Hunduppdateringstråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nyss hemkommen från en dag i Åstorp och utställning. Tur vi har många som hjälper till med arrangemanget för själv har jag käkat alvedon och försökt kurera förkylning och mest gått runt i feber dimma känns det som. Fick till och med muta uppfödaren till att visa Impa för det orkade jag inte själv. Nu håller rösten på att ge upp och är jag inte bättre imorgonbitti kommer jag nog behöva sjukskriva mig från jobbet :yuck:
 
Fick bla den här bilden som "minne" på fb igår :cry: 4 år sen. Ca ett halvår gammal liten Ninja :heart
Fan vad saknad hon är. Min älskade lilla hund.

IMG_8995.JPG
 
I förrgår fick jag ett ryck och gav mig ut och sprang med Dennis i drag. Det visade sig att Dennis var otroligt duktig på just detta, vilket betyder att jag har fått extrem träningsvärk från midjan och nedåt. Jösses vad ont jag har! Hade tänkt träna lydnad idag men det var inte att tänka på. Kan knappt gå... :)
 
Skrev till närmsta brukshundklubben och frågade hur det ser ut med rallylydnad hos dem (min uppfattning är att det inte är så mycket sådant där, men hemsidan är å andra sidan inte den bäst uppdaterade). Jag har funderat lite och kommit fram till att det utan tvekan vore smidigt om jag kunde träna där och om det kunde arrangeras några tävlingar där, kanske kurser också osv (de har aldrig haft några rallytävlingar).

När rallyn var ny så bestämde jag mig för att vänta och se om någon tänkte dra igång något på den klubben. Nu börjar jag dock tänka att denna "någon" kanske måste bli jag själv... Tja. Jag fick i alla fall snabbt svar från en av de ansvariga på klubben, ett mycket positivt svar som gick ut på att om jag är intresserad av att engagera mig och få igång allt lite mer på klubben så är jag varmt välkommen :) Ska bli intressant att se om det blir något av det där. Det vore onekligen smidigt att ha möjlighet till ordentlig träning på en klubb som faktiskt är inom gångavstånd.
 
Hur blev det, tog dom bort så mycket som ni hade önskat?
Nja, jag fick frågan om var jag hade velat ta av den om jag hade fått önska, men den blev lite längre än så.
Jag hoppas att den kommer hålla, även om hon fortfarande är i dörrposter och annat så är det inte alls samma snärt längre.
Fortsätter hon slå sönder den vet jag inte vad vi gör, eftersom hon äter stygn som om det vore godis har hon fått ha en tratt i Berner Sennen-storlek och bandage i 5 veckor, det är inte något varken hon eller jag vill gå igenom igen. Hon hade dessutom riktigt ont i nästan två veckor, trots smärtstillande.
 
Börjar äntligen bli kallare! Vi gick en liten runda runt sjöarna, rätt populärt ställe så vi var där först när det blivit mörkt. Det fanns då väldigt mycket att lukta på, så hon gick med nosen konstant i backen.
Väldigt skönt att komma ut där det var kolsvart och folktomt. :)
 
Mindre skoj uppdatering är att vad än som pågår med den äldres syn, så påverkar det henne väldigt negativt. Inte bara i skogen, utan också i vardagen både utomhus och inomhus, så det här blir nog hennes sista jakthöst. Min älskade, fina lilla tant :love:

DSC_0040.JPG
 
Sista tiden har varit omtumlande hos oss och hundarna har fått stå tillbaka en del. :(
Bonusbarnens mamma har gått bort i cancer i ett väldigt snabbt förlopp. Tragiskt och fruktansvärt för barnen och andra närstående, detta har gjort att vi fått omprioriterat sista tiden. Barnen bor på annan ort än vi, nästan 20 mil bort och för deras skull så har vi valt att vara så mycket det bara går hos dom. Men det är inte riktigt hundanpassat och med allergi hos närstående så funkar det inte klockrent med fyra hundar... Lyran är på kollo hos en arbetskamrat och när hon kommer tillbaka därifrån nästa helg så får hon nog åka till syrran ett tag. Ergo bor också hos en syster, men då till maken, de bor på landet med hundgård och stora ytor så han har det toppen där. Atan och Sara är kvar hos oss, lättare att greja med två hundar i villakvarteren men herregud vad vi saknar skogen och vårat hus på landet :nailbiting: Till helgen hopps vi att det ska funka med lite jakt, både hundarna och vi behöver nog det!

Såna här händelser ger verkligen perspektiv på livet, vi är tacksamma för att kunna leva och att ha ett gäng med hundar som förgyller dagarna. För det gör de verkligen mitt i allt det svåra :heart
 
Igår gick jag och mamma med hennes väninna och hennes två BC-tikar. Människan kastade boll med sån där bollkastare KONSTANT och i början var jag rädd att något skulle hända. Men människan skicka iväg ena av sina tikar åt det håll hon skulle kasta så en hann före. Ibland hittade Gripa dock bollen först ändå :angel:

I 2,5 h kastades det konstant boll. Med ett par korta pauser på typ 1-2 min. Helt sjukt och har aldrig varit med om något liknande. Gripa blev jättetrött någonstans i mitten och tyckte hon kunde behålla bollen för människan var galen :cautious: :D Sen gick hon lite, fick nya krafter och mot slutet var det hon som fick leta upp bollen hela tiden för hennes hundar hade tröttnat.

Men alltså. Förutom att hon kastade boll HELA TIDEN så tjatade hon konstant på hundarna *Hundens namn* och söksök, söksök och dirigerade vart hundarna skulle för att komma till bollen. Var konstant och Gripa blev helt förvirrad och vi alla blev nog lite trötta i huvudet :angel:

Men det roliga var väl att se att Gripa fortfarande går väldigt bra ihop med nya okända tikar. Tror inte dom hälsade ens. Den ena tiken nosade lite på Gripa men Gripa noterade dom knappt. Hon hade fullt upp med det galna bollkastandet tror jag. Fattar inte hur människan orkar. Så stressande :laugh:

Och ja. Jag orkade inte ta någon diskussion med människan då hennes hundar var tvungna att springa konstant enligt henne och jag tänkte att skitsamma. En gång gör inget. Som tur var kastade hon mest rätt in i skogen så det blev kuperat utan en massa hastiga stopp och grejer.


Bilden är ffrån Italien förra året bara ör att vi längtar tillbaka dit nu :angel:
IMG_0533.JPG
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
173
Senast: em76
·
Övr. Hund Då fortsätter vi här tänker jag 😊 Långspår för Mint idag -hela 1000m och så bra han gjorde det!
26 27 28
Svar
551
· Visningar
39 322
Senast: farin
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 834
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
362
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Omplacera problemhund?
  • Shop to you drop, del 4

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp