Bukefalos 28 år!

Hundsnack och uppdatering del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä jag tänker lite så, kan dock inte se något mönster öht gällande innekissandet verken i bilen eller i huset. I huset är det nästan uteslutande på natten och det har hittills inte spelat någon roll hur sent man kvällskissar, det kan vara vid 23 och kl 05 har hon ändå kissat inne även om vi tagit bort vattnet till natten. Ser inga problem med kisseriet annars, hon läcker inte, hon "småkissar" inte, dricker normalt osv, inga tecken på fysiska problem som UVI eller liknande. Det är inte regelbundet heller utan det kan gå flera veckor emellan och sen helt plötsligt har hon kissat inne igen. Det var nog 3 månader sedan hon kissade i bilen senast, tills idag. Jag är extremt lättväckt och hon är duktig på att gnälla när hon behöver gå ut, men när hon kissar inne på natten så gör hon inte ett ljud, iaf inga ljud som är höga nog för lättväckta mig att uppfatta.

Kan hunden ha ngt problem med njurarna?
 
Kan hunden ha ngt problem med njurarna?
Oklart, tycker nog dock att man kanske borde se misstänksamma symtom mer regelbundet än en gång i månaden (mellan tummen och pekfingret). Hon visar inga problem med kisseriet annars, kissar normala mängder och med normala intervaller, dricker normalt och kisset i sig luktar och ser normalt ut. Hon har dock lätt för att "kissa på sig" när hon blir överexalterad när det kommer bekanta på besök som jagar upp henne men annars inget.
 
Jag är rätt så förvirrad angående min hund just nu. Han går på kortison och har gjort så i runt två år nu, och har på senaste tiden sett mycket tanigare ut. Alltså, han äter, mår bra, är pigg, blodproverna visar inget konstigt, kanske ett par hekto under sin typiska normalvikt, men han har blivit så tunn tycker jag. Kan det vara kortistonet? Oftast brukar det väl göra så att man ser rundare ut? :confused: Varken vad veterinären säger eller vad google säger gör mig något klokare på det.
Muskelmassa försvinner lättare av kortison - däremot kan dom lägga på sig extra vätska av medicinen.
 
Tack så himla mycket! :love: Har hela tiden fått höra från flera att det vore konstigt om kortisonet låg bakom den plötsliga tappningen av hull, och veterinären verkade mest inte sådär värst oroad över det, särskilt inte eftersom han både äter och är pigg och mår bra.
Ascot har tappat mkt muskelmassa av kortisonet vilket syns. Kanske delvis är så även för din hund?
 
Vaknade strax efter 05 imorse av en hög åskknall och i princip samma sekund damp 24 kg Skrälle ned på husses kudde och stannde där. Fortfarande lite faschinerad över hur han kunde få en 5a på skott på MH, mtp att han reagerar ordentligt på diverse smällar och brak, raketer och åska.
 
Vaknade strax efter 05 imorse av en hög åskknall och i princip samma sekund damp 24 kg Skrälle ned på husses kudde och stannde där. Fortfarande lite faschinerad över hur han kunde få en 5a på skott på MH, mtp att han reagerar ordentligt på diverse smällar och brak, raketer och åska.
5 betyder mycket berörd, så det stämmer nog bra.
 
Varit i Dalarna i helgen på agilitytävlingar. Det regnade rejält på söndagen och vi trängdes i världens minsta stuga med hundarna, glad att vi har små hundar :D.
Maken tog sista agilitypinnen i klass 1 på lördagen och flyttade upp till klass 2 så han tävlade där istället igår. Tyvärr var Nike seg, på vägen hem så upptäcker jag att det blod på filten i bilen så hon är nu definitivt i löp.
Jag och Nessie gjorde två nollade lopp på söndagen och hamnade på 4:e och 6:e plats, lördagen gick inte så bra men det var mest mitt fel.

Tjejerna utanför vår ministuga:
37981969_10215427216067814_3297380112650993664_n.jpg
 
Fel av mig, rörde ihop skalan, en 1a på skott var det ju han fick.

Min hund är också rädd för åska. Hon gjorde ett kanonfint MH med bla 1:a på skott. Tror det är för att åskan är en annan frekvens och går inte att jämföra med raketer etc. himla tråkigt är det i alla fall.
 
Åh gud giv mig styrka. Precis kommit in från ett sånt där pass där man helst hade bundit upp hundarna i skogen och gått därifrån. Fick gå ifrån flera gånger och ta djupa andetag för att undvika psykbryt. :banghead: Mitt i allt ringde sambon och jag bara fräste fram något för att sen lägga på.

Det RANN om mig när vi kom in. Av att ha rört sig ute på en ruta inte större än 5x8 meter (vår parkering). Fyfan vad jag är klar med denna förbannade jävla värme. :rage:
 
Jag har varit och byggt hage samt flyttat pållen hem till syrran idag. Hundarna har varit med några timmar ute och framförallt Gripa är trött och nöjd ikväll som sprungit runt och lekt med sin boll en hel del :D

Ibland tycker jag att hon blir mer nöjd av att vara med såhär. Leka, gå runt, ligga lite och tugga på bollen bland folk osv. Mot när vi bara går ut och tränar och går vanliga promenader. Att få hålla igång i flera timmar sådär och bara vara hund är nog ganska viktigt för henne ändå.
 
Jag har varit och byggt hage samt flyttat pållen hem till syrran idag. Hundarna har varit med några timmar ute och framförallt Gripa är trött och nöjd ikväll som sprungit runt och lekt med sin boll en hel del :D

Ibland tycker jag att hon blir mer nöjd av att vara med såhär. Leka, gå runt, ligga lite och tugga på bollen bland folk osv. Mot när vi bara går ut och tränar och går vanliga promenader. Att få hålla igång i flera timmar sådär och bara vara hund är nog ganska viktigt för henne ändå.
Ja, jag tror att långa dagar med måttlig aktivitet men stadig ström av intryck är oerhört bra för deras mentala välmående.
 
Ja, jag tror att långa dagar med måttlig aktivitet men stadig ström av intryck är oerhört bra för deras mentala välmående.

Ja, speciellt med högdriftade hundar tror jag det (ja annars också såklart). Att bara gå ut och köra ett kort pass där man har krav på hög aktivitet som sen inte får "bränna ur" kroppen ordentligt allt för ofta tror jag inte är helt nyttigt faktiskt.

Märkte ju stor skillnad när de var med 4-8 h där på hästgården i Italien. Även om de ibland låg i bilen eller bundna så var det ändå olika former av intryck. Åka traktor, kolla på hovslagaren eller veterinären kom, hämta någon häst i hagen, äta bajs när matte mockade osv :angel:
Helt slut var de ju sen inne :D
 
Märkte ju stor skillnad när de var med 4-8 h där på hästgården i Italien. Även om de ibland låg i bilen eller bundna så var det ändå olika former av intryck. Åka traktor, kolla på hovslagaren eller veterinären kom, hämta någon häst i hagen, äta bajs när matte mockade osv :angel:
Helt slut var de ju sen inne :D
Påminner om när jag jobbade i stall. Mina damer var helt slut efter arbetsdagarna de första veckorna, och då hade de inte gjort speciellt mycket mer än att ligga i bilen och spana ut över gården (fällda baksäten i stor kombi, och madrass där bak, så de hade som ett eget rum med god utsikt över allting). Efter ett tag vande de ju sig och blev inte lika trötta, men som de älskade att ligga där bak i bilen och spana ut över gården!
 
Herregud så goa pirayagänget börjar bli nu :love:
De är fem veckor gamla idag, och idag kommer första valpköparna och hälsar på :)
Jag har varit jättedålig på att fota dem, men tänkte försöka ta ut och fotografera hela gänget en och en idag.
37272393_1767303263389437_6245009557941125120_n.jpg


Jag är så nöjd med hur de hanterar situationer hittills - alla nya platser undersöks i full fart och med propellersvansar, alla nya människor hälsas med full fart och propellersvansar. Allt nytt som kommer in i hundgården ska undersökas, tuggas på, morras på :D
Det verkar som att de börjar förstå konceptet med rumsrenhet också, så fort de kommer ut på gräset så kissar och bajsar alla. I morse var det bara kiss inne i valprummet, och när de kom ut så bajsade allihopa. De såg för roliga ut, bajsandes på rad :D

Sedan igår får de gå ut och in (typ) som de vill i hundgården, förutom några timmar på dagen när det är som varmast. De dagar det har varit lite svalare och fläktat mera har de varit i en inhägnad i trädgården, så de får lite gräs under tassarna. Tanken är att bygga ihop inhägnaden i gräset med hundgården sedan, så att de får lite mera yta att röra sig på. På kvällarna är de fortfarande i valprummet i huset, men det börjar bli lite litet för dem.
Är så otroligt glad för hundhuset, det har hållt typ 24 grader nu när det varit 31-32 grader utomhus. Hade vi inte kunnat ha valparna där inne vet jag inte vad vi hade gjort :crazy:
 
Något skakig efter att Juss blivit påhoppad av lös malle när vi var och badade, jävligt otrevligt. Han fick som tur är bara tag i päls (äntligen en fördel med den) vad jag har kunnat se. Husse hade noll koll och noll inkallning. Hunden backade när jag vrålade tack och lov. Husse ifråga brukar vara mer intresserad av att spela in arg man i bil videos samt skryta om sin hundträning, härligt när man träffar på "kändisar" :meh: Nåja Jussi släppte det hela snabbt och är återigen en glad skit.
 
Något skakig efter att Juss blivit påhoppad av lös malle när vi var och badade, jävligt otrevligt. Han fick som tur är bara tag i päls (äntligen en fördel med den) vad jag har kunnat se. Husse hade noll koll och noll inkallning. Hunden backade när jag vrålade tack och lov. Husse ifråga brukar vara mer intresserad av att spela in arg man i bil videos samt skryta om sin hundträning, härligt när man träffar på "kändisar" :meh: Nåja Jussi släppte det hela snabbt och är återigen en glad skit.

Va? Vem?! Var? O_o
Skönt att din hund är ok!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
667
Senast: em76
·
Svar
1 370
· Visningar
74 219
Senast: kma
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
113 444
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp