Bukefalos 28 år!

Hundsnack och uppdatering del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min Lady mår inte så bra i värmen. Är pappis, så hon har ju päls. Ligger mest och sover hela dagarna.
Katterna sover med, hela dagarna nu
Mina damer som ändå "hör hemma" i varmt klimat tycker också att det är för varmt nu. De mår dock inte dåligt av det, men ligger och sover hela dagarna och den ena alltid på de minst varma platserna. Men om din Lady inte mår bra så kanske det vore en bra idé att raka henne på magen så att hon lättare blir sval?
 
Jag är rätt så förvirrad angående min hund just nu. Han går på kortison och har gjort så i runt två år nu, och har på senaste tiden sett mycket tanigare ut. Alltså, han äter, mår bra, är pigg, blodproverna visar inget konstigt, kanske ett par hekto under sin typiska normalvikt, men han har blivit så tunn tycker jag. Kan det vara kortistonet? Oftast brukar det väl göra så att man ser rundare ut? :confused: Varken vad veterinären säger eller vad google säger gör mig något klokare på det.
 
Jag är rätt så förvirrad angående min hund just nu. Han går på kortison och har gjort så i runt två år nu, och har på senaste tiden sett mycket tanigare ut. Alltså, han äter, mår bra, är pigg, blodproverna visar inget konstigt, kanske ett par hekto under sin typiska normalvikt, men han har blivit så tunn tycker jag. Kan det vara kortistonet? Oftast brukar det väl göra så att man ser rundare ut? :confused: Varken vad veterinären säger eller vad google säger gör mig något klokare på det.
De kan tappa extremt av kortison.
 
De kan tappa extremt av kortison.

Tack så himla mycket! :love: Har hela tiden fått höra från flera att det vore konstigt om kortisonet låg bakom den plötsliga tappningen av hull, och veterinären verkade mest inte sådär värst oroad över det, särskilt inte eftersom han både äter och är pigg och mår bra.
 
Mitt fluff är hemma igen :heart Denna gång fick han antibiotika och nu mår han mycket bättre :)
20180728_183511.jpg
 
Ooooch så har sambons hund pissat i bilen... igen... efter 20 min åkande trots att hon kissat innan hon åkte. Hur svårt kan det vara att ge fan i att pissa inne när man är 1,5 år gammal? Pissar inne i huset gör hon också med jämna mellanrum, helst på dynan hon sover på, eller om man råkar ställa en väska olagligt till, eller bara rakt på golvet... Finns inga mönster som skulle tyda på att hon är sjuk eller att det beror på stress/oro/rädsla. Hon har hållit på såhär sen hon var liten. Hon är numera portad från vardagsrummet och soffan när hon inte är under uppsikt. Hon har pissat i soffan hemma hos svärföräldrarna ett antal gånger och det är jag fast besluten att inte låta upprepas här...
 
Tack så himla mycket! :love: Har hela tiden fått höra från flera att det vore konstigt om kortisonet låg bakom den plötsliga tappningen av hull, och veterinären verkade mest inte sådär värst oroad över det, särskilt inte eftersom han både äter och är pigg och mår bra.
Xets samojed blev som ett vandrande skelett av sin kortisonbehandling. Åt som en häst men var verkligen bara skinn(päls) och ben ändå.
 
Hos mig har det hänt en del på hundfronten även om det varit totalt stiltje tävlingsmässigt.

Bentley fick problem med ryggont för en månad sedan och det visade sig bero på två små diskbråck. Förmodligen har han känt av dem då och då ett tag tillbaka, när man vet så ser man ju tecknen i efterhand... :(
Tur i oturen att han funkar bra på Previcox och att den varma sommaren gör att det varit lätt att börja simträna nu efter några veckors vila. Jag är rätt förhoppningsfull om att han kommer kunna må fint i framtiden med ordentlig rehab.

Healey är världens roligaste och under våren har vi gått en brukssatsningskurs där målsättningen är att lägga en ordentlig grund för framtida tävling även i högre klasser. Det har varit toppen att få hjälp av flera kompetenta instruktörer för att undvika att göra en massa fel med henne.
 
Ooooch så har sambons hund pissat i bilen... igen... efter 20 min åkande trots att hon kissat innan hon åkte. Hur svårt kan det vara att ge fan i att pissa inne när man är 1,5 år gammal? Pissar inne i huset gör hon också med jämna mellanrum, helst på dynan hon sover på, eller om man råkar ställa en väska olagligt till, eller bara rakt på golvet... Finns inga mönster som skulle tyda på att hon är sjuk eller att det beror på stress/oro/rädsla. Hon har hållit på såhär sen hon var liten. Hon är numera portad från vardagsrummet och soffan när hon inte är under uppsikt. Hon har pissat i soffan hemma hos svärföräldrarna ett antal gånger och det är jag fast besluten att inte låta upprepas här...
Alltså. Antingen har man ju misslyckats helt med träningen eller så är det något fel på hunden..

Det lär ju inte vara stressfritt för hunden att kissa inne.
 
Beslutsångest ang tävlingar igen...
En del av mig är så less på allt med salukivärlden, sådär så att jag inte ens vill se en annan saluki eller salukiägare eller höra talas om tävlingar. En annan del av mig tycker det är helfånigt att sitta hemma med jäkligt bra hundar utan att tävla dem.

Det är två tävlingar i höst som jag eventuellt(!) kan åka på. En i Sverige och en i Norge. Den i Sverige är helgen innan Norge. Ebrah behöver ett svenskt cert till för att bli champion. Hittills har hon plockat cert på varje tävling där det varit möjligt för henne. Aysu är redan svensk champion. Om de är svenska champions och får cert i Norge så får de även norskt championat. Om Aysu skulle placera sig i topp i Norge och få ett cacil (typ internationellt cert) så blir hon internationell LC-champion... Och jag vet att båda två har kapacitet för just sådant. Dessutom, nästa år är sista året som Aysu får tävla, sedan anses hon plötsligt som för gammal :grin:

Jag har frågat en bekanting nu om hon vill samåka till tävlingarna. Jag vet att jag har boende på tävlingen i Sverige. Jag kan med största sannolikhet få ledigt från jobbet för att åka, även om det blir med kort framförhållning. Det största problemet är väl att jag inte har fungerande bil (kan eventuellt låna morsans sambos), att Aysu behöver vaccineras och att jag inte har någon aning om var varken hundarnas papper eller LC-utrustning är just nu :o :banghead: Känns som så jäkla mycket jobb för något som jag inte ens vet om jag vill iväg på. Så då är ju frågan om jag vill eller inte. Och jag vet inte. Nåja. Ska nog börja med att se hur det blir med eventuell samåkning...
 
Alltså. Antingen har man ju misslyckats helt med träningen eller så är det något fel på hunden..

Det lär ju inte vara stressfritt för hunden att kissa inne.
Nä jag tänker lite så, kan dock inte se något mönster öht gällande innekissandet verken i bilen eller i huset. I huset är det nästan uteslutande på natten och det har hittills inte spelat någon roll hur sent man kvällskissar, det kan vara vid 23 och kl 05 har hon ändå kissat inne även om vi tagit bort vattnet till natten. Ser inga problem med kisseriet annars, hon läcker inte, hon "småkissar" inte, dricker normalt osv, inga tecken på fysiska problem som UVI eller liknande. Det är inte regelbundet heller utan det kan gå flera veckor emellan och sen helt plötsligt har hon kissat inne igen. Det var nog 3 månader sedan hon kissade i bilen senast, tills idag. Jag är extremt lättväckt och hon är duktig på att gnälla när hon behöver gå ut, men när hon kissar inne på natten så gör hon inte ett ljud, iaf inga ljud som är höga nog för lättväckta mig att uppfatta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
663
Senast: em76
·
Svar
1 366
· Visningar
73 903
Senast: Barret
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
113 434
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Börja rida
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp