Hundvakt - veterinärkostnader

Jag uppfostrar inte andras vuxna hundar.
Skulle aldrig falla mig in liksom, men jag har haft väldigt många hundar av allehanda raser under de 30+ år jag haft hund och aldrig haft nån som inte går att ha i möblerade rum utan att ha argusögat på sig eller någon som inte går att lära vad som är okej grundbeteende och inte, helt oavsett matte finns i närheten eller inte.
Hundar är olika. En del är helt enkelt hopplösa. Jag har också haft en sån extrem hund, han fick till slut låsas in i en bur för han gick bärsärkargång annars. Övriga tre hundar har också varit mycket matglada men de har kunnat skilja på mitt och ditt. Om jag inte hade ägt den där marodören så hade jag kanske också trott att det var pga mig som mina hundar var välartade. Men nu vet jag bättre :D
 
Ursäkta om trög men vad menar klinikerna med att detta är ett "nytt fenomen" med russinförgiftning? Hundar har ju knaprat i sig russin och vindruvor i alla år det funnits hund och vindruvor..?

I tidernas begynnelse gav jag mina nån enstaka att smaka på som godis när jag åt :nailbiting: Och de lever alla idag. Jag hade absolut kört på kräksvarianten men inläggning i flera dygn låter mest.. girigt av kliniken :confused: Om inte hunden fått upp mängder då.
 
Ursäkta om trög men vad menar klinikerna med att detta är ett "nytt fenomen" med russinförgiftning? Hundar har ju knaprat i sig russin och vindruvor i alla år det funnits hund och vindruvor..?

I tidernas begynnelse gav jag mina nån enstaka att smaka på som godis när jag åt :nailbiting: Och de lever alla idag. Jag hade absolut kört på kräksvarianten men inläggning i flera dygn låter mest.. girigt av kliniken :confused: Om inte hunden fått upp mängder då.
Vilda, vandrande vargar i södra Europa överlever periodvis på vindruvor. Jag har inte sett några rapporter på hundar som dött pga förgiftning av vindruvor/russin, men de lär få njurskador.
Annat giftigt är avokado, finns beskrivet två hundar som dött, de hade ätit kilovis.
Giftiga o harmlösa växter för hund, häst o katt:
http://www.aspca.org/Pet-care/poison-control/Plants?plant_toxicity=toxic-to-dogs
 
Det finns ganska många fallbeskrivningar av hundar som dött i akut njursvikt efter att ha ätit russin/vindruvor.
Man vet inte vad det är som orsakar njursvikten eller varför vissa individer drabbas och andra inte får ett enda symtom.
Det lägsta jag sett beskrivet var 4 russin på en 8 kg hund som alltså dog till följd av förgiftning...

Det finns ingen anledning att skriva in en hund där man lyckats kräka upp alla russin/vindruvor men om det gått längre tid sedan hunden ätit och den börjar visa symtom på förgiftning är det minst 48 h med aggressiv vätsketerapi som rekommenderas.

Jag skulle alltid kräka mina hundar om de ätit russin eller vindruvor, jag kan ju inte veta om just någon av dom är känslig och nya njurar kan dom inte få.

Googla om ni vill läsa mer.
 
Jag lämnar saker framme för mina hundar skulle inte ta sig in i en väska och stjäla russin. Så om jag inte blivit uppmanad att ta bort allt under en viss höjd så skulle det mycket väl hända här.
Jag var dagmatte åt min brors labrador, när jag skulle använda min favorittröja som hängt på en krok i badrummet så var det ett stort hål i fickan...det hade varit frolic där. Men de vägrade inse att det var honom, utan anklagade mina..men mina har varken gjort det före eller efter detta, och saker hände bara när han var hos mig. Han stal choklad en gång också. Fick ju lära mig den hårda vägen att inte ha något framme när han var hos oss.

Min kleptomanhund tar bara icke ätbara saker, så som moraknivar..:banghead:
 
Tror din vän mest uppskattar att hon alls har dig att lämna hundarna till. Misstag kan alla göra och nu vet du ju. Om jag var hundägaren skulle jag aldrig komma på tanken att kräva pengar för något som inte räknas som grov oaktsamhet, och knappt då heller, bara konstatera att den personen inte fick passa hunden mer. Men fint av dig att erbjuda en slant.
 
Hade det hänt min hund hade jag tagit kostnaden. Precis som andra varit inne på hade jag bara krävt att hundvakten själv betalat om det handlat om ren vårdslöshet. Det som hände för dig kan hända vemsomhelst.
Helt OT Grattis!
ina_dance5.gif
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 885
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 187
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 902
Senast: Mkb
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp