeriterande på samma sätt eftersom vi inte har nån ras som specifikt är utformad mot de grenarna. För mig handlar det inte om att nån gren är bättre än nån annan men ur avelssynpunkt väger såklart den grenen rasen är inriktad på tyngst för den rasen.

Eller så har bedömningen blivit snedvriden. Hundarna SKA bedömas utifrån sina fysiska förutsättningar, men det är ändå så att en BC som kan stoppa på en nanosekund i inkallningen med ställande får högre poäng än en rottweiler eller boxer som rent fysiskt har än längre stoppsträcka.

Brukslydnaden har influerats för mycket av lydnadslydnaden i bedömningen, vilket har gynnat raser som är mer föriga än flera av bruksraserna, där du alltid behöver balansera förighet med lite mer jävlaranamma. En brukshund behöver inte vara världsbäst på att lyda, det är specialdelarna som är brukset kärna. Och där brukar de leverera.
Fast om hundarna ska bedömas utifrån sina förutsättningar faller ju brukset som avelsutvärdering för hundar för tjänst - där måste hunden utvärderas efter de krav tjänsten ställer. Och om nu lydnadsmomenten snedvrider och belönar egenskaper som inte är önskvärda i en riktig brukshund - varför är de med i proven?

Och en tjänstehund behöver många gånger vara världsbäst på att lyda (även om det nödvändigtvis inte är detsamma som att stryka sig längst ett ben på en plan)

Jag tror det är ett hopplöst projekt att få ihop bruks-SM med lydnad och rally. De har verkligen slagit knut på sig själva för att få till det så jag hoppas att arrangören får cred för detta. Men är jag pessimistisk tror jag att skotten kommer få skulden för dåliga resultat i de grenarna.

Så du vill absolut inte bryta ut tävlingsgrenar från SBK - men anser att det blir sämre om brukshundsklubbarna anpassar sig till dem? Visst välkomna, men bara på våra villkor som är de bästa villkoren. SBK har också valt att organisera bredare än brukset och påstår sig vara en organisation för Sveriges hundägare.

PS på vår klubb beror begränsning av skotträning på dem som bor i närheten. Inte ens skytteklubbarna får skjuta varje dag

Fast om hundarna ska bedömas utifrån sina förutsättningar faller ju brukset som avelsutvärdering för hundar för tjänst - där måste hunden utvärderas efter de krav tjänsten ställer. Och om nu lydnadsmomenten snedvrider och belönar egenskaper som inte är önskvärda i en riktig brukshund - varför är de med i proven?

Jag skulle inte säga att lydnadsmomenten i sig belönar fel egenskaper, men det som premieras i bedömningen har glidit närmare dels precisionsutförandet i lydnadslydnaden och dels en ökad flashighet.

Och en tjänstehund behöver många gånger vara världsbäst på att lyda (även om det nödvändigtvis inte är detsamma som att stryka sig längst ett ben på en plan)

Nja, sanning med modifikation skulle jag säga. Den förväntas ju inte lyda utan korrigeringar eller belöningar som på en tävlingsplan.

Nja, sanning med modifikation skulle jag säga. Den förväntas ju inte lyda utan korrigeringar eller belöningar som på en tävlingsplan.
det där beror helt på vad hunden gör. I ett skarpt läge måste hunden ofta lyda ögonblickligen. Ofta behöver man kunna placera hunden utan att behöva övervaka att den är där den ska vara. Då kan man inte hålla på med belöningar eller korrigeringar.

Men ska proven vara avelsutvärderingar behöver man en levande diskussion med dem som har tjänstehundar, så att man mäter rätt saker. Annars är brukset ytterligare ett sätt att aktivera vad som egentligen är sällskapshundar (vilket det faktiskt inte ligger något fel i) och den enda riktiga utvärderingen är hundar i tjänst i linjen.

Så du vill absolut inte bryta ut tävlingsgrenar från SBK - men anser att det blir sämre om brukshundsklubbarna anpassar sig till dem? Visst välkomna, men bara på våra villkor som är de bästa villkoren. SBK har också valt att organisera bredare än brukset och påstår sig vara en organisation för Sveriges hundägare.

PS på vår klubb beror begränsning av skotträning på dem som bor i närheten. Inte ens skytteklubbarna får skjuta varje dag
Ja, grunden i BRUKSHUNDSKLUBBEN är naturligtvis brukset? Vad skulle det annars vara?
Att göra så man måste bli hårdare med sitt urval i avel kan knappast vara något negativt heller?

SBK är dessutom "har i uppgift att sprida totalförsvarsinformation samt att rekrytera och utbilda frivilliga för uppgifter inom totalförsvaret" samt "Vi har i uppdrag att rekrytera och utbilda hundar och personal till Försvarsmakten och Myndigheten för civilt försvar." vilket ju brukset har sin grund i.
Utan bruksgrenarna och IGP så skulle vi dessutom ha mycket svårare att få fram tjänstehundar, vilket jag hoppas vi kan enas om har en viktig funktion i samhället.

Ja, grunden i BRUKSHUNDSKLUBBEN är naturligtvis brukset? Vad skulle det annars vara?
Att göra så man måste bli hårdare med sitt urval i avel kan knappast vara något negativt heller?

SBK är dessutom "har i uppgift att sprida totalförsvarsinformation samt att rekrytera och utbilda frivilliga för uppgifter inom totalförsvaret" samt "Vi har i uppdrag att rekrytera och utbilda hundar och personal till Försvarsmakten och Myndigheten för civilt försvar." vilket ju brukset har sin grund i.
Utan bruksgrenarna och IGP så skulle vi dessutom ha mycket svårare att få fram tjänstehundar, vilket jag hoppas vi kan enas om har en viktig funktion i samhället.
Då anser ni inte rally etc hör hemma hos er och att de bör organisera sig som SAIK.

Eftersom retrievers både går bra på bruksprov och används mycket som specialsökhundar och sök-och räddning, kanske proven är bra. Det kanske är något för uppfödare av brukshundar att begrunda

Det är väl inte sämre för rallylydnadshundar att det förekommer skott? Kräver de anpassning "ej skott" är ju något galet och jag anser inte att det gynnar någån ras. ALLA raser gynnas av högre krav på skottfasthet. De som är skotträdda har kanske lite svårare att ta sig till mästerskapsnivå, det är kanske inte så dumt, inte på sikt i alla fall.

Eftersom retrievers både går bra på bruksprov och används mycket som specialsökhundar och sök-och räddning, kanske proven är bra. Det kanske är något för uppfödare av brukshundar att begrunda
Dagens bruksprov (lydnadsmomenten) premierar extremt förarveka hundar. Det är inget fel på momenten egentligen, men när det finns många duktiga ekipage på topp blir det svårt att rangordna på annat sätt än att den som utför momenten snabbast vinner. Det gynnar vallhundar och jaktretrievers som är betydligt känsligare och kvickare än många bruksraser. Men de hundarna är inte alltid särskilt bra till det som är brukshundrasernas avelsmål egentligen. Det vimlar ju inte av jaktretrievers och framförallt inte border collies hos polis, väktare och inom försvarsmakten.

Det blir alltså en tankevurpa när man tänker att uppfödare av bruksras borde avla fram vekare hundar för att vinna mästerskapen. Snarare borde mästerskapen premiera det man egentligen vill se. Men dit kommer vi nog inte av praktiska skäl.

En fundering jag har är att man inom hund ofta mixar det som jag ser som hundsport och det som jag tänker är arbetsprov/avelsutvärdering. Och jag fattar att många vill göra något mer än enstaka anlagsprov, beskrivningar, utvärderingar. Men då behöver det bli tydligt och man behöver som förare vara med på vad det är man ställer upp i.
Dagens bruksgrenar (ok, jag har bara tävlat spår och tränat rapport så är absolut inte lika erfaren i det som jag är i rally och lydnad) är hundsport i mina ögon, inte arbetsprov eller beskrivning. För mig kan inte något där du ska placeras i rangordning vara avelsvärderande, där ska det bara förhålla sig till rasstandard och behov utifrån tänkt arbete. Allt annat, där du har en 1.a, 2.a, 3.a osv, är hundsport.

Med andra ord anser jag inte att dagens brukstävlingar är något som utvärderar brukshundarna.

Det är väl inte sämre för rallylydnadshundar att det förekommer skott? Kräver de anpassning "ej skott" är ju något galet och jag anser inte att det gynnar någån ras. ALLA raser gynnas av högre krav på skottfasthet. De som är skotträdda har kanske lite svårare att ta sig till mästerskapsnivå, det är kanske inte så dumt, inte på sikt i alla fall.

Tanken med grenar som agility, freestyle och rally är att ALLA ska kunna vara med iallafall i de lägre klasserna. Sen kan jag tycka att agilityn nu har börjat dra åt ett håll där klass 1 banorna mer är en inkörsport för erfarna förare med gröna hundar än nybörjar ekipage vilket kan leda till att man tappar bredd i sporten. De har ju infört 0-klass och det finns ju inoff blåbärstävlingar men jag tror många nya (och gamla) upplever att steget att tävla klass 1 blivit större.

Även skotträdda hundar behöver ju aktivering tänker jag och det vore inte snällt att göra dem och ägarna en otjänst genom att exkludera dem från brukshundsklubbarna för att alla grenar ska kräva skottfasta hundar. Det är många nybörjarförare jag träffat som i nästa hund tänkt till mer kring ras när de snöat in på någon gren och därifrån skulle man ju tappa rekrytering om de exkluderas. Sen kan jag tycka att i högsta klassen oavsett gren ska hunden klara störning även i form av skott.

Liknande trådar

• Många frågor om att äga och träna Siberian Husky
  • Schäfer - är vi redo?
  • ID-Hundar utan licens
  • Jakthundar och passivitetsträning

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad