Bukefalos 28 år!

Hunduppdateringstråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ställer säkert dumma frågor nu, men hur omfattande bör dessa vara? Ska man bara kolla upp föräldrarna?

MH verkar vara ovanligt inom rasen.
Kolla runt i släkten, så många hundar du kan. Ju fler som är friska och sunda, desto större chans är det att din hund kommer bli det. En frisk hund ur en kull med många sjuka individer riskerar att nedärva sjukdomar snarare än sundhet.

A eller B är fria höfter, beroende på ras är inte C ett direkt problem heller.
 
Kolla runt i släkten, så många hundar du kan. Ju fler som är friska och sunda, desto större chans är det att din hund kommer bli det. En frisk hund ur en kull med många sjuka individer riskerar att nedärva sjukdomar snarare än sundhet.

A eller B är fria höfter, beroende på ras är inte C ett direkt problem heller.

Ok! Är draghund så C kanske kan ställa till det? Kommer ju inte vara storsatsande för tävling men vill ju inte chansa. Har precis börjat kika på detta så är fortfarande helt lost.
Får jag fråga vad som menas med avelsindex när det står i procent? Vad är bra/dåligt?

Kan bifoga en screenshot på vad jag menar.
E90D62CD-2248-4556-A2F3-3EA83006171C.png
 
Fick precis höra att jag är en otäck människa, en jävla kärring och att jag ska anmälas för att de 3 hundarna jag var ute och gick med inte fick stanna och lukta och kissa överallt. Ja just det, det var djurplågeri också.

Att vi redan gått några km och hundarna redan kissat och bajsat spelar väl ingen roll.
 
Verkar främst vara HD fel, så hur mycket koll bör man ha då? Bara föräldrar? Längre bak i led? Tidigare kullar? Räcker det med att föräldrar har A?

Du bör kolla så mycket som möjligt. Föräldrarnas kullsyskon, är de röntgade? Hur ser det ut med generationen innan? Ju mer du vet desto mer kan du ta ett informerat beslut. Det räcker enligt mig inte alls med föräldrarnas status, de kan ju vara de enda A-hundarna i en hel släkt med C eller värre.
 
Vi har riktigt ljuvligt höstväder idag så vi har varit ute nästan hela dagen, och snart ska vi ut igen. Jag undrar ibland hur min hund skulle klara om han behövde bo i lägenhet, han är först ut och sist in oavsett väder. En riktigt gårdshund :D
 
Känner mig lite elak mot hundarna. De vill nog vara ute nu egentligen, men fick nöja sig med en rastningsrunda. Jag är så jäkla trött och hungrig(!) nu efter jobbet. Ebrah är tokig ute och flyger runt som en studsboll korsat med fågel och krokodil :down: Senare idag ska jag ge mig ut på ordentlig långpromenad och gå förbi något ställe där de kan springa också...
 
Du bör kolla så mycket som möjligt. Föräldrarnas kullsyskon, är de röntgade? Hur ser det ut med generationen innan? Ju mer du vet desto mer kan du ta ett informerat beslut. Det räcker enligt mig inte alls med föräldrarnas status, de kan ju vara de enda A-hundarna i en hel släkt med C eller värre.

Ok, då känns det som att jag kan fixa med att kolla upp bättre nu! :D Det här med avel och tester har låtit som rena grekiskan för mig innan och jag tänkte mest att det kanske blir bra ändå om jag väljer en hund från en godkänd uppfödare bara. Har inte känts helt bra men nu tack vare era svar känner jag lättnad över att jag faktiskt kan ha närmre koll. :bow:
 
Ok, då känns det som att jag kan fixa med att kolla upp bättre nu! :D Det här med avel och tester har låtit som rena grekiskan för mig innan och jag tänkte mest att det kanske blir bra ändå om jag väljer en hund från en godkänd uppfödare bara. Har inte känts helt bra men nu tack vare era svar känner jag lättnad över att jag faktiskt kan ha närmre koll. :bow:

Toppen! Mentaliteten är ju svår att kolla om hundarna inte behöver mentalbeskrivas, men finns det ex tävlingsresultat i någon form så säger det något. Jag skulle också läsa din ras hälsoprofil, i Sverige heter det RAS men är säker på att nåt liknande finns i Finland. Läs på om raspecifika sjukdomar och problem och om dessa inte redovisas tydligt på uppfödarens hemsida så skulle jag bli misstänksam. Ställ frågor om allt sånt!
 
Appropå konstigt folk mötte vi en på promenaden ikväll :meh:
Gick i ett elljusspår med (kopplade) hundar. 50m framför oss dyker det upp en stor, lös, goldenhane utan ägare i närheten. Stannar och väntar på att nån ska dyka upp. Typ 50m in i skogen ser jag en man som inte verkar sett oss. Ropar åt honom att han ska kalla in hunden så vi kan fortsätta. Får ett surt ”Ja” till svar och sen visslar han och ropar. Lyssnar hunden? Nej! Varken första eller tionde gången han ropar :meh:

Följande konversation utspelar sig:
Jag ”Rekommenderar koppel om du inte har nån inkallning!”
Han: ”Jag har en alldeles utmärkt inkallning”
Jag: ”Om du hade haft det hade din hund varit hos dej nu och inte 20m ifrån dej!”

Hunden traskar vidare på vägen och husse efter... 20,30,40m efter.. igen..
Han märker att vi har ett väldigt mycket högre tempo än dom och kommer ifatt. När jag är typ 10m efter honom med mina hundar väjer hunden in på nästa stig. Husse har då visslat och ropat på hunden flera gånger utan respons så han gick efter och ställde sig i kanten på skogen, ett par meter ifrån där vi passerade. Och glodde! Om blickar kunde döda alltså! :laugh:
Kunde inte annat än att glo tillbaka surt för att uttrycka mitt missnöje! :angel:

Människor som sagt..:meh:
 
Hemma med två opererade hundar. Finns hörntänder i underkäken är dragna och de riktiga ser ut att komma upp fint där under. Han har ett överbett där de nedre hörntänderna riskerade att störa de permanenta, därför drogs dem.
Snäll och beskedlig valp som skötte sig fint första gången hos veterinär :)
Laddas svans är kuperad också, så nu hoppas jag verkligen att vi kan få den att läka ordentligt. Hon är vig som tusan, lyckades ta av bandaget redan i bilen på vägen hem...
Det märks redan en stor skillnad dock! Det låter vanligtvis alltid om henne när hon kommer, antingen genom att hon dunkar svansen i dörrposter, väggarna eller helt enkelt i sidorna på sig själv - men nu är hon helt tyst. Det är härligt med en glad hund, men det finns helt klart nackdelar.
Veterinären blev stormförtjust i henne och tyckte att hon verkar ha nedärvt sitt fina temperament till Finn, en fin kommentar tycker jag :)
 
Drygt 1 1/2 timmes promenad med lite lösspring, innan det lite rallylydnadsträning och nu har de fått kvällsmat också. Det känns bra att ha gett dem något lite mer ordentligt både rent fysiskt och mentalt. Imorgon blir det kanske promenad med en vän, sedan i helgen ska det vara varmt, så då ska vi passa på att vara ute mycket! Funderar på om jag skulle ge mig ut på någon rejält lång vända med picknick och grejer...
 
Drygt 1 1/2 timmes promenad med lite lösspring, innan det lite rallylydnadsträning och nu har de fått kvällsmat också. Det känns bra att ha gett dem något lite mer ordentligt både rent fysiskt och mentalt. Imorgon blir det kanske promenad med en vän, sedan i helgen ska det vara varmt, så då ska vi passa på att vara ute mycket! Funderar på om jag skulle ge mig ut på någon rejält lång vända med picknick och grejer...

Vi tänkte åka till Tyresta på söndag, ska bli så skönt att få vara ute en hel dag. :love:
 
Drygt 1 1/2 timmes promenad med lite lösspring, innan det lite rallylydnadsträning och nu har de fått kvällsmat också. Det känns bra att ha gett dem något lite mer ordentligt både rent fysiskt och mentalt. Imorgon blir det kanske promenad med en vän, sedan i helgen ska det vara varmt, så då ska vi passa på att vara ute mycket! Funderar på om jag skulle ge mig ut på någon rejält lång vända med picknick och grejer...

Här kan vi glömma allt vad skog och lösa hundar närmaste veckan pga jakt. Sen kommer den hålla på under helger fram till de olika lagen skjutit fullt. Förra året höll de på en bit in i December uppe i våran skog :meh:
 
Här kan vi glömma allt vad skog och lösa hundar närmaste veckan pga jakt. Sen kommer den hålla på under helger fram till de olika lagen skjutit fullt. Förra året höll de på en bit in i December uppe i våran skog :meh:
Just ja, den säsongen drar igång rejält nu. Är det redan i helgen eller på måndag som älgjakten startar?
 
Just ja, den säsongen drar igång rejält nu. Är det redan i helgen eller på måndag som älgjakten startar?

Här började den denna veckan. Så denna och nästa vecka är skogen inget allternativ.
Iom att vi bor i skogen så behöver vi ta bilen nu till allt utom kisserundor. Helga får fystränas hos fysion på löpband.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
16
· Visningar
822
Senast: Enya
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
3 128
Senast: sthu
·
Övr. Hund Då fortsätter vi här tänker jag 😊 Långspår för Mint idag -hela 1000m och så bra han gjorde det!
28 29 30
Svar
590
· Visningar
44 256
Senast: snorp
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
11 841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp