Hunduppdateringstråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, man kan ju undra varför. De kan ju uppenbarligen lägga in saker på en hemsida, så en lista med länkar till de olika kullarna och att lägga in namn, bild och lite info om valparna från varje kull känns inte omöjligt.

Ibland hittar jag hundar på kennelsidor, som erbjuds som avelshundar, där det inte ens står när de är födda :confused:

Så vilken information vill man läsa om valparna i gamla kullar? Jag länkar till individens sida på vallreg, skriver nån kort mening om dem som valp och fyller i efterhand som det trillar in tävlingsresultat och hälsoundersökningar.
 
Så vilken information vill man läsa om valparna i gamla kullar? Jag länkar till individens sida på vallreg, skriver nån kort mening om dem som valp och fyller i efterhand som det trillar in tävlingsresultat och hälsoundersökningar.
Jag vill gärna ha en kortfattad lista på information som ger mig en bra överblick över hunden samt över kullen om jag läser infon om de övriga syskonen.
Eftersom jag är alldeles för nyfiken så vill jag ju veta så mycket som möjligt, men detta är ju drömupplägget;
Stamtavlenamn, tilltalsnamn, födelsedatum, full svans eller NBT, genetisk färg, mankhöjd, vikt, HD-status, ED-status, resultat av andra eventuella hälsoundersökningar, tävlingsresultat samt en tydlig bild på hunden där man kan få ett hum om hur den är byggd. Har de gått MH eller liknande test vill jag gärna se resultatet på skott.

Det finns flera uppfödare som har det upplägget på sina hemsidor, och jag gillar det verkligen! Gör det roligt att läsa och lätt att få en bild av hur kullarna blivit. Men hade nöjt mig med stamtavlenamn, födelsedatum, kön och HD-status. Tyvärr är det en uppsjö av uppfödare som knappt ens har det, ibland skriver de bara om EN av valparna från en kull, för det var ju den de behöll.. :cautious: Det blir jag tokig på.
 
Nu har jag suttit i 1,5 timme och knåpat ihop en läxuppgift om anatomi med min egen ras i fokus på uppfödarutbildningen. Jag har bifogat bilder och klurat. När jag äntligen var klar och postade så tryckte jag inte på posta. Trodde jag.
Jag tryckte på Avbryt :nailbiting: :arghh::banghead:

Jag blev så sur att jag tog en promenad med Mamma Mu i pissregnet (hon var den enda som glatt följde med)
Nu ska jag ta ett glas rött, kura i en filt och sura.
I morgon börjar jag om med uppgiften :meh:
 
Så vilken information vill man läsa om valparna i gamla kullar? Jag länkar till individens sida på vallreg, skriver nån kort mening om dem som valp och fyller i efterhand som det trillar in tävlingsresultat och hälsoundersökningar.

Jag ser hellre en sammanfattad tabell om en kull än en individuell sida om varje hund. Blir en bättre översikt då. Jag ser gärna en rad om hälsoresultat, tävlingsresultat eller vad som nu är relevant för rasen. Tydligt och simpelt.
 
Så vilken information vill man läsa om valparna i gamla kullar? Jag länkar till individens sida på vallreg, skriver nån kort mening om dem som valp och fyller i efterhand som det trillar in tävlingsresultat och hälsoundersökningar.

Hälsa, meriter, MH/MT,avlivade pga nått som kan vara värt att veta samt exporterade.
Jag fyller i på hemsidan det som ägarna ger ok för. Just det där med avlidna hundar kan vara känsligt. Alla vill inte att man skriver något. Men vi svarar på frågor om det. Ja om allt.
Just när det gäller tjänstehundar tex väktare, specialsök, kriminalvård osv så syns det inte på avelsdata så sånt skriver jag i tabellen på hemsidan. Likaså L-test.
 
Fick lite dåligt samvete nu på kvällskvisten. Har planerat länge nu att Chiko behöver rakas ner igen eftersom han inte riktigt trivs inne nu när värmen är igång, men det har kommit en massa annat emellan. Så jag klippte ner han ikväll, och när jag var färdig på ena sidan så la jag handen mot revbenen och han var ju kokhet under allt fluff. Så fort vi var färdiga andades han genast mycket lugnare.

Stackarn som han måste mått dåligt med all päls :(:(
 
Vi ska inte gå in på vad min samling arabhästlitteratur kostat :crazy:
AH peanuts! Att skaffa en häst med roliga stammen kostar 15-25000000. En utställningssäsong lätt 20-30 000, en distanstävling runt 2-3000 även om man har en vän som groomar, galoppör i träning 10-20000 per månad... vad är väl lite böcker!
 
Lyran har reparerat en liten del av besvikelsen från jaktpremiären förra veckan. Släppte Sara i morgonsåten, Lyran fick hänga på mig en bit i koppel. Släpper henne och hon gör några lovar runt mig men drar sen iväg i Saras spår. Efter 500 m bryter hon av spåret och börjar skälla :love: inte långt men hon försökte iallafall! Hon drog iväg en runda till och var borta på en 700 m, trodde allvarligt att GPSen slutat funka. Nu tog jag precis ut henne för att rasta, utan koppel eftersom hon inte går så lång från mig. Trodde jag ja, hon drog iväg och efter en minut var det upptag, följde efter i ca 2 min och kom sen tillbaka. Passskytten hade inte hunnit fram till sitt pass annars hade nog hen sett vad det var. Jag är nästan lite mållös nu :p

Sara sköter sig exemplariskt på älgjakten och levererar i varje såt - så kul när det går bra för hundarna :)
 
Lyran har reparerat en liten del av besvikelsen från jaktpremiären förra veckan. Släppte Sara i morgonsåten, Lyran fick hänga på mig en bit i koppel. Släpper henne och hon gör några lovar runt mig men drar sen iväg i Saras spår. Efter 500 m bryter hon av spåret och börjar skälla :love: inte långt men hon försökte iallafall! Hon drog iväg en runda till och var borta på en 700 m, trodde allvarligt att GPSen slutat funka. Nu tog jag precis ut henne för att rasta, utan koppel eftersom hon inte går så lång från mig. Trodde jag ja, hon drog iväg och efter en minut var det upptag, följde efter i ca 2 min och kom sen tillbaka. Passskytten hade inte hunnit fram till sitt pass annars hade nog hen sett vad det var. Jag är nästan lite mållös nu :p

Sara sköter sig exemplariskt på älgjakten och levererar i varje såt - så kul när det går bra för hundarna :)
Hurra, kul att höra! :up:
 
Igår kväll var jag själv hemma men så kom en av grannens valpar (de är väl 6-7 månader nu) och höll mig sällskap. Låg och sov vid mina fötter i 45 min innan den vakna och var så otroligt valpigt uttråkad och ville leka.... jag var inte leksugen dock och detta gav mig en riktigt bra aha-kom-ihåg varför jag inte ska skaffa egen hund. Även fast jag dagligen tittar på hundannonser.
 
Igår kväll var jag själv hemma men så kom en av grannens valpar (de är väl 6-7 månader nu) och höll mig sällskap. Låg och sov vid mina fötter i 45 min innan den vakna och var så otroligt valpigt uttråkad och ville leka.... jag var inte leksugen dock och detta gav mig en riktigt bra aha-kom-ihåg varför jag inte ska skaffa egen hund. Även fast jag dagligen tittar på hundannonser.

Hur många har grannen kvar? För det blev ju en del.
 
Suck. Det är ekollon överallt på marken nu. Ebrah fullständigt älskar ekollon och jag får hålla koll så gott jag kan för att hon inte ska få i sig några. Hon släpper dem när jag säger åt henne att göra det, men det är ju lagom lätt att se exakt vad hon gör när det är mörkt ute...

Troligen fick hon i sig ekollon både igår och idag när jag morgonrastade, för både igår och idag så har hon bajsat inne när jag kommit hem från jobbet. Väldigt lös i magen har hon varit :meh: Nu får jag börja planera promenadvägar efter var det finns ekollon och inte. Känns ju lagom vettigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
25
· Visningar
1 572
Senast: Sasse
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
27 28 29
Svar
578
· Visningar
16 441
Senast: Youmeoh
·
Övr. Hund Då fortsätter vi här tänker jag 😊 Långspår för Mint idag -hela 1000m och så bra han gjorde det!
29 30 31
Svar
608
· Visningar
47 167
Senast: KesoNeso
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
15 16 17
Svar
338
· Visningar
14 810
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp