Bukefalos 28 år!

Hunduppdateringstråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker det är klassiskt att det är just i lydnaden sånt märks. Mamma Mu och maken hade samma problem. Han har galet dåliga tävlingsnerver. Eller ja, han har inga alls.

Sitter i liknande situation själv. Blir skitnervös i vissa situationer, så nu sticker jycken på tävlingar och brötar på utställningar. Har redan nån som för det mesta visar honom för mig och jag vet inte om jag kommer våga tävla igen själv. Har kört en massa träningstävlingar i sommar, men då blir jag inte det minsta nervös.
 
You're welcome :laugh:

Det är ett aber. Det var därför jag tävlade rally först, en sport jag inte bryr mig speciellt mycket om. För att träna på att tävla. Jag var ett vrak.
Jag har kommit väldigt långt sen dess :D

Jag tänkte ju att lydnaden skulle vara lite sån för mig. Innan vi kör IPO och bruks och sådär. Men ja :cautious:

Jag har inte alls varit så nervös när jag tävlat med Viggo. Jag tror att mycket handlar om att jag någonstans känner att kraven blir större när man har brukshund. Då ska allt bara vara bättre, typ. Vilket såklart är helt fel. Och framförallt blir fel... Men säg det till min envisa hjärna :D

Tror jag får köra lite rally då :D

Om det är till någon tröst har vi också det problemet.
Floyd är ju min spegel typ, vilket inte är så bra i sådana lägen :crazy:

Gripa är likadan. Hon är inte förarvek som så men jäklar vad hon nappar upp min sinnesstämning. Skitjobbigt med sådana hundar :crazy:
 
Jag tror jag måste övermättat Tinja med mina dåliga nerver, hon påverkas inte alls av dem längre :laugh: Kan ju dock vara för att jag blir nervös bara jag är på träning med folk i närheten :angel:

Jag kan öppna en scen alldeles själv inför 500 pers, men sätt en människa som ska titta när jag går fot med hunden och jag darrar som ett asplöv :cautious:
 
Började dagen med att låna morsans sambos bil, åka iväg till ett fint promenadställe och gick en långpromenad med dårana. De fick springa massor och var hur glada som helst :) Nu efter frukosten så sover de och jag ska iväg för att shoppa hundmat. Inte helt pepp. Hade hellre sovit i soffan, men det ska jag göra sedan :p
 
Bah - när storebror pissar på lillebror tygbur när han går förbi på morgonen :rage: Så tyckte han om att ha en slyngel i huset :meh:
Bara ställa i duschen då för att få bort doften + lite pissoff efteråt.

Vill inte ha ett pissluktande hem lagom tills jag ska få hem valpspekulanter idag :down:
Det räcker gott att det trots städning luktar blöt hund, för givetvis så spöregnar det idag...

På tal om annat så fick jag se Råd och Röns test av färskfoder, som gjordes under sommaren. Mycket av både campylobakter (VoH active och VoH taste), till viss del antibiotikarestistenta e-kolibakterier (Musch med gris, nöt, kyckling samt Real med lax.) Jipotimas kycklingkorv, Pondus NGK och Real med lax fanns listeria monocytogenes.
Detta får mig ännu en gång att undvika ge kyckling i största möjiga mån (ger lite fötter ibland) och även odlad lax. Jag kommer nog fortsätta med vilt och lamm så mycket det går även om jag inte är speciellt rädd för bakterier så länge man håller god hygien.
 
Vad tråkigt! Men vet du, jag hade precis samma problem med Tonto. Dom är så extremt duktiga på att dölja sina smärtor att det kan vara nästan omöjligt att se om det felas något. Åk till veterinären och få lite metacam till honom och så kör på med lite rehab så kommer det bli skitbra. (Har du t.ex. agria och deras tilläggsförsäkring så kan du be veterinären att skriva ett intyg på att han behöver massage/fysio så att det går på försäkringen.) Du har ju varit och sett till så att han får hjälp nu och det är det viktigaste! Förhoppningsvis så är det något som går att fixa!
Tack! :heart Säkert att våra hundar inte är syskon ändå? :angel: Skämt å sido, men ibland känns det som att mycket jag går igenom med Skrället har du och Tonto klarat av något år före oss. Ändå skönt att veta.

Vi har tid på onsdag, hade fått komma in akut också men dom förvarnade om långa väntetider. Det var så himla mycket han reagerade på. Båda handlederna, flera tår och på en punkt i ryggen var det starka reaktioner både muskulärt och själva ryggraden. Skelettet låter ju värst för en som inte har koll :(

Tack för tipset om försäkringen, ska kolla närmre på vilka villkor vi har i våran Agria!
 
Det där är rätt smart. Känner fler som gör så. Just rallylydnaden verkar vara en poppis "träna på tävling".
Jag har tävlat rally med min tik just för att träna oss på tävling. Hon är mycket känsligare för min sinnestämning än hanen och det tog lite tid innan jag fattade det. Hon tar dock inte till ljud utan lägger av och gör annat istället. Stor skillnad mot min hane som blir mer ”det här fixar jag matte”.
 
Tack! :heart Säkert att våra hundar inte är syskon ändå? :angel: Skämt å sido, men ibland känns det som att mycket jag går igenom med Skrället har du och Tonto klarat av något år före oss. Ändå skönt att veta.

Vi har tid på onsdag, hade fått komma in akut också men dom förvarnade om långa väntetider. Det var så himla mycket han reagerade på. Båda handlederna, flera tår och på en punkt i ryggen var det starka reaktioner både muskulärt och själva ryggraden. Skelettet låter ju värst för en som inte har koll :(

Tack för tipset om försäkringen, ska kolla närmre på vilka villkor vi har i våran Agria!


Dom kanske är det i hemlighet. :rofl: Det blir ju gärna så att det är många ställen som gör ont när dom väl gjort illa sig någonstans, om dom går och avlastar till nya ställen hela tiden. Tonto var sjukt stel och gick på metacam länge innan han slutade ha ont, men det hjälpte helt klart! Skelettet är i alla fall ganska lätt att kika på med röntgen, så det får man ju svar på snabbt i alla fall. :) Är han röntgad sedan innan?
 
På tal om annat så fick jag se Råd och Röns test av färskfoder, som gjordes under sommaren. Mycket av både campylobakter (VoH active och VoH taste), till viss del antibiotikarestistenta e-kolibakterier (Musch med gris, nöt, kyckling samt Real med lax.) Jipotimas kycklingkorv, Pondus NGK och Real med lax fanns listeria monocytogenes.
Detta får mig ännu en gång att undvika ge kyckling i största möjiga mån (ger lite fötter ibland) och även odlad lax. Jag kommer nog fortsätta med vilt och lamm så mycket det går även om jag inte är speciellt rädd för bakterier så länge man håller god hygien.

Testade de flera produkter från samma tillverkare eller en per tillverkare? Funderar på att byta runt lite bland Mush produkterna, men om den testade bara är ett exempel från dem så spelar det kanske ingen roll. Nu har ju vi gett färskfoder i snart sex år och aldrig upplevt några problem, så det kanske inte spelar så stor roll så länge man är noga med hygienen.

Man pratar ju mest om bakterier ur perspektivet att vi kan bli smittade, men är det någon fara för hundarna?
 
Testade de flera produkter från samma tillverkare eller en per tillverkare? Funderar på att byta runt lite bland Mush produkterna, men om den testade bara är ett exempel från dem så spelar det kanske ingen roll. Nu har ju vi gett färskfoder i snart sex år och aldrig upplevt några problem, så det kanske inte spelar så stor roll så länge man är noga med hygienen.

Man pratar ju mest om bakterier ur perspektivet att vi kan bli smittade, men är det någon fara för hundarna?
Jag tror dom testat flera sorter från varje tillverkare.
Tror inte det är någon större fara för hundarna så länge det inte handlar om jättemängder - utan det är ju mer för vår del som vi måste vara noga med hygienen :)
 
Jag tror dom testat flera sorter från varje tillverkare.
Tror inte det är någon större fara för hundarna så länge det inte handlar om jättemängder - utan det är ju mer för vår del som vi måste vara noga med hygienen :)

Tack, ska ta och kolla upp testet själv. :) Och ja, det är så jag har tänkt, att de små mängderna knappast kan påverka en frisk hund som ju kommer i kontakt med ganska många bakterier på olika sätt.

Däremot bör man väl hålla sig till rekommendationen att ej ge färskfoder när hunden står på antibiotika. Tror vi har missat på det nån gång men försöker ha det i åtanke nu.
 
Tack, ska ta och kolla upp testet själv. :) Och ja, det är så jag har tänkt, att de små mängderna knappast kan påverka en frisk hund som ju kommer i kontakt med ganska många bakterier på olika sätt.

Däremot bör man väl hålla sig till rekommendationen att ej ge färskfoder när hunden står på antibiotika. Tror vi har missat på det nån gång men försöker ha det i åtanke nu.
Just med antibiotika så har jag förstått det så att man bara behöver undvik kyckling just under tiden man ger antibiotika, vilket är lätt för oss då vi aldrig ger ngt färskfoder med kyckling. Det är åtminstone vad jag har läst.
Har du läst att man inte alls kan ge färskfoder under tiden man ger antibiotika? Vet du var i så fall du har läst det?
 
Just med antibiotika så har jag förstått det så att man bara behöver undvik kyckling just under tiden man ger antibiotika, vilket är lätt för oss då vi aldrig ger ngt färskfoder med kyckling. Det är åtminstone vad jag har läst.
Har du läst att man inte alls kan ge färskfoder under tiden man ger antibiotika? Vet du var i så fall du har läst det?

Ah, då är det mycket möjligt att jag har missuppfattat! Tack för rättningen. Vi ger ju oftast med kyckling inblandat eftersom vi ger från Mush Vaisto produkter som kombinerar tre djurslag, men då är det ju bra att veta att vi kan byta till en blandning utan kyckling om det skulle behövas.
 
Apropå bakterier. Hundar brukar inte bli sjuka av salmonella om de är fult friska o i god form, däremot kaan de föra smittan vidare när de pussas o slickar oss i ansiktet.
Campylobakter däremot kan de bli rejält sjuka av o i värsta fall dö.
 
Dom kanske är det i hemlighet. :rofl: Det blir ju gärna så att det är många ställen som gör ont när dom väl gjort illa sig någonstans, om dom går och avlastar till nya ställen hela tiden. Tonto var sjukt stel och gick på metacam länge innan han slutade ha ont, men det hjälpte helt klart! Skelettet är i alla fall ganska lätt att kika på med röntgen, så det får man ju svar på snabbt i alla fall. :) Är han röntgad sedan innan?
Ja, antagligen har det ju börjat någonstans och sen spridit sig genom avlastning som du säger. Och agilityträningen lär ju ha skyndat på det.
Dom säger att "det mesta" är gjort på honom, det är tydligen en redig journal han har. Vet dock inte om just ryggen är röntgad, tidigare har det ju handlat mest om matsmältningssystemet. Tack och lov fick sjukhuset här tillgång till journalen.

Guld värt att höra att smärtstillande hjälpte er, såna saker gör det lite lättare för mig att vänta in onsdag.
 
Ja, antagligen har det ju börjat någonstans och sen spridit sig genom avlastning som du säger. Och agilityträningen lär ju ha skyndat på det.
Dom säger att "det mesta" är gjort på honom, det är tydligen en redig journal han har. Vet dock inte om just ryggen är röntgad, tidigare har det ju handlat mest om matsmältningssystemet. Tack och lov fick sjukhuset här tillgång till journalen.

Guld värt att höra att smärtstillande hjälpte er, såna saker gör det lite lättare för mig att vänta in onsdag.

Ja! Metacam gjorde så att han blev typ normal i kroppen, men sen får man ju bygga upp musklerna så att allt sådant fungerar igen. Lycka till!
 
Apropå diskussionen i rasvalstråden om olika hundraser och IPO III så lyckades en boxer från "min" uppfödare idag med IPO III på första försöket. Det kan nog bli så att vi provar på IPO med nästa vovve, börjar ju känna lite folk som håller på.

Har sett flera Boxrar som har utmärkta kvalitéer för IPO. Tror att det mer hänger på köparnas intressen än hundarnas potential att de inte längre syns i sporten :)
 
Har fått i uppgift att träna slalom eller cavaletti med Frej en gång per dag. Tänkte att vi kunde prova slalom idag då vi tog cavaletti igår. Frej var dock helt övertygad om att han skulle kliva upp på "bommarna" istället för att gå runt dem. Han såg så ..söt och trosviss ut där han försökte balansera på dammsugarröret att jag inte kunde låta bli att berömma honom :laugh: Blev nog inte lättare att fatta uppgiften. Imorgon kör vi nog cavaletti istället ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
22
· Visningar
1 233
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
6 104
Övr. Hund Då fortsätter vi här tänker jag 😊 Långspår för Mint idag -hela 1000m och så bra han gjorde det!
29 30 31
Svar
602
· Visningar
45 341
Senast: Tonto
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
12 398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp