Känner att jag varit lite buke-off det senaste, visst har aktiviteten gått ner ordentligt här?
För de som är intresserade kommer det en "liten" uppdatering om mina odjur här i alla fall.
Floyd har gått 10 jakter hittills i år och han har verkligen mognat jaktligt. Det är så himla häftigt att se!
På jakten i måndags tog han sig an runners (fasaner som är påskjutna men som springer, snabba som tusan), kluriga markeringar och även ett par dirigeringar under tiden det föll fågel omkring honom. Fåglar som trillar nästan i huvudet på oss och ändå så sitter han med klister i rumpan vid min sida, stora fasantuppar som flaxar honom i ögonen och tunga sök i björnbär- och slånbärssnår.
Åh, jakten i måndags skulle jag kunna leva på länge! Efter första såten där vi hamnade med en sidoskytt och som ensamma apportörer på kanten, kände jag att nu kan jag åka hem och inte apportera mer på hela säsongen. Han satte inte en tass fel under den såten, och eftersom vi var ensamma apportörer kunde jag verkligen fokusera på att även
träna hund, vilket är (och bör vara) rätt sällsynt under de större godsjakterna. Jag fick en massa bra tips på hur man kan tänka för att få till en bra träning under jakterna, utan att störa jakten, när vi var på kennelträff, så det testade vi nu och jag är väldigt nöjd med resultatet.
Lille Finn är inte så liten längre, drygt 16kg tung och lika hög som mor sin. Han fick sitt första blodspår i helgen, vilket han löste helt okej. Det märks att han inte har någon spårrutin
Låångsamt långsamt, men stadigt fram till klöven. Jag klantade mig lite och tinade för mycket blod, så varannan meter stannade han och slickade på blodfläckarna som blivit
Skärpning på det till nästa gång.
Han är en sån kelgris så jag har aldrig varit med om något liknande. På nätterna sover han på min kudde, ovanför mitt huvud
nu sedan han blivit så stor har han börjat sträcka ut sig så att han sover på sambons kudde också, så han är som en tandem-mössa för oss på nätterna. Det blir nog toppen när han väger 25kg
Fortfarande är han otroligt lugn, och förutom att han sväljer (och skiter..) strumpor så fort han kommer åt, så har han bara gnagt på en vägg. Billigaste wachtelvalpen hittills!
Mina valpköpare verkar nöjda med sina små terrorister, de flesta har börjat visa intresse för vilt och ett par har redan kommit igång med några små drev. Har haft förmånen att få följa flera av dem på nära håll under höstens valpkurs, och de är så himla fina
Laddis har som sagt läkt ordentligt och vi har börjat släppa henne så smått igen. Till helgen tänkte jag göra ett litet släpp hemma på lördag, och på söndag har vi tackjakt med rådjursjakt på förmiddagen och änder på eftermiddagen. Om hon orkar får hon gå både som rådjurshund och som stöthund på änderna i ett av de besvärliga vattnen. Hon har en bra grundkondis, men har inget större flås och är lite tjock
så vi får ta det lugnt så att hon inte skadar eller överanstränger sig.
Jag får värmande rapporter från Otis med jämna mellanrum, han har verkligen fått ett guldhem
Han jagar 2-3 dagar/vecka, har varit väldigt trång i söket men börjar vidga sig till normala sök nu. Jag gissar att det kommer komma mer och mer, allt eftersom han och husse teamar ihop sig.
I helgen drev han fram tre olika älgar till sin nya husse, men tilldelningen var tyvärr redan fullskjuten.
En trött och nöjd Otis efter helgens jakt:
Visa bifogad fil 21720
Tiden går fort, för wachtlarna är jaktsäsongen redan halvvägs och kommer det mycket snö kan den bli mycket kortare än så. Floyd har ytterligare 4 jakter inplanerade, kanske kan det tillkomma ytterligare någon i januari.