Hundvakt - veterinärkostnader

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag passade min väns två hundar över helgen, något jag brukar göra när hon behöver vara borta av en eller annan anledning. Vi trivs jättebra ihop både hundar och människor, och det har aldrig varit några problem med något.

Den här gången uppstod dock en situation när jag kom hem efter att ha lämnat hundarna ensamma i drygt en timme (vilket ägarna uppmuntrade mig till att göra då den ena hunden är ung och behöver ensamhetstränas). Jag var noga med att stänga in hundarna i hallen och att hundsäkra den innan jag gick - trodde jag ja. När jag kommer hem upptäcker jag att den unga hunden på något höger har lyckats ta sig in i en väska och fått fram en burk med blandade nötter och torkad frukt. Jag hade inte en tanke på att det låg där då jag inte använt väskan på ett tag, och trodde verkligen att jag gjort allt jag kunde för att hundsäkra stället. :banghead:

Det hela innebar i alla fall att hundarna förmodligen fått i sig några russin, vilket ju kan vara rätt farligt. Jag tog genast ut dem på en lång promenad samtidigt som jag ringde ägarna, som kommit hem samma morgon, och vi bestämde att vi skulle åka in till veterinären. Jag var naturligtvis väldigt upprörd, omskakad och framförallt arg på mig själv. Jag sa direkt (och upprepade flera gånger) att jag ville betala veterinärkostnaderna, för även om det inte var mitt fel som sådant så hände det ju ändå när hundarna var mitt ansvar så att säga. Ägarna ville dock inte höra på det örat utan sa att "det är sånt som händer", "det hade kunnat hända precis var som helst", "det är inte första gången de får i sig något skit", "det är den risken man tar när man skaffar hund" osv. Det var underbart att höra då, men jag kan fortfarande inte låta bli att förebrå mig själv.

Hos veterinären fick hundarna en spruta så att de skulle kräkas upp det de ätit, och de blev även inlagda i 48 timmar för att få dropp och spola igenom njurarna. De har mått hur bra som helst hela tiden och verkade aldrig påverkade av russinen, vilket naturligtvis är det viktigaste.

Jag undrar dock hur jag bör agera när det gäller veterinärkostnaderna? Jag har som sagt upprepade gånger (både över sms och när vi träffades) tryckt på att jag vill betala, men får inget riktigt gehör för detta. Räkningen kommer ju i slutändan att hamna hos ägarna, så det var inte så att jag kunde sticka fram mitt bankkort lite fint när det var dags att betala på plats liksom.

Hur hade ni som hundägare velat att jag skulle agera? Vem tycker ni bär ansvaret? Det är en räkning på runt 10 000 kr (efter att försäkringsbolaget tagit sin del), om det spelar någon roll.

Och snälla avstå från att skälla på mig om ni kan - det har jag redan gjort så bra själv.
 
Jag passade min väns två hundar över helgen, något jag brukar göra när hon behöver vara borta av en eller annan anledning. Vi trivs jättebra ihop både hundar och människor, och det har aldrig varit några problem med något.

Den här gången uppstod dock en situation när jag kom hem efter att ha lämnat hundarna ensamma i drygt en timme (vilket ägarna uppmuntrade mig till att göra då den ena hunden är ung och behöver ensamhetstränas). Jag var noga med att stänga in hundarna i hallen och att hundsäkra den innan jag gick - trodde jag ja. När jag kommer hem upptäcker jag att den unga hunden på något höger har lyckats ta sig in i en väska och fått fram en burk med blandade nötter och torkad frukt. Jag hade inte en tanke på att det låg där då jag inte använt väskan på ett tag, och trodde verkligen att jag gjort allt jag kunde för att hundsäkra stället. :banghead:

Det hela innebar i alla fall att hundarna förmodligen fått i sig några russin, vilket ju kan vara rätt farligt. Jag tog genast ut dem på en lång promenad samtidigt som jag ringde ägarna, som kommit hem samma morgon, och vi bestämde att vi skulle åka in till veterinären. Jag var naturligtvis väldigt upprörd, omskakad och framförallt arg på mig själv. Jag sa direkt (och upprepade flera gånger) att jag ville betala veterinärkostnaderna, för även om det inte var mitt fel som sådant så hände det ju ändå när hundarna var mitt ansvar så att säga. Ägarna ville dock inte höra på det örat utan sa att "det är sånt som händer", "det hade kunnat hända precis var som helst", "det är inte första gången de får i sig något skit", "det är den risken man tar när man skaffar hund" osv. Det var underbart att höra då, men jag kan fortfarande inte låta bli att förebrå mig själv.

Hos veterinären fick hundarna en spruta så att de skulle kräkas upp det de ätit, och de blev även inlagda i 48 timmar för att få dropp och spola igenom njurarna. De har mått hur bra som helst hela tiden och verkade aldrig påverkade av russinen, vilket naturligtvis är det viktigaste.

Jag undrar dock hur jag bör agera när det gäller veterinärkostnaderna? Jag har som sagt upprepade gånger (både över sms och när vi träffades) tryckt på att jag vill betala, men får inget riktigt gehör för detta. Räkningen kommer ju i slutändan att hamna hos ägarna, så det var inte så att jag kunde sticka fram mitt bankkort lite fint när det var dags att betala på plats liksom.

Hur hade ni som hundägare velat att jag skulle agera? Vem tycker ni bär ansvaret? Det är en räkning på runt 10 000 kr (efter att försäkringsbolaget tagit sin del), om det spelar någon roll.

Och snälla avstå från att skälla på mig om ni kan - det har jag redan gjort så bra själv.
Jag tänker verkligen inte skälla på dig, för jag tycker att du gjorde och tänkte på precis allt. Det trodde jag att jag gjorde häromdagen också, men ändå lyckades min hund roffa åt sig en soppåse som stod på ANDRA sidan staketet... Samtidigt är jag likadan - jag hade också anklagat mig själv... :(
Jag vet inte riktigt hur du bäst ska göra. Försöka med att du vill ta ansvar för halva räkningen, kanske? Det kanske de går med på?
 
Jag passade min väns två hundar över helgen, något jag brukar göra när hon behöver vara borta av en eller annan anledning. Vi trivs jättebra ihop både hundar och människor, och det har aldrig varit några problem med något.

Den här gången uppstod dock en situation när jag kom hem efter att ha lämnat hundarna ensamma i drygt en timme (vilket ägarna uppmuntrade mig till att göra då den ena hunden är ung och behöver ensamhetstränas). Jag var noga med att stänga in hundarna i hallen och att hundsäkra den innan jag gick - trodde jag ja. När jag kommer hem upptäcker jag att den unga hunden på något höger har lyckats ta sig in i en väska och fått fram en burk med blandade nötter och torkad frukt. Jag hade inte en tanke på att det låg där då jag inte använt väskan på ett tag, och trodde verkligen att jag gjort allt jag kunde för att hundsäkra stället. :banghead:

Det hela innebar i alla fall att hundarna förmodligen fått i sig några russin, vilket ju kan vara rätt farligt. Jag tog genast ut dem på en lång promenad samtidigt som jag ringde ägarna, som kommit hem samma morgon, och vi bestämde att vi skulle åka in till veterinären. Jag var naturligtvis väldigt upprörd, omskakad och framförallt arg på mig själv. Jag sa direkt (och upprepade flera gånger) att jag ville betala veterinärkostnaderna, för även om det inte var mitt fel som sådant så hände det ju ändå när hundarna var mitt ansvar så att säga. Ägarna ville dock inte höra på det örat utan sa att "det är sånt som händer", "det hade kunnat hända precis var som helst", "det är inte första gången de får i sig något skit", "det är den risken man tar när man skaffar hund" osv. Det var underbart att höra då, men jag kan fortfarande inte låta bli att förebrå mig själv.

Hos veterinären fick hundarna en spruta så att de skulle kräkas upp det de ätit, och de blev även inlagda i 48 timmar för att få dropp och spola igenom njurarna. De har mått hur bra som helst hela tiden och verkade aldrig påverkade av russinen, vilket naturligtvis är det viktigaste.

Jag undrar dock hur jag bör agera när det gäller veterinärkostnaderna? Jag har som sagt upprepade gånger (både över sms och när vi träffades) tryckt på att jag vill betala, men får inget riktigt gehör för detta. Räkningen kommer ju i slutändan att hamna hos ägarna, så det var inte så att jag kunde sticka fram mitt bankkort lite fint när det var dags att betala på plats liksom.

Hur hade ni som hundägare velat att jag skulle agera? Vem tycker ni bär ansvaret? Det är en räkning på runt 10 000 kr (efter att försäkringsbolaget tagit sin del), om det spelar någon roll.

Och snälla avstå från att skälla på mig om ni kan - det har jag redan gjort så bra själv.
10 000 efter försäkring? Jäklar vilken saftig kostnad det måste varit :nailbiting:

Du har erbjudit dig att betala, mer kan du ju inte göra. Det är upp till dom att tacka ja eller nej.
 
Tack för ert stöd, skönt att höra att det är fler som tycker att jag inte gjorde något fel! Ska bara försöka intala mig själv det också...

Jag tror att jag låter det gå några dagar, och när jag träffar ägarna sen på söndag kanske jag kan fråga lite fint "hörni, hur gick det egentligen med veterinärräkningen, kan jag få bidra på något vis?" för att liksom ge dem en sista chans. Visst, de har sagt nej upprepade gånger, men jag känner ändå att det kan vara rättvist att ge dem ännu en chans att tänka om när det väl har sjunkit in lite.

Det låter väldigt dramatiskt bara p.g.a. några russin?
Ja, vi hade väl väntat oss att de skulle få kräkmedlet och sen åka hem typ. Enligt veterinären är det här med russin-förgiftning dock så pass nytt att de inte vågar ta några risker. De vet inte exakt vad det är som orsakar problemen, hur fort det går, vilken mängd som krävs m.m, så då vill de hellre hålla kvar djuren lite längre för att hålla koll på njurvärdena så att allting verkligen är stabilt.
10 000 efter försäkring? Jäklar vilken saftig kostnad det måste varit :nailbiting:

Du har erbjudit dig att betala, mer kan du ju inte göra. Det är upp till dom att tacka ja eller nej.
Japp! 8500 kr per hund var hela kostnaden, alltså 17 000 totalt :nailbiting: Det var söndag vilket förmodligen drog upp priserna rätt bra, och så det faktum att de fick bli inlagda i två dygn då.
 
Jag förstår inte ens frågan. Mina hundar = mina kostnader. Det hade aldrig fallit mig in att kräva hundvakten på några pengar, och jag hade aldrig hostat upp en krona i ditt läge. Det är sådana här situationer man har försäkringar till (vilket borde ge slutsumman 8500-1500 (fast självrisk) = 7000. 7000 *0,25 (rörlig självrisk) = 1750. 1500 + 1750 = 3250 kr per hund om de har en ganska hög fast självrisk och en ganska hög rörlig del.
 
Jag förstår inte ens frågan. Mina hundar = mina kostnader. Det hade aldrig fallit mig in att kräva hundvakten på några pengar, och jag hade aldrig hostat upp en krona i ditt läge. Det är sådana här situationer man har försäkringar till (vilket borde ge slutsumman 8500-1500 (fast självrisk) = 7000. 7000 *0,25 (rörlig självrisk) = 1750. 1500 + 1750 = 3250 kr per hund om de har en ganska hög fast självrisk och en ganska hög rörlig del.
Jag har för mig att @Mineur inte bor i Sverige så det kanske är dyrare där?
 
Jag tycker slutsumman att betala lät hög!
Min låg inne för två veckor sen för ormbett. Bara inskrivningen på jourtid startade på 10 000:-. Sen tillkom givetvis en del grejer så det steg några tusenlappar till. Minns inte slutsumman men det jag kom att betala var 2467:-. Så 8500 per hund låter inte klokt för några russin även om det var två nätter.
 
Lämnar man bort sina djur så tror jag också att man är beredd på att något kan hända dem. Man lämnar dem ju inte till någon som man tror skulle vara onormalt vårdslös med dem.

Din lösning låter bra, att fråga om du kan bidra. Så får de en chans till att säga det rimliga (att de betalar).

Du ringde dem ju dessutom i det akuta läget, de kunde ha valt att säga Åk inte in än, avvakta. (OT men när jag hade mina katter på kattpensionat så lämnade jag alltid numret till mitt ex, deras exhusse. Han var lika kapabel som jag att fatta beslut om dem OM det behövdes och det inte gick att få tag i mig. Och jag sa också på panget att Får du inte tag i honom heller, gör vad du finner vettigast, jag betalar.)
 
Det låter väldigt dramatiskt bara p.g.a. några russin?
Min tanke också... Men förstår att man inte vill chansa med andras hundar.

Som hundägare hade jag aldrig låtit en hundvakt stå för veterinärkostnader om det inte handlat om extrem vårdslöshet. Å andra sidan tycker jag det är en väldigt fin gest av dig att erbjuda dig att betala. Säger som nån annan, du kanske kan få betala nån del iaf?
 
Jag tycker slutsumman att betala lät hög!
Min låg inne för två veckor sen för ormbett. Bara inskrivningen på jourtid startade på 10 000:-. Sen tillkom givetvis en del grejer så det steg några tusenlappar till. Minns inte slutsumman men det jag kom att betala var 2467:-. Så 8500 per hund låter inte klokt för några russin även om det var två nätter.
Beror väl helt på vad man har för försäkring, vilka självrisknivåer man valt samt om försäkringen täcker allt. Jag gjorde stor tandoperation på Boss för några veckor sedan, allt som allt kostade det ca 16000:- och jag betalade drygt 3000:- efter att försäkringen gått in.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 863
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 182
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 902
Senast: Mkb
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp