Bukefalos 28 år!

Hundsnack och uppdatering del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Känslan när man ser en svart hund springa runt bland villatomterna helt utan ägare i sikte och man hinner tänka att jäkla folk som inte har koll på sina hundar, när man inser att den där svarta hunden är mystiskt lik sin egen hund (som man trodde man stängde in hemma) lagom till nämnda hund ser en granne kommer ut med wienerbröd, taklar grannen och snor deras fika.... :meh: Den känslan.
Ta den texten, byta ut en svart hund mot en svart och en vit hund och fyll på med- springer rätt över åker för att dem såg grannen 100 m bort och man ju absolut är tvungen att tvångsgosa med allt som rör sig. :meh:

För det är så jäkla lätt att lära dem att knte springa över till grannen när Hon sitter mest och kliar hunden på magen med ett gigantiskt smile när jag äntligen har tagit mig över åkern för att fånga råttorna :meh::laugh:
 
Funderar vad det är för något @dobbis "lurat" på mig.

Maken till morgontrött hund har jag aldrig varit med om. Det är vanligt att jag bär henne från säng till nedervåningen sen är hon med men nu är det bära ut, sätta henne låta henne kissa (nästan på plats typ) sen får jag lyfta upp för att åka vidare. I koppel så lägger hon sig ned och lös så sitter hon kvar :D

Dock är det enbart de mornar som det är jobb... är jag ledig och vill ha sovmorgon har jag alltid en pigg och alert hund vid 6 på morgonen som absolut måse ut och starta dagen. Vid jobb så får jag upp henne runt 06:15-06:30 när jag går mot bilen.


Jag funderar allvarligt på om man kan reklamera? Dolt fel kanske? Eller om man kan lämna in henne för kalibrering?

Basenjisarna behöver en Effie paus också de orkar inte riktigt med all denna studsiga energi. :rofl:
 
Fuskade lite i Tinjas vilovecka för att träna lite "ignorera den där maten du älskar och fortsätt hålla fokus på mig" samtidigt som vi körde igenom lite lydnad och rallylydnad :p Hade förberett mush viltbollar, hennes absoluta favorit och det är svårt att inte titta på maten när man går förbi eller blir inkallad förbi. Men det gick ändå bra! Hon fattade vinken efter en liten stund.

Viloveckor är verkligen inte Tinjas favorit. Långpromenader och godissök duger liksom, men det märks att hon vill mer. Men på söndag är det klass 3 agility, så då kommer hon bli nöjd! :D
 
Idag hade vi en härlig start på dagen, vid 7 var jag vid inomhuspoolen och så blev det först sim+vibb för Lyxa, och sen kom simfröken vid 8 och så fick Nuke sitt första pass i poolen med instruktör :) !

388ED50A-9E87-4B18-AEE2-B8B4748E8D6F.jpeg


Blir bra att ha honom insimmad i poolen han med, så har man det som ett komplement och så kan han ta över simtillfällena när tikarna löper :up:
 
Funderar vad det är för något @dobbis "lurat" på mig.

Maken till morgontrött hund har jag aldrig varit med om. Det är vanligt att jag bär henne från säng till nedervåningen sen är hon med men nu är det bära ut, sätta henne låta henne kissa (nästan på plats typ) sen får jag lyfta upp för att åka vidare. I koppel så lägger hon sig ned och lös så sitter hon kvar :D

Dock är det enbart de mornar som det är jobb... är jag ledig och vill ha sovmorgon har jag alltid en pigg och alert hund vid 6 på morgonen som absolut måse ut och starta dagen. Vid jobb så får jag upp henne runt 06:15-06:30 när jag går mot bilen.


Jag funderar allvarligt på om man kan reklamera? Dolt fel kanske? Eller om man kan lämna in henne för kalibrering?

Basenjisarna behöver en Effie paus också de orkar inte riktigt med all denna studsiga energi. :rofl:
Tar på mig "felet" är ingen morgonmänniska. :o:D
 
Fågelviskaren Tinja :D Det är mer regel än undantag att det kommer gäss eller svanar och är nyfikna på vad hon håller på med när hon plaskar i vattnet. Tinja kunde inte bry sig mindre. Finns ju vatten att plaska i!
Det är så skönt att vi bor vid en sjö i den här värmen. Jag har ju börjat powerwalka för att få upp kondisen, så det är guld värt att kunna pausa för att vila samt blöta och vattna hunden.

Edit: Ser nu att hela inlägget läggs in istället för bara videon.. Är inte så nöjd med det :crazy:
 
I går kom vår förhoppningsvis nya tik till Sverige och sin uppfödare. Jag pratade som hastigast i dag med uppfödaren som var in på mitt jobb i annat ärende. De var rätt sura på förra ägaren då tiken inte var i vidare fysiskt bra form. Muskelfattig och tunn. Men frisk! Det är det viktigaste. Resten är lätt att lösa.
Får se om vi hinner dit och kika på henne i morgon. Oavsett så kommer hon att mellanlanda hos uppfödaren till efter midsommar.
Hoppas verkligen att detta är vår nya avels och tävlingshund som vi kämpat så länge för att finna!
 
Ibland gillar jag verkligen rastgårdarna här, som idag. Jag ska snart iväg på after work, så när jag kom hem från jobbet blev det en promenad till en rastgård. Nu har damerna fått promenera lite, springa lite och äta middag. Ska rasta Ebrah en extra gång innan jag ger mig av, för hon drack mycket efter promenaden, men just nu sover de och de lär vara mycket nöjda i morsans soffa under kvällen :)
 
Inatt åker vi mot Grekland och blir borta i ca 3 veckor. Pojkarna är sedan igår lämnade hos mamma och kommer vara både där och hos min morfar. Två väldigt kompetenta som haft hund i hela sina liv och ändå går kontrollbehovet i spinn. :meh: Både jag och sambon saknar dem redan!
 
Har en mycket halt hund här hemma nu. Tror hon krockade med basenjin och fick en rejäl smäll vänster bak.

De sprang iväg på slutet av promenaden ut på ängen sida vid sida och precis när de kom ur synhåll tjöt Effie till. Efter nån minut haltade hon rejält. Ville inte alls stödja på benet.
Efter att ha varit still en stund kan hon stödja på det och går någorlunda men rejält halt i trav. Hon kan böja och röra benet utan problem.
Känns lite varmare på låret men annars hittar jag ingenting.

Så typiskt. Stackars liten
 
Har en mycket halt hund här hemma nu. Tror hon krockade med basenjin och fick en rejäl smäll vänster bak.

De sprang iväg på slutet av promenaden ut på ängen sida vid sida och precis när de kom ur synhåll tjöt Effie till. Efter nån minut haltade hon rejält. Ville inte alls stödja på benet.
Efter att ha varit still en stund kan hon stödja på det och går någorlunda men rejält halt i trav. Hon kan böja och röra benet utan problem.
Känns lite varmare på låret men annars hittar jag ingenting.

Så typiskt. Stackars liten
Lilla gumman då,hoppas hon inte dragit ett led/korsband. Vi håller tummar o tassar.
 
Lilla gumman då,hoppas hon inte dragit ett led/korsband. Vi håller tummar o tassar.

Tror inte det är korsbandet (Håller tummarna) Min väninna som är duktig lotsade mig via telefon över hur jag skulle känna igenom henne. Tror hon sträckt sig/fått en rejäl lårkaka/blödning Hon kan röra benet åt alla håll och vinklar utan minsta reaktion och när hon reser sig och går är det som värst sen blir hon lite stadigare. Tänkte be en granne som är veterinär att kika på henne imorgon. Jag kan även klämma på benet utan reaktion.

Tja nu passar hon extra bra in i familjen nu har jag alla djur inkl mig själv skadade. Suck
 
Sista kvällen med Jarla :cry:
Hon har varit hemma ett par dagar efter den lilla testperioden hos sin nya ägare och i morgon åker hon dit igen på 1 mån prövotid innan vi gör en överlåtelse.
Vi åkte upp till en av sjöarna och badade med henne, BAAARA henne. Sen har hon fått legat på altanen och gnagt på hjorthorn.
Hon kommer att få det världsbäst hos min vän så jag hoppas att allt kommer att funka. Att hon ger fanken i katten (det blir en utmaning) och sköter sig rent allmänt.
 
Tror inte det är korsbandet (Håller tummarna) Min väninna som är duktig lotsade mig via telefon över hur jag skulle känna igenom henne. Tror hon sträckt sig/fått en rejäl lårkaka/blödning Hon kan röra benet åt alla håll och vinklar utan minsta reaktion och när hon reser sig och går är det som värst sen blir hon lite stadigare. Tänkte be en granne som är veterinär att kika på henne imorgon. Jag kan även klämma på benet utan reaktion.

Tja nu passar hon extra bra in i familjen nu har jag alla djur inkl mig själv skadade. Suck

Bara en liten inflik om otippade korsbandsskador (och fantastiska rehab). En av våra uppfödningar jobbar som väktarhund och visade hälta i slutet av arbetspassen samt på långpromenader och hårdare fysträning. Visade sig vara korsbandet som var illa åtgånget och det blev op. Det är 4 v sen och om en vecka är hon återställd för tjänst igen.
Sanslöst att tiken kunnat jobba och varit så oberörd! Tom fysoterapeuten gick bet på att det var korsbandet.
Ingen lipig Schäfer där inte ;)
 
@Voff hoppas på att det inte är korsbandet men ju mer jag läser om det desto roligare blir jag. Effie är en väldigt tuff liten krabat och lekt väldigt hårt med basenjisarna.

Hoppas grannen kan träffa oss tidigt imorgon
 
@Voff hoppas på att det inte är korsbandet men ju mer jag läser om det desto roligare blir jag. Effie är en väldigt tuff liten krabat och lekt väldigt hårt med basenjisarna.

Hoppas grannen kan träffa oss tidigt imorgon

Oftast är det en sträckning så måla inte fan på väggen i onödan. Och skulle det visa sig vara så illa som ett korsband så är det sällan någon katastrof :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
2 318
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 281
Senast: Tilly_85
·
Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
553
Senast: Karolina90
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
20
· Visningar
1 046
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp