Bukefalos 28 år!

Hunduppfostran

Jag hade en kursdeltagare som suckade uttråkat varje gång jag på teorilektionerna kom med förslag som "du kan ju låta din hund sitta ner och stilla när du sätter ner matskålen och tills du säger varsågod".
"För Plutten tyckte om att visa sin glädje i samband med mat och vem var jag att komma och säga att Plutten inte fick göra det på det sättet som Plutten föredrog?!?"
Nu var det ju tur att Plutten var just en plutt och att det då kanske är hanterbart att ha något som studsar upp till ögonhöjd och snäpper med käftarna men jag som har tre hundar i 35-45kg-klassen kan inte ha ett sådant jäkla kaos varje gång det ska serveras foder. Jag får väl vara en elak jäkel och ta ifrån dem deras livsglädje genom att tvinga dem att sitta när jag kommer med skålarna och när de sätts ner. De viftar på svansen så jag har nog inte plågat livet ur dem helt ;)
 
Efter att en väns släkting blivit lite upprörd över hur jag uppfostrar min hund tänkte jag kolla hur alla andra här ser på hunduppfostring.

När jag satt vid datorn så såg jag i ögonvrån hur min 7-månaders hund låg och tuggade på kanten till en matta i hallen. Jag sa till honom verbalt att sluta med en lugn men bestämd röst. När jag sen vände mig tillbaka till datorn hörde jag hur han fortsatte och då gick jag upp och bad honom gå iväg från mattan. Kan man inte uppföra sig får man gå någon annanstans helt enkelt. Jag är en sån som tror på tydliga rätt och fel och hellre säger till hunden tydligt en/två gång-er, än att behöva hålla på och små-fya på den 10-20 ggr innan polletten trillar ned.

Att jag "körde bort" hunden från mattan när han fortsatte tugga på den trots tillsägelse tyckte denna personen inte var okej, han är ju bara en valp och dem ska ju få vara busiga. Absolut är han valp, men dem lär ju sig aldrig rätt och fel om man inte visar dem vad dem får göra och vad dem inte får göra, och att det är en valp rättfärdigar inte vilket beteende som helst. Men denna personen tyckte fortfarande jag var för hård.

Hur ser ni på det här med hunduppfostran? Hur uppfostrar ni era hundar och tycker ni att det fungerar bra? Har ni någon gång blivit kritiserade för ert sätt att uppfostra/tillrättavisa era hundar?

Jag har inget emot fysisk korrigering av hunden (självklart inte vara direkt våldsam utan mer "hallådär koppla på hjärncellerna, jag är här") och tycker det fungerar bra på mina två hundar. Vill även vara mycket tydlig och precis som du säger så vill jag hellre säga till hunden ordentligt någon enstaka gång än att tjata i evigheter.
Ex har Hiiri en förmåga att hoppa på allt och alla och vara väldigt påträngande. Här suger jag tag i nackskinnet, säger nej och håller henne med alla 4 ben på marken. Oftast räcker det nu med ett "nej, kom hit". Eller när Uno fick för sig ett tag att han skulle hälsa på varenda hund på promenaderna och inte alls ville gå fot förbi, ett "Öh!" och ta han på örat (INTE nypa/dra).

Något som är konstigt är att med Uno så tycker folk jag är så (för) hård och strikt men ingen har hittills yppat något om min uppfostran av Hiiri :grin: (trots att jag där är mer fysisk då hon behöver det). Vilken skillnad utseende och storlek på hunden har för folk...
 
Jag försöker ha så få "nej" jag kan under en dag, jag vill inte vara tjatfia och hunden tycker säkert också det är trevligare att umgås utan eviga tillsägelse.

Vår valp får inte vara i vår säng, om hon hoppar upp i sängen lyfter jag bara ner henne utan att säga något.
Vår valp får inte gnaga på möbler och inredning, gnager hon då säger jag nej, slutar hon inte flyttar jag henne och ger henne tuggbenet istället.
Svårare än så behöver man ju inte göra det.

Jag brukar lyssna på vad andra säger, alltid lär jag mig något, men det är ju inte alltid jag tycker samma som den med åsikter.
Vad jag försöker göra är att inte ta det som kritik om någon tycker sig veta bättre än jag. Personen vill troligtvis bara vara hjälpsam.
 
Jag har inte läst svaren nu men jag har ju en hund i samma ålder och jag skulle gjort precis som du. Min hund har haft tydliga regler sedan hon kom, hur ska hon annars veta vad som är okej och inte? Hon får absolut busa än då men inom familjen accepterande gränser. Att förstöra saker är INTE okej! Däremot kan vi istället acceptera exempelvis en del hårdhänta businviter (så länge hon accepterar att vi liksom de andra hundarna kan säga "nej just nu vill jag inte leka") och att sno saker som strumpor för att få uppmärksamhet (att hämta en strumpa och lämna hos hos eller utmana lite "se ni va jag har" är alltså okej men att gå och lägga sig med en strumpa och tugga på den är inte ok). Sådan bus accepterar vi därför att vi vill att hunden ska känna att det är ok att kalla på vår uppmärksamhet så länge hon accepterar att ibland kanske uppmärksamhet bara blir så änkelt som en klapp och ett kommando om att gå och lägga sig.

Men somsagt alla våra regler gäller från att hunden anländer som 8veckor.
Regler är bestående, träning åldersanpassar man!
 
Jag har också en valp på 7 månader, för honom gäller samma regler som för den vuxna och har gjort den dag 1. Hur ska hunden fatta att reglerna ändras senare?

Sen har ju valpen fått hjälp att följa reglerna, dvs. jag sätter honom inte i situationer jag inte tror att han klarar. Jag har helt enkelt plockat bort saker valpen vill tugga på eller "kryddat" dem istället för att tjata på honom. Ute har jag använt långlina tills jag känt mig trygg med att han lyder osv.

Sen försöker jag hålla ner antalet regler och förbud så det är lätt för dem att komma ihåg vad man absolut inte får göra.
 
Haha, här har ni den slapphänta! (räcker upp handen).
Använder inte "nej" och har aldrig tagit tag i min hund och han kommer undan med det mesta. Av nån märklig anledning är han ganska normal ändå, om jag får säga. Jag tror att jag hade kunnat hamna i många dåliga situationer, om jag har valt att lösa problemen med fysiskt korrigering.
  • Han hoppade - jag har lärt honom "sitt".
  • Han visade klara tecken på resursförsvar när han var 15 veckor, han fick ha sina saker ifred och idag kan jag plocka av honom vad som helst.
  • Jag hade inga mattor framme förens han var dryga året, han har aldrig tuggat på mattor.
  • Jag ignorerade valpen som var på dyngstacken i stallet och gjorde ingen affär av detta med "hästbajsätande". Han struntar i hästbajs idag.
  • Han hade "lagliga" tofflor i hallen, de andra ställde jag in, idag när han är vuxen är det inget problem, jag får ha mina skor ifred.
Då har jag en Staby med supersjälvförtroende och hans motto är "full kastrull hela dagen".
Sen ska jag erkänna att han bär runt på t ex handskar om han får tag på dem, det har jag löst med en hylla till handskarna.
Jag har lagt ner åtskilliga timmar på vår relation och jag tränar massor, då mest sök och spår. En trött och berikad hund hittar på mindre bus hemma.
 
:confused:
Finns det en sådan idé? Det enda jag upplevt är att en del från "gamla skolan" tror att "mjuka tränare" håller på med någon sorts fri uppfostran, för att regler inte upprätthålls med tryck, men det stämmer ju inte.

Hur funkar det att leva med en hund som inte får några regler? Låter inte kul, ärligt talat. :crazy:

Nej det fungerar inte om man inte aktiverar hunden så då väljer man att avliva hunden efter 2 år för den har något fel i huvudet... :banghead:
Att det var en supertrevlig liten tik med massor av energi och willtoplease och bara väntade på att få en uppgift och när hon inte fick någon uppgift så hittade hon på egna. De uppgifterna tyckte inte ägarna om så då var hon dum... :( Och eftersom hon förstörde inne när hon var själv så var det lika bra att avliva henne...
 
Nej det fungerar inte om man inte aktiverar hunden så då väljer man att avliva hunden efter 2 år för den har något fel i huvudet... :banghead:
Att det var en supertrevlig liten tik med massor av energi och willtoplease och bara väntade på att få en uppgift och när hon inte fick någon uppgift så hittade hon på egna. De uppgifterna tyckte inte ägarna om så då var hon dum... :( Och eftersom hon förstörde inne när hon var själv så var det lika bra att avliva henne...

Usch och fy... :(
 

Liknande trådar

Hundhälsa ...eller bara jag som gjort något fatalt fel? Snälla, döm mig inte för hårt. Borde kanske inte skriva egentligen men tankarna går runt...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 981
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 559
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 865
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Jag och min man har möjligheten att få en liten fralla om en månad, och vi har lite tankar och funderingar över hur vi ska göra. Mamman...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 266

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp