HundSM och skott utbruten urUppdateringstråd 33

Bukefalos 30 år!

Kan ju tillägga att den lokala klubben här är "bruks"delen i brukshundklubbnamnet också förlegat. Det finns kanonfina spår och sökmarker i området, och har också haft tävlingar i bruks tidigare. Nu tror jag att det finns en enda person i klubben som tränar och har startat någon enkel brukstävling i spår. Annars är det lydnad, rallylydnad, agility, nosework, apportering etc som gäller. Mer viltspår än bruksspår de senare åren. Av de aktiva i klubben är brukshundraser i definitiv minoritet - mest är det andra hundar. Samma sak med valpkurs, förra året var ca en av tio bruksras.

Ett av problemen på min klubb kopplat till bruks är att man inte får tävla med blandraser - jag och en annan klubbmedlem, som nog är de båda som varit mest aktiva med träning och tävling de senaste åren, har båda blandraser som yngsta hundar. Vi tävlar båda för att hjälpa till att ha något att satsa mot i träningen, så utan möjligheter att tävla drar vi inte heller igång några träningar i bruks. Jag har tränat lite sök för skojs skull med yngsta, och spårar lite med alla. Äldsta testade jag SAR med för något år sedan (blandraser får ju delta där) bara för att testa för skojs skull (nybörjartävlingarna där är ju dock mer krävande än de låga bruksklasserna, av det jag sett). Men det är ju ingen som har intresse av bruks i klubben och drar igång träningar eller liknande. Samma med att organisera tävlingar - det är lydnadstävlingar och liknande nu, inga brukstävlingar, eftersom det inte finns några som är särskilt intresserade av det, samtidigt som man i princip går back ekonomiskt av att hålla i en brukstävling.

Kruxet är ju att så fort man lägger in ett tävlingsmoment i det hela så tenderar även den individuella bedömningen att ändras. Det är inte som att de rastypiska får högre betyg än de showiga, men att de showiga sedan vinner själva tävlingsmomentet. Istället blir det ju att synen på vad som är bra förskjuts, så att det showiga plötsligt blir standarden.

Visst, det säger jag inte emot. Men det ändrar ju inte vad grundavsikten är. :)

Men hur skiljer det sig från t.ex. lydnadstävling, rallylydnadstävling etc? Där är det ju också individuell bedömning, där man kan bli godkänd eller inte godkänd etc. Men att, på samma sätt, så används poängen även där för att rangordna dig. Det är ju samma sak där - man får ju hellre uppflyttningsresultat än står högst på pallen.
Men nu tycker alltså det är tävling, men bruksprov, som fungerar likadant, inte är tävling på samma sätt?

Absolut, de har ju lånat modellen från brukstävlingarna. Men de har ju inte samma ursprung som avelsutvärderande av en viss typ av hund.

Men hur skiljer det sig från t.ex. lydnadstävling, rallylydnadstävling etc? Där är det ju också individuell bedömning, där man kan bli godkänd eller inte godkänd etc. Men att, på samma sätt, så används poängen även där för att rangordna dig. Det är ju samma sak där - man får ju hellre uppflyttningsresultat än står högst på pallen.
Men nu tycker alltså det är tävling, men bruksprov, som fungerar likadant, inte är tävling på samma sätt?
Bruksprov testar om hunden kan arbeta koncentrerat under längre tid, med uppgifter som hundar är bäst på och som människor inte kan utföra som nosarbete eller inte har fysik för, som sök, skydd och rapport. I vissa grenar nästan helt utan stöd av sin förare.

Prestationen är värd titeln som hunden får vid ett endast godkänt resultat.

I rallylydnad eller tävlingslydnad skulle du kunna dressera ett förskolebarn att göra uppflyttningsresultat. Lite problem med att hitta rätt pinne vid doftprovet, men chansar man tillräckligt många gånger har man statistiken på sin sida.

Den stora skillnaden är alltså att de nyttiga och unika arbetsegenskaper som endast hundar har, testas med bruksprov.

Tycker att rally och lydnadslydnad också är bra aktiviteter eftersom kontakten mellan hund och förare stärks, men visst är brukset överlägset eftersom hundarna får jobba med sådant som bara hundar kan och älskar att göra.

Bruksprov testar om hunden kan arbeta koncentrerat under längre tid, med uppgifter som hundar är bäst på och som människor inte kan utföra som nosarbete eller inte har fysik för, som sök, skydd och rapport. I vissa grenar nästan helt utan stöd av sin förare.

I rallylydnad eller tävlingslydnad skulle du kunna dressera ett förskolebarn att göra uppflyttningsresultat. Lite problem med att hitta rätt pinne vid doftprovet, men chansar man tillräckligt många gånger har man statistiken på sin sida.

Den stora skillnaden är alltså att de nyttiga och unika arbetsegenskaper som endast hundar har, testas med bruksprov.

Tycker att rally och lydnadslydnad också är bra aktiviteter eftersom kontakten mellan hund och förare stärks, men visst är brukset överlägset eftersom hundarna får jobba med sådant som bara hundar kan och älskar att göra.
Då tycker du alltså också att nosework är överlägset, eftersom det är sådant som bara hundar kan och de älskar att göra?

Det jag tänker testas i rallylydnad och lydnad är delvis förmågan att samarbeta och kommunicera - dvs att hunden gillar att vara med sin människa och göra det människan ber om. Är inte det ganska unikt för djur? Samarbetsförmågan med människor?

Det blir ju då också ett test av arbetsegenskaper, men mer för hur vardagen ser ut idag och vad majoriteten har hundar till idag - dvs som sällskaps- och familjehundar.

Då tycker du alltså också att nosework är överlägset, eftersom det är sådant som bara hundar kan och de älskar att göra?

Ska man använda den logiken så blir många sällskapsavlade hundar helt plötsligt suveräna bruksexemplar. Jag tycker inte att det håller, för många som är duktiga i självständigt arbete fallerar när det krävs mer samarbete med föraren.

Men vad vet jag, min showlabbe som av rallyinstruktör avskrivits som hopplös kanske har en oanad talang för bruksprov? :idea:

Ska man använda den logiken så blir många sällskapsavlade hundar helt plötsligt suveräna bruksexemplar. Jag tycker inte att det håller, för många som är duktiga i självständigt arbete fallerar när det krävs mer samarbete med föraren.

Men vad vet jag, min showlabbe som av rallyinstruktör avskrivits som hopplös kanske har en oanad talang för bruksprov? :idea:
Nu hänger jag nog inte med helt 😅
Det du citerade handlade ju om att nosework i så fall (med Lirans resonemang) är en gren som är överlägsen lydnad etc, eftersom det är en gren som fokuserar på det som hundar älskar att göra och som enbart hundar kan göra (dvs har en praktisk funktion i grunden)

Nu hänger jag nog inte med helt 😅
Det du citerade handlade ju om att nosework i så fall (med Lirans resonemang) är en gren som är överlägsen lydnad etc, eftersom det är en gren som fokuserar på det som hundar älskar att göra och som enbart hundar kan göra (dvs har en praktisk funktion i grunden)

Jag är trött och har ett smärtskov så du får ursäkta att jag eventuellt är ännu mer luddig nu, men jag får helt enkelt lite griller i huvudet av tankesättet. Här har jag halkat in i nosework på ett bananskal, för att jag inte får det att funka med nån annan gren vi provat. Men i nosework går samma hund som "alla" sagt saknar arbetsmoral och jobbar som ett proffs. Det blir en mindfuck för mig, det kan väl inte vara så enkelt som att nosework är överlägset allt annat?

Jag är trött och har ett smärtskov så du får ursäkta att jag eventuellt är ännu mer luddig nu, men jag får helt enkelt lite griller i huvudet av tankesättet. Här har jag halkat in i nosework på ett bananskal, för att jag inte får det att funka med nån annan gren vi provat. Men i nosework går samma hund som "alla" sagt saknar arbetsmoral och jobbar som ett proffs. Det blir en mindfuck för mig, det kan väl inte vara så enkelt som att nosework är överlägset allt annat?

Det är ju inte helt ovanligt att rent nosarbete är så självbelönande att hundar som annars har bättre saker för sig än att göra det vi vill jobbar på utan problem där. Jag har ju lite av ett sånt exemplar i min äldsta hane. Han är en spårmaskin, men anstränga sig på en lydnadsplan? Njaaaaaa, möjligen om alla planeterna står rätt. Nu har vi lyckats bli uppflyttade till högre spår, så han har ju en grundläggande funktionslydnad, men herregud vad långt inne det sitter ibland.

Dagens bruksprov (lydnadsmomenten) premierar extremt förarveka hundar. Det är inget fel på momenten egentligen, men när det finns många duktiga ekipage på topp blir det svårt att rangordna på annat sätt än att den som utför momenten snabbast vinner. Det gynnar vallhundar och jaktretrievers som är betydligt känsligare och kvickare än många bruksraser. Men de hundarna är inte alltid särskilt bra till det som är brukshundrasernas avelsmål egentligen. Det vimlar ju inte av jaktretrievers och framförallt inte border collies hos polis, väktare och inom försvarsmakten.

Det blir alltså en tankevurpa när man tänker att uppfödare av bruksras borde avla fram vekare hundar för att vinna mästerskapen. Snarare borde mästerskapen premiera det man egentligen vill se. Men dit kommer vi nog inte av praktiska skäl.
Fast det stämmer inte helt, på flygplatser och liknande platser använder man numera ofta precis motsatta hundraser, spaniels och Retrievers och andra ”mildare” raser för att inte göra folk oroliga.

Men så är det inte. Vill man ha 98-100 poäng måste man på fokusera på varje moment och detaljer i ens egna fötter och kropp och hunden. Det finns liksom inte plats för en enda tass som är lite sned eller ett litet, litet felsteg av mig och man vet ju aldrig innan tävlingen hur banan ser ut så alla moment måste genomföras på både vänster och höger sida och man måste kunna alla moment lika bra.

Senast ändrad:
Efter att ha varit på HundSM måste jag säga att det var ett otroligt trevligt arrangemang som jag hoppas återkommer MEN att jag står kvar vid min åsikt angående skotten.

Xarko fick ligga och kolla både mondio och svensk skydd med skott - noll reaktion. :love: Han var dock intresserad av bambupinnen i mondion, ringhund som han är i grunden ;)

My two cents:
1) Har du dresserat några förskolebarn till uppflyttningsresultat i lydnad? Eller kanske tagit championat med alla dina hundar? Det borde ju du kunna göra på sju förmiddagar. Eller uttrycker du dig om något du själv inte deltar i? SBK har valt att öppna för en större andel av hundägarna - om detta görs med armbågen borde man låta bli.

2) Sedan är frågan om arbetsegenskaperna verkligen testas - för arbetande jakthundar eller vallhundar känns faktiskt inte 1500 meter spår eller 17 minuter sök tillräckligt för att verkligen testa hunden. Och det känns som att det dresserade förskolebarnet skulle komma långt även här (men jag har inte tillgång till något sådant och har inte provat).

3) Om det nu handlar om att ta fram arbetande hundar så måste man ju ta fram de bästa för arbetet oavsett ras. Och proven måste knyta an till kraven i de arbeten som utförs. Om bruksraserna nu är mest lämpade för arbete så borde de inte behöva prövas i skyddade verkstäder - då borde alla prov vara öppna för alla hundar inklusive blandraser. Den dagen då brukshundarna inte dominerade i de prov som ska testa deras arbetsegenskaper, så omprövar man aveln. Och att proven konstant utvärderas av de som arbetar med hundar (jmf med jaktproven, de är visserligen normalt bara öppna för vissa raser, men där kopplingen till den praktiska jakten i de flesta fall är stark).

(Jag är ekonom - mål, tester och uppföljningar leder väldigt snabbt till suboptimering om man slutar tänka. Det gäller även om proven/målen i grunden är bra och väl utformade. OCH Ett gott syfte helgar inte dålig utvärdering. Tvärtom ju viktigare det man vill uppnå är, desto viktigare är det att man utvärderar rätt)

4) om det nu är så viktigt att hundarna klarar skott - varför skyddas hundarna på bruksprov från andra störningar? Du får inte belöna på plan, vilket jag fått förklarat beror på att tappade godisar kan störa. Löptikar får inte delta. OM nu proven ska mäta arbetsegenskaper så borde både löptikar och tappad kyckling kunna hanteras. Vi kan ju inte ha det så att lede FI eller Björnligan klarar sig om de strör ut ett par påsar Frolic

Jag tycker faktiskt att den här tråden är rätt löjeväckande med tanke på hur många av de som uttalar sig som har raser som visserligen är brukshundar men som lämnar mycket få tjänstehundar. Med tanke på hur mycket konkurrens det är om bra labbar, springrar, schäfrar och mallar borde det vara simpelt att få ut fler raser i tjänst om de bara visar att de duger. Fn är alla och rycker i samma hundar och det är brist på hundämnen. Och om man inte är intresserad av att få ut hundar i tjänst - varför sitta och argumentera från höga hästar och göra sig löjlig på andra hundsporters bekostnad? Då handlar även bruks/IPO etc också "bara" om att aktivera sig och sin hund (Hur många procent av dobbrarna och boxrarna är i tjänst?)

4) om det nu är så viktigt att hundarna klarar skott - varför skyddas hundarna på bruksprov från andra störningar? Du får inte belöna på plan, vilket jag fått förklarat beror på att tappade godisar kan störa. Löptikar får inte delta. OM nu proven ska mäta arbetsegenskaper så borde både löptikar och tappad kyckling kunna hanteras. Vi kan ju inte ha det så att lede FI eller Björnligan klarar sig om de strör ut ett par påsar Frolic

Jag tycker faktiskt att den här tråden är rätt löjeväckande med tanke på hur många av de som uttalar sig som har raser som visserligen är brukshundar men som lämnar mycket få tjänstehundar. Med tanke på hur mycket konkurrens det är om bra labbar, springrar, schäfrar och mallar borde det vara simpelt att få ut fler raser i tjänst om de bara visar att de duger. Fn är alla och rycker i samma hundar och det är brist på hundämnen. Och om man inte är intresserad av att få ut hundar i tjänst - varför sitta och argumentera från höga hästar och göra sig löjlig på andra hundsporters bekostnad? Då handlar även bruks/IPO etc också "bara" om att aktivera sig och sin hund (Hur många procent av dobbrarna och boxrarna är i tjänst?)
Svarar på denna delen först då jag inte hinner svara på allt just nu:
Skott är ju en av de sakerna som ger mest lidande för hundarna i vardagen att inte klara, en hund som har svårt att släppa att det ligger godis på plan mår ju inte dåligt av detta - en hund som är skotträdd lider.

Det är ganska många som tycker det är dumt att löptikar inte får delta på bruksprov, även bland de tävlande, så det handlar inte om att man vill hålla på i skyddad verkstad. Jag tror ffa det är gruppmomenten som gjort att man sagt att löptik inte får vara med. Spåra och gå lydnad tex ska de klara även om löptik är där.

Godis handlar ju mer om att hundarna ska klara att arbeta UTAN belöning, dvs visa att de har uthållighet i arbetet. Det är tex därför man istället får peppa hundarna mycket mer i rally - för att hundar utan den typen av arbetsmotor ska kunna vara med. Jag lovar att hundarna på SM skulle klara en hel kärra frolic på planen. Sporten heter IGP numera.

Att tex det är få dobermanns som tjänstehundar numera beror inte på att hundarna inte duger, utan mycket på att folk inte kan köra dem eller att de är för stora.
Det finns uppfödare som fått ut en hel del väktarhundar. Utomlands finns det fler.

Ammos pappa & morfar var förövrigt både brukschampions OCH väktarhundar, Xarkos syster är polishund utomlands 🤷‍♀️

När bruksraserna togs fram, flertalet under en ganska begränsad period, hade de som skapade raserna olika tankar om vad som bäst lämpade sig. Sedan har det ju visat sig att vissa bruksraser är "bättre" än andra om man ser till spetskompetens och träningsbarhet. Vallhundsraserna är mer föriga än de som har ett ursprung som självständigare boskapsvaktare eller för den delen användning vid djurhetsning.

Det har ju också gjort att de som avlar brukshundar för tjänst och för sport har fokuserat mer på vissa av raserna och även valpköparna har ju följt med. Du kan absolut avla boxer för tjänst, men vem ska köpa dem? Förut fanns det en person, men nu jobbar han mest med utbildning av andra hundförare. Därför finns det idag ingen uppfödare som satsar på att plocka fram de som har det lilla extra i fråga om skärpa. Jag skulle tro att min ena skulle klara många delar av ett L-test för han är väldigt miljöstark och nervfast. Däremot skulle han falla på försvarslust, han har inte så mycket skärpa att plocka fram.

Jag har svårt att förstå tanken att man ska "döma" ut att det finns speciella bruksraser och att de faktiskt fyller en stor funktion bara för att vissa av raserna är mindre ideala för dagens användningsområden.

Man ska hålla på med det man (och ens hund) blir glad av, men att försöka argumentera att vissa hundsporter inte är svårare än andra är ju bara dumt. Finns ett helt gäng med boxrar som tävlar rallylydnad och gör resultat som de skulle haft mycket svårare att uppnå i vanlig lydnad eller brukslydnad. Herregud, fick jag belöna mina under programmets gång skulle det göra en milsvid skillnad. Däremot skulle jag inte fixa rallylydnad för jag skulle ta fel på höger och vänster och lägga krokben för mig själv.

Det är samma med viltspår. En dotter till mina ena hane blev viltspårschampion vid 8-9 månaders ålder. Hon testades så fort hon hade åldern inne och tog det på tre raka prov.

2) Sedan är frågan om arbetsegenskaperna verkligen testas - för arbetande jakthundar eller vallhundar känns faktiskt inte 1500 meter spår eller 17 minuter sök tillräckligt för att verkligen testa hunden. Och det känns som att det dresserade förskolebarnet skulle komma långt även här (men jag har inte tillgång till något sådant och har inte provat).
Nja. Man sållar väl ut en del på bruksproven. Många hundar har faktiskt inte ork att prestera bra i de högre klasserna i brukset. Men tittar man i ett större perspektiv; hunden har gjort ett bra MH och ett bra MT, flera nära släktingar likaså, några är tjänstehundar. Då kan man nog säga att det är ett bra avelsresultat och inte en träningsprodukt.

SM är inte en tävling för bästa hunden, det är en tävling för mest korrekt utförda momenten. Även mentalt dåliga hundar kan få bra betyg. En mentalt stark och självständig hund vinner sannolikt inte, inte heller den som är för stor pga kan inte utföra rörelserna tillräckligt snabbt.

3) Om det nu handlar om att ta fram arbetande hundar så måste man ju ta fram de bästa för arbetet oavsett ras. Och proven måste knyta an till kraven i de arbeten som utförs. Om bruksraserna nu är mest lämpade för arbete så borde de inte behöva prövas i skyddade verkstäder - då borde alla prov vara öppna för alla hundar inklusive blandraser. Den dagen då brukshundarna inte dominerade i de prov som ska testa deras arbetsegenskaper, så omprövar man aveln. Och att proven konstant utvärderas av de som arbetar med hundar (jmf med jaktproven, de är visserligen normalt bara öppna för vissa raser, men där kopplingen till den praktiska jakten i de flesta fall är stark).

(Jag är ekonom - mål, tester och uppföljningar leder väldigt snabbt till suboptimering om man slutar tänka. Det gäller även om proven/målen i grunden är bra och väl utformade. OCH Ett gott syfte helgar inte dålig utvärdering. Tvärtom ju viktigare det man vill uppnå är, desto viktigare är det att man utvärderar rätt)
Hundar är inte lika enkla som ekonomiuppföljningar och det ställer till det med den mänskliga faktorn. Den dagen icke bruksraser är lika vanliga inom försvarsmakten, polisen och som väktarhundar, då kanske brukshunduppfödarna behöver vidga sitt perspektiv. Men där är vi verkligen inte än.

Klart att brukshundarna klarar godis på plan. Men de ska klara att jobba utan att bli matade hela tiden. Löptik gissar jag beror på gruppmomenten, OM någon hund är olydig blir ju konsekvenserna jättestora. Störning av andra hundar testas dock i samma moment, de ska vara lydiga nog att varken leka eller bråka fast föraren är borta en stund.
Min ras är ganska oduglig som väktarhund pga sin storlek och klena bett och mig veterligen finns det bara ett enda exemplar som var polishund. Tyvärr har vi också fått in fler dåliga hundar i aveln när man avlar på andra meriter än brukset. Det är en självständigt vallande ras ursprungligen, ändå ser man gott om ängsliga hundar som inte vågar lämna sin förare.

Det finns några stycken som är TJH hos hemvärnet och flera som går bra i höga klasser i alla grenar utom skyddet.

Liknande trådar

• Många frågor om att äga och träna Siberian Husky
  • Schäfer - är vi redo?
  • ID-Hundar utan licens
  • Jakthundar och passivitetsträning

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat